Розробка уроку біологі в 10 класі Середовище життя. Поняття гомеостазу.............................................................................................................................................................
10 клас Урок № 3 Дата:
Тема. Середовище життя. Поняття гомеостазу
Мета: вивчити поняття про середовище життя; звернути увагу на поведінку тварин та взаємозв’язок тварин з іншими компонентами екологічних систем; розвивати уявлення учнів про поняття гомеостазу. Розвивати навички логічного мислення, спостережливість. Виховати в учнів інтерес до біологічної науки.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, відео «Негативна дія стресу на організм людини».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні на уроці ми будемо працювати разом, і я розраховую на вашу підтримку і допомогу. Кожному з вас я хочу побажати, щоб ви на цьому уроці були:
«У» - усміхненим,
«С» - спокійними,
«П» - прогресивними,
«І» - інтелектуальними,
«Х» - хоробрими
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Інтерактивна вправа «Біологічний бій»
Учні один одного атакують термінами, які були вивченні минулого уроку.
Бліцопитування
Робота з картками
Встановіть відповідність
Приклад рівня організації |
Рівень організації |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Що таке середовище існування?
Які ви знаєте середовища існування?
Яким середовищем – природним, штучним чи антропогенно-зміненим – можна вважати помешкання людини, у якому народилася і живе свійська тварина?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Чи пам’ятаєте ви давню притчу про шахи, в якій володар запропонував їх винахідникові самому обрати собі винагороду? Винахідник попросив покласти на першу клітину одне зернятко рису, на другу — два, на третю — чотири, і так весь час подвоюючи, заповнити всю дошку. Володар з радістю погодився. Але, коли підрахували, виявилося, що не тільки врожаю земної кулі, але і ваги самої кулі недостатньо для задоволення вимоги винахідника.
Такий же, але не обмежений 64-ма клітинами дошки, потенціал розмноження мають усі організми. Але в реальній дійсності жоден біологічний вид не може реалізувати своїх потенційних можливостей. Заважає середовище — тисячі та тисячі факторів.
V. Вивчення нового матеріалу
План
Середовище існування – частина природи, яка оточує живий організм і з якою він безпосередньо взаємодіє.
Існують різні класифікації середовищ існування. Ми з вами вчили у 7 класі таку класифікацію:
Середовища існування тварин
Наземно – повітряне Водне Ґрунтове Організми інших істот
Завдання 1. Надайте коротку інформацію про ці середовища існування.
Але, враховуючи значний вплив людини на природу актуальною є класифікація середовищ існування , яка константує ступінь змінення середовища людиною.
Завдання 2. За допомогою параграфа підручника заповніть таблицю:
Назва середовища існування |
Коротка характеристика |
Приклади |
Природне |
|
|
Антрропогенно-змінене |
|
|
Штучне |
|
|
Бесіда
Підтримка гомеостазу на прикладі організму людини:
Бесіда
Бесіда
Завдання 3. Проаналізуйте таблицю на с.9, дайте відповідь на запитання, як реагує організм на стрес?
Перегляд відео «Негативна дія стресу на організм людини» https://www.youtube.com/watch?v=c130ykxEkEg
VІ . Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Проблемне питання»
Середовище існування весь час змінюється. Піднімаються й опускаються гори, наступають і відступають моря, змінюється клімат. Зміни ці постійні, невпинні, займають мільйони років. Під впливом діяльності людини швидкість зміни середовища існування надзвичайно зросла. Чи зможуть організми пристосуватися до цих змін? Чи зможе пристосуватися до них сама людина?
Доведіть або спростуйте
«Сучасна людина фактично обожнила саму себе. Але вона фальшиве божество. Те, що вона створює на Землі,— не рай, а кошмар, до якого вона сама адаптується все меншою мірою» (Е. Голдсміт)
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання