Бінарний урок з фізики та фізичної культури
на тему: «У єдності сила»
Вчитель фізичної культури: Загорбенський Любомир Ігорович
Вчитель фізики: Бабюк Оксана Орестівна
Мета:
дидактична: узагальнити матеріал вивчених тем; формувати в учнів уміння аналізувати фізичні явища, процеси та застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; спонукати до творчого мислення; показати взаємозв’язок між фізикою і фізкультурою.
виховна: виховувати наполегливість, відповідальність, працелюбність та розвивати вміння утверджувати себе через постійну продуктивну діяльність; формувати якості лідера та спонукати до роботи в команді.
розвиваюча: розширення меж практичності знань з фізики та фізкультури; розвиток пізнавального інтересу до фізики; ознайомлення учнів з основними методами застосування фізичних знань на практиці, підвищення загальної фізичної культури та спорту.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Вид уроку: урок-змагання.
Місце проведення уроку: спортивна зала.
Хід уроку
Почніть робити те, що потрібно.
Потім робіть те, що можливо.
І ви раптом виявите, що робите неможливе.
– Св.Франциск Асізський
І. Шикування, привітання, повідомлення завдань уроку (2 хв).
Вхід до спортивної зали, шикування в одну шеренгу. Перевірка наявності форми, самопочуття учнів.
ІІ. Мотивація навчання. (1 хв)
У словах «фізика» і «фізкультура» є однакові коріння. На перший погляд, що спільного між спортом і наукою? Однак, якщо добре подумати, ми зрозуміємо - спорт без фізики безсилий. Адже щоб правильно бігати, високо і далеко стрибати, добре метати, навчитися плавати потрібно знати і використовувати закони фізики
Кожен урок для вас – це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Ми закінчили вивчення теоретичного матеріалу з теми «Сила. Тиск». Сьогодні на уроці ви не тільки повторите вивчений матеріал, а й спробуєте застосувати ці знання на практиці.
III. Повідомлення теми і мети уроку.(2 хв)
Узагальнюючий урок з теми: «Тиск твердих тіл». Наш урок пройде у формі змагання.
Сьогодні урок пройде для вас у незвичному форматі. Ми поєднали виконання фізичних вправ з визначенням фізичних величин та обчисленнями їх числових значень. Це дозволить нам не лише пригадати вивчений матеріал, але й застосувати наші знання на практиці. Крім того, це гарний спосіб провести час з користю не тільки для розуму, але й для тіла.
Поділ класу на команди.
I. Актуалізація опорних знань.
1. На початку вивчення даного розділу фізики, ви знайомились з тиском. І зрозуміли, що Тиск — фізична величина, що чисельно дорівнює силі, що діє на одиницю площі поверхні перпендикулярно до цієї поверхні. Силу, яка діє на тіло перпендикулярно його поверхні, називають силою тиску. Також взнали, як позначається тиск та яка одиниця вимірювання тиску?
Ви уже провели розминку: побігали по колу та виконали вправи, отже пропонуємо вам розв’язати кросворд на тему «Спорт» та анаграму з фізики.
Отже, перше завдання «Кросворд та анаграма» (Додаток 1)
Молодці, чудово справились. Ваші роботи передаємо на перевірку журі.
Естафета «Стрибки командами»
Команда шикується в колону. На деякій відстані від неї лежать 4 гімнастичні обручі середнього діаметру. Паралельно до розташованих кругів малюємо траєкторію, по якій повинен рухатись гравець. Перший учасник команди повинен пробігти по намальованій ліній, пострибати в середину кожного кола в напрямку до стартової лінії, пробігає повз свою колону, огинає її ззаду і коли він потрапить на стартову лінію до нього приєднується другий учасник команди, поклавши руки на плечі першого учасника. Тепер вони разом біжать по намальованій траєкторії, стрибають через круги та оббігають свою колону, біля лінії старту до них приєднується третій учасник і т.д. Гра закінчується, коли вся команда фінішує, не розчіпляючи рук.
2. Задачі з теми «Тиск»
А тепер згадаємо, що таке тиск та сила тиску? Команди розв’язують задачі на знаходження тиску учасника на підлогу спортивного залу, а також мають порівняти тиск, який чинить слон з тиском жіночих підборів. (Додаток 2)
Естафета «Човниковий біг»
З команди обирається два учасники (хлопець та дівчина). Завдання для хлопця пробігти до першої лінії заданої вчителем, торкнутись рукою підлоги, повернутись до лінії старту, торкнутись її, розвернутись добігти до другої лінії торкнутись підлоги, повернутись до першої лінії, торкнутись підлоги, розвернутись і бігти до третьої лінії, торкнутись підлоги та повернутись на лінію старту. Вправа вважається закінченою, коли учасник добіжить до лінії старту та обов’язково торкнеться підлоги. Для дівчини теж завдання, тільки використовуємо не 3 лінії, а 2.
3. Пригадаємо, що таке сила? (Сила - це фізична величина, що кількісно характеризує дію одного тіла на інше, в результаті якого воно змінює свою швидкість.) Отже ознакою дії сили є зміна швидкості руху тіла. Ви напевне спостерігали такий дослід, коли підкидаємо м’яч вгору, то його швидкість поступово зменшується. У верхній точці м’яч перестає рухатись вгору і починає падати вниз. З якої причини це відбувається?
Задача: Визначте силу тяжіння, що діє на усіх учасників команди (Додаток 3)
Волейбол (подачі)
Волейбол - командний вид спорту, суть гри полягає в змаганні двох команд на спеціальній волейбольному майданчику, яка розділена сіткою. Завдання гравців - направити м'яч в сторону противника так, щоб він торкнувся підлоги на стороні суперника. Запорука успішної гри - правильна подача. Як відзначають тренери, техніка подачі м'яча в волейболі - половина перемоги. Особливо це стосується гравців початківців
II. Підсумок уроку провели інтерактивом: Чорний ящик та вікторина . Учні мали вгадати предмет, який був схований у чорному ящику та дати відповідь на запитання вікторини. (Додаток 4)
III. Підсумок балів кожної команди, оголошення переможців.
IV. Домашнє завдання: Повторити §22, Завдання для самоперевірки на стор. 94-95. Підготувати повідомлення про Олімпійські ігри