План-конспект уроку
Тема: Визначення густини речовини. Лабораторна робота №5.
Мета:
- освітня – повторити основний теоретичний матеріал з теми «Густина речовини»; розкрити значення фізики як науки в житті людини; перевірити загальнофізичні знання й вміння використовувати їх на практиці; використовуючи набуті знання й уміння, в ході лабораторної роботи визначити густину твердого тіла й рідини та перевірити отриманий результат з очікуваним; зробити висновки про особливість методики визначення густини речовини, основну суть проведених вимірювань, обчислень та аналізу результату;
- виховна – виховувати бажання вивчати фізику, розвивати інтерес до вивчення законів природи, формувати в учнів впевненість, цілеспрямованість, вміння працювати в колективі, в нестандартних умовах;
- розвиваюча – розвиток пізнавальної активності, різних прийомів розумової діяльності, навичок мислити нестандартно й творчо, розвиток практичних навичок роботи з лабораторним обладнанням та вмінь аналізувати результати за допомогою комп’ютерного обладнання.
Методи: розповідь, бесіда, робота з лабораторним обладнанням та комп’ютерною програмою.
Обладнання і матеріали: підручник, роздатковий матеріал, комп’ютерна програма на базі процесора електронних таблиць Excel, котра аналізує експериментальні дані та робить попередній висновок, лабораторне обладнання – терези, мірний циліндр, лінійка, склянка з водою, тіло – прямокутний паралелепіпед з металу.
Тип уроку: урок перевірки знань і вмінь учнів.
Хід уроку
Вчитель: сьогодні ми проведемо з вами лабораторну роботу, в ході якої ви будете досліджувати один з найважливіших параметрів фізичного тіла – густину. Але наш урок буде дещо незвичним.
Якщо ви любите детективні серіали, то, можливо, помічали, як працюють сучасні експертні служби. Експерти-аналітики проводять лабораторні вимірювання. А потім завантажують дані у комп’ютер. І програма робить відповідний висновок.
Сьогодні ми спробуємо працювати аналогічним чином. Ваше завдання – визначити густину виданої вам речовини. Як експерт-аналітик, ви будете проводити скрупульозні вимірювання, а вже за вашими даними комп’ютерна програма спробує визначити, з чого зроблене досліджуване тіло. Так що ви побудете у ролі експерта і зможете оцінити власні вміння й навички. Якщо висновки програми будуть достовірними – вас можна привітати з успіхом. Якщо ні – шукайте помилку і ще раз перевірте вимірювання.
Але, перш ніж приступити до виконання роботи, треба згадати уже вивчене.
Учні виконують лабораторну роботу № 7, працюючи у групах. Один із них виступає у ролі лаборанта і проводить необхідні вимірювання, другий – у ролі експерта, заносить дані до комп’ютера, отримує результат та аналізує його імовірність, третій – спікер та секретар, веде протокол, читає та пояснює за необхідності інструкції до роботи, виступає як організатор.
В ході лабораторної роботи учні можуть змінювати свої функції, допомагати один одному та проводити невеличкі дискусії.
Учні звітують про отримані результати.
Запитання до класу.
Учитель підводить підсумок уроку.
Відзначаються найбільш старанні та акуратні учні – як у роботі з обладнанням, так і в роботі з комп’ютерною програмою та протоколюванням даних.
Визначається найбільш точний результат експерименту.
Учні здають заповнені бланки з результатами та висновками.
Повторити тему «Густина» за матеріалом підручника.
Ті учні, які бажають отримати кращу оцінку, вдома мають самостійно, без програми, опрацювати отримані дані, записані у чернетці, провести розрахунки за формулами та оформити результат у зошиті у вигляді таблиці, обчислень та висновків, дати відповіді на запитання (див. підручник).
Лабораторна робота №7. Визначення густини твердого тіла і рідини.
Клас: _______ ПІБ _________________________________________________________________________
Виконання роботи
---------------------------------------------- = _______ мл.
l = _______ см = ______ м; d = _______ см = ______ м; h = _______ см = ______ м.
V = l ∙ h ∙ d = _______ ∙ _______ ∙ _________ = _________ см3 = ___________________ м3.
m1 = _______ г _______мг = ___________ г = __________ кг.
m(води) = m1 - m2 = _________ - _________ = ______________ кг.
Досліджуване тіло або речовина |
Маса m, г |
Об'єм V, см3 |
Густина ρ |
Гадана речовина |
|
г/см3 |
кг/м3 |
||||
Брусок правильної форми |
|
|
|
|
|
Той самий брусок (дослід 2) |
|
|
|
|
|
Вода у склянці |
|
|
|
|
Вода (H2O) |