Тема: Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.
Мета: сформувати поняття про архімедову силу, продовжувати формувати вміння знаходити рівнодійну двох сил, застосовувати закон Паскаля; формувати вміння установлювати причинно-наслідкові зв’язки в спостережуваному явищі; ознайомити учнів з практичним застосуванням закону Архімеда, формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач, розвивати логічне мислення, виховувати в учнів любов до фізики.
Обладнання: прозорі посудини з прісною та соленою водою, м’ячик, залізний та алюмінієвий циліндр, динамометр, терези, скляна куля, сода, оцет, «Архімедове відерце», датчик сили, програмне забезпечення MiLab, планшет, комп’ютер, мультимедійний проектор, програмне забезпечення «Уроки фізики».
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організаційний етап, перевірка домашньої роботи
Доброго дня! Діти зверніть увагу у вас на партах знаходиться «Кошик очікувань», я попрошу вас всіх уважно переглянути і відмітити, те що ви очікуєте від нашого сьогоднішнього уроку. На це вам хвилинка часу.
Відкладіть «Кошик очікувань», до нього повернемось в кінці уроку, щоб перевірити чи виправдались наші сподівання
№ з/п |
Очікувані результати |
На початку уроку |
В кінці уроку |
1 |
Закріпити вміння працювати з фізичними приладами |
|
|
2 |
Дізнатися про щось нове, невідоме |
|
|
3 |
Можливість проявити себе |
|
|
4 |
Навчитись працювати в команді |
|
|
5 |
Проводити цікаві дослідження |
|
|
6 |
Отримати високу оцінку |
|
|
7 |
Отримати гарний настрій |
|
|
2. Актуалізація опорних знань
Діти, давайте з вами пограємо у гру під назвою «Фізичний футбол»
У вигляді гри футбол
Умови етапу: в опитування ми з вами зіграємо у фізичний футбол. Правила гри такі: я задаю питання і обираю гравця, який буде на нього відповідати, а далі учень, який відповідав, обирає наступного, тобто «дає пас», наступний учень «дає пас» іншому і так далі. Отже, розпочинаємо гру.
«ФІЗИЧНИЙ ФУТБОЛ»
3. Мотивація
Мотивація навчальної діяльності із використанням технології «Мозковий штурм»
Чи звертали ви увагу на те, що коли заходиш у воду , то здається тіло стає легшим? Чи мали ви коли-небудь нагоду переконатися в тому, що у воді значно легше підняти важкий камінь, аніж у повітрі. Якщо так, то розкажіть про такий випадок.
(Учитель слухає відповіді учнів)
Використання анімації програмного забезпечення «Уроки фізики».
(Очікувані відповіді : на тіло занурене у рідину діє сила з боку рідини, тому сила тиску тілом на ґрунт зменшується, а отже людина з меншою силою тисне на ґрунт, а значить і ґрунт менше тисне на людину. )
Явище зменшення ваги тіла в рідині було відомо ще Архімеду.
Демонстрація1.
У склянку з водою зануримо тенісний м’ячик і відпустимо. Чому м’ячик вискакує з води. (Діє виштовхувальна сила в рідині).
Демонстрація 2.
Дія виштовхувальної сили в газах.
4. Вивчення нового матеріалу
Отже, від чого саме залежить чи не залежить виштовхувальна сила спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці. Оголошення теми., мети уроку.
Проблемна ситуація
Проаналізуємо перший дослід. В скляну посудину з водою повністю занурюють гумовий м’ячик і прибирають руку. М’ячик стрімко спливає.
Питання класу: Чому м’яч сплив на поверхню води?
(на м’яч діяла сила, напрямлена вгору).
Ця сила називається виштовхувальною. Повторимо наш експеримент, але з іншим тілом.
Демонстрація 3. В посудину занурюємо металевий циліндр. Спостерігаємо, що тіло тоне.
Питання класу: Чому?
Демонстрація 4. Металевий циліндр прикріплюєм до датчика сили (або динамометра). Визначаємо вагу тіла. Занурюємо тіло в воду. (покази зменшуються)
Питання класу: Чому?
Діє сила, напрямлена вгору.
А зараз дослідним шляхом з’ясуємо від чого залежить сила Архімеда. Робота в групах. Обговорення техніки безпеки.
Група 1.
Дослідження залежності виштовхувальної сила від густини тіла
Обладнання. Планшет, реєстратор даних, датчик сили, програмне забезпечення MiLab, посудина з водою, нитка, алюмінієвий, залізний циліндри.
Група 2. Залежність виштовхувальної сили від об’єму.
Обладнання: динамометр, склянка з водою, тіла різного об’єму.
Група 3. Залежність виштовхувальної сили від глибини занурення тіла у воду.
Обладнання: динамометр, склянка з водою, алюмінієвий циліндр.
Група 4. Залежність виштовхувальної сили від густини рідини.
Обладнання: динамометр, склянка з прісною водою, склянка з солоною водою, алюмінієвий циліндр.
Представлення результатів проведених дослідів. Запис висновків.
Як же математично можна описати наші висновки? Чому дорівнює архімедова сила?. Робота з вкладкою «Уроки фізики».
Демонстрація 5. Відерце Архімеда.
Закон Архімеда
На тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, що напрямлена вертикально вгору і дорівнює вазі рідини або газу в об’ємі зануреної частини тіла
Демонстрація 4. Підтвердження закону на досліді («Відерця Архімеда»)
«Запам’ятай»
Історична довідка про Архімеда.
Архімед - давньогрецький вчений, який відкрив закон. Названий в його честь. Відбулося це під час роздумів над досить складною задачею, запропонованою царем Гієроном. Ідея розв’язку прийшла Архімедові в голову, коли він заліз у ванну й помітив, що рівень води піднявся. Учений зрозумів. Що витіснений об’єм води дорівнює якраз об’єму зануреного в рідину тіла. У захоплені Архімед вистрибнув із ванни і побіг вулицею, забувши навіть вдягнутися. Дорогою Архімед вигукував «Еврика! Еврика!, що в перекладі з давньогрецької означає «Знайшов».
6. Закріплення вивченого матеріалу
Для закріплення вивченої нової теми розглянемо задачі
7. Узагальнення та систематизація знань
Другий тайм гри Футбол
8. Підведення підсумків уроку
Аналіз і рефлексія.
Учитель. Сьогодні ми познайомилися з новою темою «Архімедова сила», а головне ми вирішили завдання Архімеда, зробивши подорож в 3 століття до нашої ери, з'ясувавши при цьому, від чого залежить сила, що виштовхує.
Давайте повернемося до нашого кошика очікувань. Позначте, будь-ласка, що ж ви досягнули на уроці, і порівняємо результат. Чи справдились ваші очікування?!
10. Домашнє завдання
Вивчити §27, вправа 27 № 4
Провести спостереження, де проявляється сила Архімеда.
1