Урок-вікторина у 8-му класі «Фізика в живій природі»

Про матеріал

« Фізика не тільки може, але й повинна глибоко вторгатися в біологію як своїми засобами дослідження, так і властивими їй теоретичними уявленнями»

Перегляд файлу

                     Урок-вікторина у 8-му класі «Фізика в живій природі»

 

                                                          Розробка вчителя фізики Стан Н.В.

 

 

          Вступне слово: Температура на Землі не скрізь однакова. Рекордний мороз(89,2 градуса) зафіксовано в Антарктиді, рекордна жара (58 градусів) в Лівії. Сильно різняться температури в одних і тих же місцях по сезонах (літо – зима), а також вночі та вдень. І все живе на Землі пристосувалось жити в різних режимах температур. Північний мешканець песець не може жити в Африці, а феньок (теж різновид лисиць) загине там, де добре песцю.

             При крайніх, критичних температурах майже ніхто жити не може, окрім людей. Створюючи штучний клімат у житлах і користуючись різноманітним одягом, людина проникає в пекло пустинь і в Антарктиду, і, навіть, в космічні глибини.

       Але навіть в благодатних для життя місцях температура коливається. Як тварини до неї пристосовуються?

               «Природа так про все подбала, що повсюди знаходиш, чому вчитися»

                                  / Леонардо да Вінчі/

   « Фізика не тільки може, але й  повинна глибоко вторгатися в біологію як своїми засобами дослідження, так і властивими їй теоретичними уявленнями»

                               /академік Л.А.Арцимович/

            Учитель: Дорогі друзі! Ви вивчили тему «Теплові явища», а тепер давайте спробуємо застосувати отримані знання для пояснення деяких явищ  у живій природі.

             Умови вікторини прості:

  1. Відповіді з місця не оцінюються.
  2. Знаючий відповідь підіймає руку. А я та мої асистенти будемо уважно слідкувати за тим, щоб надати слово самому першому.
  3. За правильну відповідь ви отримуєте жетони. Чим більше жетонів ви наберете, тим вище в балах оцінюється ваша робота.
  4. За викрики з місця учасник видаляється на лаву недопущених до вікторини.

І так починаємо.

 

            Запитання.

  1. Чому ящірки у пустелі в найбільшу спеку вилазять на верхівки кущів?

             /спасаються від розігрітої поверхні піску/

2) Чому зайці, росомахи, глухарі, тетерева та інші звірі в сильний мороз зариваються  під сніг?   

  / «гріються», сніг захищає їх від втрат тепла/

3) Чому ворони, сороки, горобці, снігирі при сильному морзі розпушують пір’я, а коли тепліше – пір’я стає гладким?

 /розпушуючи пір’я, збільшують повітряний прошарок між пір’ям, зменшуючи його теплопровідність/

4)Чому лапи пустельних кішок підбиті хутром?

 /для захисту від високої температури поверхні/

5)  Навіщо кити пускають фонтани води з паром?

 /Кити дуже рухливі і мускульного тепла в організмі накопичується дуже  багато, тому кити омивають внутрішні поверхні тіла водою і викидають цю воду разом з парою для відвода тепла від тіла/

6)Чому майже весь жир верблюд носить в горбах?

      /Жир необхідний верблюду  в якості енергетичного ресурса і як сировина для отримання води всередині організму. Якби жир покривав все тіло, він був би верблюду «шубою» зовсім не потрібною в жаркій пустелі/

7)Чому в Африці леопарди, леви лежать на деревах у спеку?

               /спасаються від розігрітої поверхні землі/

8)Чому у людини на холоді з’являється «гусина шкірі»?

             / це спосіб «розпушити шерсть»/

9)Чому людина дрижить на холоді?

                  / це спосіб зігрітися за рахунок руху мязів/

10)Чому виділяється піт?

              /охолодження за рахунок випаровування води з поверхні  тіла/

11)Чому собаки під час жари висовують язик і часто дихають?

  /у собаки потових залоз немає, це спосіб скинути залишки тепла за рахунок випаровування води/

12)Яким чином ящірки здатні переміщуватись по вертикальним поверхням?

/за допомогою вакуумних присосок на лапах)

13)Чому щука плаває швидше інших риб?

           /форма тіла щуки обтікаємо, така, що чинить найменший опір рухові/

14)Як метелики збирають тепло?

  /потрібно зігрітися – розпускають крила, зігрілися – змикають/

15)Чому бабки восени в сонячний день обліплюють залізні предмети?

 /гріються – залізні предмети на сонці швидко нагріваються/

16)Чому птахи в лютий мороз збиваються в дупла? Причому, птахи можуть бути різних видів?

  /там вони зберігають тепло/

17)Як бджоли зберігають тепло взимку?

  /Бджоли живляться і виділяють тепло. Збившись в живий клубок, комахи зігрівають одна одну/

18)Навіщо слонам такі величезні, мов ковдра, масою 80 кг, вуха?

       /Збільшуючи вуха, природа вбила двох зайців – посилила можливості слухових апаратів і дала тваринам регулятори температури тіла. Пронизані кровоносними судинами вуха випромінюють тепло, що приносяться кровю. Прискорюючи процес охолодження, слони розмахують вухами, як прапорами/

19)Чому рибу важко втримати у руках?

     /гладкість поверхні і слиз зменшують тертя/

20) Як риби змінюють глибину занурення?

   /збільшують, або зменшують величину пузиря всередині тіла/

21) Чому у коника, зайця, жаби задні лапи такі довгі?

    /Кінцівка – це важіль, чим більше плече сили, тим меншу силу треба прикладати мязам при рухові/

22)Чому лисиця влітку худа, як манекенниця, а до зими стає товщою?

      / влітку, щоб не перегріватися, взимку накопичений жир і густе хутро захищають від втрат тепла/

23)Чому гладкі африканські бегемоти живляться вночі, а жаркий день проводять у воді – на поверхні видно тільки очі та ніздрі?

  24) Слон набирає у хобот слину, або навіть вміст шлунку в критичних умовах,  та розмазує її по всьому тілу. Поясніть.

25) Навіщо в умовах пустелі при підвищенні температури ящірка висовує язика та вирячує очі?

26) Чому огірок на 1-2 градуси холодніший навколишнього середовища?

    /Так як він на 98 відсотків складається з води, а вода випаровується. При випаровуванні з поверхні вологи температура огірка знижується/

 

Заключне слово:

 Усі фізичні явища знайшли своє відображення в живій природі. Світ цих явищ цікавий, загадковий. Вивчайте та дізнавайтесь про нього більше. Дивуйтесь, любіть життя і все в ньому. Дивуйтесь небу, грому, дощу, червяку і бегемоту,  зіркам , снігу і коту!Дивуйтесь і закохуйтись у світ, подібному кришталю. Тендітний він, потрібне піклування горам, морю, квітці. Життя  люби і дивуйся – цікаве навколо! Людиною залишайся.  І добро війде в тві дім!

 

 

doc
Додав(-ла)
Стан Наталія
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
2123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку