Урок – суд над промисловими підприємствами м. Запоріжжя, які забруднюють навколишнє середовище (10 клас)
1.Вступне слово вчителя. Визначення мети уроку.
З курсу географії світу ми з вами вивчали глобальні проблеми людства, однією з яких є еколо-
гічна проблема.
Зростання потреб сучасного господарства веде до великих затрат в природі. Кожного року на
земній кулі перетворюється в пустиню понад 6 млн. гектарів родючих земель; 11 млн. гектарів
лісу вирубується, гине від пожарів і забруднення навколишнє середовище; Внаслідок проживан-
ня в місцях інтенсивного забруднення хворіють сотні тисяч людей. Спостереження за кліматом
дають можливість визначити зміни газової структури атмосфери, вивчати явище «парникового»
ефекту, посилюється внаслідок збільшення кількості СО2 , випадання кислотних дощів, виснаже-
ння озонового шару, який захищає життя на Землі від жорсткого ультрафіолетового випроміню-
вання.
Катастрофічних розмірів набуло забруднення морів і океанів. Стічні води промислових підпри-
ємств і міст, змиті з полів добрива і ядохімікати попадають в річки. Окремі акваторії Світового
океану є місцем збереження радіоактивних відходів. Добування корисних копалин на шельфі
морів і океанів збільшує загрозу аварій. Великим джерелом забруднень став морський тран-
спорт, особливо нафтоналивний. Через забруднення води гинуть рослинний та тваринний світ
морів і океанів.
Ось чому можна стверджувати, що екологічна проблема за своїми можливими наслідками, це
глобальна проблема №2 після проблеми миру та озброєння.
Мета уроку:
1). Обговорення на конкретних прикладах екологічного становища у нас.
2). Виробити свою позицію, своє відношення до промислових підприємств, які забруднюють нав-
колишнє середовище. Висловити це за допомогою фактів (забезпечити підприємства ефектив-
ними засобами очищення та знешкодити відходи, призупинити роботу заводів, перепрофілю-
вати заводи і т.д. )
3). Спробуємо змоделювати, як же повинні вирішуватися питання, які приносять шкоду людині у
правовій державі.
Дійові особи: суддя, два засідателі, представник обвинувачення, експерти, свідки, представник
охорони здоров’я, захисник, представники заводів, головний технолог).
Суддя: Встати, суд іде. Прошу сісти. В нашому суді розглядається справа по обвинуваченню нашо-
го міста в отруєнні навколишнього середовища, всього живого, в тому числі і людини.
Слово має державний обвинувач: (про екологічну ситуацію в місті, про джерела забруднення
оболонок Землі)
Суддя: Слово має експерт-1(про географічне положення міста, про особливості клімату та
дію північно—східних вітрів).
Суддя: Увага! По даному питанню слово мають свідки.
Свідок-1 (про кількість шкідливих речовин в атмосфері, про кількість очисних установок на «Дніпроспецсталі», вогнетривкому заводі та алюмінієвому).
Свідок-2 ( про викиди «Запоріжсталі»).
Свідок-3 ( про викиди «Коксохіма).
Суддя: А тепер послухаємо експерта по забрудненню вод.
Експерт-2 ( про дефіцит води, її якість, про скинуті стічні води в р. Дніпро)
Суддя: З даного питання слово має свідок.
Свідок-4 (про варварське відношення до природи, про злиття нафти заводом залізобетонних
виробів в р. Московку, про карну справу по відношенню до головного інженера).
Свідок-5 (про кількість викидів стічних вод в Дніпро за добу, рік, про кількість очищених вод
та стан очисних споруд)
Свідок-6 (про кількісні характеристики розвитку фіто-, зоопланктона і зообентоза в Каховському
водосховищі, про наслідки забруднення цього водосховища промисловими відходами)
Суддя: Слово має представник охорони здоров’я.
Представник охорони здоров’я (про тривогу лікарів щодо погіршення самопочуття людини, про види захворювань, про смертність і народжуваність конкретно по м. Запоріжжю, по школі).
Суддя: Слово має захист.
Захисник (про розміщення міста поблизу сировинних баз, джерела гідроенергії - Дніпра, про ви-
гідні транспортні зв’язки, про необхідність продукції, що випускається підприємствами,
про робочі місця та безробіття).
Суддя: Слово має директор «Запоріжсталі».
Представник «Запоріжсталі» (про труднощі в роботі заводу, що виконується та що буде найближ-
чим часом виконуватися, щоб зменшити забруднення навколишньо-
го середовища).
Суддя: Слово має представник коксохімічного заводу.
Представник заводу (питання ті ж)
Суддя: Слово має головний технолог алюмінієвого заводу.
Головний технолог (питання ті ж)
Суддя: Суд , заслухавши державного обвинувача, експертів, покази свідків по даній справі, а
також, приймаючи до уваги промову захисника і представників обвинувачених підпри-
ємств, прийме рішення після голосування всіх присутніх в залі.
Два засідателі підраховують голоси.
Суддя: Прошу встати! Суд іде. Заслухавши і обговоривши справу по обвинуваченню промисло-
вих підприємств м. Запоріжжя в забрудненні і погіршенні екологічної ситуації в місті,
суд вирішив і постановив (виходячи з кількості голосів).
1).
2).
3). і т.д.
На цьому суд оголошується закритиим.
Слово вчителя.
Підсумки.