Урок української літератури "Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка. Характеристика дійових осіб. Життєві позиції героїв казки (оптимісти та песимісти).

Про матеріал
  1. Розробка уроку з української літератури для учнів 5 класу за темою : Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка. Характеристика дійових осіб. Життєві позиції героїв казки (оптимісти та песимісти).
Перегляд файлу

Урок української літератури у 5 –Б класі

Тема: Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка. Характеристика дійових осіб. Життєві позиції героїв казки (оптимісти та песимісти).

Ім’я уроку: Добро - вічне, а зло гине.

Мета: продовжити опрацьовувати ідейно-художній зміст літературної казки В. Симоненка, вчити школярів осмислено читати казку,  характеризувати дійових осіб казки, простежувати їхні різні способи життя та поведінки; розвивати культуру зв’язного мовлення і висловлювати власні міркування щодо прочитаного.

Цілі.

Учні знатимуть: зміст прочитаної казки, основні риси характеру дійових осіб, їхні життєві позиції, лексичне значення слів песиміст, оптиміст.

Учні вмітимуть: посилаючись на текст, характеризувати життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (оптимістичні і песимістичні), визначати основні риси дійових осіб твору, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії з сучасним життям, пояснювати роль у творі назв, імен, засобів образності.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

Методи, форми і прийоми роботи: бесіда, слово вчителя, робота з підручником, складання таблиці, робота в парах, прийом «незакінчене речення».

Методичне надзавдання уроку: допомогти учням усвідомити справедливість вислову: «Казка … велить бути у житті сміливим і мудрим, долати перешкоди й біди і не забувати добра святого…» В. Шевчук.

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. психологічне налаштування на урок.

     Учитель: Доброго дня усім! Діти, а як ви вважаєте, чи вміють говорити краплі осіннього дощу? Я теж думала, що не вміють. Але сьогодні, поспішаючи на урок, я випадково стала свідком такої розмови двох крапель ранкового дощику:

-Як добре летіти, насолоджуватись польотом!

-Ми не летимо, ми просто падаємо, - відповіла сумно друга.

-Скоро ми зустрінемось із землею і станемо струмками.

-Ні, ми летимо назустріч загибелі.

-Струмочки з крапель спрямуються до моря, ми будемо жити вічно!- сказала перша крапля.

-Ні, ми перетворимось на бруд і зникнемо назавжди… - заперечувала інша.

Нарешті їм набридло сперечатись, і кожна крапля полетіла назустріч долі, яку вибрала собі сама…

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

     Учитель: Коли ми посміхаємося, все довкола здається нам своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? А які ви? Запитайте кожен сам себе (заслуховуються кілька відповідей дітей з  обґрунтуванням).

     А в якому творі головними героями є песиміст та оптиміст? Усі прочитали твір? Що ж, проведемо конкурс «Найуважніший».

     Пишемо в зошитах: число, класна робота, «Найуважніший» (Це назва конкурсу).

     Упродовж 3 хвилин вам необхідно підтвердити або спростувати твердження на тему «Сторінками життя і творчості В. Симоненка». Якщо згодні з твердженням, то пишете «Так», а якщо ні, то пишете «Ні».

  •         В. Симоненко народився в с. Біївці на Київщині? (ні).
  •         Навчаючись у школі, майбутній письменник був дуже здібним учнем? (так).
  •         Василь – допитливий хлопець, багато читав? (так )
  •         Плаксій - цар країни «Сльозолий»? (так)
  •         У Лоскотона були великі вуса? (так)
  •         Плакота - найстарша дочка Плаксія? (ні)
  •         У торбині Лоскотон носив сміх? (так)
  •         Плаксій любив пити газовану воду? (ні)
  •         Капітан Макака - найкращий друг Лоскотона? (ні)
  •         Плаксій залишився на троні? (ні)
  •         Плаксій і Лоскотон товаришували? (ні)
  •         У Плаксія було 4 синів? (ні)

Ключ: «Так» – 5, «Ні» - 7.

   Взаємоперевірка. Обмін зошитами. Оцінювання.

- Ключ з відповідями у вас на парті. Простим олівцем відмітьте правильність відповідей і виставте оцінки.

ІІ. Цілевизначення та планування.

1. Повідомлення теми й мети уроку.

     Учитель. Сьогодні ми продовжимо роботу зі змістом казки В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Коли я прочитала цей твір, то на думку спали такі слова античного філософа:

Краще терпіти нужду і бути веселим,

ніж жити в розкошах,

не знаючи почуття радості.

     Чому? Запитала я себе. Мабуть, через те, що багатство та розкіш не завжди приносять радість. Можна бути багатим, мати всього вдосталь, але бути самотнім і жити сірим одноманітним життям, не відчувати радості. А людина з малими достатками, але маючи багато друзів, життєрадісна, весела - вона живе повноцінним щасливим життям. Це люди - оптимісти. Про це сьогодні поговоримо. Тема нашого уроку та мета (на початку конспекту), а епіграфом стануть слова Епіктета, які у вас на партах. Скажіть, а як ви розумієте ці слова? Яке слово ви чуєте вперше, чи розумієте його зміст? А що ви думаєте  з приводу вислову Епіктета?

2. Визначення учнями власних цілей.

    Учитель. Мої цілі у вас на партах. Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Робота в парах; на сонячних промінчиках учні пишуть цілі і закріплюють на дошці).

- Скажіть, від чого залежить гарний настрій людини, її емоційний стан? Під впливом яких чинників він твориться? (Відповіді учнів).

- Сміх – це здоров’я. Саме добрий сміх не ображає, а виліковує людину. То ж не забувайте посміхатися, підбадьорюючи один одного, як це робив дядько Лоскотон.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Робота зі змістом казки.

    Учитель. Ви прочитали казку? А чому цей твір є казка? (Бо у ньому розказується про вигадані , фантастичні події). Це народні чи літературна казка? (Літературна, бо має конкретного автора В.Симоненка. Казка має повчальний характер, вона нас навчає бути…якими?).  Давайте пригадаємо її зміст

 «Ланцюжок». Відновлення епізодів самостійно прочитаного вдома тексту казки

-Ви прочитали казку Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». За ілюстраціями стисло перекажіть її.

-Запишіть у свій зошит головних осіб твору, тих, хто діє впродовж усього твору.

      Спираючись на текст, охарактеризуємо героїв твору. У парах заповнюємо таблицю.

 

Ім’я героя

Портрет

Вчинки

Риси

Доля героя

2. Озвучення напрацювань (відповіді дітей).

3. Бесіда за питаннями  (Фронтально)

1. Про що розповідає ім’я героя?

  1. Прочитайте портрет героя і прокоментуйте його (стор. 87).
  2. Розкажіть про риси характеру та спосіб життя героя, підтвердивши словами із казки.
  3. Яка життєва позиція царя Плаксія? А дядька Лоскотона? Як автор ставиться до героїв? Чому ви так вважаєте?
  4. Яка сім’я була у царя Плаксія?
  5. Хто з них оптиміст, а хто - песиміст?
  6. Яка доля героїв?
  7.  Скажіть, чому люди люблять дядька Лоскотона і не люблять Плаксія?
  8.  До якої країни нам треба мандрувати? А як знайти туди дорогу?
  9.  Як автор ставиться до героїв твору? Чому ви так вважаєте?

Створення діаграми Венна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Продовження евристичної бесіди

  1.  Ваше ставлення. Що вас зацікавило у творі?
  2.  Чи легко робити добрі справи?
  3.  Чи схожа історія, описана у казці на сучасне життя? Чим? (Боротьба між добром і злом).
  4.  Що уособлює дядько Лоскотон, а що - Плаксій? (добро – зло)
  5. Що перемогло добро чи зло? (Добро - вічне, а зло – гине).

      Ось цей вислів і стане ім’ям нашого уроку.

 

 4. Аналіз імені  уроку

     - Чи згодні ви з цим висловом?

- Чому?

     Міні –твір «Моє враження від прочитаної казки»

ІV. Рефлексивно - оцінювальний етап.

  1. Серед людей, які вас оточують, ви зустрічали більше «плаксіїв» чи «лоскотонів»?
  2. Чи доводилось вам бути у ролі Лоскотона? Що ви відчували? Розкажіть про це (Відповіді учнів).
  3. Чому нас навчає казка?
  4. Що хотів автор донести до нас, читачів, цим твором, яку думку?
  5. Незакінчене речення: «Урок допоміг мені…».
  •         «Казка змусила мене задуматись над тим, що …».
  •         Що знаємо на кінець уроку? (Зміст казки).
  •         Що вміємо? (Характеризувати героїв).
  •         Чи досягли ми поставлених цілей? (Відповіді дітей).

      Самооцінювання:

      Закінчити речення: «Я сьогодні молодець, бо…».

"Найкраще на уроці працювали …, тому що…".

"Їм допомагали…".

-Щиро вдячна вам за співпрацю, за те, що ми були командою, допомагали один одному, прагнули бути духовно багатими.

          Домашнє завдання:

Обов’язкове: написати лист дядьку Лоскотону. З яким проханням ви б хотіли до нього звернутися?

За бажанням: придумати власний варіант заголовка до казки, обґрунтувати його.

 

 

 

doc
Додано
16 липня 2021
Переглядів
1012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку