Урок-тренінг (4 клас)
Тема: Вчимося бути добрими людьми
Мета: формувати уявлення дітей про добро, вчити учнів оцінювати вчинки людей на основі життєвих ситуацій, наслідувати їх позитивні риси; розвивати творчі здібності молодших школярів, прагнення до самовдосконалення; виховувати у дітей віру у силу добра, бажання творити добро, бути милосердними, співчутливими.
Завдання: сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; пробудити у
дітей щирий інтерес до всього корисного, морального, бажання берегти людську гідність;формувати у дітей уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів.
Обладнання: презентація «Вчимося бути добрими людьми», презентація «Сумувать не треба», відеокліп «А я бажаю вам добра», картки з завданнями, кольорові клейкі папірці у вигляді сердечок.
Інноваційні технології:
Методичні стратегії:«Дискусія в групах», «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Радість пізнання», «Скринька Доброти», «Ессе», «Комплімент».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання вчителя
Усміхнемось всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям!
і побачимо одразу –
День для нас добрішим буде!
Привітаймось! Добрий день!
Щастя й здоров'я вам кожної днини,
Миру і злагоди вашій родині.
2. Емоційне налаштування на урок
(На фоні музики вчитель читає поезію)
Врятує світ краса -
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало,
Бо стільки всюди зла - людина вже не та…
Тож, люди на землі!
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Дорогі діти! Продзвенів дзвінок, який покликав вас на урок. Для вас він буде особливим. Особливим тому, бо ми поринемо з вами у світ добра, спробуємо поселити в наші сердечка часточку доброти, наповнити наш розум гарними думками про важливість добра в нашому житті. Працювати будемо під девізом:
Віддай людині крихітку себе.
За це душа поповнюється світлом.
Слайд 2
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Стратегія «Асоціативний кущ»
Вчитель:
- Діти, з чим у вас асоціюється слово « добро»? ( Діти називають)
• світло, радість, щастя • краса,щирість,чистота
ДОБРО
•підтримка,подяка,сонечко • співчуття, допомога,милосердя
-Виберіть з поданих на екрані рис ті, які ви вважаєте притаманні добрій людині.
Слайд 3
2. Бесіда.
Вчитель:
- Яке ж значення слова «добро» за словником?
(Дитина зачитує із «Тематичного словника школяра» тлумачення слова «добро»)
Добро – це гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
Слайд 4
Вчитель:
- Так, людина приходить у світ для добра. Головне призначення кожного на землі – творити добро.Добро – це один із найсвітліших виявів людської душі. Добро виражається у нашому ставленні до людей і до навколишнього світу. Що ми
залишимо після себе, залежить від нас.
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала,як прожити.
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
3. Гра «ТАК» чи «НІ».
Вчитель:
- Ми своє сердечко також повинні наповнювати добрими справами, бути щедрими на гарні слова. Пропоную вам пограти в гру «ТАК» чи «НІ». Я читатиму речення, а ви говоритимете «ТАК» чи «НІ».
- Коли вам краще жити:
Коли сміються діти? ( Так)
- А чи тоді, як всі кричать,
І їм не можна ради дать. (Ні)
- Бабусі хлопчик допоміг.
Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
- Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (Ні)
- А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? (Так)
- А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні)
- Співає хлопчик гарно як!
А вам подобається? (Так)
- А як обличчя всіх пісні,
Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
- Реве і трощить все хлопчак,
Це теж погано, діти? (Так)
- Тоді іще скажіть мені:
Як діти б'ються, добре? (Ні)
Вчитель:
- Тепер я впевнена, що ви добре розумієте різницю між гарним і поганим.
4. Гра «Навчаємось доброти»
Вчитель:
- Пограємо в гру. Якщо добра дитина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
• Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
• Допомагати мамі, татові, бабусі, дідусеві.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Бути вихованою, стриманою людиною.
• Обманювати, сваритися, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Не слухати батьків.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших.
• Красти.
• Захищати слабшого.
• Допомагати друзям у біді.
Вчитель:
- Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина. Молодці. Я вами пишаюсь.
5. Творча робота в групах
Вчитель:
- Пропоную вам проаналізувати життєві ситуації і розказати, як мають вчинити діти. Для цього попрацюємо в групах. А щоб поділитися на групи, пригадайте якої пори року ви народилися. Ось у нас і утворилося 4 групи. Пам'ятайте про правила роботи в групі. Оберіть спікера.
Завдання для 4 груп:
1. Петрик не зробив домашнього завдання. Але він точно знає, що у портфелі в Оленки лежить зошит з виконаним домашнім завданням. І ось на перерві...
2. Сашко дуже поспішає додому і по дорозі наздоганяє літню жінку, яка ледь несе важку сумку з крамниці. І Сашко...
3. В автобусі сидять подруги, тоді як поруч стоїть жінка з маленькою дитиною на руках. Дівчатка...
4. Дмитрик довго хворів. Коли прийшов до школи, до нього підійшов Максим. Максим...
Вчитель:
- Я щаслива, що у мене такі розумні та виховані діти.
6. Фізкультхвилинка (відео, або віршована)
Вчитель:
- Я бачу ви всі ростите добрими і чуйними дітками, і завжди готові прийти на допомогу. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. Пам’ятайте про це щодня, щохвилини, щомиті.
- Щоб ще веселіше і тепліше стало навкруги, пропоную вам відпочити під веселу музику. (Руханка «Сумувать не треба»)
7. Інсценізація вірша «Татова порада»
Вчитель:
Слайд 5
- В.О.Сухомлинському належать такі слова: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить». Бути добрим нелегко, а постійно творити добро важко. Треба менше говорити про добро, а постійно його робити. Прислухайтеся до татової поради.
(Участь беруть раніше підготовлені учні)
«Татова порада»
Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука:
«А я провідав у лікарні свого товариша-дружка!
То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?»
Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
«Коли тебе в тяжку годину, людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно, ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались».
8. Читання учнями поезії про добро
Вчитель:
- Дорога добра — це дорога, якою повинна йти кожна людина: від народження і до смерті. Найвище уміння людини починати дорогу із себе. Бо добро починається з мене і тебе (вчитель вказує на себе та будь-кого з дітей). Тобто воно починається з кожного із нас.Тож давайте щодня намагатися робити добрі справи, щоб це увійшло в наше життя, як потреба в їжі, повітрі, спілкуванні. І почнемо з того, що послухаємо вірші про добро, які вивчили ваші однокласники.
1 учень:
Не залежить доброта від зросту,
Не залежить доброта від віку.
Доброта з роками не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
2 учень:
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти.
(О. Довгий)
3 учень:
Кажімо більше ніжних слів
Знайомим, друзям і коханим
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану
(Чи перший біль, чи то останній)-
Коли б то знати наперед!
4 учень:
Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком,
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві
Кажімо більше ніжних слів...
(І. Вовк)
9. Інтерактивна вправа «Знайди відповідність»
Вчитель:
- Пропоную попрацювати в парах. (Діти працюють за картками). До слів з лівої колонки відповідно дібрати слова з правої колонки, щоб утворилися можливі фразеологічні звороти, які означатимуть риси поведінки доброї людини.
- Що повинна вміти робити добра людина?
1 пробачити А горе
2 допомогти Б добре слово
3 поділитися В навчання
4 сказати Г розпач
5 пожертвувати Д знедолена людина
6 утішити Е образа
7 розрадити Є радість
10. Складання правил доброти
Вчитель:
- Пропоную вам скласти правила доброти. ( Діти вносять пропозиції )
- Я згодна з вами. Молодці! Підсумуємо вами сказане і прочитаємо ще раз правила.
• Стався до людей так, як хочеш щоб вони ставилися до тебе.
Поважай інших.
• Допомагай слабким, маленьким, старим, хворим.
• Не будь жадібним.
• Вибачай іншим їх помилки.
Умій вибачатись.
• Ніколи не заздри.
Будь добрим з іншими.
Будь ввічливим. Даруй оточуючим привітні слова.
Цінуй своїх друзів.
Піклуйся про братів наших менших.
Слайд 6
11. Стратегія «Скринька Доброти»
Вчитель:
- А зараз я пропоную вам поповнити нашу класну «Скриньку Доброти».
- Розкажіть, які добрі справи ви зробили на літніх канікулах? (Діти розповідають).
- Бажаю вам, щоб ці добрі справи дорогоцінними скарбами залишилися у ваших душах та серцях.
12. Інтерактивна вправа « Комплімент»
-- Пам’ятайте, що добро віддається сторицею. За добро добром платять. Кожна
людина може бути чарівником і для цього не потрібна чарівна паличка. Достатньо сказати добре слово або зробити добре діло. Поверніться один до одного, візьміться за руки і скажіть один одному комплімент, або просто добре слово.
ІV. Підсумок уроку.
1. Інтерактивна вправа « Мікрофон»
Вчитель:
- Як зробити так, щоб добро на планеті Земля примножувалося?
Можливі відповіді дітей:
• самому робити добрі вчинки (допомагати близьким, друзям);
• вирости гарною, доброю людиною;
• щодня робити хоч маленькі, проте добрі справи.
2. Створення Серця Доброти
Вчитель:
- У вас на партах лежать паперові рожеві сердечка, які символізують ваші маленькі добрі сердечка. Напишіть коротеньке ессе на сердечках на тему: «Якби я був добрим ангелом світу…». Спробуємо утворити велике Серце Доброти. Прикріпимо на дошці
маленькі сердечка. (Діти прикріплюють на дошці уявні свої сердечка.Вчитель допомагає,щоб вийшло велике Серце Доброти).
- Вийшло велике Серце Доброти. І це свідчить про те, що якщо всі люди будуть мати добрі серця, то наша планета буде квітучою. На ній пануватиме мир і добро. Світ врятує тільки добро. Пам’ятайте про це!!!
Твори добро та будь завжди привітна.
Дитино! Ти приходиш для добра.
Любов у серденьку хай сонцем квітне
Збагнути це тобі уже пора.
Слайд 7
- Кажуть, що коли народжується дитина, Бог запалює свічку на небі й посилає до неї ангела-охоронця. У ві сні ангел цілує немовля тричі: в чоло – аби воно зростало розумним, в личко – щоб було красивим, та в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселились в його серце та душу. Я бажаю вам, щоб краплинку людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб завжди в ній панувало добро і совість. Будьте справжніми людьми! Все, про що ми згадували та розмовляли, нехай залишить слід у вашому серці.
- Я хочу закінчити наш урок віршем Любові Забашти:
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай…
Хай оживає iстина стара:
Людина починається з добра.
Слайд 8
Звучить пісня «А я бажаю вам добра» на фоні відеокліпу
Список використаної літератури:
Сухомлинський В.О. Народження добра. Вибрані твори в 5-ти т.-К.:Рад.школа,1977.-Т.5 - 639 с.
Інтерактивні уроки в початковій школі. Початкова освіта. Бібліотека. – К., «Шкільний світ», 2007 – С.127
Сухомлинський В.О. Казки Школи під Голубим Небом.: Казки, притчі, оповідання. Упоряд. О.В. Сухомлинська; К.: Рад.школа. – 1991. – 191 с.
Бех І.Д. Виховання особистості. - К.: Либідь, 2008. - 848 с.
Використані ресурси ІНТЕРНЕТ:
http://muzicteacher.at.ua/publ/innovacijni_tekhnologiji_navchannja_v_suchasnij_shkoli/1-1-0-5
http://www.youtube.com/watch?v=LyorwMZFEsA
https://yadi.sk/d/_c88tLvZKe8we