Виховний захід на тему:
«ЛайкоманіяСТОП. Перевіряємо інформацію. #StopFake. Як вижити в інтернеті? Руйнуємо фейки».
Мета позакласного заходу: Отримати базові знання у сфері медіа, ознайомити учнів із найрозповсюдженішими видами маніпуляцій і пропаганди, надати базові інструменти перевірки інформації та критичного мислення. Розвивати, аналізувати види і тексти медіа, засоби комунікації, критично сприймати медіатексти, володіти методами і прийомами психологічного захисту від непотрібної інформації, безпечної поведінки в медійному просторі, навичками організації особистісного медійного простору (в тому числі й творчими); розвивати мотивацію щодо формування індивідуальної медіаграмотності.
Виховувати: відповідальність за свої дії, виховання критичного ставлення до інформації
Завдання: розказати, якими потрібно користуватися ЗМІ (що читати чи дивитися), а навчити учнів не підпадати під вплив пропаганди, допомогти не стати жертвами маніпуляцій, що призводить до паніки, ненависті та різних страхів.
Очікувані результати: учні мають знати визначення понять «мас-медіа» «медіа», «інформація» «фейк», основні види медіа; уміти визначати роль інформації та мас-медіа в сучасному світі, визначати завдання медіаграмотності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал.
Хід заходу
Вчитель.Добрий день. Рада вітати вас на позакласному заході «ЛайкоманіяСТОП. Перевіряємо інформацію. #StopFake. Як вижити в інтернеті? Руйнуємо фейки». Сьогодні ми з вами навчимося визначати роль інформації та мас-медіа в сучасному світі, розрізняти пропаганду від правдивої інформації, та як не стати жертвою зловмисників у інтернеті.
Вивчення нового матеріалу
1 СЛАЙД
Учитель. Із давніх-давен найдорогоціннішим скарбом людини був розум. У всі часи були люди, яких природа наділяла надзвичайними розумовими здібностями.
Сучасне суспільство характеризується збільшенням ролі інформації і знань у житті суспільства і сьогодні ми живемо у світі, який залежить від технологій. Тож без уміння оцінювати інформацію, яка надходить до нас, можна дуже швидко опинитися під її завалом, бо інформації дійсно багато і велику частину інформації ми отримуємо від мас-медіа.
2 СЛАЙД
Що ж таке медіа і що належить до медіа?
Мас-медіа, медіа — засоби одночасної передачі інформації групі людей, тобто канали масової інформації (радіо, телебачення, преса, кіно, фотографія, відео, мультимедійні комп’ютерні системи, інтернет тощо).
Серед школярів найпопулярніша мас-медіа – це інтернет (ютуб, соціальні мережі)
3 СЛАЙД
У соціальних мережах ви проводите дуже багато часу, спілкуємося, пишемо пости, ставимо лайки.
Лайки – це один із видів залежності. Іноді ми ставимо лайки, просто для того, щоб підтримати когось. А іноді і там, де навіть це не потрібно. Читаємо заголовки в інтернеті і ставимо лайки. По лайках можна подивитися скільки людей схвалили те чи інше відео, пост. Але чи замислювались ви, що це може бути небезпечним. Пост, відео чи фото автор зможе потім замінити, а ваші лайки залишаться назавжди.
Сьогодні в інтернеті маса інформації і не завжди вона є правдивою. І частіше за все вона розповсюджується по соціальних мережах та месенджерах. (До речі у вайбері також створили кнопку подобається-лайк).Неперевірену інформацію, поширену через ці канали, можуть підхопити як «класичні» ЗМІ, так і інші сайти.
4 СЛАЙД
Тепер ми перейдемо до важливої та необхідної інформації, як на практиці розпізнавати маніпуляції та фейки.
Учитель запитує у учнів.
Чи можете ви пояснити, що таке «фейк»?
Учні відповідають.
Учитель. Фейк – це одна з найпоширеніших форм маніпуляцій у медіа сьогодні, це навмисно зманіпульована новина. Іноді фейки – це абсолютні вигадки, фікція.
«Фейки — це фальшива, часто сенсаційна інформація, розповсюджена під виглядом новин».
5 СЛАЙД
Науковці з виділяють п’ять типів фейків:
6 СЛАЙД
BBC пропонує простішу класифікацію:
7 СЛАЙД
Запитання до учнів. Для чого, на вашу думку, знадобилося вигадувати заголовок, який не дає чіткого розуміння про подію й фактично вводить читача в оману? (Відповіді можуть бути такі: 1) помилково; 2) для того, щоб обдурити аудиторію, 3) важко відповісти тощо)
Учитель. Ми повинні розуміти, що заголовок – це дуже важливий елемент статті.
Справа в тому, що значна кількість людей не читає всіх статей у газеті, на сайті, переглядаючи тільки заголовки. Саме цю особливість читання використовує пропаганда. Ця маніпуляція також спрацьовує в інтернеті. Мільйони людей щодня відвідують пошукові системи або перевіряють свою пошту. Зазвичай на сторінці вони також бачать тільки заголовки новин про найважливіші події дня. Велика ймовірність, що такий користувач побачить тільки заголовок і ніколи не довідається, що ж відбулося насправді.
Учитель. До вашої уваги вправа «Робота iз заголовками»
Заголовки: Вам потрібно визначити правдива чи ні. Обґрунтуйте свою відповідь.
8 СЛАЙД
9 СЛАЙД
Отже, коли читаєте газету або переглядаєте сайт, не покладайтеся тільки на заголовки. Часто вони не дають чіткого розуміння фактів, а іноді використовуються пропагандою для різних маніпуляцій.
10 СЛАЙД
Перегляд відео
https://www.youtube.com/watch?v=ZFNiAeVF7uw
11 СЛАЙД
Висновки
Тому потрібно зрозуміти, що в процесі виявлення фейків необхідно використовувати всі види пошуку інформації:
12 СЛАЙД
Думаєш, що можеш відрізнити фейки від правди? Пройди тест і перевір себе.
Онлайн-опитування
13 СЛАЙД
Результати
Учні відкривають сайт і працюють з ним.
14 СЛАЙД
Онлайн-гра «Вижити в Інтернеті – місія (не)здійсненна».
http://game.cedem.org.ua/
Учні відкривають сайт і працюють з ним.
15 СЛАЙД
Квест-подорож "Руйнівники фейків"
https://vseosvita.ua/webquest/start?id=2249&id_user=1018676&hash=56fcb056
Учитель. Звертається до учнів. Чи була для вас корисна інформація?
Підведення підсумків. Сучасне суспільство живе в умовах глобального зростання обсягів виробництва й споживання інформації, що потребує глибокого осмислення.Тож пізнавайте, осмислюйте, робіть висновки та приймайте рішення на шляху до успіху. Ловіть свою хвилю життя! До побачення. На все добре.