Урок УКРАїНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ. 10 клас

Про матеріал
Урок з української літератури у 10 класі на тему " Повість О.Ю.Кобилянської «Людина» - це перший в українській літературі твір на захист права вільного життєвого вибору жінки та її рівних прав з чоловіком у суспільстві". Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

УКРАїНСЬКА  ЛІТЕРАТУРА. 10 клас

Тема: Повість О.Ю.Кобилянської «Людина» - це перший в українській літературі твір на захист права вільного життєвого вибору жінки та її рівних прав з чоловіком у суспільстві.

Мета: з'ясувати витоки феміністичного руху в Україні; розкрити погляди Ольги Кобилянської на питання емансипації жінки через аналіз повісті «Людина», проаналізувати образи твору, визначити вплив внутрішнього світу письменниці на творення характерів літературних героїв, розвивати творче мислення учнів, уміння аналізувати прочитане; прищепити учням трепетне й делікатне ставлення до жінки, виховувати повагу до людини, доброту, порядність, уміння поважати думку інший людей.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: текст повісті, портрет письменниці, пам'ятки «Як працювати в групі», «Складання сенкана», картка самооцінки.

Форми роботи: - групова

-  фронтальна

-  індивідуальна

Методи роботи: слово вчителя, бесіда,

- самостійна,

- творча робота,

- метод «Сенкан»
«Вільний мікрофон»

Хід уроку

1.   Звучить вірш.

Дмитро Павличко «Жінки»

Є жінки - немов зірки небесні,

Що згорають, впавши з висоти,

Я ловив їх усмішки облесні,

Та була у серці тільки ти.

С жінки-немов квітки весняні,

Що шершавий пробивають сніг,

Я стояв над ними в здивуванні,

Та тебе забути я не міг.

€ жінки - немов листки осінні,

Що летять із вітром в далину.

Я ходив за ними в отупінні,

Та кохав тебе лише одну.

Раптом я збагнув, що ти, кохана, -

Не зоря, не квітка, не листок.

Ти для мене мила і жадана,

Найзвичайніша  з усіх  жінок.

 

Вступне слово вчителя.

Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми будемо говорити про жінку - «найзвичайнішу з усіх жінок». Хто ж вона?

Чи може «найвичайніша» жінка стати коханою, єдиною, надзвичайною для чоловіка?

Якою треба бути, щоб запалити в серці чоловічому незгасний вогник любові?

Розібратися в цих питаннях нам допоможе жінка, талановита письменниця Ольга Кобилянська. з творчістю якої ми продовжимо сьогодні знайомство.

За  своє  активне   творче  життя   Ольга  Юліанівна  створила   ряд   типів   цікавих непересічних жінок. Саме в їх уста письменниця вклала свої глибинні думки про людину, її призначення на цій землі. Героїні творів Кобилянської - жінки різних соціальних станів, різняться вони й темпераментами. Ми сьогодні звернемо більше увагу на Олену Ляуфлер - героїню повісті «Людина», зміст якої ви вдома опрацювали.

Повість «Людина» цікава. Цікава тим, що розкриває питання, яке було актуальним у кінці 19-го - на початку 20-го століть, проблеми жіночої емансипації.

Урок буде проводитися незвичайно.

Ви об'єдналися в 4 групи. Кожна з груп отримала індивідуальне домашнє завдання.

1 група: «Становище жінки - українки в суспільстві» (історичний аспект). Це питання готувала 1-а група, воно допоможе нам краще зрозуміти, якою раніше була українська жінка, яке становище займала в суспільстві.

- Діти! На вашу думку, чому в Україні, у якій здавна панував культ жінки, матері, у кінці 19-го століття гостро постало питання мансипації? <<<метод  «Вільний мікрофон»

  Пояснення значення слова «емансипація».

Емансипація (від латинського терміну «звільнення сина від батьківської влади») -іншими словами, звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. Поняття емансипації жінок, а саме в такому словосполученні найчастіше вживається слово «емансипація», у різний історичний час мало різне значення. У 19-20 століттях воно означало боротьбу жінок за рівні з чоловіками права.

Учні висловлюють власні думки. Важливо, щоб 10-ти класники прийшли до висновку, що Україна   століттями   була   розтерзана   між  державами   -   поневолювачами,   які відповідно принесли на колоніальні землі  свою мову, культуру, традиції, а також погляди на місце жінки в суспільстві. Звідси - і витоки жіночої емансипації, що призвело до виникнення на Україні феміністичного руху. Що це за рух? Про це готували повідомлення учні 2-ї групи.

2 група. «Виникнення феміністичного руху» (соціологічний аспект)

- Діти! Ваша позиція: чи й справді необхідно жінкам мати рівні з чоловіками
права?  « метод «Вільний мікрофон»

3 група. «Ольга Кобилянська та феміністичний рух»

Саме проблемі емансипації жінки й присвячена повість О. Кобилянської «Людина». Це перша спроба в українській літературі розкрити проблему емансипації жінки. Твір присвячено приниженому становищу жінки в тодішньому галицькому суспільстві. Тому тема нашого уроку присвячена саме цій повісті: Повість О.Ю. Кобилянської «Людина» - це перший в українській літературі твір на захист права вільного життєвого вибору жінки та її рівних прав з чоловіком у суспільстві.

4 група. Історія написання повісті «Людина». Кому присвячено її?

Деякі сучасні дослідники творчості О. Кобилянської припускають думку, що героїню феміністичної повісті «Людина» О. Кобилянська списувала із себе самої, наділяла її власними вольовими рисами та передовими поглядами на світ   Проте ця героїня Кобилянської великою мірою представляє народ, принаймні кращу частину українського жіноцтва з інтелігенції. Головна героїня - Олена Ляуфлер - аристократка духу. Правда, за походженням вона не українка.

Для аналізу повісті кожна з груп отримує завдання

1 група. Охарактеризуйте родину, у якій виросла головна героїня повісті.

- Сім'я пана Ляуфлера - патріархальна і заскорузла   в моральних догмах тодішнього середовища.

- Доведіть це на прикладі кількох епізодів із твору.

2 група. Олена виглядає білою вороною серед ровесниць.

- Які погляди дівчини вирізняють її з оточуючого середовища?

- Чому вони дратують батька, матір, знайомих?

3 група. Погляди Олени на кохання.

- Чому героїня віддала перевагу Стефану Лієвичу перед доктором юриспруденції?

- Що визначило симпатії Олени?

- На вашу думку, Олена Ляуфлер і її обранець Стефан Лієвич - просто закохані молоді люди чи однодумці?

4 група. Чому Олена погоджується вийти заміж за Фельса, не кохаючи його?

- Чи виправдовуєте ви заміжжя Олени?

- Чи можна це заміжжя вважати шлюбом з розрахунку, а сам вчинок зрадою ідеалу?

Улюблений вираз Олени Ляуфлер: «Бо я - людина». Це психологічний і тренінг, і життєве кредо мужньої дівчини.

Який зміст слова «людина» для героїні твору, для письменниці, для вас особисто.

- Сформулюйте свою власну думку в сенкені. Конкурс на краще складання сенкану.

  1. Людина.
  2. Горда, неповторна і кохана.
  3. Живе з гармонії з природою, суспільством і собою.
  4. її духовний світ - її окраса.
  5. Особистість.

Підсумки уроку.

Феміністична повість О. Кобилянської не могла залишитися непоміченою критиками. А це   с   свідченням   і   актуальності   теми,   і   значного   рівня   письменницького   хисту письменниці. З того часу, як була написана «Людина» пройшло більше ста років. Жінки не тільки здобули право на вищу освіту та вільне висловлення власної думки. Вони одягнули чоловічі костюми, опанували суто чоловічі професії (командир підводного човна, космонавт).

На вашу думку, що набули і що втратили жінки при цьому?

З цього приводу прослухайте поезію сучасної української поетеси Ліни Костенко «Пелюстки старовинного романсу»

Пелюстки старовинного романсу

Той клавесин і плакав, і плекав чужу печаль.

Старий співак, співав, як пелікан, проціджуючи музику крізь воло.

Він був старий і плакав не про нас.

Той голос був як іншої акустики

Але губив під люстрами романс прекрасних слів одквітлі вже пелюстки. На голови, де наче солов'ї, своє гніздо щодня звивають будні, упав романс, як він любив її і говорив слова їй незабутні.

Він цей вокал підноси як бокал.

У нього був метелик на маніжці.

Якісь красуні, всупереч вікам, до нього йшли по місячній доріжці.

А потім зникла музика. Антракт.

Усі мужчини говорили прозою.

Жінки мовчали. Все було не так.

їм не хотілося пива і морозива.

Старий співав без гриму і гримас.

Були слова палкими й не сучасними.

О, Заспівайте дівчині романс!

Жінки втомились бути не прекрасними.

Тож жінка, хоч і почувається рівнею чоловікові, не повинна забувати, що вона передусім - ніжне створіння, покликане дарувати тепло, ніжність, добро і ласку всьому світові.

Домашнє завдання:

- Уміти характеризувати образ Олени Ляуфлер та проблематику твору .

- Яким ви уявляєте майбутнє Олени Ляуфлер?

- Викладіть своє розуміння назви повісті( творча письмова робота).

 

 

docx
Додано
20 січня
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку