Урок з біології у 7 класі на тему Практична робота №2 "Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів"

Про матеріал

Конспект уроку з біології у 7 класі на тему Практична робота №2 "Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів"

Мета:
освітня: на прикладі різних видів розглянути особливості пристосування птахів до їхнього способу життя;
розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити;
виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують; виховувати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2 «ВИЯВЛЕННЯ ПРИКЛАДІВ ПРИСТОСУВАНЬ ДО СПОСОБУ ЖИТТЯ В РІЗНИХ ПТАХІВ»

Мета:
освітня: на прикладі різних видів розглянути особливості пристосування птахів до їхнього способу життя;
розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;
виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали:  відеофрагменти, фотографії та слайди презентації  із зображеннями представників різних видів птахів, схеми, малюнки, таблиці, м/м дошка.
Базові поняття і терміни уроку: птахи, спосіб життя, пристосування, дзьоб, живлення, крило, політ, ноги.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Питання для бесіди:

1. За якими ознаками тварин відносять до типу Хордові?

2. Які групи тварин, що належать до хордових, ми вже вивчили?

3. Чим відрізняються хордові хребетні (черепні) від хордових безчерепних?

4. Двічі народжується, а раз помирає. (Птах)

5. Хто такі птахи?

6. Які групи птахів вам відомі?

7. Які особливості зовнішньої будови мають птахи?

8. Де живуть птахи?

9.  Чим живляться птахи?

ІІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Проблемне питання:

Чи всі птахи можуть літати? Чи залежить спосіб життя від зовнішньої будови птахів?

  • Отже тема нашого уроку: «Різноманітність птахів. Практична робота №2 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів»

Давайте разом визначимо завдання уроку:

  • на прикладі різних видів розглянути особливості пристосування птахів до їхнього способу життя;
  • розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між об’єктами вивчення та вміння аналітично мислити;
  • зрозуміти важливість існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують

 

III. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

Тема роботи. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних птахів

Мета: визначити особливості будови різних видів птахів, які є результатом їхнього пристосування до способу життя.

Обладнання та матеріали: колекції опудал птахів, відеофрагменти, фотографії або слайди презентації із зображеннями представників різних видів птахів, лінійка, підручник, зошит.

Хід роботи

1. Розгляньте зображення представників різних видів птахів.

Установіть особливості їхнього зовнішнього вигляду:

  1. Розгляньте частини тіла птахів — голову, шию, тулуб, крила, хвіст. Визначте довжину тіла птахів (за наявності опудал) або візьміть ці дані з підручника або додаткових джерел інформації.

 

Зовнішня будова типового птаха: 1  дзьоб, 2  голова, 3  райдужка, 4  зіниця, 5 — мантія, 6 — малі криючі крила, 7  крило, 8 — криючі другорядних махових, 9 — криючі першорядних махових, 10 — надхвістя, 11 — першорядні махові, 12 — підхвістя, 13  стегно, 14 — гомілково-тарзальні зчленування, 15  цівка, 16 — пальці, 17  гомілка, 18 — черево, 19 — боки, 20 — груди, 21 — горло, 22 — «вуса»

 

 

2) Розгляньте голови птахів. Знайдіть і роздивіться очі, дзьоб і восковицю. Визначте особливості будови дзьоба (гачкоподібний, плоский, довгий, короткий, широкий тощо).

На які особливості дзьобів слід звертати увагу?

Дзьоб є дуже важливим для птахів. За допомогою дзьоба птахи їдять, будують гнізда, приводять своє пір’я в порядок. Тому будова дзьоба може багато розповісти про птаха. У хижих птахів дзьоби мають вид гачка. Ними зручно хапати і вбивати здобич. Рибоїдні птахи мають довгі тонкі дзьоби схожі на спис. Ними зручно полювати на рибу. А широкий дзьоб ластівки є зручним для ловів комах у польоті.

 

3) Визначте особливості будови крил птахів (довгі, короткі, вузькі, широкі тощо).

На які особливості крил слід звертати увагу?

 

Картинки по запросу крила птахівhttp://hovrashok.com.ua/images/Nov/23/a48ee1448e85bc84881f7ffca217b2dd/micro_3.jpg

 Крила добре свідчать про характер польоту птахів. Вузькі довгі крила серпокрильців дозволяють розвивати високу швидкість польоту. Короткі крила сорок разом з довгим хвостом забезпечують чудову маневреність. А крила сов дозволяють їм літати майже нечутно.

 

4) Розгляньте ноги птахів та встановіть особливості їхньої будови (розташування і кількість пальців, довжина цівки).

На які особливості ніг слід звертати увагу?

Bird Of Prey Clipart Eagle Talon Pencil And In Color Bird Of

Ноги птахів можуть багато розповісти про особливості їхнього життя. Два міцні пальця страуса на його довгих ногах дозволяють швидко і довго бігати по африканській савані. Пазурі на ногах пугача легко і надійно вхоплюють здобич. Довгі ноги чаплі і лелеки дають птахам можливість легко ходити грузькою болотяною місцевістю.

2. Порівняйте будову розглянутих птахів. Установіть характерні ознаки будови, які відрізняють кожного з птахів від усіх інших. За підручником або додатковими матеріалами встановіть особливості життя цих птахів (де живуть, чим харчуються тощо).

Назвіть птаха та вкажіть чим він харчується:

Відповідь: дятел( комахоїдний птах); качка( їжа - рачки та водорості);чапля(риба, жаби); клест (насіння з шишок); пелікан ( риба); сокіл та яструб  - хижі птахи;синиця (комахи та їх личинки); папуга ( плоди та насіння)

3. Охарактеризуйте птахів, розподіливши їх на екологічні групи: птахи водойм, птахи лісів, птахи степів

4. За результатами дослідження заповніть таблицю.

Вид птаха

Риси пристосування до способу життя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Зробіть висновки про особливості будови тіла птахів різних екологічних груп як пристосування до умов існування.

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

  1. Відгадування загадок
  • Без сокири і без рук, а дім будує. (Пташка)
  • Жовтогруді щебетушки мають чорні капелюшки, сірі лапки, білі щічки, називаються … (синички)
  • Вірно людям я служу, Їм дерева стережу. Дзьоб міцний і гострий маю, Шкідників їм добуваю. (Дятел)
  • Як щось гарно заблищить, Так вона туди й летить… У гніздо несе оздоби, Все красуні до вподоби! (Сорока)
  • Гордо птаха походжає, Пташенят життю навчає. Дуже мудра чорна птиця, І біда, як розізлиться. (Ворона)
  1. Гра «Так чи Ні»
  •  Сови вдень погано чи зовсім нічого не бачать ( ні )
  • Гніздо орланів може важити тонну (так)
  • Після купання шпаки витирають пір’я об овець (так)
  • Голодні пташенята орлів з’їдають своїх батьків (ні)
  • В американському місті Бостон горобцям було встановлено пам'ятник (так)
  • Самиця кропивника, маленької пташки з ряду Горобцеподібні, за 16 годин приносить їжу своїм пташенятам 1217 разів (так)

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Активність на уроці,  оцінювання знань учнів.

- що було найцікавішим на уроці?

- чому ви навчилися?

- чи впоралися ми із завданнями, які були поставлені на початку уроку?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити параграф 22; Кожен з учнів за бажанням обирає собі птаха, віртуально перетворюється в нього і доводить однокласникам своє значення.

Творче завдання: скласти легенду про походження назв птахів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Подзірей Марія Петрівна
    Дякую за змістовий урок
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 січня 2018
Переглядів
17465
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку