1
Тема. Виготовлення ялинкових іграшок з фоамірану
Мета:
навчальна: сформувати знання учнів про ялинкові прикраси; ознайомити з історією виникнення новорічної іграшки і технологією їх виготовлення; навчити виготовляти оригінальні ялинкові прикраси власноруч; закріпити правила безпечної роботи з ручними інструментами;
розвиваюча: розвивати особистісні якості, потрібні людині як суб’єкту сучасного виробництва і культурного розвитку суспільства, творчу ініціативу учнів, конструкторські здібності, індивідуальність в роботі, просторову уяву, дрібну моторику пальців рук; активізувати пізнавальну діяльність школярів з урахуванням їх можливостей для їхньої подальшої самореалізації; формувати комунікативні, соціальні компетентності;
виховна: наскрізна змістовна лінія «екологічна безпека та сталий розвиток» та «підприємливість», формувати загальнокультурну, навчально-пізнавальну, спеціальнопредметну компетентність; культуру праці та побуту; виховання відповідальності за результати власної діяльності, художній та естетичний смаки, акуратність й старанність під час виконання роботи, повагу до народних традицій; формувати позитивну мотивацію до навчання.
Тип уроку: комбінованний.
Обладнання: інтерактивна дошка, ноутбук, ілюстрації з новорічними іграшками, відеоролики, зразки новорічних іграшок, заготовки іграшок, клейовий пістолет.
І. Організація учнів:
Учитель. Діти, сьогодні до нас на заняття завітали гості. (Слайд 2)
Треба всім нам привітатись: добрий день!
Діти, подивіться, будь ласка на дошку і прочитайте що тут написано.
(На дошці з’являється напис: (Слайд 3)
НАГОРОДУДІСТАНЕПРАЦЬОВИТИЙ.
ІІ. Загальнокорекційна частина:
Завітали ми в майстерню на годинку.
Розкажу я вам цікаву новинку,
Поведу в чарівну казку.
Тільки слухайте, будь ласка.
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будемо під девізом:
(Слайд 5) ШВИДКО! ДРУЖНО! ВМІЛО!
Вправа «Дешифрувальники» (Слайд 6)
Урок в нас буде незвичайний, ми поринимо у казку, назву якої дізнаєтесь, коли розшифруєте слово – изам.
Правильно це зима. І за вікном зараз зимові дні, тому наш урок буде проводитись у зимовому настрої. Тож і ми сьогодні будемо вмілими чарівниками, навчимося у зими чарівної зимової майстерності.
- Яке ж свято наближається? (Новий рік).
- Назвіть що є символом Нового року? ( ялинка)
- Що допомагає створити в оселі святковий настрій?
Прочитайте слово: (Слайд 7)
Н
О В О
Р І Ч Н А
І Г Р А Ш К А
IІІ. Оголошення теми і мети уроку
Учитель. Діти, як ви вже здогадались, темою нашого уроку буде «Виготовлення ялинкових іграшок із фоамірана» (Слайд 8.) Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось багато цікавого про виникнення та розвиток новорічних ялинок та іграшок, навчимося виготовляти ялинкові прикраси власноруч, познайомимось з представниками професій які виготовляють новорічні іграшки.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель.
- Які ж витоки традиції новорічної ялинки? Ми з вами сьогодні проведемо віртуальну передноворічну подорож. Спочатку завітаємо до Харківського історичного музею, де екскурсовод розповість нам про історію новорічної іграшки і святкування Нового року (відео
https://www.youtube.com/watch?v=sOpWKI-GPLU
(Про Новий рік можна говорити багато, адже історія цього свята починається ще з найдавніших часів. Існує чимало легенд про виникнення новорічної традиції.
Ця традиція – ще від дохристиянських часів. Вважалося, що духи жили між гілками дерев і зокрема ялинок, і для того, щоб задобрити їх на майбутній врожай і родинний добробут, «вбирали» ялинку, підвішуючи на її зелені пухнасті гілки яблука – символ родючості, яйця – символ благополуччя, розвитку та гармонії, горіхи – довголіття і достаток. Люди вірили, що вбрані таким чином гілки ялин відлякували нечисту силу та злих духів. Звичай прикрашати на новорічне свято ялинку вперше з'явився у німців. Для них ялина була священним деревом, де мешкав добрий «дух лісів» ˗ захисник правди. Вічнозелена вона символізувала безсмертя, сміливість, красу, довголіття та саму вічність, а її шишки були уособленням здоров'я та вічного вогню. Наприкінці грудня, щороку, на найбільшу ялинку в лісі люди розвішували різні «дарунки» для духів, щоб ті стали добрішими, і отримати добрий урожай. Ялинки також прикрашали іграшками.
З Німеччини цей звичай став проникати до інших країн. Та розкіш святкової ялинки на той час була доступною лише багатим.
Прикрашали ялинки іграшками виготовленими власноруч, навіть у будинках знатних вельмож. Близько 1880 року з'являються перші ялинкові іграшки, виготовлені фабричним способом. Пізніше випускалися іграшки зі скла, тканини, вати, пап'є-маше, дерева, шовкові та парчові стрічки. Окрім шарів почали робити іграшки у формі різних фігурок. З'явилася мода на скляні намисто та композиції зі скляних кульок, намистини та паличок. На початку 1950-х виготовлялося багато іграшок у вигляді фруктів, ягід та овочів (зрозуміло, неїстівних). З'явилися і казкові персонажі: Айболіт, Дід Мороз, Снігуронька, Чиполліно, різні звірі: білочки, ведмеді, зайці. З середини 60-х років 20-го століття виробництво ялинкових іграшок остаточно поставили на потік. З'являються іграшки з пінопласту та пластику – вони не б'ються. У 1970 – 80-ті роки став популярним «дощик» з фольги, а також пухнаста, колка різнокольорова мішура.)
Учитель. Подякуємо екскурсоводу за цікаву розповідь.
(Показ слайдів із зображенням новорічних іграшок різних років 20-21-го століття (Слайд 9-17)
А як виготовляють скляні іграшки ми дізнаємось здійснивши віртуальну екскурсію на Клавдіївську фабрику ялинкових іграшок в Київській області та познайомимось з представниками професій робітників. (Відео https://www.youtube.com/watch?v=TAUNkX9Hwhs).
(Виготовляють ялинкові кулі вручну.
Склодув – так називається професія людини, яка робить ялинкові прикраси. Вони розтоплюють скляні трубочки на горілці і видмухують із них кульки. В результаті роботи склодувів виходять прозорі ялинкові фігурки, які смішно називаються – гольє.
Ялинкові іграшки розфарбовують у ручну. І нехай за трафаретними малюнками, але все одно серед схожих іграшок ви не знайдете абсолютно однакових. Сьогодні у виробництві ялинкових прикрас спостерігається частково «повернення до витоків» випускаються кулі з ручним розписом.)
У нашому місті також є невеликі фабрики ялинкових іграшок «Корал-декор» та «Артан-колор». Два роки тому ми з учнями провели екскурсію на ці фабрики, а зараз у зв’язку з карантином екскурсії не проводяться (Слайд 18).
В Харківському історичному музеї нам подарували старовинний сувій, в якому описано символ святкування Нового року та Різдва в Україні.
На сувої написана історія: (Слайд 19)
На початку ХХ століття в більшості сіл України не прикрашали ялинок чи сосонок, головним залишався давній український «Дідух» ˗ основний символ Нового року і Різдва – це сніп пшениці, що символізує прихід пращурів. «Дідух» – це стародавній символ предків роду, оскільки «за стародавніми віруваннями, у снопі знайшли притулок душі предків» це «місце перебування духів дідів-прадідів, опікунів чи «покровителів» свого дому», й коли вижата нива, то духи вселяються у останній вижатий сніп, з яким потрапляють до клуні господаря на зиму. Відповідно, «встановлюючи Дідуха, ми запрошуємо на Святу вечерю увесь свій рід, усіх своїх предків», а вшановувати їх дуже важливо, оскільки «добрі душі пращурів оберігають посіви та врожаї від усіляких бід». Дідух заноситься до хати господарем 6 січня, у Святвечір, із першою зорею. Ставиться від на найсвятіше місце в оселі, колись – так званий «красний кут», тобто, там де ікони. Його на радість дітям розцяцьковували цукерками, різнокольоровими стрічками, іншими прикрасами. Зараз його можна ставити на святковий стіл. Але кожна родина сама може визначити йому місце.)
- Ми зараз повертаємося до наших традицій і в деяких родинах знову почали ставити дідуха. Але поки що традиційною вже багато десятиліть є ялинка, прикрашена іграшками.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Без ялинки у наші дні Новий рік немислимий. Вона присутня у квартирах, торгових центрах, офісах, аеропортах, на вокзалах та створює неповторний аромат новорічного свята. Здається, що історія новорічної ялинки продовжуватиметься і ще не раз здивує людство чимось новим та незвичайним. (Слайд 20)
Всі ми чекаємо цей улюблене свято, готуємося до нього. Новий рік ˗ це самий казкове, саме сімейне, найчарівніше свято. Почесна гостя на всіх цих святах ˗ ялинка. Щороку зрубують дуже багато ялинок. Але багато залишається невикористаних ялинок, та і після свят ялинки викидають на смітник. Але останнім часом після святкування Нового року ялинки почали віддавати на годівлю тваринам і переробляти на щепу. Але так хочеться, щоб люди зберегли життя дереву. Задля того, щоб ми не знищували природу я вам пропоную замінити живу ялинку на ось таке деревце виготовлене з штучного матеріалу. Воно дуже схоже на живу ялинку і прослугує багато років. Також ялинки можна виготовити з різних підручних матеріалів (слайд 23).
І в нас є ось така штучна ялинка.
Учениця. Вірш «Ялинка, живи»
Мені ялиночку купили!
У лісі на галявині її не зрубили,
І ялинка лісова залишилася жива
Стоїть на узліссі, верхівкою кива.
Учитель. Діти, а ви, коли йдете в гості, готуєтесь? Можливо, одягаєтесь по-особливому, святковому? Погляньте на наше дерево. Воно готове прийти на свято? Допоможемо йому зібратись на свято Нового року?
- Чого не вистачає на цій ялинці, щоб вона стала ошатною? (Іграшок.)
У магазині продають дуже багато красивих іграшок. Але куплена іграшка не буде випромінювати стільки тепла, як іграшка виготовлена своїми руками. Та й для купівлі іграшок потрібні гроші. Але ви поки не працюєте, і у вас немає можливості купити іграшки. Кожному хочеться, щоб новорічна ялинка виглядала оригінально, але не завжди на прилавках можна знайти те, що хочеться, а якщо знайшли, то напередодні ціни уже зовсім не добрі, вони «кусаються». І тут у вас є можливість перетворити хвойну красуню, як ви хочете і як вам завгодно.
Ялинкові іграшки – прекрасний подарунок до Нового року, можна подарувати рідним, друзям.
Сьогодні, дівчатка, вам належить стати чарівниками. Уявимо що сьогодні ви працівники фабрики ялинкових прикрас. (Слайд 24)
На фабрику надійшло замовлення ˗ потрібно виготовити іграшки-символи наступного року.
1990-ті роки у продажу з'явилося безліч ялинкових куль із зображеннями тварин – символів наступаючого року. Ця тенденція жива і донині: кульки з тваринами, фігурки тварин випускаються у величезних кількостях і мають незмінну популярність. Але найкрасивіша ялинка, яка прикрашена різними іграшками! Зараз ялинку дуже часто прикрашають кулями і іграшками, зробленими своїми руками.
- Попереду у нас який рік? (2022), і чому б не прикрасити ялинку красивими іграшками з символом року.
- А знаєте який звір є символом наступного року? (Блакитний водяний Тигр).
(Слайд 26). На нас чекає рік творчості, пригод та авантюр. Що варто знати про символ наступного року? Тигр – це граціозна та благородна тварина. Він добре відрізняє правду від брехні та має тонку інтуїцію. Тигр чудово сходиться з людьми. Народжені під цим символом люди обдаровані гарною уявою і можуть проявити себе у мистецтві. Через непередбачуваність Тигра, від нього можна чекати чого завгодно. Тому будьте готові до змін у 2022 році. Але агресії тигра боятися неварто – стихія води пом’якшує його норовистість і буде оберігати від неприємностей.
- Отже, сьогодні ми будемо виготовляти ялинкові прикраси ˗ «тигренят» у техніці виготовлення виробів з фоамірану і прикрасимо ними ось цю нашу красуню.
- А що таке фоаміран? (Слайд 27) Foamiran – спінена гума, це м'який листовий матеріал, який застосовується в різних видах рукоділля. Фоамирану легко надати форму з допомогою легкого нагрівання (наприклад, прикладання до праски або щипців для волосся, запальничкою), скручування, розтягування, обробки інструментами для моделювання і т. д.: після деформації фоамиран стійко зберігає форму. Саме тому він широко використовується для виготовлення топіарія, квітів, прикрас (брошок, шпильок), ляльок, іграшок, декоративних елементів для скрапбукінгу і т.д. Фоаміран легко ріжеться ножицями, вирубується більшістю фігурних компостерів, формується руками.
Складнощі можуть виникнути тільки при бажанні склеїти різні деталі з фоамірана між собою. Як показав процес тестування, звичайні види клею для цієї мети не підходять. Фоам клеїться тільки на гарячий пістолет або спеціальний клей для фоама.
(Слайд 28) Екологічна оцінка. Фоаміран нетоксичний і нешкідливий для навколишнього середовища. Після відкриття упаковки має різкий неприємний запах, який дуже швидко вивітрюється.
V. Формування умінь та навичок
Учитель. Щоб іграшка вийшла красивою, кожен з вас повинен постаратися, бути уважним, вміти працювати за шаблоном, вирізати, приклеювати. Не забувайте, що тигренята повинні бути милими і красивими.
Під час роботи ви повинні дотримуватися правила безпеки праці.
Повторимо правила безпеки праці на уроках трудового навчання.
Вправа «Продовж речення» (Слайд 29 )
1. Ножиці слід передавати… (з замкненими лезами, кільцями від себе).
2. Під час роботи з ножицями не можна …(розмахувати ними, підходити до працюючого).
3. При роботі пістолет потрібно встановлювати соплом… (вниз на підставці).
4. Включений термопістолет не повинен … (залишатися без нагляду).
5. При безперервному використанні клейового пістолета тривалий час, щогодини потрібно залишати його … (на 5 хвилин в спокої).
6. На робочому місці слід дотримуватись … (чистоти та порядку).
Приступаючи до роботи пам’ятай: головне під час виготовлення виробу – акуратність і точність!!!
Гра «Всі фігури, станьте в ряд»
Завдання: Повторимо технологію виготовлення виробу. У вас на столах знаходяться картки з етапами виготовлення іграшки. Розташуйте картки в правильній послідовності.
Етапи технологічного процесу: (Слайд 30)
1. Виготовити шаблони.
2. Підібрати кольорову гамму.
3. Прикласти шаблони до фоамірану, обводимо зубочисткою, олівцем або ручкою.
4. Вирізати деталі крою.
5. З’єднати дрібні деталі з основою.
6. Виготовити дрібні деталі.
7. Приклеїти основні частини виробу гарячим пістолетом.
Почнемо виготовлення. Головне! Працювати треба дружно. В кінці уроку прикрасимо ялинку. Вона прикрасить нашу майстерню.
А щоб настрій ваш став ну зовсім новорічним, нас супроводжуватиме в роботі ось така музика. (Звучить запис новорічних пісень, діти працюють)
VІ. Формування умінь та навичок
- визначення послідовності операцій.
2. Поточний інструктаж:
- правила безпечної роботи;
- демонстрація прийомів роботи;
- методи самоконтролю;
- практичне виконання роботи;
- індивідуальний контроль.
VII. Заключна частина уроку
Сьогодні на уроці у нас відбулося справжнє свято новорічної іграшки, і створили ми його власноруч. Робота кожного із вас – ваш маленький шедевр, ваш успіх, розкриття вашої творчості. Ви свою ялинкову прикрасу зробили власними руками, з великою любов’ю, ці вироби наповнені позитивною енергією, яка даруватимуть тепло ваших рук і серця вам та вашим близьким.
Давайте прикрасимо нашу ялинку. (Учні вішають іграшки на ялинку).
- Подивіться, наша ялинка стала ще кращою! Ми виготовили не тільки новорічні іграшки, а й прикрасили ялинку, одним словом ви були чарівниками. Ви самі змогли оцінити свою працю. Молодці!
І для гостей наші маленькі чарівники приготували теж подарунки. (Вручення гостям подарунків, виготовлених дітьми на попередньому уроці).