Урок з електротехніки

Про матеріал
Познайомити учнів з проблемами передачі електроенергії на великі відстані. Ознайомитися з призначенням, трансформаторів. Пояснити фізичний процес трансформації змінного струму, та будову трансформатора.
Перегляд файлу

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ

З ЕЛЕКТРОТЕХНІКИ

 

 

 

 

 

 

Картинка 135 из 3818 Картинка 170 из 3818

 

 

 


Урок №

Дата проведення                   Група

Тема розділу:  Трансформатори

Тема уроку:     Призначення, будова і принцип дії трансформатора

Мета уроку:      -  Сформувати в учнів знання про трансформатор як електромагнітний пристрій, що перетворює змінний струм; вивчити призначення, будову і принцип дії трансформатора.

-  Розвивати уміння аналізувати і класифікувати пізнавальні об'єкти; сприяти розвитку монологічного і діалогічного мовлення, вміння логічно мислити, розвивати спостережливість, активність та самостійність учнів

                             - Виховувати уміння організувати навчальну діяльність учнів; дотримуватись правил роботи в колективі; продовжити виховання свідомого відношення до процесу навчання, інтересу до предмету «Електротехніка»

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, ігрова форми роботи

Методи навчання, прийоми: розповідь з елементами бесіди, проблемні питання, інтерактивні, самоосвітні методи, робота з опорним конспектом, робота з тестовим завданням

Основні терміни і поняття: трансформатор, підвищувальний трансформатор, знижувальний трансформатор, первинна обмотка, вторинна обмотка.

Міжпредметні зв’язки: фізика - «Магнітне поле», «Явище електромагнітної індукції», математика - пропорційність, формули; креслення, спецтехнологія - «Обладнання зварювального поста», виробниче навчання - «Обладнання зварювального поста»

Наочність: презентаційні слайди, опорні конспекти, картки для перевірки засвоєних знань, трансформатори різного призначення, модель трансформатора учбова, установка для пояснення явища електромагнітної індукції, магнітна дошка

Технічні засоби навчання: мультимедійна система, комп’ютер

 

Хід уроку

 

І.  Організаційний момент

- перевірка наявності учнів;

- перевірка підготовленості учнів до занять;

- організація уваги.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Пригадаємо уроки виробничого навчання.

Яка напруга необхідна для виконання зварювальних робіт? (Uх.х.~70В) 

А яка напруга в мережі змінного струму? (220В або 380В)

  •     Проблемне питання  Яким чином можна перетворити змінну напругу 220В в змінну напругу 70В?

Сьогодні ми розглянемо тему, яка має дуже важливе значення для вас, як майбутніх електрозварників. І присвячена вона трансформатору!

Все на світі є для чогось:

Трансформатор теж такий.

У галактиці технічній –

економії прихильний

Вірний, відданий, палкий!

Він напругу й силу струму змінить враз

Збереже ще й енергію. Оце клас!

Задоволені клієнти,

економить споживач.

Бо потужність не міняє

Трансформатор наш силач.

Марку якості тримає,

Та усіх задовольняє!

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

1 На магнітній дошці правильно розставити запропоновані картки (азбука електрики)

  1. Назва фізичної величини
  2. Позначення фізичної величини
  3. Одиниця вимірювання фізичної величини
  4. Прилад для вимірювання фізичної величини

Результат:

Сила струму

I

А

амперметр

Напруга

U

В

вольтметр

Опір

R

Ом

омметр

Потужність

P

Вт

ватметр

 

  •      Для роботи запрошуються 2 учні, один розставляє картки у відповідному порядку, а другий перевіряє правильність роботи одногрупника, після чого коментує виконану роботу.

2 Повторимо явище електромагнітної індукції, яке ви вивчали на фізиці. Воно нам буде потрібно для пояснення принципу роботи трансформатора

  •      Дослід  явища електромагнітної індукції пояснює учень у дошки

ІV. Вивчення нового матеріалу

П л а н

  1. Призначення трансформатора.
  2. Будова трансформатора.
  3. Принцип дії трансформатора.
  •      Учні, які заздалегідь отримали завдання, розповідають біля дошки, про призначення трансформатора, використовуючи мультимедійну систему

1 Учень 1. Розподіл електроенергії (див. схему)

Умовна схема високовольтної лінії передачі. Трансформатори змінюють напругу в декількох точках лінії.     На схемі зображений тільки один з трьох проводів високовольтної лінії

Учень 2. Трансформатори широко використовуються для наступних цілей:

1. Для передачі і розподілу електричної енергії.    

2. Для забезпечення потрібної схеми включення вентилів в перетворюючих пристроях і узгодження напруги на вході і виході перетворювача.

3. Для різних технологічних цілей: зварювання, живлення електротермічних установок і ін.

4. Для включення приладів електровимірювань з метою розширення меж вимірювання і забезпечення  електробезпеки.

5. Для живлення різних кіл радіо -| і телевізійної апаратури; пристроїв зв'язку, автоматики і телемеханіки, електропобутових приладів.

  •     Первинна перевірка засвоєння знаньфронтальне опитування

1. Яке призначення трансформаторів?

2. Чому при передачі електричної енергії використовують трансформатори?

2 БУДОВА ТРАНСФОРМАТОРА (Опорний конспект) 

Демонстрація різних трансформаторів (зразки)

Демонстрація моделі трансформатора викладачем і пояснення матеріалу.

  •      Для закріплення отриманих знань, учні вирішують кросворд , який демонструється за допомогою  мультимедійної  системи  (додаток 1)
  •      Робота з опорним конспектом (додаток 2)

3 ПРИНЦИП ДІЇ ТРАНСФОРМАТОРА (Опорний конспект) 

V. Закріплення нового матеріалу 

Фронтальний тест-опитування «Вірю-не вірю» за допомогою мультимедійної системи

П и т а н н я:

1)  Винахідником трансформатора є Яблочков Павло Миколайович. +

2)  Простий електричний трансформатор складається: із замкнутого феромагнітного осердя  і двох  обмоток|. +

3)  Осердя трансформатора є цілісним литим. -

4)  Трансформатор називають підвищувальний, якщо в первинній обмотці трансформатора 100 витків, у вторинній – 20. -

5)  Знижувальний трансформатор — трансформатор, у якого первинною обмоткою є обмотка вищої напруги. +

6)  Зварювальний трансформатор знижувальний. +

7)  Якщо за допомогою трансформатора напруга збільшується, то сила струму теж збільшується

  •      Самостійна робота – тестування (додаток 3)
  1. Завдання 1- записуються два стовпчики виразів, що пов’язані між собою певними закономірностями. Завдання – вибрати пари за допомогою стрілок.
  2. Завдання 2 - учням пропонується малюнок трансформатора з поясненнями до нього, в яких допущені помилки. Завдання: відшукати їх і виправити

Після виконання роботи учні обмінюються роботами и перевіряють правильність виконання роботи одногрупника за допомогою мультимедійної системи.

VІ. Підбиття підсумків уроку

- виставлення оцінок,

- нагадати головні моменти уроку.

Рефлексія

  •          Які асоціації у вас виникають при слові трансформатор?
  •          Яка форма перевірки знань сподобалась вам найбільше?

VІІ. Інформація, інструктаж домашнього завдання

    Вивчити опорний конспект,

    Створити свій кросворд по темі «Трансформатори»

   


додаток 1

ТРАНСФОРМАТОР

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

9

 

 

 

 

2

 

н

5

6

 

 

п

 

 

 

 

Я

 

а

з

з

 

 

е

 

 

 

 

б

3

п

н

м

7

8

р

 

 

 

1

л

в

р

и

і

п

о

е

 

 

 10

п

о

т

у

ж

н

і

с

т

ь

 

 

е

ч

о

г

у

н

д

е

в

 

 

 

р

к

р

а

в

и

в

р

о

 

 

 

в

о

и

 

а

й

и

д

р

 

 

 

и

в

н

 

л

 

щ

я

ю

 

 

 

н

 

н

 

ь

 

у

 

ю

 

 

 

н

 

а

 

н

 

є

 

 

 

 

 

а

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Як називається обмотка, яка включена в мережу?
  2. Прізвище вченого, який винайшов трансформатор?
  3. Обмотка, від якої енергія подається до приймача енергії.
  4. Яку фізичну величину змінює трансформатор?
  5. Як називається трансформатор, у якого напруга на первинній обмотці більше, ніж на вторинній?
  6. Який електричний струм можна трансформувати?
  7. Як змінює напругу трансформатор, у якого на вторинній обмотці більше витків?
  8. Як називається елемент трансформатора, який служить для поліпшення магнітного зв'язку між  обмотками?
  9. Що означає латинське слово transformo в перекладі на українську мову?
  10. Що залишається незмінним в трансформаторі?

Опорний конспект    додаток 2

Призначення, будова і принцип дії трансформатора   

1 Призначення трансформатора

Трансформатор  пристрій, який застосовується для підвищення або зниження змінної напруги практично без зміни потужності.

           Т р а н с ф о р м а т о р и   використовують

для передачі і розподілу електричної енергії

 

для різних технологічних цілей

(зварювальні )

 

 

 

для живлення різних ланцюгів радіо- і теле-апаратури, електропобу-тових приладів

 

2 Будова трансформатора

 

 

 

 

   

 

Якщо  U2  <  U1   -  трансформатор знижувальний 

   U2  >  U1  -  трансформатор підвищувальний

3 Принцип дії трансформатора ґрунтується на явищі електромагнітної індукції

Електричний струм, проходячи по первинній обмотці трансформатора ( І1 ), створює в осерді змінний магнітний потік (Ф). Магнітний потік, пронизуючи витки вторинної обмотки, індукує в ній електрорушійну силу (Е2). Під дією цієї  ЕРС по вторинної обмотки і через споживач протікатиме струм ( І2 ) іншої напруги.

І1    Ф    Е2    І2


    додаток 3 (правильні відповіді)

Прізвище _________________ група __________

 

Тестові самостійні завдання

Призначення, будова і принцип дії трансформатора

1  «Знайди пару»

За допомогою стрілок знайдіть відповідність між стовпчиками

1

Якщо підвищити напругу у декілька разів за допомогою трансформатора

 

сила струму збільшиться в стільки ж раз

2

Якщо знизити напругу у декілька разів за допомогою трансформатора

 

трансформатор підвищувальний

3

Якщо U2 > U1

 

має більше витків меншого перетину

4

Якщо U2 < U1

 

сила струму зменшиться в стільки ж раз

5

Обмотка вищої напруги

 

обмотка, від якої відводиться енергія

6

Обмотка низької напруги

 

трансформатор знижувальний

7

 

Первинна обмотка

 

має менше витків більшого перетину

8

Вторинна обмотка

 

обмотка, до якої підводиться напруга

 

  1.        З н а й д и   п о м и л к и

  1. 1 – осердя, виготовлено з листів електротехнічної сталі завтовшки до 1 мм  (0,5)
  2. 2 – вторинна обмотка  (первинна обмотка)
  3. 3 – первинна обмотка  (вторинна обмотка)
  4. U2 < U1   +
  5. трансформатор підвищувальний  (знижувальний)
  6.  I2  <  I1  (I2  >  I1)

 

doc
Додано
30 червня
Переглядів
50
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку