Урок узагальнення та систематизації знань з теми "Світлові кванти"
Тема. Світлові кванти.
Мета. Систематизувати та узагальнити знання учнів з теми «Світлові кванти». Удосконалювати знання про світлові кванти, фотоефект та його застосування; створити умови для засвоєння поняття корпускулярно-хвильового дуалізму.
Розвивати інтерес учнів до сучасних проблем, логічне мислення; мотивувати до наукової творчості.
Виховувати самостійність, навички співпраці, самоповагу, працелюбність.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: мультимедіа, комп’ютер, картки завдань для роботи груп, плакат.
Міжпредметні зв’язки: хімія, математика, інформатика, образотворче мистецтво.
Методичні інновації: робота в групах, методи «занурення», «павутиння», «броунівський рух», комп’ютерні технології, рефлексія.
Епіграф. «Не думки слід навчати, а думати!»
І. Кант
Урок проводиться у формі «фізичної веселки». На дошці – ілюстрований «плакат-журнал», кожна сторінка якого – певний колір веселки.
ХІД УРОКУ
І сторінка (червоний колір). «Якщо добре працюватимеш, честь і славу матимеш».
Привітання, повідомлення про особливості проведення уроку, налаштування на співпрацю, створення ситуації успіху.
На дошці записано тему уроку.
ІІ сторінка (оранжевий колір). «Не кажи – не вмію, а кажи - навчусь».
2. Мотивація навчальної діяльності методом «занурення». Повідомлення теми і мети заняття.
Учитель повідомляє, що сьогодні передостанній урок теми «Світлові кванти», на якому проводиться узагальнення та систематизація знань з метою підготовки до уроку контролю.
На занятті будуть розглянуті такі питання:
Учитель ставить перед учнями мету: більш глибоко усвідомити поняття матерії, вміти пояснювати природу світла, явище фотоефекту та його практичне застосування, тиск світла та хімічну дію світла, вміти розв'язувати задачі.
ІІІ сторінка (жовтий колір). «Хто знання має, той і мур зламає».
Учитель пропонує пригадати терміни, поняття, формули, які були вивчені раніше. Колективне повторення основних формул теми здійснюється шляхом встановлення відповідності. На моніторах комп’ютерів, за якими працюють учні, - логічні пари. Учням пропонується за допомогою стрілок встановити правильну відповідність («створити павутиння»).
Учитель повідомляє школярам, що сьогодні потрібно систематизувати знання з даної теми, і тому хочеться почути відповіді на ряд питань. Протягом кількох хвилин учні читають запитання, записані на картках. Їм пропонується ходити по класі і знайомити зі своєю інформацією інших однокласників. Протягом 5 хвилин слід поділитись своїми фактами, знаннями з найбільшою кількістю однокласників і самому одержати інформацію від інших.
Запитання.
З чого все починалося? Як зароджувалася квантова (сучасна) фізика?
Що таке світловий квант?
Які його властивості?
Що таке фотоефект?
Які його закони?
Яких поглядів дотримувалися вчені, пояснюючи природу світла?
Світлу властивий корпускулярно-хвильовий дуалізм — воно має як безперервні хвильові властивості, так і дискретні, корпускулярні. Взагалі, корпускулярно-хвильовий дуалізм властивий не лише світлу, а й усім мікрочастинкам. Це поняття лежить в основі всієї сучасної фізики. Квантові уявлення про природу електромагнітного випромінювання дають можливість пояснити низку явищ, де хвильова теорія безпорадна: фотоефект, люмінесценція, фотохімічні реакції, розсіювання рентгенівського випромінювання.
IV сторінка (зелений колір). «Як робити дружно – не буде сутужно».
Учитель об'єднує учнів у малі групи (4-5 осіб), знайомить з ролями, які вони можуть виконувати. Кожна група отримує конкретне завдання та інструкцію щодо організації роботи. У разі необхідності надає їм допомогу. Потім кожна група представляє результати своєї роботи. Вчитель робить коментар.
(Завдання для груп дивись додатки 1-5).
4.2. Колективне розв’язування задач.
1. Довжина хвилі лазерного випромінювання дорівнює 500 нм, потужність випромінювання – 5 мВт. Скільки фотонів випромінює лазер за 1 хвилину?
2. Мінімальна частота світла, яке вириває електрони
з поверхні катода, дорівнює 6·1014 Гц. За якої довжини хвилі падаючого випромінювання максимальна швидкість фотоелектронів дорівнює 106 м/с ?
4.3. Самостійна робота коментуючого характеру.
Задача. Фотони з енергією 6 eB виривають фотоелектрони з металу. Робота виходу – 4,5 еВ. Знайдіть максимальний імпульс фотоелектронів.
Перевірка здійснюється за допомогою мультимедіа. (Розв’язання задачі дивись додаток 6).
V сторінка (голубий колір). «Треба нахилитись, щоб з криниці водиці напитись».
Завдання. Заповнити порожні місця в таблиці.
Фізична величина |
|
Робота виходу |
|
|
Символ |
Е |
|
|
|
За якою формулою визначається |
|
|
|
|
Одиниця вимірювання |
|
|
|
B |
VI сторінка (синій колір). «Як працював, такий урожай зібрав».
В народі кажуть: «Без труда – нема плода». Плоди вашої праці – це зароблені бали впродовж уроку. Здійснюється оцінювання учнів.
VII сторінка (фіолетовий колір). «Над чим попотієш, тому й порадієш».
7. Домашнє завдання.
Повторити §§ 57-58.