Урок "Визначення густини речовини. Лабораторна робота"

Про матеріал
Методичний комплект для проведення лабораторної роботи Містить: 1) план-конспект уроку; 2) бланк для заповнення результатами лабораторної роботи; 3) додаток, виконаний у середовищі Excel для автоматизації виконання лабораторної роботи План-конспект уроку Тема: Визначення густини речовини. Лабораторна робота №5. Мета: - освітня – повторити основний теоретичний матеріал з теми «Густина речовини»; розкрити значення фізики як науки в житті людини; перевірити загальнофізичні знання й вміння використовувати їх на практиці; використовуючи набуті знання й уміння, в ході лабораторної роботи визначити густину твердого тіла й рідини та перевірити отриманий результат з очікуваним; зробити висновки про особливість методики визначення густини речовини, основну суть проведених вимірювань, обчислень та аналізу результату; - виховна – виховувати бажання вивчати фізику, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, в нестандартних умовах; - розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо, розвиток практичних навичок роботи з лабораторним обладнанням та вмінь аналізувати результати за допомогою комп’ютерного обладнання. Методи: розповідь, бесіда, робота з лабораторним обладнанням та комп’ютерною програмою. Обладнання і матеріали: підручник, роздатковий матеріал, комп’ютерна програма на базі процесора електронних таблиць Excel, котра аналізує експериментальні дані та робить попередній висновок, лабораторне обладнання – терези, мірний циліндр, лінійка, склянка з водою, тіло – прямокутний паралелепіпед з металу. Тип уроку: урок перевірки знань і вмінь учнів. Хід уроку Вступ. Вчитель: сьогодні ми проведемо з вами лабораторну роботу, в ході якої ви будете досліджувати один з найважливіших параметрів фізичного тіла – густину. Але наш урок буде дещо незвичним. Якщо ви любите детективні серіали, то, можливо, помічали, як працюють сучасні експертні служби. Експерти-аналітики проводять лабораторні вимірювання. А потім завантажують дані у комп’ютер. І програма робить відповідний висновок. Сьогодні ми спробуємо працювати аналогічним чином. Ваше завдання – визначити густину виданої вам речовини. Як експерт-аналітик, ви будете проводити скрупульозні вимірювання, а вже за вашими даними комп’ютерна програма спробує визначити, з чого зроблене досліджуване тіло. Так що ви побудете у ролі експерта і зможете оцінити власні вміння й навички. Якщо висновки програми будуть достовірними – вас можна привітати з успіхом. Якщо ні – шукайте помилку і ще раз перевірте вимірювання. Але, перш ніж приступити до виконання роботи, треба згадати уже вивчене. Актуалізація опорних знань. Повторення основного теоретичного матеріалу – фізичної суті густини речовини, її позначення, одиниць вимірювання, формули для обчислення, способів вимірювання тощо. Читання уривку з життя Архімеда і формування в учнів уявлення про те, наскільки вміння визначати густину може виявитися корисним у житті. Загальний алгоритм роботи, правила роботи з обладнанням (див. інструктаж до роботи). Інструктаж до роботи. Загальний інструктаж з техніки безпеки. Коротка інструкція роботи з лабораторним обладнанням та комп’ютерною програмою. Роздача друкованих бланків до роботи і остаточний інструктаж. Виконання лабораторної роботи. Учні виконують лабораторну роботу № 7, працюючи у групах. Один із них виступає у ролі лаборанта і проводить необхідні вимірювання, другий – у ролі експерта, заносить дані до комп’ютера, отримує результат та аналізує його імовірність, третій – спікер та секретар, веде протокол, читає та пояснює за необхідності інструкції до роботи, виступає як організатор. В ході лабораторної роботи учні можуть змінювати свої функції, допомагати один одному та проводити невеличкі дискусії. Узагальнення й систематизація результатів роботи. Учні звітують про отримані результати. Запитання до класу. Яких результатів досягли на лабораторній роботі? Чи є ці результати передбачуваними й реальними? Чи виникали труднощі під час виконання даної роботи? Як їх вдалося подолати? Чи є результат вимірювань і обчислень абсолютно точним? Що, на вашу думку, могло вплинути на точність експерименту? Чи можна зменшити похибки і як це зробити? Підведення підсумків. Учитель підводить підсумок уроку. Відзначаються найбільш старанні та акуратні учні – як у роботі з обладнанням, так і в роботі з комп’ютерною програмою та протоколюванням даних. Визначається найбільш точний результат експерименту. Учні здають заповнені бланки з результатами та висновками. Домашнє завдання. Повторити тему «Густина» за матеріалом підручника. Ті учні, які бажають отримати кращу оцінку, вдома мають самостійно, без програми, опрацювати отримані дані, записані у чернетці, провести розрахунки за формулами та оформити результат у зошиті у вигляді таблиці, обчислень та висновків, дати відповіді на запитання (див. підручник).
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Тема: Визначення густини речовини. Лабораторна робота №5.

Мета:

- освітня – повторити основний теоретичний матеріал з теми «Густина речовини»; розкрити значення фізики як науки в житті людини; перевірити загальнофізичні знання й вміння використовувати їх на практиці; використовуючи набуті знання й уміння, в ході лабораторної роботи визначити густину твердого тіла й рідини та перевірити отриманий результат з очікуваним; зробити висновки про особливість методики визначення густини речовини, основну суть проведених вимірювань, обчислень та аналізу результату;

- виховна – виховувати бажання вивчати фізику, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, в нестандартних умовах;

- розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо, розвиток практичних навичок роботи з лабораторним обладнанням та вмінь аналізувати результати за допомогою комп’ютерного обладнання.

Методи: розповідь, бесіда, робота з лабораторним обладнанням та комп’ютерною програмою.

 

Обладнання і матеріали: підручник, роздатковий матеріал, комп’ютерна програма на базі процесора електронних таблиць Excel, котра аналізує експериментальні дані та робить попередній висновок, лабораторне обладнання – терези, мірний циліндр, лінійка, склянка з водою, тіло – прямокутний паралелепіпед з металу.

Тип уроку: урок перевірки знань і вмінь учнів.

 

Хід уроку

  1. Вступ.

Вчитель: сьогодні ми проведемо з вами лабораторну роботу, в ході якої ви будете досліджувати один з найважливіших параметрів фізичного тіла – густину. Але наш урок буде дещо незвичним.

Якщо ви любите детективні серіали, то, можливо, помічали, як працюють сучасні експертні служби. Експерти-аналітики проводять лабораторні вимірювання. А потім завантажують дані у комп’ютер.  І програма робить відповідний висновок.

Сьогодні ми спробуємо працювати аналогічним чином. Ваше завдання – визначити густину виданої вам речовини. Як експерт-аналітик, ви будете проводити скрупульозні вимірювання, а вже за вашими даними комп’ютерна програма спробує визначити, з чого зроблене досліджуване тіло. Так що ви побудете у ролі експерта і зможете оцінити власні вміння й навички. Якщо висновки програми будуть достовірними – вас можна привітати з успіхом. Якщо ні – шукайте помилку і ще раз перевірте вимірювання.

Але, перш ніж приступити до виконання роботи, треба згадати уже вивчене.


  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Повторення основного теоретичного матеріалу – фізичної суті густини речовини,  її позначення, одиниць вимірювання, формули для обчислення, способів вимірювання тощо.
  2. Читання уривку з життя Архімеда і формування в учнів уявлення про те, наскільки вміння визначати густину може виявитися корисним у житті.
  3. Загальний алгоритм роботи, правила роботи з обладнанням (див. інструктаж до роботи).
  1. Інструктаж до роботи.
  1. Загальний інструктаж з техніки безпеки.
  2. Коротка інструкція роботи з лабораторним обладнанням та комп’ютерною програмою.
  3. Роздача друкованих бланків до роботи і остаточний інструктаж.
  1. Виконання лабораторної роботи.

Учні виконують лабораторну роботу № 7, працюючи у групах. Один із них виступає у ролі лаборанта і проводить необхідні вимірювання, другий – у ролі експерта, заносить дані до комп’ютера, отримує результат та аналізує його імовірність, третій – спікер та секретар, веде протокол, читає та пояснює за необхідності інструкції до роботи, виступає як організатор.

В ході лабораторної роботи учні можуть змінювати свої функції, допомагати один одному та проводити невеличкі дискусії.

  1. Узагальнення й систематизація результатів роботи.

Учні звітують про отримані результати.

Запитання до класу.

  1. Яких результатів досягли на лабораторній роботі?
  2. Чи є ці результати передбачуваними й реальними?
  3. Чи виникали труднощі під час виконання даної роботи? Як їх вдалося подолати?
  4. Чи є результат вимірювань і обчислень абсолютно точним? Що, на вашу думку, могло вплинути на точність експерименту? Чи можна зменшити похибки і як це зробити?
  1. Підведення підсумків.

Учитель підводить підсумок уроку.

Відзначаються найбільш старанні та акуратні учні – як у роботі з обладнанням, так і в роботі з комп’ютерною програмою та протоколюванням даних.

Визначається найбільш точний результат експерименту.

Учні здають заповнені бланки з результатами та висновками.

  1. Домашнє завдання.

Повторити тему «Густина» за матеріалом підручника.

Ті учні, які бажають отримати кращу оцінку, вдома мають самостійно, без програми, опрацювати отримані дані, записані у чернетці, провести розрахунки за формулами та оформити результат у зошиті  у вигляді таблиці, обчислень та висновків, дати відповіді на запитання (див. підручник).

Перегляд файлу

 

Лабораторна робота №7. Визначення густини твердого тіла і рідини.

Клас: _______ ПІБ _________________________________________________________________________

Виконання роботи

  1. Попередня підготовка.
  1. Густина позначається буквою ____ і вимірюється в ______.
  2. Формула для обчислення густини:
  3. Об’єм вимірюють за допомогою ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­__________________, а масу – _______________________.
  4. Визначте ціну поділки лінійки – 1 риска приладу дорівнює ______.
  5. Визначте ціну поділки мірного циліндра.

----------------------------------------------  = _______ мл.

  1. Виконання першої частини роботи.
  1. Визначте розміри бруска.

l = _______ см = ______ м; d = _______ см = ______ м; h = _______ см = ______ м.

  1. Визначте об’єм бруска:

V = l h d = _______ _______ _________ = _________ см3 = ___________________ м3.

  1. Зважте брусок: m = ______ г ______ мг = _______ г = ______________ кг.
  2. Обчисліть густину бруска: ρ =
  3. Назвіть речовину, яка відповідає вказаній густині:______________________________
  1. Виконання другої частини роботи.
  1. Запишіть масу бруска, отриманого з попереднього досліду: _______________ кг.
  2. Налийте воду у мірний циліндр і визначте її об'єм: V = _______ мл = ________ м3.
  3. Занурте у воду тіло і визначте об'єм води і тіла:      V = _______ мл = ________ м3.
  4. Обчисліть густину бруска: ρ =
  5. Назвіть речовину, яка відповідає вказаній густині:______________________________
  6. Чи співпали ваші дані з попереднім результатом? ТАК  НІ
  1. Виконання третьої частини роботи.
  1. Налийте воду в скляну посудину і виміряйте масу склянки з досліджуваною рідиною.

m1 = _______ г _______мг = ___________ г = __________ кг.

  1. Перелийте воду в мірний циліндр і визначте його об'єм: V = _______ мл = ________ м3.
  2. Зважте порожню склянку: m2 = _______ г _______мг = ___________ г = __________ кг.
  3. Обчисліть масу води без склянки як різницю мас.

m(води) =   m1 - m2 = _________ - _________ = ______________ кг.

  1. Обчисліть густину рідини: ρ =
  2. Оцініть вашу помилку у визначенні густини води: _________________________________________
  1. Підведення підсумків.
  1. Заповніть узагальнюючу таблицю:

Досліджуване тіло або речовина

Маса m, г

Об'єм V, см3

Густина ρ

Гадана речовина

г/см3

кг/м3

Брусок правильної форми

 

 

 

 

 

Той самий брусок (дослід 2)

 

 

 

 

 

Вода у склянці

 

 

 

 

Вода (H2O)

  1. Запишіть висновки до роботи, вкажіть, що у вас викликало найбільші труднощі і що могло вплинути на точність експерименту. Висловіть свої побажання і зауваження.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
zip
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
21 грудня 2020
Переглядів
1542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку