Урок. Українська народна казка " Про правду і кривду"

Про матеріал
У своїй роботі, готуючись до уроків, добре продумую матеріал, добираючи такі завдання, які давали б можливість осмислено засвоїти нову інформацію. Ретельно продумую запитаня, щоб вони спонукали не лише відтворювати матеріал, а й зіставляти, порівнювати. Саме здатність осмислювати вивчене, виділяти основне сприяє виробленню вмінь свідомо застосовувати знання на практиці.
Перегляд файлу

Тема. Українська народна казка « Про правду і кривду»

 

Мета: ознайомити школярів з казками як жанром усної народної творчості, їхньою тематикою та особливостями; опрацювати народну казку « Про правду і кривду»; формувати в учнів уявлення про добро і зло, красиве і потворне; удосконалювати навички виразного читання казок, розвивати культуру звязного мовлення; виховувати прагнення творити добро.


Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

 

Обладнання: дидактичний матеріал, презентація, підручник.


                                              Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку

- Виразне читання народного переказу «Прийом у Запорожці».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вступне слово вчителя.

    Казка – наче той горіх.

    Ти попробуй розкуси –

    Знайдеш стільки в нім краси,

    стільки мудрості, поради,

    стільки вигадки і правди!

                     Валентин Бичко

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1. Мозковий штурм. 

  Що таке народна казка? Які різновиди казок ви знаєте? Наве­діть приклади,
▼ Яку роль грає казка у вашому житті?
▼ Чого навчили вас казки, які вам читали батьки?

  Як ви розрізняєте в житті правду та кривду?
▼ Наведіть приклади казок, де персонажі вчиняють по правді та справедливості.
  Наведіть приклади казок, де персонажі вчиняють погано та не­справедливо.

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Хоча казки, як ви знаєте, зовсім не витвори всевидющої миші й не чарівні створіння, проте й справді вони зіткані з найрізноманітніших таємниць, уявлень про світ, із мрій про перемогу над злими силами, про щастя, котре кожен уявляє по –своєму.

Казки – вигадані оповідання, які протягом багатьох століть передають із роду в рід із покоління в покоління, тому ввібрали в себе найхарактерніші й найгуманніші людські бажання, мрії, народну  мораль, ідеали краси.

         2.  Особливостями жанру казки є:

▼дія відбувається в особливому вигаданому світі;

▼характерні чарівні предмети, які допомагають героям у випробуваннях;

▼присутність фантастичних героїв;

▼Повторення магічних чисел: 3,7,9,12;

▼Завжди закінчується добре, перемогою добра над злом.

 

     3. Ознаки казки

▼Казковий зачин.

▼Багаторазове повторення подій.

▼Вживання традиційних висловів.

▼Традиційна кінцівка.

    Правда і кривда — одвічні суперники в умах та серцях людей. З дитинства кожен із нас знає, що казати правду — це добре, а бре­хати, обманювати — погано.

Якщо людина живе правдою, то чесними будуть усі її вчинки: вона не скривдить тварину, не зрадить друга, ні на мить не забуде про обов’язок перед батьками та Батьківщиною. Вона буде чесною навіть у складних та критичних ситуаціях, коли це буде загрожу­вати її особистому благополуччю.

Сьогодні кожна людина має шанс жити чесно, як личить вільній людині у вільній країні. Для цього потрібне лише щире серце, тріш­ки мужності та вірність своїм моральним принципам.

Однозначної відповіді, що краще — правда чи кривда — немає. Бо цей вибір кожен має зробити для себе сам. Герої нашого сьогод­нішнього уроку свій вибір вже зробили. Отже, давайте подивимось, до чого це призвело.

   4. Читання казки «Про правду і кривду»

Тема: наочне демонстрування того, як правда перемагає не­справедливість .

Ідея: уславлення правди та справедливості, засудження та по­карання кривдників.

      5.  Виразне читання казки за ролями (уривки).

      6. Аналіз казки «Про правду і кривду» у формі бесіди за пи­таннями:

▼ Який зачин казки? (Навести приклад із тексту). Чи має він тра­диційний характер?
  Хто є головними героями казки? Яким життям вони жили? (На­вести цитати з тексту на підтвердження своїх думок)
▼ Чому багатий дядько впевнений у тому, що скрізь панує кривда, а його бідний небіж впевнений, що по правді жити легше? Кого ви будете підтримувати в цій ситуації?
▼ Як вирішили розв’язати свою суперечку дядько з небожем?
▼ Чи здивували вас відповіді подорожніх? Чим самек
▼ Які фантастичні елементи ви побачили в казці? Перелічіть їх.
▼ Розкажіть, чим хизувалися чорти. Чому вони це зробили?
  Як небіж допоміг людям? Що він отримав у винагороду?
  Що запитав небіж у дядька наприкінці казки? Хто мав рацію в їхній суперечці?
▼ Чого зміг добитися небіж, живучи правдою? Чи змінила його висока посада? Яким королем він став королем?
  Як ви вважаєте, краще жити — правдою чи кривдою? Об­ґрунтуйте свою думку.

       7.  Робота в гру­пах.

І група

ІІ група

Якими словами розпочинається казка?

А чим закінчується?

Зачитайте ці частини в казці?

Яке магічне число використано в казці    « Про правду і кривду» ?

 

Хто виступає головними героями казки?

Чи всі події, що відбуваються в казці - реалістичні ?

Що перемагає в  казці ? Доведіть це на прикладі казки.     « Про правду і кривду».

 

       8. Сенкан «Правда та кривда»

       Слово «сенкан» походить від французького слова « пять» і позначає вірш у пять рядків.

1-й рядок має містити слово, яке позначає тему( звичайно в іменниках).

     2-й рядок – це опис теми, який складається з 2-х слів( 2 прикметники).

     3-й рядок визначає дію, повязану з темою; він складається з 3 слів

                      ( дієслів).

4-й рядок є фразою, яка складається з 4 слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

Останній рядок складається з одного слова; у ньому висловлюється суть теми, ніби робиться підсумок. Слова не повинні повторюватися і бути спільнокореневими.
Перша група: скласти сенкан «Небіж».

     Друга група:   скласти сенкан «Дядько».

 

     Приклад сенкану:

     Мова

     Милозвучна, прекрасна.

     Утворює, зєднує, конструює..

     Душа менталітету кожної нації..

     Рідна.

V. Підсумок урок.

  1. Рефлексія.

- Сьогодні на уроці я навчився…

- Було важко…

          - Мені здалося важливим…

          - Я зрозумів, що…

     - Я відчув, що…

 

  1. Учитель. 

Казка «Про правду і кривду» демонструє нам, що правда завжди перемагає, навіть якщо не одразу. Треба лише вчи­няти по справедливості та відповідати добром. Тоді винагорода не­одмінно знайде своїх героїв.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно читати та переказувати казку «Про правду і кривду», аналізувати головних персонажів.

 

docx
Додано
29 листопада 2020
Переглядів
1848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку