Урок "Велика Британія"

Про матеріал
Урок у 10 класі, з використанням технології "перевернутого класу" та хмарних технологій. Урок супроводжується презентацією.
Перегляд файлу

Урок____                                                              ______________

Тема: Велика Британія

Мета: знаннєвий компонент формувати в учнів систему знань про особливості географічного положення, населення та господарство Великої Британії; показати порівняльні моменти передумови й причини високого рівня розвитку господарства, галузей спеціалізації Великобританії з іншими країнами, з Україною; соціально-економічні особливості, які впливають на економічний розвиток; діяльнісний компонент стимулювати інтерес учнів до самостійного пошуку та аналізу необхідної інформації; вдосконалити практичні навички учнів працювати з матеріалами підручника, додатковою літературою; розвивати в учнів творчі здібності, логічне мислення, зв’язне мовлення; ціннісний компонент виховувати повагу до матеріальних і духовних надбань нашої держави та інших держав світу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (технологія перевернутого навчання з використанням хмарних технологій)

Форма уроку: урок-подорож (з елементами рольової гри), індивідуальна робота

Обладнання: підручник, політична карта світу, графіки, діаграми підготовлені учнями для доповідей, презентації, хмарні сервіси (QR коді, програма XMind 6, Програма Google Eath, county meters, LearningApps.org), комп’ютер.

Основні поняття: економіко-географічне положення, природні ресурси, природний приріст, густота населення, урбанізація, господарство, спеціалізація, експорт, імпорт.

Методи і прийоми: словесні (вступне слово вчителя, доповіді учнів), наочні (аналіз графіків, діаграм), прийом «Підтримка», «Пригадай», «Мікрофон».

Щоб пізнати чужу країну, треба відмовитися від звички міряти все на свій аршин.

Спід розібратися в системі уявлень, мірил, норм, притаманних певному народові. 

                                                                                                       В. Овчинніков 

Хід уроку

I. Організаційний момент

- Давайте посидимо тихо і послухаємо (слухають, як іде годинник).

Що відраховує годинник? Чуєте, як швидко йде час, можна сказати, біжить і навіть котиться! І, рухаючись по колу, стрілки годинника почали відраховувати час нашого уроку. Посміхніться один одному, побажайте подумки удачі.

 - "Гуляючи по тінистому саду, єгипетський жрець розмовляв зі своїм учнем. "Скажи мені", - запитав юнак, "Чому тебе часто долають сумніви? Ти прожив довге життя, маєш великий досвід. Як же так, що і для тебе залишилося настільки багато незрозумілих питань"?

В роздумі жрець накреслив посохом два кола: маленький і великий. Слайд 1  

«Твої знання – це маленьке коло, а мої – велике. Але все, що залишилось за колом – невідомість. Маленьке коло мало стикається з невідомим. Чим більше коло знань, тим більше його кордон з невідомим. І надалі, чим більше ти станеш пізнавати нове, тим більше будуть виникати у тебе питання»

Сьогодні ми з вами будемо пізнавати нове і, можливо у вас виникнуть якісь питання. Я думаю ми разом знайдемо на них відповіді.

II. Мотивація до діяльності

Учитель. Прекрасна,  розкішна,  велична… Саме  ці  слова  чуєш  частіше  за  все, коли  мова заходить  про  Велику Британію. І  дійсно,  ця країна  протягом  багатьох  століть  притягує  весь  світ  своєю  неповторною  історією  та  культурою.  Її  мовою  говорить  більше  мільярда  осіб. Слайд 2 Вона  дала  світові  Вільяма  Шекспіра та  Чарльза  Діккенса, Ісаака  Ньютона  і Артура  Конан-Дойля, легендарних  Робін  Гуда  та  Шерлока  Холмса, «залізну  леді» Маргарет  Тетчер та  прославлений  «Бітлз».

          Але багатство  інформації  про  цю  країну  ще  не  свідчить  про  те, що  нам  уже  відомо  про  неї  все,  адже  щоб  пізнати  чужу  країну,  Слайд 3 треба  відмовитися  від  звички  міряти  все  на  свій  аршин. Слід  розібратися  в  системі  уявлень,   мірил,  норм,  притаманних  певному  народові.

І сьогодні ми дізнаємось про  Велику  Британію  з  географічної  та  економічної  точки  зору.

ІІI. Постановка навчальної проблеми (1 хв)

Отже, ми розпочинаємо нашу подорож до Великобританії. Слайд 4 Тема уроку: «Великобританія (Об'єднане Королівство Великої Британії та Північної Ірландії )»

V. Дослідження навчального матеріалу, індивідуальна робота (36 хв)

Учитель. Урок ми проведемо у вигляді прес-конференції На яку запросили фахівців-спеціалістів, це географи, демографи, економісти та представники тур-агенства,  які допоможуть нам з’ясувати соціально-економічні та інші особливості Великобританії. Ну а я сьогодні буду працювати прес-секретарем нашої конференції.

А розпочнемо ми знайомство з «візитної картки» Великобританії. (програма XMind 6)

Офіційна назва – Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії. В адміністративно-територіальному відношенні – це федеративна держава де діє конституційна монархія.

 Площа – 244,1 тис. км. кв. Населення – 61,1 млн осіб (2009). Столиця – Лондон. Економічно-розвинена держава, країна «великої сімки». Складається з 4-х історико-географічних областей: Англії, Шотландії, Уельсу й Північної Ірландії (Ольстер). Глава держави Єлизавета ІІ (з 1952). політична система — ліберальна демократія. Країною править парламент, який складається з двох палат — Палати Лордів і Палати Общин. Глава уряду Тереза Мей (з 2016);. Грошова одиниця — фунт стерлінгів. Мови: англійська, валлійська, гельська;

Вчитель: Який наступний пункт плану ми повинні розглянути? Розшифруйте свої QR коди. Так, економіко-географічна характеристику країни, природні умови і ресурси.

2. Географічне положення (Програма Google Eath онлайн карта)

Проблемне запитання:  На вашу думку, чи  правильним є твердження, що значні запаси корисних копалин вплинули на економічне зростання Великої Британії?

Учитель: Поговорімо про географічне положення Вели­кої Британії.

Доповідь міністра з геополітики:  Велика Британія розміщена на північному захо­ді Європи. Два великі острови — Великобританія, Ірландія — та багато менших утворюють групу Бри­танських островів. Великобританія — найбільший острів у Європі. Тут виділяють Англію, Шотландію й Уельс — історичні регіони Великої Британії. Площа Великобританії - 244,1 тис. км2.

Англія знаходиться в південній і центральній частині Великобританії. Шотландія — на півночі острова, а Уельс — на заході. Велика Британія омивається Ірландським морем на заході, Північним — на сході та протокою Ла-Манш — на півдні. Північна Ірлан­дія знаходиться в північно-східній частині острова Ірландія. Англія, Шотландія, Уельс і Північна Ірлан­дія складають Об'єднане Королівство.

3. Природні ресурси

Учитель: Настав час поговорити про природні ресурси.

Міністра природокористування. Поверхня Англії і Північної Ірландії рівнинна, але рельєф Шотландії і Уельсу — гористий. Тут багато річок, але вони невеликі. Головні річки Великої Британії — Темза, Северн, Клайд, Трент і Марсей. Британські остро­ви омиваються океаном і мають клімат вологий і м'який: зима не дуже холодна, літо не дуже жарке.

Велика Британія багата на поклади вугіл­ля, нафти, газу, але їй не вистачає заліза та інших мінеральних ресурсів. Британія бідна на ліси, але має багато парків.

4. Населення (county meters онлайн лічильний населення)

Міністр з питань демографії: Що ви знаєте про населення Вели­кої Британії?

Учень. Населення країни — 61,1 мільйон осіб. Це англійці (82%), шотландці (10%), уельсці (валлійці) (2%), ірландці (2%). Густота  населення: 247 осіб/ км2. Середньорічний  приріст: 0,3 на  1000 жителів. Безробіття  становить 5,2%. Віковий  склад: 17-62-21, середній  вік: 40,2 року, тривалість  життя: 78,2 року. Віросповідання: християнство. Міське  населення: 90% Столиця Великої Брита­нії — Лондон. Він стоїть на річці Темза. Найбільши­ми містами, крім Лондона, є Ґлазґо, Бірмінгем, Ман­честер, Ліверпуль, Единбург, Белфаст і Кардіфф.

5. Загальна характеристика промисловості

Учитель: Розка­жіть про промисловість.

Міністр економіки та машинобудування: Вели­ка Британія має високорозвинене автомобілебу­дування, суднобудування, електроніку, текстильну й хімічну промисловість. Також відома вовняна промисловість. Англійська вовна експортується до багатьох країн.

Велика Британія — високорозвинена індустріальна країна. Вона входить до «Великої сімки», тобто найрозвинутіших країн світу, країн з ринковою економікою. За розміром ВНП Вели­ка Британія посідає п'яте місце у світі. За обсягом промислового виробництва країна на сьомому місці у світі. На сучасну галузеву структуру господарства істотно впливало історичне минуле країни. Що вам відомо про нього?

 (програма XMind 6)

Учитель: Природно-ресурсний потенціал і вдале географічне положення країни впливають на галузеву структуру господарства.

6. Міністр електроенергетики. Електроенергія виробляється переважно на теплових електро­станціях (близько 76%). У країні розвинена чорна й кольорова металургія (особливо виробництво алюмінію, яке орієнтується на дешеву електро­енергію, також виплавляють мідь, свинець, цинк). Головний металургійний район — Південний Уельс. Підприємства галузі зміщуються до морських узбе­реж, орієнтуючись на довізну сировину.

6. Машинобудування

Учитель: а про важливу галузь для Великобританії нам розповість

Міністр машинобудування Провідною галуззю промисловості вважа­ється машинобудування, зокрема електротехнічне й радіоелектронне. Велика Британія спеціалізується на випуску транспортного машинобудування. Слід згадати про авіаракетобудування, авто- і судно­будівну промисловість, тракторо- і верстатобуду­вання.

Розвинена й нафтопереробка. Різноманітна про­дукція хімічної промисловості: пластмаси, синте­тичний каучук, сірчана кислота, мінеральні добри­ва, синтетичні смоли тощо. Здавна функціонують текстильна, гірничодобувна, харчова промисловість, частка яких у промисловому виробництві зменшу­ється.

7. Хімічна промисловість

Хімічна промисловість орієнтується на власну і привізну сировину (вуглехімія, нафтохімія, основна хімія), зростає значення пластмас, синтетичних смол і волокон.

Розвиток нафтопереробної промисловості сприяв швидкому становленню синтетичної хімії. Завдяки цьому галузь займає провідні позиції у світі. Так, за виробництвом синтетичного каучуку Велика Британія займає сьоме місце у світі, за виробництвом автопокришок - десяте.

   Головним районом розміщення хімічної промисловості є Південний Схід та Ланкашир. Нафтохімія наближена до портових міст, куди надходить як вітчизняна, так і імпортна нафта. Виробництво мінеральних добрив розраховане на потреби споживача (Південний Схід, Йоркшир).

Важливе місце в економіці країни займає харчова промисловість. Країна виділяється виробництвом шотландського віскі, джину і молока.

   Легка промисловість - ця галузь упродовж століть була провідною. Британські фірми належать до провідних виробників тканин, килимів. Основним районом бавовняної промисловості є Ланкашир, вовняної - Йоркшир, лляної - Північна Ірландія, трикотажної - Східний Мідленд.

8. Сільське господарство

Учитель: Переходимо до вивчення сільського господарства країни. Які особливості розвитку та географії рослинництва і тваринництва.

Міністр сільського господарства. Сільське господарство країни ведеться на інтенсивній основі. Британці вміють від кожного клаптика землі взяти все можливе. Хочу навести приклад. Під час Другої світової війни (коли нація вистояла в боротьбі проти німецького фашизму) городи були влаштовані навіть у відомому Гайд-парку. Практично всі землі оброблені. Нині місцеві органи влади (муніципалітети) дають під городи клаптики землі, щоб населення не втрачало століт­тями набутих навичок у сфері вирощування сіль­ськогосподарських культур. Та все ж провідною галуззю є тваринництво (2/3 сільськогосподарської продукції).

А я вас здивую деякими даними. Поголів'я худоби у британців становить близько 12 млн. голів. Свиней іще більше — близько 75 млн. На полях пасеться дуже багато овець — на двох британців припадає одна вівця. Свійської птиці — близько 50 млн. Вирощують і коней — для спортивних і рекреаційних цілей. Британці полюбляють коней, тому пізньої осені та взимку одягають їх у попони, хоча британська погода не така вже й холодна.

У  рослинництві  половина  оброблюваних земель  зайнята  під  багаторічними  травами; найбільші  їхні  площі  розташовані  на  заході  країни. На  інших  землях  вирощують  зернові  культури, цукровий  буряк,  картоплю, овочі,  ягоди  і  фрукти, кормові  культури.

 У  Великій  Британії розвинене  рибальство. Рибу розводять на рибофермах і виловлюють в океані. Найбільш  інтенсивна ловля  ведеться  в  прибережних  водах  і  північній  Атлантиці (оселедець, тріска, камбала, форель).

9. Транспорт

Учитель:  Важливу роль в економіці відіграє транспорт.

Просимо міністра транспорту розкрити це питання. Велика  Британія – острівна  держава  з  розвиненою  економікою  та  давніми  традиціями  в  мореплаванні. Цим  пояснюються  значні  обсяги  вантажів, що  перевозяться  морськими суднами. Особливо  великою  є  роль  морського  транспорту  в  зовнішній  торгівлі. Морський транспорт становить близько 90% вантажо­підйомності. Найбільшими  портами  країни є Лондон, Манчестер, Ґлазґо, Саутґемптон. У  портовому  господарстві  широко  використовують  морські  припливи,  що  піднімають  рівень  води  в  гирлах  річок.

У  внутрішніх  перевезеннях  найбільшою  є роль  автомобільного  транспорту. Автомобільний транспорт  складає 75% перевезень. За  довжиною  автомобільних  доріг  на  одиницю  площі  Велика  Британія посідає  четверте  місце  в  світі. Швидкісні  автостради  простяглися  через  усю  країну. Найважливіша  з  них  має  меридіональну  спрямованість і зв’язує  найбільші  міста – Лондон, Бірмінгем, Манчестер і  Шотландію (Глазго).

Залізниці становлять  20% перевезень. Залізнична  мережа  є  густішою  на  півдні, найбільший  вокзал – Ватерлоо (Лондон). Із  Лондона  можна  дістатись  більшості  великих  міст  острова  Велика Британія. З  «материковою» Європою, крім  того, підтримуються  зв’язки  через залізничний Євротунель  під Ла-Маншем та паромні  переправи.

Збільшується  значення  авіаційного  транспорту. Найбільший  міжнародний  аеропорт  країни  та  всієї  Європи – Хітроу (Лондон). За рік  його  працівники  обслуговують  понад 400 тис. літаків  і  понад 50 млн. пасажирів ( тому  числі транзитних).

Швидко  зростає  роль  трубопроводів.

Вчитель: Сьогодні до Британії хоче потрапити кожен третій житель Європи. Чим же вона така приваблива???

Тур-агент. Щорічно у Великобританію прибуває більш 12 млн. туристів з різних країн світу, що відвідують великі культурно-історичні центри: Лондон, Единбург, Кардифф, Манчестер, Ліверпуль, Брістоль. Не меншою популярністю користується невеликі всесвітньо відомі міста-музеї, такі як Стратфорд-на-Айвоні, Віндзор, університетські центри Кембридж і Оксфорд. Курорти Великобританії зосереджені в основному на південному узбережжі Англії (Брайтон). Аматори гірського туризму й альпінізму можуть насолодитися красами Шотландії. Жителі міст люблять проводити уік-енд на природі в заміській зоні (демонстарація презентації «Туристичні куточки Великобританії») презентація

Учитель. Відомо, що британці мають дуже багато традицій, які передаються з покоління в покоління. Чи правда це???

Тур-агент. Англійці притримуються своїм старим традиціям і звичкам. Це позначається на багатьох сторонах життя населення. Вони дотепер намагаються жити у власному, окремому будинку. Навіть деякі багатоквартирні будинки будуються так, щоб кожна квартира мала свій вхід. Старі житлові будинки часто являють собою довгу двоповерхову цегляну будівлю з багатьма дверми, пофарбованими у різний колір, оскільки вони належать різним власникам. Тому Великобританію іноді називають «двоповерховою». Для багатьох англійських будинків характерно вертикальне розташування квартир на двох або трьох поверхах.  У минулому будинку опалювалися каміном – вугільним або газовим. Однак тепер усе більше поширюється центральне опалення, так що жителі Лондона й інших великих міст стали менше страждати від знаменитого англійського смогу. Британці – великі аматори спорту. Багато спортивних ігор або термінів мають англійське походження, наприклад футбол, батьківщиною якого вважається Великобританія; і зараз це сама популярна тут спортивна гра. У футбол англійці почали грати ще в середні століття й у ті далекі часи це була ритуальна гра. Відгомони цього зберігаються і зараз: на масницю або паску в деяких селищах улаштовується своєрідний футбол, у якому часто беруть участь усі жителі. Гра звичайно проходить по усіх вулицях і площам селища, не підкоряючи ніяким правилам. Іноді вона продовжується цілий день, тому що ворота часто знаходяться на відстані 3 - 5 км одне від одного

А ще однією вірною традицією, яка набула поширення у всьому світі – є традиція чаювання.

IV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

LearningApps.org

 

 

 

1

П

І

В

Н

І

Ч

Н

Е

 

 

 

2

Б

У

К

І

Н

Г

Е

М

С

Ь

К

О

М

У

 

             3

Є

Л

И

З

А

В

Е

Т

А

 

             4

Н

А

Ф

Т

И

 

 

 

 

 

                5

О

К

С

Ф

О

Р

Д

 

            6

Л

А

-

М

А

Н

Ш

 

 

 

7

 

М

 

А

 

Ш

И

Н

О

Б

У

Д

У

В

А

Н

Н

Я  

М

О

Р

С

Ь

К

И

Й

 

К

Р

И

К

Е

Т

 

 

 

 

       10

Т

Е

М

3

І

 

 

11

С

Ш

А

 

 

 

 

 

12

Т

Е

Р

Н

Е

Р

 

 

           13

Б

І

Р

М

І

Н

Г

Е

М

С

Ь

К

А

І

Р

Л

А

Н

Д

І

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Море, яке омиває Велику Британію із північного сходу?
  2. В якому палаці знаходиться резиденція королеви?
  3. Хто є офіційним головою держави?
  4. Які поклади корисних копалини добувають на шельфі Північного моря?
  5. Славетний університетський центр.
  6. Протока, яка розділяє Великобританію та Францію.
  7. Головною експортною продукцією країни є продукція
  8. Який вид транспорту займає провідне місце у вантажообороті країни (87%)?
  9. Яку гру англійці вважають національною?
  10. На якій річці розташований Лондон?
  11. Головний торгівельний партнер Великобританії.
  12. Відомий на весь світ художник-пейзажист.
  13. Одна з найбільших агломерацій країни
  14. Держава, яка була 400 років колонією Великобританії і є її західним сусідом.

 

V.  Рефлексійна діяльність та підсумок уроку

Тікання годинника нагадує про те, що урок підійшов до кінця і мені хочеться дізнатись. Чи не марно пройшов наш урок.

1.    Чи справдилися ваші очікування щодо сьогод­нішнього уроку?

  1. Чи задоволені ви результатами власної діяль­ності, діяльності одногрупників?
  2. Що   вам   допомагало   опановувати   матеріал уроку?
  3. Якими видами діяльності ви намагалися досяг­нути поставленої мети?

Учитель. І як раніше було сказано, що в Англії є традиція чаювання, тому давайте не порушувати цю традицію і спробуємо чаю і відчуємо себе справжніми англійцями…

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати § 24__.
  • Нанести на контурну карту найбільші промис­лові центри Великої Британії.
  • Підготувати повідомлення про Оксфордський і Кембриджський університети.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дрогомерецька Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2019
Переглядів
7267
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку