Тема уроку. Бактерії – найменші одноклітинні організми.
Роль бактерій у природі та значення в житті людини
Мета уроку: дати загальне уявлення про бактерії, як найменший одноклітинний прокаріотичний організм;
освітня:
розвиваюча:
виховна:
Очікувані результати: учні називають середовища існування бактерій, ознаки бактеріальних клітин; описують будову бактеріальної клітини; характеризують прояви життєдіяльності бактерій; розпізнають бактерії на фотографіях; застосовують знання для профілактики бактеріальних захворювань.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми:
1. Інформаційно-рецептивний:
а) словесний: розповідь - пояснення, бесіда;
б) наочний: робота з підручником, плакатами, слайдами, відео, ТЗН.
2. Репродуктивний: заповнення таблиці, побудова опорних схем
3. Інтерактивні: гра «Хрестики - нулики», вправа «Діаграма Вена».
Терміни та поняття: бактерії, прокаріоти, еукаріоти, ціанобактерії, бульбочкові бактерії, токсини, молочнокислі бактерії, взаємовигідні відносини, бродіння, паразитизм, стерилізація, пастеризація, антибіотики.
Засоби :підручник «Біологія» 6клас Л.І. Остапенко, таблиці «Клітина бактерій», «Клітина рослин», « Клітина тварин» комп’ютер, слайди, відео.
Структура і зміст уроку
І. Організація учнів
Добрий день, шановні учні!
Тим, хто вчить біологію,
Тим , хто знає і любить біологію,
І тим , хто ще не знає , що він любить біологію.
Я запрошую Вас на урок, що збагатить новими знаннями, новими враженнями, розширить ваш кругозір.
На уроці вам знадобиться пам’ять, увага, зосередженість, наполегливість, старанність.
Я впевнена, що ви впораєтесь з усіма, навіть найважчими, завданнями.
Запрошую вас до співпраці і бажаю вам успіху.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Дидактична гра «Хрестики-нулики».
В грі приймають два учні. На дошці зображено квадрат розділений на дев’ять клітинок, кожна клітинка пронумерована. Кожній цифрі відповідає запитання і певна кількість балів за правильну відповідь. Учитель зачитує запитання. Якщо «хрестик» не відповів, то хід переходить до «нулика».
Запитання до гри:
2. Індивідуальна робота учнів за картками.
Картка №1 1. Будову якого одноклітинного організму зображено на малюнку? 2. Підпишіть його позначені частини.
|
||
|
||
|
Картка №2 Схарактеризуйте процес, зображений на малюнку
|
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Демонстрація відео « 12 фактів про бактерії»
Після перегляду відео учні коментують, що для них було відомо та щоб вони хотіли б дізнатися.
2. Повідомлення теми уроку. Слайд №1 Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вперше бактерії побачив Антоні ван Левенгук при спостереженні в оптичний мікроскоп природної води та зубного нальоту. Левенгук називав цих істот «живими звірятами» і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Ці дивовижні відкриття послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології. Проте засновником науки про бактерії — мікробіології — вважають французького вченого Луї Пастера (1822-1895 pp.), який розробив методи дослідження бактерій, розробив перші методи боротьби з бактеріями.
Бесіда з складанням опорної схеми. Перед тим вчитель пропонує учням розглянути таблиці «Клітина тварини», «Клітина рослини», «Клітина бактерії», та знайти головну відмінність.
Організми
Еукаріот Прокаріот
рослини тварини гриби бактерії ціанобактерії
Слайд № 4
Самостійна робота за §17 ст. 64-65, заповніть таблицю. Слайд № 5
Бактерії |
Ціанобактерії |
|
Спільні риси |
||
|
||
Відмінні риси |
||
|
|
|
Обговорення результатів роботи
Бесіда за опорними схемами. Слайд № 6 – 7 – 8
Повідомлення творчих груп
І група «Зв’язки бактерій з живими організмами»
ІІ група «Як бактерії потрапляють до організму людини? Профілактика
бактеріальних захворювань»
ІІІ група «Шкода яку завдають бактерії господарству людини»
ІV група «Корисні бактерії»
V. Контроль знань
Уставити пропущені слова. Слайд № 9
1.Бактерії належать до …........., ……….. організмів. 2.Вони зустрічаються …………, ………., ……… 3.Розмножуються бактерії ........, ............ . 4.Клітина бактерій не має .................... .5. У центральній її частині знаходиться ........................ , що містить ....................... 6. У клітині відсутні органели: ...............,..................., .................,............. 7. За формою розрізняють бактерії ………… 8. За несприятливих умов клітини бактерій утворюють ………., ……..
VІ. Підведення підсумків уроку
1. Вчитель відзначає активних учнів, виставляє оцінки.
2. Учні відповідають на питання заздалегідь записані на обороті дошки:
Я знаю, що таке ….., …..
Я навчився ……
Я дізнався ……..
VII. Домашнє завдання
Опрацювати §17- 18
Індивідуальні завдання:
Вивчаючи життя бактерій, вчені встановили, що одна бактерія розміром 0,001мм, безперервно розмножуючись, за одну добу може утворити стільки нових особин, що для її розселення було б замало навіть поверхні земної кулі. Чому їм не вдається заселити всю поверхню нашої планети?