Всі ми різні, всі ми – рівні.
Мета: розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні толерантної поведінки людини, розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію, виховувати уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчитися встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки.
Обладнання: завдання в конвертах для роботи в групах, кольорові парасольки, кольорова крейда, ватман з малюнком «Дерева толерантності», стікери, маркери.
Хід уроку.
I.Організація класу.
Створимо гарний настрій. Знайдіть мовчки очима сусіда і посміхніться йому так, щоб стало приємно і йому, і вам.
II. Повідомлення теми та мети.
Сьогодні урок у нас буде незвичайний. Ми подорожуватимемо школою за певною картою. Ви дізнаєтеся дещо таке, що потрібне кожній людині. Станете кращими, добрішими. А про що ми говоритимемо, ви дізнаєтеся, якщо виконаєте цікаве завдання.
III. Робота над темою.
Зупинка «Актова зала».
1 група. Навчіться виразно читати. Людина починається з добра, Із ласки і великої любові, Із батьківської хати і двора, З поваги, що звучить у кожнім слові. |
2 група. Навчіться виразно читати. Людина починається з добра, Із світла, що серця переповняє. Ця істина, як світ, така стара, А й досі на добро нас надихає. |
3 група. Навчіться виразно читати. Людина починається з добра, З уміння співчувати, захистити, - Це зрозуміти всім давно пора, Бо ми прийшли у світ добро творити. |
4 група. Навчіться виразно читати. Життя в гармонії з красою, З людьми, природою і світом. Спокійно йде чи крутизною, А є гармонія – є світло! |
Обговорити в групах та скласти поради, яким треба бути по відношенню до інших.
1 група. Якими ми маємо бути по відношенню до літніх людей. |
2 група. Якими ми маємо бути по відношенню до батьків. |
3 група. Якими ми маємо бути по відношенню до людей з особливими потребами. |
4 група. Якими ми маємо бути по відношенню до своїх друзів. |
Зупинка «Бібліотека».
Пригадайте прислів`я і приказки, які склав український народ про добро. Адже з давніх-давен гарні стосунки між людьми та взаємопідтримка були основними у житті. І про це говорить народна мудрість: народ скаже, як зав`яже.
Робота в групах. Кожна група отримує конверт, в якому є слова, з яких потрібно утворити прислів`я.
1 група. Де є добро, там зникає зло. |
2 група. Не одяг прикрашає людину, а добрі діла. |
3 група. Краще добро робити, ніж гарно говорити. |
4 група. Добре серце як сонечко в небі. |
Зупинка «Гімнастичний зал».
Гра «Кольорові парасольки».
Відомо, що характер людини розкривається в її вчинках. Учинок – це те, як людина діє, яку справу вона робить – добру або погану. Зазвичай людина намагається робити добрі вчинки, але не завжди у неї все виходить. Інколи вчинки людини, як раптовий дощ. От і у нас є дощові краплини, які розповідають про людські вчинки. Оцініть їх і станьте під парасольку.
Яскрава – гарний, добрий вчинок, прояв милосердя.
Темна – негативний вчинок, прояв неповаги, злості.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бачу, всі ви прагнете чинити добро. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності.
Зупинка «Перший поверх».
Кожен з нас не схожий на іншого. Чим же ми відрізняємося один від одного?
Гра «Упізнай». Учень із зав`язаними очима має впізнати однокласника.
Висновок: ми всі – різні. А що нас об`єднує? (Всі ми люди, живемо на одній планеті,живемо в одному місті, вчимося в одному класі тощо).
Висновок: усі ми – рівні.
Діти, уявіть, що настане час, коли люди на Землі стануть абсолютно однаковими. Яким буде цей світ? Як люди в ньому будуть жити? Добре, чи погано, що всі ми – різні? Як жити в світі, де всі люди різні?
Зупинка «Шкільне подвір`я».
В історії людства було багато мудрих, толерантних людей. Однією з них була Мати Тереза, яку ще при житті вважали святою. Вона несла радість у життя, уміла допомогти, вселити віру в краще. Вона залишила слід у житті. Кожен з вас виросте і залишить свій слід. А поки пограємо у гру.
Станьте у колону. Візьміть крейду і обмалюйте свою стопу або обидві стопи. За бажанням розфарбуйте свої сліди. У нас утворилася доріжка. Якщо намальовано два сліди, гравець повинен стрибнути на нього двома ногами. Якщо ж один – то однією ногою - правою чи лівою – залежно від того, яка стопа намальована.
Зупинка 6. «Клас».
У своєму житті ми спілкуємося з різними людьми. Тому треба навчитися знаходити точки дотику, поважати людей.
Давайте навчимося виявляти толерантність в різних ситуаціях.
1 група. Хлопці в класі показували один одному свої мобільні телефони. У Павлика телефону немає. Хлопці стали над ним сміятися. Твої дії? |
2 група. Твій друг заглянув без дозволу в твій щоденник і почав розповідати, які в тебе оцінки. Як ти вчиниш? |
3 група. У нас у класі дивна дівчинка. Вона смішно говорить, робить не звичайні вчинки, але не робить нікому зла. Хлопці після уроків почали її дражнити. Твої дії? |
4 група. Один хлопчик штовхнув іншого без причини і не вибачився. Твої дії? |
(Кожна група одержує завдання з описом ситуації. Потрібно порадитися, постаратися почути кожного і висловити спільне рішення, як вести себе в різних випадках).
У кожної групи є «листочки». Необхідно написати на них, що треба зробити, щоб наш клас, наша школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини між нами стали якомога толерантнішими. Листочки приклеїти на дерево. (Ставитись до інших з повагою, слухатись старших, враховувати інтереси інших людей, відстоювати свою думку тактовно, бути справедливим, не ображати один одного тощо).
Наше дерево замайоріло зеленню, а наше життя збагатилося красою добрих вчинків. Наш клас – це маленька сім`я, і хочеться, щоб в нашій родині завжди панувала доброта, повага, взаєморозуміння. Запровадимо у класі скриньку «Моя думка». Ми – дуже різні, але ми разом, рівні.
IV. Підсумок.
Гра «Оплески по колу».
Ми добре попрацювали сьогодні і мені хочеться, щоб ми поаплодували один одному спочатку тихо, як дзюрчить струмочок, потім – сильніше, як падає дощ, далі – ще сильніше, як шумить водоспад.
Діти! Ніколи не оцінюйте людей, а цініть їх!