« Фізика не тільки може, але й повинна глибоко вторгатися в біологію як своїми засобами дослідження, так і властивими їй теоретичними уявленнями»
Урок-вікторина у 8-му класі «Фізика в живій природі»
Розробка вчителя фізики Стан Н.В.
Вступне слово: Температура на Землі не скрізь однакова. Рекордний мороз(89,2 градуса) зафіксовано в Антарктиді, рекордна жара (58 градусів) в Лівії. Сильно різняться температури в одних і тих же місцях по сезонах (літо – зима), а також вночі та вдень. І все живе на Землі пристосувалось жити в різних режимах температур. Північний мешканець песець не може жити в Африці, а феньок (теж різновид лисиць) загине там, де добре песцю.
При крайніх, критичних температурах майже ніхто жити не може, окрім людей. Створюючи штучний клімат у житлах і користуючись різноманітним одягом, людина проникає в пекло пустинь і в Антарктиду, і, навіть, в космічні глибини.
Але навіть в благодатних для життя місцях температура коливається. Як тварини до неї пристосовуються?
«Природа так про все подбала, що повсюди знаходиш, чому вчитися»
/ Леонардо да Вінчі/
« Фізика не тільки може, але й повинна глибоко вторгатися в біологію як своїми засобами дослідження, так і властивими їй теоретичними уявленнями»
/академік Л.А.Арцимович/
Учитель: Дорогі друзі! Ви вивчили тему «Теплові явища», а тепер давайте спробуємо застосувати отримані знання для пояснення деяких явищ у живій природі.
Умови вікторини прості:
І так починаємо.
Запитання.
/спасаються від розігрітої поверхні піску/
2) Чому зайці, росомахи, глухарі, тетерева та інші звірі в сильний мороз зариваються під сніг?
/ «гріються», сніг захищає їх від втрат тепла/
3) Чому ворони, сороки, горобці, снігирі при сильному морзі розпушують пір’я, а коли тепліше – пір’я стає гладким?
/розпушуючи пір’я, збільшують повітряний прошарок між пір’ям, зменшуючи його теплопровідність/
4)Чому лапи пустельних кішок підбиті хутром?
/для захисту від високої температури поверхні/
5) Навіщо кити пускають фонтани води з паром?
/Кити дуже рухливі і мускульного тепла в організмі накопичується дуже багато, тому кити омивають внутрішні поверхні тіла водою і викидають цю воду разом з парою для відвода тепла від тіла/
6)Чому майже весь жир верблюд носить в горбах?
/Жир необхідний верблюду в якості енергетичного ресурса і як сировина для отримання води всередині організму. Якби жир покривав все тіло, він був би верблюду «шубою» зовсім не потрібною в жаркій пустелі/
7)Чому в Африці леопарди, леви лежать на деревах у спеку?
/спасаються від розігрітої поверхні землі/
8)Чому у людини на холоді з’являється «гусина шкірі»?
/ це спосіб «розпушити шерсть»/
9)Чому людина дрижить на холоді?
/ це спосіб зігрітися за рахунок руху мязів/
10)Чому виділяється піт?
/охолодження за рахунок випаровування води з поверхні тіла/
11)Чому собаки під час жари висовують язик і часто дихають?
/у собаки потових залоз немає, це спосіб скинути залишки тепла за рахунок випаровування води/
12)Яким чином ящірки здатні переміщуватись по вертикальним поверхням?
/за допомогою вакуумних присосок на лапах)
13)Чому щука плаває швидше інших риб?
/форма тіла щуки обтікаємо, така, що чинить найменший опір рухові/
14)Як метелики збирають тепло?
/потрібно зігрітися – розпускають крила, зігрілися – змикають/
15)Чому бабки восени в сонячний день обліплюють залізні предмети?
/гріються – залізні предмети на сонці швидко нагріваються/
16)Чому птахи в лютий мороз збиваються в дупла? Причому, птахи можуть бути різних видів?
/там вони зберігають тепло/
17)Як бджоли зберігають тепло взимку?
/Бджоли живляться і виділяють тепло. Збившись в живий клубок, комахи зігрівають одна одну/
18)Навіщо слонам такі величезні, мов ковдра, масою 80 кг, вуха?
/Збільшуючи вуха, природа вбила двох зайців – посилила можливості слухових апаратів і дала тваринам регулятори температури тіла. Пронизані кровоносними судинами вуха випромінюють тепло, що приносяться кров’ю. Прискорюючи процес охолодження, слони розмахують вухами, як прапорами/
19)Чому рибу важко втримати у руках?
/гладкість поверхні і слиз зменшують тертя/
20) Як риби змінюють глибину занурення?
/збільшують, або зменшують величину пузиря всередині тіла/
21) Чому у коника, зайця, жаби задні лапи такі довгі?
/Кінцівка – це важіль, чим більше плече сили, тим меншу силу треба прикладати м’язам при рухові/
22)Чому лисиця влітку худа, як манекенниця, а до зими стає товщою?
/ влітку, щоб не перегріватися, взимку накопичений жир і густе хутро захищають від втрат тепла/
23)Чому гладкі африканські бегемоти живляться вночі, а жаркий день проводять у воді – на поверхні видно тільки очі та ніздрі?
24) Слон набирає у хобот слину, або навіть вміст шлунку в критичних умовах, та розмазує її по всьому тілу. Поясніть.
25) Навіщо в умовах пустелі при підвищенні температури ящірка висовує язика та вирячує очі?
26) Чому огірок на 1-2 градуси холодніший навколишнього середовища?
/Так як він на 98 відсотків складається з води, а вода випаровується. При випаровуванні з поверхні вологи температура огірка знижується/
Заключне слово:
Усі фізичні явища знайшли своє відображення в живій природі. Світ цих явищ цікавий, загадковий. Вивчайте та дізнавайтесь про нього більше. Дивуйтесь, любіть життя і все в ньому. Дивуйтесь небу, грому, дощу, червяку і бегемоту, зіркам , снігу і коту!Дивуйтесь і закохуйтись у світ, подібному кришталю. Тендітний він, потрібне піклування горам, морю, квітці. Життя люби і дивуйся – цікаве навколо! Людиною залишайся. І добро війде в тві дім!