Урок "Внутрішня будова листка" (Тема. "Органи рослин")

Про матеріал

Цілі: сформувати предметну компетентність та знаннєвий компонент у оперуванні термінами : листок, фотосинтез, транспірація, дихання, тканини; наведенні прикладів тканин, органів рослин, вмінні характеризувати будову листка у зв'язку з функціями; екологічну грамотність і здоровий спосіб життя у розумінні необхідності збереження довкілля; реалізувати наскрізну лінію – екологічна безпека та сталий розвиток у виробленні активної життєвої позиції щодо збереження рослин як необхідної складової, яка забезпечує колообіг речовин.

Тип уроку: формування компетенцій.

Метод: словесний з елементами з елементами критичного мислення, інтерпритації - біологічний театр,.демонстрації, мультимедійної презентації.

Обладнання: таблиці, проектор, кімнатні рослини живого куточка, гербарії розповсюджених рослин.

Автор: Батіг Олена Іванівна, учитель вищої категорії, старший учитель Поторицької ЗШ І-ІІІ ст., Сокальського району, Львівської області, методист Сокальського районного методичного кабінету.

Перегляд файлу

Тема. Внутрішня будова листка. (Біологія . 6 клас)

Цілі: сформувати предметну компетентність та знаннєвий компонент у оперуванні термінами : листок, фотосинтез, транспірація, дихання, тканини; наведенні прикладів тканин, органів рослин, вмінні характеризувати будову листка у зв’язку з функціями; екологічну грамотність і здоровий спосіб життя  у розумінні необхідності збереження довкілля; реалізувати наскрізну лінію – екологічна безпека та сталий розвиток у виробленні активної життєвої позиції щодо збереження рослин як необхідної складової, яка забезпечує колообіг речовин.

Тип уроку: формування компетенцій.

Метод: словесний з елементами демонстрації, мультимедійної презентації.

 Обладнання: таблиці, проектор, навчальне відео.

ХІД УРОКУ.

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Перевірка присутності і готовності до уроків учнів.

ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

На попередньому уроці ми розпочали вивчення вегетативних органів. Вивчили орган, який є обмеженим в рості бічним виростом пагона….Але не поспішаймо назвати його, а побавимось у біологічний театр. Хто спробує зобразити цей орган за допомогою пантомімічних рухів?

 (Учні за бажанням показують листок за допомогою рухів рук, ніг).

Отож, ми продовжуємо вивчення цього важливого органу, від якого в прямому змісті залежить життя на Землі.

Спробуємо озвучити сенкан, скласти який було вашим домашнім завданням. Згадаймо зміст попереднього уроку. (Учні зачитують сенкан про листок)

Пригадаймо, з чого складається листок?

Які бувають листки?

 Наведіть приклади рослин з простими, складним листками.

ІІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

На уроці ми продовжимо вивчення вегетативного органу, вивчимо  внутрішню будову листка та встановимо зв'язок із функціями, т.т.  які складові елементи листка  допомагають виконувати певні функції. Знання цієї теми необхідні для розуміння складності, впорядкованості, цілісності, взаємозв'язку всіх складових природи і необхідності бережливого ставлення до кожної її складової.

ІV ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

4.1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Проблемним запитанням уроку стане:

Чому листок зелений і пластинчастий?

План уроку:

  1. Жилкування.
  2. Листкорозміщення.
  3. Внутрішня будова листка.

 

  1. Жилки – судинно-волокнисті пучки. Вони з'єднують листок із стеблом, виконують функції транспортування мінеральних і органічних речовин.

Жилкування – це спосіб розташування жилок у листковій пластинці. Буває: сітчасте, дугове, паралельне.(Демонстрація слайда). Тип жилкування відповідає типу кореневої системи. Стрижнева – сітчасте, мичкувата – паралельне або дугове.

Назвіть приклади рослин із листками певного типу жилкування.

Група учнів «Дослідники» досліджують на запропонованих гербарних матеріалах рослини та визначають тип жилкування листків, називаючи при цьому ще й вид рослини.

  1. Листкорозміщення - розташування листків певним чином: почергове  або спіральне – до кожного листка прикріплений один листок і всі вузли можна з'єднати умовною спіральною лінією; супротивне – вузли листків розташовані один напроти іншого попарно; мутовчасте  або кільчасте – на стеблі кільцем розташовані декілька листків. (Демонстрація слайда). Група учнів «Дослідники» досліджують на запропонованих  кімнатних рослинах живого куточку кабінету  рослини та визначають тип листкорозміщення листків, називаючи при цьому ще й вид рослини.

 

  1. Внутрішня будова листка.

Зверху та знизу листок вкритий клітинами покривної тканини (епідермісом). Це шкірка листка, клітини якої прилягають одна до одної, захищаючи внутрішні частини від висихання, механічного пошкодження. Переважно одношарова, складається з живих, безколірних клітин. Вона прозора –Чому, на вашу думку вона прозора? (Учні роблять висновок – для проникності сонячних променів у товщу листка).

Нерідко клітини шкірки вкриті жироподібною, прозорою плівкою – кутикулою, яка виконує захисну функцію. У шкірці між безбарвними клітинами містяться клітини, що мають хлоропласти – продихи. (Для чого вони, на вашу думку?).  Продих  складається з двох замикаючих клітин богоподібної форми з нерівномірно потовщеними оболонками і продихової щілини. Продихи регулюють швидкість газообміну та випаровування води листком. Особливістю клітин є те, що вони можуть змінювати свою форму, внаслідок чого регулюють розмір продихової щілини. Розташовані зазвичай на нижньому боці листка, але є і на верхньому. У кукурудзи, наприклад, продихи розподілені рівномірно, у водних рослин – на верхній поверхні листка. Кількість продихів – на 1 мм2  100-300 і більше. Кількість залежить від виду рослин і умов зростання.

Між верхньою і нижньою шкіркою розташований м’якуш  листка – мезофіл – основна тканина. Клітини верхнього шару стовпчастої паренхіми  видовжені і розміщені перпендикулярно до поверхні листка. Нижній шар складається з більш округлих клітин, віддалених одна від одної міжклітинниками. Це – губчаста паренхіма.

Подумайте, яку функцію виконує стовпчаста паренхіма?, які складові їй в цьому допомагають? (Учні приходять до висновку – функція – фотосинтез). Як ви міркуєте, яку функцію виконує губчаста паренхіма?, для чого там містяться міжклітинники? Функція губчастої паренхіми – окрім фотосинтезу, запас  поживних речовин, транспірація і газообмін. М'якуш листка пронизаний густою сіткою жилок – судинно-волокнистих пучків. Поміркуйте, з якою. функцією це пов'язано?  До складу входять судини, ситоподібні трубки і механічні тканини. Ситоподібні трубки транспортують органічні речовини, судини - неорганічні речовини і воду. Волокна надають міцності.

Отож, ми вивчили внутрішню будову листка і переконались, що в ньому всі складові елементи призначені для виконання певних функцій.

Узагальнення інформації

Складемо кластер. Внутрішня будова листка. Вказати функції складових частин листка.

 

Хвилинки для цікавинок

Першого січня 1837 року англійський мандрівник Річард Шомбург записав у подорожньому щоденнику про чудове відкриття:«Я задумливо дивився на розстелену навколо мене водяну гладь, як раптом якийсь дивний предмет вдалині, біля самого південного краю річки, прикував до себе мою увагу. Я не міг навіть скласти собі ніякого поняття, що це за предмет, і лише прискорено просувався до нього у своєму човнику, весь охоплений подивом. Скоро я опинився перед одним з чудес рослинного світу і забув всі тривоги та негаразди! Я був насамперед ботаніком і в цей момент почувався найщасливішою людиною у світі. Переді мною стелилися гігантські листки, що мали від (1,5 -1,8 м) у поперечнику, зверху яскраво-зеленого кольору, знизу світло-фіолетового, що граціозно плавали на воді. Цього мало: я бачив оточені якимось чарівним сяйвом величезні квіти; кожна складалася з незліченної кількості пелюсток, переливалася від чисто білого кольору в найніжніший рожево-червоний і, нарешті, у вогненно-пурпуровий колір. Нерухома гладь води суцільно була вкрита цими дивовижними кольорами; для мене як би розвернувся новий світ предметів, гідних великого подиву. Чашолистки, які підтримують знизу квітку, були завтовшки в один (2,5 см) і вкриті гнучкими голками. Розквітла квітка мала до 40 см  в поперечнику і складалася з сотень пелюсток. При початку розпускання квітка мала по краях ніжно-біле забарвлення, середина ж була пурпурова, - здавалося, переді мною лежало нічим не прикрите серце яке б'ється! Кров із серця прагнула назовні, мало-помалу забарвлюючи навколишні пелюстки в ніжно-рожевий колір; через день рожево-червоне забарвлення поширювалася по всій квітці. Ні з чим незрівнянна краса цієї водяної лілії з'єднується з чудовим ароматом».Шомбург назвав квітку німфея вікторія, на честь англійської королеви. Через деякий час німфу амазонську стали називати: вікторія регия (Victoria regia) - вікторія королівська..«Апона» - пташина сковорідка - називають індіанці цю квітку за форму круглих листя із загнутими догори краями. По величезним листям вікторії-регії бігають птиці (піоссокі). У воді, яка збирається в її листі, птахи купаються, як у ванні. Один лист може витримати 35 -50 кілограмів. Лист підтримують з нижньої сторони товсті жилки - поперечини, розташовані гратками. Плоди вікторії-регії, величиною з кокосовий горіх або невелику диню, наповнені борошнистими насінням, яке вживають в їжу. Іспанці, що живуть в Америці, звуть вікторію регію «маїс дель аква» (Mais del aqua) - водяний маїс (кукурудза). Найдовший листок має пальма рафія –до 25 м. і шириною 3м.

Отож, хто знайшов розв'язок нашому проблемному запитанню, чому листок зелений і плоский?

Учні висувають версії і свої пояснення.

Узагальнення матеріалу.

Тестові завдання.

1.Обрати ознаки, характерні для листка.

  1. вегетативний орган
  1. фотосинтез
  1. пластинка, черешок, прилисток
  1. генеративний орган

2.поглинання мінеральних речовин

2.оцвітина, віночок

  1. мішаний орган

3.статеве розмноження

3. чохлик, зона росту, зона поглинання, проведення.

  1. Виберіть ознаки, характерні для простого листка.
  1. має одну листкову пластинку
  1. горобина , суниці
  1. форми – серцеподібна, голчаста
  1. має кілька листкових пластинок
  1. береза, дуб

2.форма трійчаста, парноперистоскладна

  1. не має листкової пластинки

3.сосна, конюшина

3.форма пальчастоскладна, непарноперистоскладна

 

ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

Таким чином, ми познайомились із внутрішньою будовою листка, зрозуміли взаємозв'язок між всіма складовими  живих систем.

Домашнє завдання – опрацювати параграфи 28, 29. Творче завдання : Придумати і скласти казку «Пригоди листочка».

docx
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
3722
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку