Тема: Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.
Мета:
Сформувати поняття про архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда. З’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах.Пояснити природу її походження.Формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач; показати практичне застосування закону Архімеда..Виховувати бажання вивчати фізику.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ПК ( підключення до мережі Інтернет ,мензурка з водою динамометр металевий циліндр, мензурка з солоною водою)
Хід уроку
І. Організація класу
1.1.Привітанняучнів та учителя, налаштування позитивний настрій учнів.
1.2.Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Актуалізація знань
Дати відповідь на запитання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
(використовуючи інтелектуальну карту переходимо до розділу «Чому?»)
Подивіться, будь ласка, на малюнок.
Поясніть:
V.Оголошення теми і мети уроку.
(учні записують тему в зошит). Вчитель говорить:
VI. Вивчення нового матеріалу
Людина здавна намагалась пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, людина міркувала , намагалась розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться.
Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви чули і спостерігали багато разів. Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів.
Звернімося до історії відкриття.
(інтелектуальна карта – розділ «Історія відкриття – перегляд фрагмента мультфільму«Коля, Оля і Архімед»).
Або використання усної розповіді у супроводі малюнків.
Фронтальна бесіда:
За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі.
Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді
Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр.Виміряєм об'єм води вмензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримотілоу мензурку. Зафіксуємопоказники динамометра. Порівняємопоказники динамометра до занурення у рідину і післязанурення.
Тому щоз'являється сила, яка «зменшує вагу» тілаурідинф.
Вона зумовленатим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного в рідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніжна верхню. Унаслідокцьогорівнодійна сил тискурідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена в гору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.
За якою формулою розраховується Архімедова сила?
Формула:
Формулювання закону:
На тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила, яка отримала назву Архімедова.
Від чого залежитьархімедова сила?
Демонстрація:
(використаємозвичайну воду і солону)
Візьмемо дві склянки з водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.
Демонстрація:
Підсумуємо.
Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповідіучнів)
Первинне закріплення матеріалу.
Розв'язування задач і вправ.
Задача №1.
Яка виштовхувальна сила діє на склянетіломасою 500 г, яке повністюзануренеу воду?
Задача №2.
На тіло, щоповністюзануреневрідину, дієархімедова сила 12 Н. Якийоб'ємтіла?
Задача №3.
Чому дорівнює архімедова сила, щодіє на тіло об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас?
Повернимося до питання яке я поставила перед вами.
Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?
Чи зможит евідповісти на нього тепер? (відповіді учнів)
Підсумок уроку:
Діти, візміть намистинки. Створіть нове намисто.
Рефлексія:
Вправа «Дерево знань»
На дошці розміщене зображення дерева з гілочками. Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»
Оцінювання учнів. ( перевірка оцінок у листах самооцінювання)
Домашнєзавдання:
Прочитати §15, збірник задачІ.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13