Тема: Птахи (Вікторина 8 клас)
Мета: Перевірити знання учнів з даної теми. Активізувати логічне мислення і практичну роботу учнів на уроці. Коригувати зв’язне мовлення. Формувати в учнів навички самоконтролю і взаємодопомоги. Здійснювати екологічне виховання учнів.
Обладнання: ігровий столик, розбитий на сектори, конверти з питаннями, емблема скрипічного ключа, вовчок із стрілкою, „чорний ящик”, таблички з номерами для команд, грамзапис „голоси птахів”, на дошці емблема гри – сова.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Клас ділиться на дві команди, 2 учні – помічники ведучого, які відкривають конверти, слідкують за часом і рахують кількість очок. Першою починає команда за жеребом. Якщо команда відповідає невірно, то її місце займає інша.
Підсумок підводять помічники і вчитель, виділяють більш активних гравців, оцінюють.
І І. Психологічна підготовка
Бесіда вчителя з учнями за віршем Л.С.Похилої
Чому сумують журавлі,
Коли у вирій відлітають?
Вони сумують, бо не знають
На світі кращої землі,
Ніж та одна, що покидають.
А де гніздяться журавлі?
Вони гніздяться тільки вдома,
Над річкою стара солома
Ніжніша пуху в чужині,
Тому, що та солома вдома.
Питання в конвертах
Питання 1.
Крім голосів інших птахів вухо птаха добре чує інші звуки, особливо біологічно важливі для них. Як ви думаєте, на які звуки краще всього настроєне вухо сови?
Відповідь: Вухо сови краще настроєне на писк миловидних гризунів.
Питання 2.
Чудові голоси у багатьох птахів, їх спів зачаровує людину. (Звучать голоси птахів). Звукова сигналізація має величезне значення в житті самих птахів.
Чи всі птахи співають?
Як ведуть себе безголосі птахи?
Відповідь: Зовсім безголосі лелеки, вони створюють звуки своїм клювом, дятел вибиває клювом барабанну дріб, ударяючи по стовбуру дерева. Водяний бугай, опустивши голову в воду, продуває повітря через клюв і створює низьке „ревіння”.
Питання 3.
Подумайте, які зміни в житті птахів лісу відбудуться, якщо:
1) відбулася санітарна вирубка лісу;
2) знищені хижі птахи;
3) проведена боротьба з гнусом.
Відповідь:
1)зменшиться кількість дятлів й інших птахів-дуплянок;
2) збільшиться кількість гризунів і хворих птахів;
3) зменшиться кількість комахоїдних птахів.
Питання 4.
Відомо, що гніздові пташенята з’являються на світ безпомічними і сліпими, вони чують тільки деякі сигнали.
Чому їжа, покладена людиною в гніздо, ніколи не буде з’їдена пташенятами, якими б голодними вони не були?
Відповідь: Рефлекс ковтання їжі проявляється у пташенят гніздового типу тільки при подразненні глотки пташеняти клювом батьків, яких в свою чергу подразнюють жовтороті пташенята.
Музична пауза, в якій звучить музика і пісні про наших пернатих друзів.
Питання 5.
В 60-х роках з’явився новий напрямок в науці – біоніка. Мета цієї науки – рішення технічних задач на основі вивчення структури життєдіяльності живих організмів. Сьогодні в побуті ми користуємось застібкою „блискавка”. Який природний аналог цієї застібки знаходиться в „чорному ящику”?
Відповідь: Контурне перо птаха, яке складається із багатьох тонких і вузьких пластинок, закріплених між собою крючечками.
Питання 6.
У якої пташки вдвічі більше хребців, ніж у жирафа?
Відповідь: У горобця.
Питання 7.
Чому кури, індики та деякі зерноїдні птахи ковтають маленькі камінці?
Відповідь: Камінці допомагають зерноїдним птахам краще перетравлювати зерно.
Питання 8.
Щоб зберегти птахів в музеях, з них виготовляють опудала. Але в соснових лісах живе птах, з якого не потрібно робити опудало. Він і так пролежить 15-20 років і не піддасться гниттю.
Що це за птах?
Що в ньому незвичайного?
Відповідь:
Це шишкар. Клюв у нього задом наперед, нижня щелепа задерта вгору, а верхня вниз, пташенят висиджує зимою, а вмерти „по людському”вона теж не може, тіло її до старості насичується смолою, що багато років не піддається гниттю.
Питання 9.
Чи багато пір’їн у птахів?
Відповідь:
Більше, як зірок на небі. Найбільше пір’їн у лебедя – 25 тисяч, п’ята частина на тулубі, всі інші на голові і шиї. У качки в два рази менше, а в голуба – 2600.
Питання 10.
Яких птахів найбільше на Землі?
Відповідь:
Найбільше простих домашніх курей, не менше трьох мільярдів, приблизно по курці на земного жителя. Друге місце за горобцями.
Підсумок уроку
Виділити найбільш цікаві відповіді.
Узагальнити вивчену тему, підкреслити природоохоронне значення птахів нашої місцевості.
Підрахунок очок, визначення команди переможця. Оцінки.