Урок "Вулканізм і вулкани. Джерела, гейзери. Практична робота 7 (продовження)"

Про матеріал

Урок дозволить учням закріпити знання про внутрішні процеси Землі, ознайомить з принципами дії вулканів та гейзерів, їх розташуванням, удосконалить вміння роботи з географічними картами.

Перегляд файлу

Вулкан бог вогню і ковальського ремесла.

Римська міфологія

Тема: Вулканізм і  вулкани. Джерела, гейзери. Практична робота 7 (продовження)

Мета:

  • продовжити формувати вміння учнів працювати з тематичними картами; з’ясувати райони поширення вулканів, вести поняття «гейзер», виявити причини цих явищ, розповісти про будову вулканів;
  • продовжити роботу з контурними картами; зацікавити учнів темою, формувати  причинно-наслідкові зв’язки; розкрити поняття «магматизм», показати значення внутрішньої енергії планети для господарського розвитку;
  • виховувати пізнавальний інтерес до професії вулканолога.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: урок-подорож

Обладнання:  фізична карта світу, атлас, підручник географії, схема «Вулкан», макет вулкана.

Міжпредметні зв’язки: історія, хімія, література.

Опорні поняття: вулкан, виверження, сейсмічні пояси, літосферні плити.

Базові поняття: вулканізм, магма, гейзер, кратер, Ключевська сопка, Кракатау.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня! Шановні учні сьогодні ми усі вирушимо в подорож, яка триватиме лише 45 хв., тому потрібно налаштуватися на роботу вже з цієї хвилини – проявити свою активність та показати найвищий рівень  знань.

(Урок  складається з 5 зупинок, кожна зупинка - відповідно нове завдання, яке потрібно швидко та успішно виконати аби зійти на саму вершину)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Зупинка І. «Перевірка»

Географічний практикум

Побудуйте логічний ланцюжок термінів, які вивчалися протягом декількох уроків на по темі «Літосфера».

  •   Назвіть тварин-сейсмологів (тварин, які здатні відчувати землетрус.

 

ІІІ.  Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності.

Вчитель:  зачитує поему «Виверження вулкана Везувію в 1794 р.»:

«З ранку до вечора земля колихалася, неначе морські хвилі. Неаполітанці кинулися тікати зі своїх будинків на майдан. Тікали в темряві. У перші хвилини люди думали, що їхні житла зруйновані, і з жахом чекали ранку. Коли зійшло сонце, всі побачили, що будинки цілі. Через три дні об 11 годині ночі земля затряслася знову. Це був страшний підземний удар. Будинки тріскалися, шибки з брязкотом вилітали з вікон, меблі падали. Раптом усе небо  освітилося червоним полум’ям. Недалеко від вершини Везувію утворилася тріщина, і з дахів будинків було видно, як звідти виливається лава. Чувся глухий, але сильний шум, наче ревіння водоспаду. Люди не відчували під собою твердого ґрунту, повітря було охоплено полум’ям, звідусіль лунали страшні, ніколи не чувані звуки. Дим, полум’я і пара піднімалися вище хмар і розпливалися в усі сторони.

Після півночі глухий шум припинився, земля перестала трястися, а гори колихатися. Широкою річкою по схилах мчала лава, а вулкан викидав усе нові і нові потоки».

Яке явище описав поет?

Так, це описано виверження вулкана Везувій. Тож на сьогоднішньому уроці ви дізнаєтеся багато нового й цікавого про вулкани – ці вогнедишні гори, «казани з вогненним, розпеченим варивом» із речовин, що складають літосферу.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

План уроку

  1.                    Магматизм. Вулкан – бог вогню.
  2.                    Поняття про діючі й згаслі вулкани.
  3.                    гарячі джерела та гейзери.
  4.                    Практична робота 7(продовження)

Вчитель: Ви вже знаєте про існування астеносфери, саме тут відбувається утворення магми(«густа мазь»).

Високий тиск – магма тріщинами піднімається до земної поверхні, може тверднути в товщі земної кори або на поверхні нашої планети.

Вулканізм – це сукупність явищ, пов’язаних з підняттям магми з надр Землі та вилив її на поверхню.


           Магма

( склад: водяна пара і гази)

Утворюється в надрах Землі

 

 

 

 

Лава

(магма, яка втратила частину газів і вилилася на поверхню)

(Т=1000˚С, тверда, як камінь)


Зовнішній магматизм називається вулканізмом (застиглі потоки лави утворюють конуси вулканів)

Будова вулкана (розповідь за схемою).

У центральній частині вулкана  розташовується жерло, яким лава піднімається до поверхні.

Жерло – закінчується кратером – отвір, через який виливається лава, викидаються гази, водяна пара, уламковий матеріал.

Вулкани вивержуються по-різному.

(показ досліду «Виверження вулкану»)

(Хімічна реакція оранжево-червоного кристалу дихромату амонію та етилового спирту).

Вулкани - дивне явище природи,

Людина таємниці в них шука.

Подарували воду Світовому океану,

гірським породам ви дали життя…

Зупинка ІІ. «Дивуй усіх»

(Випереджальне завдання: підготувати цікаву інформацію про вулкани)

Зникаючий острів.

Вулкан Маяк.

Користь від вулканів.

Фізкультхвилинка:

Вулкани за станом роботи бувають:

  • Діючі (ті, які вивергалися за пам’яті людства) - Етна, Везувій, Кракатау, Ключевська Сопка.
  • Згаслі (про виверження яких нічого не згадується  в історії людства)- Казбек, Ельбрус, Арарат.

Робота з  картою атласу.

За розміщенням:

  1.        Надземні.
  2.        Підводні.

Сейсмічні пояси:

  • Тихоокеанський сейсмічний пояс («Вогняне кільце» 2/3- всіх надземних діючих вулканів);
  •         Середземноморський сейсмічний пояс (багато згаслих вулканів);
  •         Атлантичний сейсмічний пояс.

Робота в парах (характеристика в трьох тезах).

Гарячі джерела

Гейзери

Грязьові вулкани

Зупинка ІІІ. «Географічний тренінг»

Порівняйте гейзер й закипаючий на плиті чайник.(Поступове підвищення температури води; водяна пара, що вилітає; окріп, що клекоче; накип, що утворюється на стінках.)

V. Закріплення вивченого матеріалу

Зупинка ІV. «Картографічна»

(прикріпити на карту назви вулканів діючих та згаслих, позначити на контурних картах).

Зупинка V. «Зашифрована »

За допомогою карти вкажіть назви вулканів, які відповідають наведеним координатам.

 пд. ш., 38° сх. д. _____________

8° пд. пі., 113° сх. д.____________

4° пн. ш., 9° сх. д. _____________

19° пн. ш., 98° зх. д. ___________

 

VІ. Підсумок уроку

Прийом «Естафета».

Що нового ви дізналися? Що сподобалось, що – ні? Про що хотіли б дізнатися більше?.

Молодці! Ви справилися з усіма завданнями дісталися на вершину гори і отримали визнання найкращі  вулканологи.

 

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати  відповідний параграф. Виліпити із пластиліну модель вулкана.(спокійний вулкан, вулкан під час виверження)

Кожен учень обирає один вулкан на вибір та складає стислий опис, або малюнок на тему «Мандрівка до вулкану».

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
985
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку