Урок "Утворення Галицько - Волинської держави"

Про матеріал
Матеріали для очного та дистанційного навчання з історії України для учнів 7 класу.
Перегляд файлу

Автор: вчитель історії ОДЕСЬКОГО ЛІЦЕЮ № 8

Паламарчук Галина Володимирівна

        Тема.  Утворення Галицько - Волинської держави.

Мета : показати процес утворення держави, поглибити знання учнів про Галицьке і Волинське князівство, їх об’єднання, ознайомити учнів з діяльністю видатних князів цього періоду і сформувати уявлення про роль видатної особи – князя, який утвердив свою владу, зміцнив державу, сприяв її розвитку;

розвивати вміння учнів аналізувати історичні факти і події, оцінювати їх значення, уміти складати характеристику історичних осіб, оперувати поняттями, датами;

виховувати почуття гордості за славне минуле свого народу, повагу до видатних історичних діячів.

Очікувані результати: учні зможуть називати хронологічні рамки правління

Ярослава Осмомисла та Романа Мстиславовича; дату утворення Галицько - Волинської держави та дати походів князів; показувати на карті територію утвореної держави та її сусідів; характеризувати внутрішню та зовнішню політику князів, пояснювати причини та наслідки  протистояння з боярством у Галицько – Волинській державі; розуміти та пояснювати терміни; використовуючи історичні факти,  визначати характерні риси діяльності видатних історичних осіб.

 Обладнання: презентація вчителя до уроку, портрети князів, уривок з фільму “Данило Галицький”, уривки “Слово о полку Ігоревім”, схема “Утворення Галицько – Волинської держави”, історичні атласи, вірші О. Олеся, М. Вороного, Історія України в прозових творах і документах, текстові картки-додатки з уривками історичних джерел.

          Тип уроку. Засвоєння нових знань (урок - подорож).

 

  1. Організаційний момент. Вступне слово.

Дорий день діти, сьогодні нам випала можливість поспілкуватися і дізнатися багато нового про нас з вами та історичне минуле нашого народу.

Отож, давайте почнемо наше спілкування.

  1. Мотивація пізнавальної діяльності.

     Діти, а ви любите ходити подорожувати ?... (відповіді дітей) Я теж люблю відкривати для себе щось нове! Тому ми сьогодні з вами будемо подорожувати на машині часу в наше славетне минуле. Тема нашої подорожі звучить так… (оголошення теми уроку)

    Саме на історичних подіях цих двох князівств - Галицькому та Волинському ми зупинимось. Адже саме у них започаткувався новий період історії України, об’єднавшись вони утворили єдину державу. Отож  не затримуємось, рушаймо!

(Звучить музика, вірш).

Я розкажу вам не пісню, про старовину

Я розкажу вам не казку, а бувальщину одну

Перед вами стародавні пройдуть хвилями часи

Із могил до вас озвуться наших предків голоси.

 

Під час подорожі ми маємо дізнатися з вами …(мета).

Щоб виконати наші завдання ми маємо виконати ряд умов:

- перед вами наш маршрут, назви зупинок це пункти плану роботи.

  • щоб попасти на зупинку, треба знайти ключ до брами зупинки (використовується питання на повторення).
  • на столах перед вами додатки, атласи вони будуть потрібні для вирішення наших завдань. Отже, не гаймо часу.
  1. Вивчення нового матеріалу.

План.

1. Становище Галицького та Волинського князівства.

2. Володіння Ярослава Осмомисла.

3. Перемоги  та утворення держави за Романа Мстиславовича.

4. Утвердження Данила Галицького.

 

Щоб перетнути браму першої зупинки давайте пригадаємо що таке держава. Ми не випадково згадали про державу, адже одна з найбільших з них у 12 столітті переживала важкі часи – роздробленість Київської Русі.

А що таке роздробленість ?

 Формування Галицького князівства починається в 2 пол. 11 ст., а Волинь до середини 12 ст. управлялась Києвом. Ці князівства виникли в результаті самостійного розвитку, вже коли Галицьке Князівство входило до Русі, тут існувало державне утворення з господарством та містами.

           Робота з картою

 Подивіться на карту, Галичина розташована у верхів’ях річок Дністра та Прута. Ця територія недосяжна для кочовиків зі степу, густо заселена, міста стояли на важливих торгівельних шляхах, із Заходу, тут містилися родовища солі, продаж якої збагачувало Русь.

 Волинь – в басейні південної притоки Прип’яті, верхів’ях Західного Буга, недосяжні для ворогів зі степу, міста на торгівельних шляхах із Заходу.

 Визначте, діти, які міста були центрами цих князівств? (Володимир, Галич)

  Особливістю політичного життя цих князівств стало протистояння князів та бояр.

          Хто такі бояри ? Визначте зміст терміну, використовуючи параграф вашого підручника.

 Галицьке боярство – з родоплемінної знаті мало велику владу, тому завжди між собою сварилися.

 Бояри Волині приходили з князівськими дружинами, вони отримували землі за службу, тому залежали від щедрості князя, тому були вірні князю. Це зіграло роль в тому, що саме волинські князі об’єднають обидва князівства. Таким чином, ці землі стали базою для утворення нової держави.

 Отже, наступила черга для зупинки номер 2.

Князь Ярослав Осмомисл це Галицький князь. Пошукаємо ключа від нашої брами. Дайте відповідь на питання. Назвіть який князь створив перший збірник законів Київської держави ?    ( Ярослав Мудрий “Руська правда”).

   Розквіту Галицького князівства було досягнуто при Осмислі. Це був дуже хитрий князь. Запишіть в зошит дату його князювання. Про цього князя згадується у “Слові про полку Ігоревім”. Він намагався об’єднати в важкий період свої землі через боротьбу з боярством та Угорщиною.  

       Робота з історичними джерелами

 Про це нам розповідає додаток №1.

        Перегляньте його і дайте відповідь на питання:

1.Що хотів автор сказати нам ?

2.Знайдіть де йде мова про успішні походи князя?

        Додаток №3 покаже нам, які риси характеру були притаманні цьому князю. (діти визначають і називають риси характеру).

Отже, за державний розум та далекоглядність прозвали князя Осмомислом, тому що він :

  • вирішував конфлікти мирним шляхом;
  • обмежував роль боярства;
  • зміцнював князівську владу;
  • встановив дружні стосунки з Польщею та Угорщиною;
  • знав багато мов, багато читав;
  • будував фортеці, розширював міста;
  • сприяв розвитку ремесла і торгівлі;
  • захопив Київ після смерті Довгорукого;

Завдяки політиці Ярослава Галицьке князівство стало одним з найсильніших на Русі і могло почати об’єднання українських князівств в рамках національної держави.

 Отже, ми наближаємося до  зупинки номер 3.

     Нас запрошує до себе князь Роман Мстиславич. Визначте слово ключ:

     Хто  останній з відомих вам   князів намагався зберегти цілісність Київської    держави ?(Володимир Мономах).

 На відміну від Галицького, Волинське князівство менше роздиралось міжусобними війнами, бо дісталося прямому нащадку Великого Київського князя Роману Мстиславовичу. Проте здавна ці два князівства підтримували між собою торгівельні зв’язки. Після складної боротьби в 1199 році Романові Мстиславовичу вдалося об’єднати Галич і Волинь, столицею князівства стає  місто Галич. Результати діяльності князя Роману Мстиславовича:

-здолав боярський опір,

-розгромив половців, успішно воював з литовцями,

-відстоював рівноправні стосунки з Візантією та Германською державою,

-в 1203 р. здобув Київ і залишив його на брата Ярослава;

-здобув славу захисника простого люду, страчував непокірних бояр,

- обстоював православну віру,

- об’єднав під своєю владою Чернігівське, Київське, Переяславське, Галицьке, Волинське князівство.

      Коли Папа Римський запропонував йому корону короля, той відповів “як був князем, так і буду, а ламати віру за для корони не стану” . Проте через деякий час, все ж корону прийняв. Чому це сталося ми дізнаємось на наступному уроці. А на разі, продовжуємо досліджувати історичні документи.

 Перегляньте уривок з галицького літопису вашого підручника на стор.108.

     Які риси характеру князя ви можете виділити ? (відповіді учнів)

 Таким чином, утворення Галицько- Волинської держави мало велике історичне значення. Тут були закладені основи для розширення національної держави.

 Ми сьогодні побуваємо ще в одного князя, знайомство з яким ви продовжите на наступних уроках – це Данило Галицький. Нам потрібно ключ.

     Який князь, в якому році ввів православну віру християнство на Русі ?

(князь Володимир , 988 р.)

 Данило – це син Романа, після загибелі останнього дружина Романа з двома синами Данилом і Васильком була не допущена боярами до управління князівством. Вдову і дітей постійно переслідували. Але в 1221 р. Данило помстився боярам, захопив Волинь, а в 1238 р. повернув Галич. На правління Данила припала боротьба з монголо-татарами, які нещадно руйнували землі Київської держави, князівств, на які вона розділилася. Данило готовий був боронити державу від  татар. Як це відбувалося, ми дізнаємось  під час наступного уроку . Давайте почуємо, що про себе каже сам князь.

Робота з візуальними джерелами

Перегляньте уривок фільму та дайте відповідь на питання.

 Чому князь був готовий на  самопожертву ? (відповіді учнів)

Робота з літературними джерелами

    А тепер звернемось  до нашого додатка №4.

Ознайомтеся із змістом та дайте відповідь на питання.

    За що вшановували князя у народних піснях ? (відповіді учнів)

 Отже, Данило Галицький був мудрим, талановитим політиком, який в майбутньому створить могутню державу і стане першим українським королем.

  1. Узагальнення.

Ну ось діти, ми завершили свої дослідження на останній зупинці – час повертатись, а щоб повернутись нам треба дещо пригадати:

1. Про утворення якої держави ми говорили ?

2 .Коли відбулося об’єднання Галицького і Волинського князівств в одну

державу ? (1199 р.)

3. Хто сприяв цьому об’єднанню ?

4. Хто з цих видатних людей найбільше сприяв цьому об’єднанню ?

5. За що ви подякували б цим князям ?

(запишіть свою подяку на цих символічних голубах і це буде вираження вашої гордості за цих людей, символом поєднання минулого і майбутнього).

  1. Підсумки уроку.

 Слово вчителя. Ми сьогодні побачили складний процес творення держави, ми згадували про Київську державу, Галицьке та Волинське князівства. З  глибокою шаною і повагою, гордістю промовляємо ми ці слова, бо вони виражають духовну близькість до землі своїх предків, родоводу українського, його славної і в той же час трагічної історії. Ми побачили з вами початковий етап створення Української держави, а про подальше її становлення ви довідаєтесь на майбутніх уроках. Ви повинні розуміти і пам’ятати, що історію творять не випадковості, а особистості, мужні, сильні, патріотично налаштовані люди.

  1. Домашнє завдання.

Прочитати параграф підручника, вивчити нові дати та терміни;

виконати завдання на вибір ** скласти кросворд;

** взяти інтерв’ю в одного з князів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Марочко Тетяна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
7 січня 2023
Переглядів
1060
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку