Конспект уроку з біології для 7 класу на тему: "Комахи з повним перетворенням: різноманітність, їх роль у природі, значення в житті людини"

Про матеріал
Матеріал містить розробку конспекту уроку з біології для 7 класу на тему: "Комахи з повним перетворенням: різноманітність, їх роль у природі, значення в житті людини"
Перегляд файлу

Учитель біології Гаранжа Світлана Анатоліївна

 

Конспект уроку з біології для 7 класу.

Тема уроку. Комахи з повним перетворенням: різноманітність, їх роль у природі, значення в житті людини

Мета уроку:

навчальна – ознайомити учнів з найпоширенішими видами комах з повним перетворенням, навчити розпізнавати комах різних видів за їхнім зовнішнім виглядом, розглянути роль комах у природі та значення в житті людини;

розвивальна – формувати екологічні переконання учнів, розвивати їх пізнавальний інтерес, вдосконалювати вміння працювати з ілюстративним матеріалом, схемами, додатковою науково – популярною літературою, джерелами Інтернету;

виховна – виховувати бережне ставлення до природи, почуття відповідальності за вплив людини на живі організми.

Очікувані результати:

Учні повинні знати:

  •         представників комах, що розвиваються з повним перетворенням;
  •         характеристику груп комах з повним перетворенням;
  •         ознаки пристосованості комах до умов існування.

Учні повинні вміти:

  •         порівнювати представників різних груп комах з повним перетворенням;
  •         розпізнавати представників комах в природі, на малюнках, у колекціях;
  •         визначати комах за допомогою картки-визначника;
  •         на конкретних прикладах показати роль комах в природі та значення в житті людини;
  •         зосередити увагу на необхідності охорони рідкісних комах, занесених до Червоної книги України.

Наскрізні змістові лінії:

Здоров'я і безпека - формування в учнів ціннісного ставлення до власного здоров'я.

Екологічна безпека та сталий розвиток - розвиток в учнів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: колекції комах з повним перетворенням, шкідників лісу, саду, поля, городу; продукти переробки бджіл: стільники, мед, прополіс, віск; картки 4 кольорів: червоні, блакитні, зелені; мультимедійна презентація.

Основні поняття та терміни: лускокрилі, перетинчастокрилі, двокрилі, твердокрилі.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.     Біологічний диктант (слайд 2)

(Завдання: визначити ознаки характерні для Ракоподібних, Павукоподібних, Комах й заповнити таблицю поставивши у відповідний рядок знак «+»)

Завдання:

  1.     Покрив тіла хітиновий;
  2.     Кровоносна система незамкнена, є серце;
  3.     Одна пара вусиків;
  4.     Представники майже всі водяні тварини;
  5.     Дві пари вусиків;
  6.     Кінцівки членисті;
  7.     Вусики відсутні;
  8.     М'язи прикріплені зсередини до хітинового панциру;
  9.     Чотири пари ходильних ніг;
  10. Органи дихання – трахеї;
  11. Органи дихання – зябра;
  12. Три пари ходильних ніг;
  13. Ріст відбувається під час линяння;
  14. Є крила (за невеликим винятком відсутні);
  15. Органи дихання – легеневі мішки та трахеї.

Самооцінювання (слайд 3)

Групи членистоногих

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Ракоподібні

+

+

 

+

+

+

 

+

 

 

+

 

+

 

 

Павукоподібні

+

+

 

 

 

+

+

+

+

 

 

 

+

 

+

Комахи

+

+

+

 

 

+

 

+

 

+

 

+

+

+

 

  1.     Прийом «Біологічна розминка».

Повторення типів розвитку комах (бесіда, робота з ілюстраціями) ( слайд 4)

  •         Назвіть стадії розвитку коника (ілюстрація 1)

(1-яйце, 2- личинка (німфа), 3 – доросла комаха (імаго))

  •         Який тип розвитку характерний для коника?(Розвиток з неповним перетворенням)
  •         Назвіть стадії розвитку хруща (ілюстрація 1)

(1 - яйце, 2- личинка, 3 – лялечка, 4 -  доросла комаха (імаго))

  •         Який тип розвитку характерний для  хруща?

(Розвиток з повним перетворенням)

  •         Чим відрізняється розвиток хруща від розвитку коника?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Ми вивчили комах для яких характерний розвиток з неповним перетворенням.  Сьогодні ми познайомимося з найвідомішими й найцікавішими комахами для яких характерне  повне перетворення.

(слайд 5) (Оголошення теми уроку, разом з учнями обговорюються завдання уроку)

ІІІ. Сприймання і засвоєння нового матеріалу

  1.     Робота в малих групах (Прийом «Творча лабораторія»)
  1. Об'єднання учнів в групи

Учні об’єднуються в 4 групи різного рівня знань для роботи над навчальним матеріалом, який розділено на чотири групи  комах з повним перетворенням.

Роздаються QR-коди для опрацювання матеріалу.

Завдання:

Використовуючи QR-коди, підібрати матеріал для кожної групи комах і презентувати.

(слайд 6)


1 група –Лускокрилі, або Метелики

http://qrcoder.ru/code/?%CB%F3%F1%EA%EE%EA%F0%E8%EB%B3&4&0 

 

2 група –Перетинчастокрилі

http://qrcoder.ru/code/?%CF%E5%F0%E5%F2%E8%ED%F7%E0%F1%F2%EE%EA%F0%E8%EB%B3&6&0 

3 група –Двокрилі

http://qrcoder.ru/code/?%C4%E2%EE%EA%F0%E8%EB%B3&4&0 

 

4 група –Твердокрилі, або Жуки

http://qrcoder.ru/code/?%C6%F3%EA%E8&6&0 

 

 

2)В процесі опрацювання і презентацій  матеріалу заповнюється таблиця.

(слайд 7)


Назва ряду

Особливості будови

Представники

Значення

Лускокрилі, або Метелики

 

 

 

Перетинчастокрилі

 

 

 

Двокрилі

 

 

 

Твердокрилі, або Жуки

 

 

 

3) (слайд 8) Проєктується ілюстрація лучних квітучих рослин з анімацією літаючих метеликів.

4) Лускокрилі комахи

1. (Розповідь вчителя)

Природа – це невичерпне джерело краси. Пройдіться в сонячний літній день через луки, галявину лісу, і ви впевнитеся яка ж багата наша природа різноманітними яскравими комахами – метеликами. Ось сідає на квітку конюшини один з найяскравіших метеликів нашої місцевості – Адмірал.

Ще в наших краях живуть такі чудові метелики як: Аполон, Траурниця, Махаон та багато інших. Це денні метелики.

2.Короткі повідомлення учнів з І групи про цих метеликів. (слайд 9)

3.Розповідь вчителя.

До нічних метеликів належать, наприклад, бражники. Вони літають найшвидше серед всіх метеликів – до 50 км/год.

4.Коротке повідомлення учня з І групи про метелика Бражник «Мертва голова».

5.Бесіда.

Метеликів ще називають Лускокрилі. За якою ознакою їм дали таку назву? (крила покриті лусочками різного кольору. Якщо доторкнутися до його крильця, то лусочки осипаються і метелик може втратити здатність літати).

 (слайд 10)

6.Велетні і карлики серед метеликів (бліц – повідомлення учнів)

У порівнянні з хребетними тваринами всі комахи – ліліпути. Але як говорив А. Ейнштейн «Усе в світі відносне». І тому порівнюючи комах між собою, можна сказати що серед них є і карлики і велетні.

Найбільшим метеликом у світі вважається Птахокрилка королеви Олександри із тропічних лісів Папуа Нової Ґвінеї – розмах його крил досягає 28-29 см. Як і у всіх метеликів цього роду, самці значно дрібніші, але яскравіші від самок.

Совка Агриппіна — вид нічних метеликів родини Erebidae. Має розмах крил до 31 см, що робить його метеликом з найбільшим розмахом крил на Землі. А ось за площею крил вона поступається Павліноочці Атлас, розмах крил якої досягає 28 см, але які мають більшу площу.

Найбільший нічний метелик Європи - Сатурнія велика (павиноочка грушева, сатурнія грушева) — метелик родини Павиноочки, занесена до Червоної книги України.

Совка сіра Агриппіна з Південної Америки також має розмах крил до 30 см.

Найменші метелики - це молі Мінери (3-5 мм).

7.Багато видів метеликів зникло, або знаходяться на межі зникнення. Бо приваблюють вони своєю красою. І людина, не задумуючись знищує їх. Багато метеликів занесено до Міжнародної Червоної книги і Червоної книги України.

(слайд 11)

Але є метелики, гусениці яких приносять велику шкоду сільськогосподарським та плодово – ягідним культурам. Це такі як: совка озима, плодожерка яблунева, шовкопряд непарний тощо.

Повідомлення учня про озиму совку.

Доповнення вчителя. Назвали цього метелика совкою тому, що у багатьох видів цього роду позаду голови є «комір» з м'якими волосками, що надає їм подібність з совами.

Повідомлення учня про яблуневу плодожерку.

Доповнення вчителя. Боротьбу з яблуневою плодожеркою проводять по-різному: обприскують дерева отрутохімікатами, виловлюють гусениць вручну, очищають сади від сміття, в якому зимують гусениці.

(слайд 12) Фізкультхвилинка

5) Перетинчастокрилі

(Розповідь вчителя. Бесіда, повідомлення учнів з ІІ групи)

(слайд 13) Перетинчастокрилі об’єднують багато різноманітних комах: бджоли, оси, джмелі, їздці, мурашки, пильщики тощо.

Відгадайте загадку, про яку комаху йде мова?   

Маленьке створіння

Велику злість має:

Укусить, саме умирає.   

(слайд 14) (бджола)

-Чому бджола після того як ужалить людину чи тварину помирає?

(Жало у робочої бджоли – це видозмінений яйцеклад. Воно має пилкоподібні зазубринки і в м'якій шкірі людини застряє. Назад жало витягнути бджола вже не може, бо разом із ним витягуються внутрішні органи комахи і вона гине. А в оси жало не має таких зазубри нок, і тому вона витягує його дуже легко).

6.Повідомлення учнів ІІ групи про бджіл.

Бджоли – суспільні комахи. Вони живуть великими сім'ями.

Склад бджолиної сім'ї.

  1.     Матка (цариця, вага 250 г). Повноцінна самка, яка відкладає до 2 тис. яєць за добу, до 150 тис. за весняно-літній період.
  2.     Трутні (кілька тисяч). Живуть у сімї навесні і влітку, а восени гинуть.
  3.     Робочі бджоли (кілька десятків тисяч, кожна вагою 100 г.) Недорозвинені самки, що виконують основну роботу.
  •          Яку роботу виконують робочі бджоли?

(Чистять вулик, охороняють його, підтримують необхідну температуру та вологість у вулику, будують стільники, вигодовують розплід, збирають взяток – нектар та пилок, приносять у вулик воду, бджолиним клейєм замазують щілини й багато іншої).

Які пристосування має робоча бджола до запилення рослин та добування взятку (нектару та пилку)?

  1.     волоски на тілі;
  2.     щиточки та кошичок на 2 парі ніг;
  3.     гризучо-лижучий ротовий апарат.

Продукти бджільництва:

  1.     Мед.

Як утворюється мед?

(слайд 15) Нектар, висмоктаний бджолою з квіток потрапляє у медовий шлуночок (зоб) і змішується з виділеннями спеціальних залоз. Зоб має особливий клапан, що не дає змогу нектару потрапити далі в мускульний шлунок. Потім бджола відкладає цю суміш у стільники, де вона й перетворюється на мед.

Травна система бджоли

Схема перетворення меду в організмі бджоли:

1-медовий шлуночок, 2-мускульний шлуночок, 3-середня кишка.

(слайд 16)

Мед – це чудовий дар природи. Він містить багато цінних речовин. Древні медики справедливо приписували меду цілющі властивості. Вони називали мед «еліксиром молодості». Геніальний лікар Авіценна писав: «Якщо хочеш довго жити і зберігати молодість, то обов'язково їж мед».

2) Бджолине «молочко» - секрет, який виділяє робоча бджола із слинної залози для вигодовування личинок.

  3)Віск –виробляють восковидні залози, що знаходяться на черевці молодих бджіл 12-18 денного віку.

  1.     Квітковий пилок – основне джерело мінерального та білкового корму личинок бджіл.
  2.     Прополіс – бджолинний клей, який бджоли добувають з бруньок рослин.
  3.     Бджолинна отрута – застосовується як ліки.

«Бджолина отрута, пише автор книги «Як тварини служать людям В. Краснопевцев, - цілюще впливає на загальний стан хворого, підвищує його тонус, поліпшує сон та апетит. Вона стимулює роботу серцевого мяза, понижує кровяний тиск, зменшує кількість холестерину. Отрута розширює кровоносні судини, збільшуючи прилив крові до осередку захворювання та зменшує біль». Цей засіб застосовують тепер для лікування багатьох хвороб.

(слайд 17) Повідомлення учня «Пам'ятники бджолам».

У райцентрі Маневичі, що на Волині, відкрили найбільший у державі пам'ятник бджолі, який занесли до Книги рекордів України. Висота гігантської комахи — 3,3 метра, довжина — 2,6, розмах крил — 2,5 метра, вага — 400 кілограмів. Виготовлено монумент з низьковуглецевої сталі.

Величезний пам’ятник бджолі - трудівниці є й у селищі Веселе Мелітопольського району Запорізької області. Також цікаві пам’ятники у м. Тернопіль, у м. Хуст Закарпатської області, у с. Рунгури Коломийського району Івано-Франківської області і в інших населених пунктах нашої країни.

 Рубрика «Цікаво знати, що…» (учні по черзі розповідають про цікаві факти)

  1.     80-85 % рослин запилюються бджолами
  2.     Одна бджола відвідує до 7 тис. квіток
  3.     Протягом 5-6 хвилин одна бджола запилює до 40 квіток яблуні
  4.     Щоб зібрати 100 г меду бджола відвідує 190000 рослин
  5.     Головний мозок бджоли становить 1/174 обєму тіла, а жука – плавунця – набагато більшого за бджолу – лише 1/420

У багатотисячній бджолиній сім'ї працюють всі – від малого до великого, - це наче єдиний організм. І бджола – самітниця приречена на загибель. Відомий англійський біолог Йеркса говорив: «Самотня бджола – не бджола».

  1.     Двокрилі. (робота учнів 3 групи)

Головоломка (потрібно розгадати головоломку і визначити про яку комаху далі буде йти мова): «До якого рибного блюда необхідно добавити літеру, щоб отримати назву комахи?» (уха - муха).

Розповідь вчителя.

(слайд 18)

Нам вдома часто дошкуляють кімнатні мухи. Вони не дають нам спокою ні вдень, ні вночі, псують їжу, мучать тварин. А це ще порівняно «мирні» мухи. На відміну від кімнатної мухи муха жигалка куди агресивніша. Гострими щетинками, що містяться в неї всередині хоботка, вона проколює шкіру тварин і висмоктує кров.

Мухи є переносниками збудників багатьох дуже небезпечних для людини хвороб. Шукаючи їжу, вони досліджують нечистоти, помийні ями, вбиральні. При цьому до їхнього черевця, ніжок та крил прикріплюється безліч мікробів. Одна муха здатна прихистити 133 млн. мікробів, причому зберігаються вони на ній та в кишечнику 2-3 тижні. Серед 100 хвороб, збудників яких переносять мухи, є холера, дизентерія, черевний тиф, туляремія, сап, овеча віспа і навіть гельмінтози.

Кімнатна муха дуже плодюча. Давайте підрахуємо, яке покоління однієї самки за весняно – літній період.

Математична сторінка.

(слайд 19)

Задача № 1. (робота для всіх учнів, за відсутністю часу виконується вдома).

Одна муха відкладає в середньому 120 яєць і протягом весняно – літнього періоду з'являється 7 поколінь мух, половина з яких самки. Муха – самка розвивається дуже швидко і за 20 діб вже може відкладати яйця. Визначте, скільки мух утворилося за 7 поколінь.

Розв'язок

1 кладка - 120 яєць, з яких розвивається 120 мух, з яких 60 самок.

2 покоління - 120×60=7200 мух (3600 самок).

3 покоління - 3600×120=432000 мух (216 000 самок)

4 покоління - 216000×120=25920000мух (12960000 самок)

5 покоління - 12960000×120=1555200000 мух (777600000 самок)

6 покоління - 777600000×120=93312000000 мух (46656000000 самок)

7 покоління - 46656000000×120=5 598720000000 мух (2799360000000 самок)

Щоб ще більше уявити собі цю величезну масу мух, які могли б вилупитися при безперервному розмноженні від однієї самки, уявіть що вони вишикувані в одну пряму лінію. Ця пряма з мух мала б відстань 250 млн. км, що у 18 разів більше, ніж відстань від Землі до Сонця.

Рубрика «Цікаво знати, що….» (короткі повідомлення учнів з 3 групи)

  1.     Складне око кімнатної мухи має 4 тис. простих очок.
  2.     За допомогою складних очей комахи на льоту бачать краще, ніж у спокої.
  3.     Тіло мухи покрите щетинками, які реагують на найменші коливання. Отже, її щетинки відчувають, як коливається повітря від наближення до неї руки людини і тому не легко впіймати муху.
  4.     Органи смаку багатьох комах розташовані на лапках. Мухи у 200 разів сильніше відчувають смак солодкого, ніж це відчуває язик людини.

Розгадайте загадку і ви дізнаєтеся яка ще комаха належить до двокрилих.

Летить – пищить,

Сяде – мовчить.

Хто його вб'є –

Свою кров прол'є.   (комар)

(слайд 20)Демонстрація ілюстрацій різних видів комарів: комар – дергун, комар – пискун, комар – довгоніжка, малярійний комар.

  •          Чим відрізняються ці види комарів?
  •          Що ви знаєте про малярійного комара?

http://qrcoder.ru/code/?%C4%E2%EE%EA%F0%E8%EB%B3&4&0Тонкий набридливий звук, який подає комар, - це не писк, як багато хто думає, а шум його крил.

(слайд 21)

Робота з QR-кодом за завданням:

  •          Назвіть інших Двокрилих комах.
  •          Які ознаки характерні для комах цієї групи?

5 . Твердокрилі або Жуки (робота учнів 4 групи)

(слайд 22)

Найпоширеніші серед комах - це жуки або їх ще називають твердокрилі. Чому їм дали таку назву? (мають тверді надкрила)

Повідомлення учнів 4 групи про найбільших жуків у світі.

(слайд 23)

1.Тропічний бразильський дроворуб-більшезуб. Комаха належить до найбільших жуків: довжина його тіла досягає 17,8 см з урахуванням жвал - пари щелепних виступів. Представники виду більшу частину життя проводять у стадії личинки, що триває від 2 до 10 років. Фаза дорослої комахи триває лише кілька місяців, протягом яких відбувається розмноження. Самки дроворубів-більшезубів відкладають яйця під корою мертвих хвойних дерев.

  1.     Вусач – титан велетенський. Розміри коливаються в межах 120-170 мм, проте середня довжина тіла становить 130 мм, значно рідше трапляються особини завдовжки 150 мм, а більших досягають лише пооднокі жуки.
  2.     Свою незвичну назву жук-геркулес отримав на честь давньогрецького міфічного героя Геракла який прославився неймовірною фізичною силою. Комаха здатна піднімати та переносити предмети, що у 850 разів перевищують їх власну вагу. Дорослі особини можуть досягати 17,1 см завдовжки, але їхній середній розмір становить від 5 до 8,5 см.

Учитель.

Розгадайте загадку й назвіть найбільшого жука в Україні.

Сам чорний, та не ворон,

Є роги, та не бик.

Шість ніг без копит.    (Жук - олень)

Повідомлення учня про жука – оленя.

Велику користь приносять жуки – сонечка. Повідомлення учня про жука –сонечка.

(слайд 24)

Жуки довгоносики навпаки приносять шкоду сільськогосподарським та плодово – ягідним культурам.

Повідомлення учня про жука довгоносика.

Довгоносики або Слоники — найбільша родина ряду твердокрилі, яка налічує понад 60 тисяч видів. Особливістю родини є зростання ротових органів, лобу, наличника, щік та горла у довгу головотрубку, на кінці якої розміщений ротовий отвір з усіма його придатками.)

Небезпечний для сільськогосподарських культур з родини Пасльонові колорадський жук.

Повідомлення учня про історію розповсюдження колорадського жука.

Математична сторінка.

(слайд 25)

Задача №2 (Про шкідливість колорадського жука).

10 колорадських жуків на протязі 30 діб об'їдають 2000 см2 листків картоплі. За свій розвиток одна личинка колорадського жука з'їдає приблизно 50 см2 листків. Підрахуйте, яку площу листків з'їсть 1000 колорадських жуків? Скільки личинок жука можуть знищити таку площу рослин?

Розв'язок

  1.     2000 : 10=200см2 – об'їдає один колорадський жук.
  2.     200 х 1000 = 200 000см2 – з'їсть 1000 колорадських жуків.
  3.     200 000см2 : 50  см2 = 40 000 личинок.

Розповідь вчителя.

Восени жуки зариваються на глибину 50 – 70 см і завмирають до весни. Без їжі вони можуть знаходитися більше місяця, а в лабораторних умовах витримували голодовку навіть до року. Вдень в гарну погоду колорадські жуки за годину можуть пролетіти понад 100 км, а за сильного вітру вони долають куди більший шлях.

ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1.Визначити з частин яких комах утворена фантастична комаха (слайд 26)

Відповідь: голова мухи, вусики жука – гнойовика, хоботок метелика, кінцівки комара-довгоніжки, передні крила коника, задні крила метелика махаона.

2.Інтерактивна вправа «Хто краще?». (слайд 27)

На слайді по черзі з'являються малюнки і видові назви комах, а учні повинні визначити до якої групи вони належать. Для цього учні повинні підняти карточку відповідного кольору:

  •          червона –Лускокрилі;
  •          блакитна –Твердокрилі;
  •          жовта –Перетинчастокрилі;
  •          зелена –Двокрилі.

Видові назви комах:

  1.     Довгоносик буряковий – твердокрилі (блакитна карточка);
  2.     Совка озима – лускокрилі (червона);
  3.     Бджола медоносна – перетинчастокрилі (жовта);
  4.     Комар малярійний – двокрилі (зелена);
  5.     Хрущ травневий - твердокрилі (блакитна);
  6.     Махаон - лускокрилі (червона);
  7.     Муха кімнатна - двокрилі (зелена);
  8.     Короїд - твердокрилі (блакитна);
  9.     Джміль - перетинчастокрилі (жовта);

10.Плодожерка яблунева - лускокрилі (червона).

3.Вправа «Хто зайвий?» (слайд 28)

Сарана----Павичеве око----Пильщик----Жук олень

Сонечко----- Бабка-----Довгоносик буряковий ---Джміль

Комар ----Муха капустяна----Шовкопряд----Овід

V. Рефлексія. Прийом «Мікрофон».

 (слайд 29) Дайте відповіді на запитання, починаючи словами:

  1.     Сьогодні на уроці я дізнався (лася) про …..
  2.     Мені було цікаво…
  3.     Я зрозумів (ла), що…..
  4.     Мене здивувало….
  5.     Я спробую….

- Що найголовніше слід запам’ятати та винести з уроку?

VІ. Надання і пояснення домашнього завдання.

  1.     Опрацювати параграф, відповісти на запитання після параграфа.
  2. Підготувати повідомлення про комах Червоної книги України
  3.     *Створити лепбук «Їх необхідно зберегти!».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор конспекту: Гаранжа Світлана Анатоліївна

Посада: учитель біології та хімії

До Червоної книги занесено види комах: аполлон, носатка листовидна, парусник поліксени, шовкопряд, сатурнія, богомол, жужелиця, вусач альпійський, бражник, махаон, жук-олень, жук-носоріг, монарх.

 

Розробка уроку з природознавства у 5 класі  на тему:

«Явища природи. Фізичні та хімічні явища або хімічні реакції».

Мета уроку:

навчальна – поглибити знання учнів про явища; розширити знання про фізичні явища та познайомити з хімічними явищами; з'ясувати істотні відмінності між фізичними та хімічними явищами;

розвивальна – розвивати в учнів уміння застосовувати набуті знання в практичній діяльності, розвивати їх пізнавальний інтерес, наполегливість у досягненні поставленої мети, вдосконалювати вміння спостерігати й фіксувати результати дослідів, самостійно робити висновки; працювати з додатковою науково – популярною літературою, джерелами Інтернету;

виховна – виховувати культуру розумової праці та культуру комунікацій, інтерес до предмета, потребу в набутті знань;прищеплювати любов до прекрасного, виховувати почуття відповідальності за вплив людини на природу.

Тип уроку. Комбінований з використанням ІКТ, віртуальна подорож.

Матеріали та обладнання: для демонстрації: штатив з пробірками, скіпка, спиртівка, сірники, оцтова кислота, натрій гідроксид, сульфатна кислота, фенолфталеїн, сире куряче яйце; для лабораторної роботи (на кожну парту) шматочок мідного дроту, колба з питною содою, склянка з оцтом, завдання на карточці; мультимедійна презентація.

ХІД УРОКУ

 «Єдиний шлях до знань - діяльність»

                                           Бернард Шоу

[Слайд 1]

І. Організаційний момент

Вправа «Долонька».

(на партах біля кожного учня лежать різнокольорові аркуші паперу).

Візьміть аркуш паперу, обведіть один одному долоні і на кожному з пальчиків напишіть побажання на урок.

Вчитель демонструє свій аркуш з побажаннями для учнів.

Я бажаю вам терпіння, витримки, наполегливості, активності, гарного настрою.

[Слайд 2]

Обміняйтеся долоньками, і щоб позитивні емоції та гарне сприйняття матеріалу панував у нас цілий урок. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь, демонстрація досліду.

Світ у якому живе людина цікавий і таємничий. Навколо нас відбувається багато дивовижних процесів. Я покажу вам цікавий дослід, за яким ви будете спостерігати на протязі всього уроку. І спробуєте пояснити, чому так відбувається.

[Слайд 3]    Демонстрація досліду «Пірнаюче яйце».

У склянку з оцтом опускаю куряче яйце. Воно поступово то опускається на дно склянки, то піднімається на поверхню рідини. При цьому воно вкривається бульбашками, які на поверхні рідини лопаються. Процес буде тривати доти, поки шкаралупа яйця повністю не розчиниться в оцті.

Щоб усвідомити, що відбувається і чому так відбувається в природі, необхідні певні знання. Вони не лише задовольняють цікавість людини, але й сприяють розвитку людства вцілому. Завдяки знанням виявлено способи перетворення одних речовин в інші, створено багато нових речовин, яких в природі навіть не існує (наприклад, пластмаса). Ми й починаємо знайомитися з цікавими процесами, які відбуваються навколо нас. Для того щоб відповісти на деякі запитання: Що? Де? Коли? і Як?, ми з вами здійснемо віртуальну подорож до країни «Явищ».

ІІІ. Повідомлення теми уроку, формування завдань уроку.

Звучить тиха спокійна музика.

  1. Перша зупинка нашої подорожі «Інформаційна».

[Слайд 4]  Тема нашого уроку «Явища природи. Фізичні та хімічні явища або хімічні реакції».

Формування завдань уроку разом з учнями.

  •          Про що ми бедемо говорити сьогодні на уроці?
  •          Які завдання стоять перед нами?

[Слайд 5]  Завдання уроку:

  •         поглибити знання про явища;
  •         познайомитися з фізичними та хімічними явищами;
  •         з׳ясувати основні відмінності між фізичними та хімічними явищами;
  •         навчитися на практиці розрізняти різні види явищ.
  1.     Друга зупинка подорожі «Наші очікування».

Коли ми щось робимо, ми завжди до чогось прагнемо, щось очікуємо.

У нас є «Дерево очікувань». На пишіть на листочках – стікерах, що мають вигляд яблук з однієї сторони ваше імя, а з другої – ваші очікування від вивчення нашої теми. І якщо вони справдяться в кінці уроку, то ми помістимо їх на наше дерево.

[Слайд 6]

А для того, щоб всі завдання поставлені перед нами були виконані, ви повинні:

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно, плідно працювати. 

[Слайд 7]  Третя зупинка – «Прогнозик».

Хто бажає бути в ролі синоптика і проінформувати нас про стан погоди, сьогоднішні явища природи. (учень розповідає про погоду).

[Слайд 8]

4.Четверта зупинка нашої незвичайної подорожі «Тестування».

На слайді проектуються зображення явищ і потрібно визначити їх види.

 

Правильні відповіді:

  1. Г
  2. В
  3. А
  4. Б
  5. Е
  6. Д

5.Слідуюча зупинка «Явища природи».

[Слайди 10 - 14]

Визначити, які явища зображені на слайдах 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Останнє явище яке ви назвали – світлове.

  •          Що є джерелом цього явища?
  •          Що є основним приймачем світла в людини і тварин? (очі)

Потрібно берегти свої очі і тому згадаємо основні профілактичні заходи.

[Слайд 15]

6.Профілактика збереження  зору.

  1.     Пам‘ятайте: занадто …………… освітлення шкодить зору.
  2.     Бавлячись ……………… зайчиком не направляйте в очі людині.
  3.     Під час виконання домашнього завдання джерело світла має розташовуватись ………………….., проміння має бути направлене на книгу чи зошит, але не в ……………….
  4.     Потрібно робити………...... для ………………

(Слова для довідок: ліворуч, яскраве, очей, зарядку, сонячним, очі)

7.Зупинка «Час відпочинку»

Фізкультхвилинка для очей


Щоб здорові очі мати,

Треба теж за ними дбати.

Вправи гарні й за порядком,

Всі виконують зарядку.

Погляд вправо…., потім вліво…..,

І вперед…. поглянь – но сміло.

Вниз…, а потім - догори….

І далеко …подивись.

Зараз оченьки заплющим…,

Далі радісно розплющим

От які очиці в нас,

Ясні, радісні. От клас!!!

ІІІ. Сприйняття учнями нового матеріалу

[Слайд 16]

1.Зупинка «Фізичні явища»

 

                                                Схема «Фізичні явища»

 

 

 

 

 

Всі хором називаємо вивчені нами явища. Складаємо схему.

Всі названі нами явища – це фізичні явища.

А існують ще й хімічні явища. З ними ми познайомимся під час проведення дослідів.

2. Зупинка «Дослідницька». [Слайд 17-20]

Всі разом ми будемо експериментувати, спостерігати, робити висновки для того, щоб зрозуміти чим же фізичні явища відрізняються від хімічних.

Свої результати записуйте в таблицю. (робота в парах; на столах карточки з таблицями).

Досліди

спостереження

 Висновок

1

Закручування мідного дроту

Змінилася форма дроту

Фізичне явище

2

Горіння мідної спіралі

Зміна кольору

Хімічне явище

3

Танення льоду

Лід перетворився на рідку воду

Фізичне явище

4

Змішування соди і оцту

Виділення газу

Хімічне явище

5

Змішування натрій гідроксиду і фенолфталеїну

Зміна кольору

Хімічне явище

Інструктаж з безпеки життєдіяльності під час виконання дослідів.

Лабораторний дослід 1.Закручування мідного дроту

Демонстраційний дослід 2. Горіння мідної спіралі

Демонстраційний дослід 3.Танення льоду

Лабораторний дослід 4.Змішування соди і оцту

Про здатність вуглекислого газу припиняти горіння відомо давно і тому його використовують у вогнегасниках. (показ вогнегасника)

Демонстраційний дослід 5. Змішування натрій гідроксиду і фенолфталеїну

Висновок з дослідів.

  •          Чому одні явища виконані нами ми віднесли до фізичних, а другі до хімічних?

Явища, під час яких не відбувається зміна речовини, наз. фізичними.

[Слайд 21]

Явища, під час яких відбувається зміна одних речовин на інші, наз. хімічними.

( розгляд і обговорення схеми)

[Слайд 22]

Хімічні явища ще називають хімічними реакціями. Першою хімічною реакцією, яку люди свідомо використовували – це реакція горіння. Вона супроводжується виділенням тепла і світла.

Але неправильне поводження з вогнем може привести до трагічних випадків. Давайте згадаємо основні правила поводження з вогнем.

  1.     Слідуюча зупинка нашої подорожі «Оздоровча» . Фізкультхвилинка.

ІV. Узагальнення знань учнів

[Слайд 23-25]

1.Зупинка нашої подорожі «Загадкова»

Відгадайте про які явища йде мова в загадках.

1.Взимку стало холодати

І ставок вже не пізнати

Там де була рідина,

Лиш дзеркальна площина

Що за диво кристалічне?

Це фізичне чи хімічне ?   (фізичне)

3.В нас в дворі живе корова.

Молоко п'єм для здоров'я.

 А побуде в теплій хаті -

 Будем сир й сметану мати

 Що за наслідок логічний?

Він фізичний чи хімічний ? (хімічний)

2.Осінь стала вмить до діла

Листя геть все пожовтіло.

Що за результат класичний?

Він хімічний чи фізичний ?  (хімічний)

4.На вогні пластинка мідна

Почорніла, вірогідно.

Що за явище незвичне?

Це фізичне чи хімічне?   (хімічне)

2. Слідуюча сторінка «Я творю» [Слайд 26]

Диференційовані завдання.

*1 група учнів (середній рівень знань) робота в друкованому зошиті
виконати завдання 9 «Закінчити речення» на сторінці 19
    *2 група учнів (достатній рівень знань)робота в друкованому зошиті
виконати завдання 1 «Порівняти фізичні і хімічні явища» на сторінці 27
   *3 група учнів (високий рівень знань)

порівняйте фізичні та хімічні явища, знайдіть ознаки подібності й відмінності; результати запишіть в діаграму Вена.

[Слайд 27]

Самоперевірка виконаного завдання

  1.     Зупинка «Поетична»

Все більше стверджуються слова відомого російського вченого М.В. Ломоносова «Все більше хімія простягає руки свої у справи людські….».

Давайте послухаємо наших учнів, які підготували невеличкі вірші про значення хімії для людини.


1 учень.

Важко навіть уявити,

Як без хімії прожити?!

Чистить, миє і годує,

Живить, травить і лікує…

2 учень.

Тіло наше прикриває,

На городі помагає:

Щоб родили помідори,

Ми під них підсипем добрив.

3 учень.

Як природа збій дала,

Скоригується краса:

Там підмажем, підфарбуєм,

Що не треба – затушуєм.

Є косметика у нас –

Станеш ти красуня враз!

4 учень.

Посуд, меблі і тканини –

Це хімічні речовини.

І повітря, і вода, -

Взагалі природа вся!

5 учень.

Хімію вивчай охоче –

І в халепу ти не вскочиш.

Знатимеш про неї все,

Вона користь принесе!


3.Зупинка «Анаграма»
 


 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підсумок уроку.

Ось ми і закінчили нашу віртуальну подорож до чудової країни «Явищ». Якщо ваші очікування, що ви написали на початку уроку ствердилися, то прикріпіть їх на наше дерево очікувань. Хто бажає може зачитати.

VІ. Надання і пояснення домашнього завдання.

[Слайд 28]

Повторити про всі види явищ, ще раз передавивши §§ 10 – 15

Разом з батьками виконати практичні завдання:

  •          Запалити сірник
  •          Зварити яйце
  •          Вирізати шматочок яблука і простежити за змінами через годину.

Опишіть свої спостереження.

  •        Напишіть міні-твір, в якому опишіть значення вибраного вами хімічного явища.

VІІ. Рефлексія. Прийом «Мікрофон».

Дайте відповіді на запитання, починаючи словами:

  1.     Сьогодні на уроці я дізнався (лася) про …..
  2.     Мені було цікаво…
  3.     Я зрозумів (ла), що…..
  4.     Мене здивувало….
  5. Я спробую….

 

docx
Додано
1 листопада 2022
Переглядів
2982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку