Тема. Українська народна казка « Про правду і кривду»
Мета: ознайомити школярів з казками як жанром усної народної творчості, їхньою тематикою та особливостями; опрацювати народну казку « Про правду і кривду»; формувати в учнів уявлення про добро і зло, красиве і потворне; удосконалювати навички виразного читання казок, розвивати культуру зв’язного мовлення; виховувати прагнення творити добро.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання: дидактичний матеріал, презентація, підручник.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
- Виразне читання народного переказу «Прийом у Запорожці».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Казка – наче той горіх.
Ти попробуй розкуси –
Знайдеш стільки в нім краси,
стільки мудрості, поради,
стільки вигадки і правди!
Валентин Бичко
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
▼ Що таке народна казка? Які різновиди казок ви знаєте? Наведіть приклади,
▼ Яку роль грає казка у вашому житті?
▼ Чого навчили вас казки, які вам читали батьки?
▼ Як ви розрізняєте в житті правду та кривду?
▼ Наведіть приклади казок, де персонажі вчиняють по правді та справедливості.
▼ Наведіть приклади казок, де персонажі вчиняють погано та несправедливо.
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
Хоча казки, як ви знаєте, зовсім не витвори всевидющої миші й не чарівні створіння, проте й справді вони зіткані з найрізноманітніших таємниць, уявлень про світ, із мрій про перемогу над злими силами, про щастя, котре кожен уявляє по –своєму.
Казки – вигадані оповідання, які протягом багатьох століть передають із роду в рід із покоління в покоління, тому ввібрали в себе найхарактерніші й найгуманніші людські бажання, мрії, народну мораль, ідеали краси.
2. Особливостями жанру казки є:
▼дія відбувається в особливому вигаданому світі;
▼характерні чарівні предмети, які допомагають героям у випробуваннях;
▼присутність фантастичних героїв;
▼Повторення магічних чисел: 3,7,9,12;
▼Завжди закінчується добре, перемогою добра над злом.
3. Ознаки казки
▼Казковий зачин.
▼Багаторазове повторення подій.
▼Вживання традиційних висловів.
▼Традиційна кінцівка.
Правда і кривда — одвічні суперники в умах та серцях людей. З дитинства кожен із нас знає, що казати правду — це добре, а брехати, обманювати — погано.
Якщо людина живе правдою, то чесними будуть усі її вчинки: вона не скривдить тварину, не зрадить друга, ні на мить не забуде про обов’язок перед батьками та Батьківщиною. Вона буде чесною навіть у складних та критичних ситуаціях, коли це буде загрожувати її особистому благополуччю.
Сьогодні кожна людина має шанс жити чесно, як личить вільній людині у вільній країні. Для цього потрібне лише щире серце, трішки мужності та вірність своїм моральним принципам.
Однозначної відповіді, що краще — правда чи кривда — немає. Бо цей вибір кожен має зробити для себе сам. Герої нашого сьогоднішнього уроку свій вибір вже зробили. Отже, давайте подивимось, до чого це призвело.
4. Читання казки «Про правду і кривду»
Тема: наочне демонстрування того, як правда перемагає несправедливість .
Ідея: уславлення правди та справедливості, засудження та покарання кривдників.
5. Виразне читання казки за ролями (уривки).
6. Аналіз казки «Про правду і кривду» у формі бесіди за питаннями:
▼ Який зачин казки? (Навести приклад із тексту). Чи має він традиційний характер?
▼ Хто є головними героями казки? Яким життям вони жили? (Навести цитати з тексту на підтвердження своїх думок)
▼ Чому багатий дядько впевнений у тому, що скрізь панує кривда, а його бідний небіж впевнений, що по правді жити легше? Кого ви будете підтримувати в цій ситуації?
▼ Як вирішили розв’язати свою суперечку дядько з небожем?
▼ Чи здивували вас відповіді подорожніх? Чим самек
▼ Які фантастичні елементи ви побачили в казці? Перелічіть їх.
▼ Розкажіть, чим хизувалися чорти. Чому вони це зробили?
▼ Як небіж допоміг людям? Що він отримав у винагороду?
▼ Що запитав небіж у дядька наприкінці казки? Хто мав рацію в їхній суперечці?
▼ Чого зміг добитися небіж, живучи правдою? Чи змінила його висока посада? Яким королем він став королем?
▼ Як ви вважаєте, краще жити — правдою чи кривдою? Обґрунтуйте свою думку.
7. Робота в групах.
І група |
ІІ група |
Якими словами розпочинається казка? А чим закінчується? Зачитайте ці частини в казці? Яке магічне число використано в казці « Про правду і кривду» ?
|
Хто виступає головними героями казки? Чи всі події, що відбуваються в казці - реалістичні ? Що перемагає в казці ? Доведіть це на прикладі казки. « Про правду і кривду».
|
8. Сенкан «Правда та кривда»
Слово «сенкан» походить від французького слова « п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
1-й рядок має містити слово, яке позначає тему( звичайно в іменниках).
2-й рядок – це опис теми, який складається з 2-х слів( 2 прикметники).
3-й рядок визначає дію, пов’язану з темою; він складається з 3 слів
( дієслів).
4-й рядок є фразою, яка складається з 4 слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється суть теми, ніби робиться підсумок. Слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.
Перша група: скласти сенкан «Небіж».
Друга група: скласти сенкан «Дядько».
Приклад сенкану:
Мова
Милозвучна, прекрасна.
Утворює, з’єднує, конструює..
Душа менталітету кожної нації..
Рідна.
V. Підсумок урок.
- Сьогодні на уроці я навчився…
- Було важко…
- Мені здалося важливим…
- Я зрозумів, що…
- Я відчув, що…
Казка «Про правду і кривду» демонструє нам, що правда завжди перемагає, навіть якщо не одразу. Треба лише вчиняти по справедливості та відповідати добром. Тоді винагорода неодмінно знайде своїх героїв.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати та переказувати казку «Про правду і кривду», аналізувати головних персонажів.