Урок з фізики для 11-го класу: "Електромагнітна індукція. Закон електромагнітної індукції"

Про матеріал

Тема уроку:

"Електромагнітна індукція. Закон електромагнітної індукції"

Тип уроку: комбінований.

Пояснювальна записка до уроку: дана тема розглядається в 11-му класі при вивченні розділу фізики "Електромагнітне поле".

Мета: ознайомити учнів із поняттями електромагнітної індукції, магнітного потоку, індукційного струму, закону електромагнітної індукції та правилом Ленца. Поглибити знання учнів про магнітне поле та магнітну взаємодію. Розкрити причинно-наслідкові зв'язки між спостережуваними явищами та теоретичними закономірностями. Продовжувати формування інтерес до історії розвитку науки фізики. Розвинути ключові та предметні компетентності.

Перегляд файлу

 

 

 

Урок з фізики для 11-го класу на тему:

 

 

"Електромагнітна індукція. Закон електромагнітної індукції"

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель фізики

ЗЗСО №45

Подільського району м. Києва

Сергійчук Вікторія Валеріївна

 


Київ - 2018

Тема уроку:

"Електромагнітна індукція. Закон електромагнітної індукції"

Тип уроку: комбінований.

Пояснювальна записка до уроку: дана тема розглядається в 11-му класі при вивченні розділу фізики "Електромагнітне поле".

Мета: ознайомити учнів із поняттями електромагнітної індукції, магнітного потоку, індукційного струму, закону електромагнітної індукції та правилом Ленца. Поглибити знання учнів про магнітне поле та магнітну взаємодію. Розкрити причинно-наслідкові зв’язки між спостережуваними явищами та теоретичними закономірностями.  Продовжувати формування інтерес до історії розвитку науки фізики.

За програмою рівня стандарту зміст уроку буде спрямовано на розвиток в учнів наступних компетентностей:

№п/п

Назва

Уміння, ставлення учнів та навчальні ресурси:

 

Ключові компетентності:

1.

Математична

- застосовування математичних методів для опису, дослідження фізичних явищ і процесів, розв’язування фізичних задач, опрацювання та оцінювання результатів експерименту.

2.

Природнича

- вміння пояснювати природні явища і технологічні процеси;

- використання знань з фізики для вирішення завдань, пов'язаних із реальними об'єктами природи і техніки;

- здатність, за допомогою фізичних методів самостійно чи в групі досліджувати природу;

- відповідальність  за ощадне використання природних ресурсів;

- готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля;

- оцінка значення фізики та технологій для формування цілісної наукової картини світу, сталого розвитку.

Навчальні ресурси: навчальні проекти, конструкторські завдання.

3.

Інформаційно-цифрова

- використання сучасних цифрових технологій і пристроїв для вивчення фізичних явищ, для обробки результатів експериментів, моделювання фізичних явищ і процесів;

4.

Ініціативність і підприємливість

- уміння застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної, конструкторської та винахідницької діяльності, для вирішення життєвих проблем, пов’язаних із матеріальними й енергетичними ресурсами;

- прогнозувати вплив фізики на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;

- оцінювати можливість застосування набутих знань з фізики в майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем;

- оцінювати власні здібності щодо вибору майбутньої професії, пов’язаною з фізикою чи технікою;

- економно й ефективно використовувати сучасну техніку, матеріальні ресурси;

5.

Обізнаність і самовираження

- використання знань з фізики під час реалізації власних творчих ідей;

- усвідомлення гармонійної взаємодії людини і природи.

 

Предметні компетентності:

(суть розкривається в наскрізних змістових лініях)

1) уміння планувати, підготувати, спостерігати експеримент;

2) уміння вимірювати фізичні величини та обробляти результати експерименту;

3)уміння інтерпретувати результати експерименту.

1

"Екологічна безпека та сталий розвиток"

-    використовувати знання, отриманні на уроках фізики, для вирішення проблем довкілля;

-   визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, життєдіяльності людини на довкілля;

-   бути готовим брати участь у природоохоронних заходах, грамотній утилізації побутових відходів.

2

"Громадянська відповідальність"

-  працювати в команді, приймати виважені рішення, що сприятимуть вирішенню науково-технологічних, економічних, соціальних чи інших проблем сучасного суспільства.

3

"Здоров’я і безпека"

  •          застосовувати набуті знання та навички для збереження власного здоров’я та здоров’я інших;
  •          дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час виконання навчальних експериментів, у надзвичайних ситуаціях природного чи техногенного характеру;
  •          оцінювати позитивний потенціал та ризики використання надбань фізики, техніки і технологій для добробуту людини і безпеки суспільства та довкілля.

4

"Підприємливість та фінансова грамотність"

-  застосовувати фізичні знання для генерування ідей та ініціатив щодо проектної, конструкторської й винахідницької діяльності, для вирішення життєвих проблем, пов’язаних із матеріальними та енергетичними ресурсами.

 

Обладнання:

Гальванометр демонстраційний або міліамперметр, постійні магніти, пристрій для демонстрації правила Ленца, з’єднувальні провідники, джередо живлення, реостат, котушки,  комп’ютерна підтримка уроку: презентація, віртуальні досліди.

Структура уроку:

Зміст уроку

Час, хв

Прийоми і методи

І. Організаційний етап. Актуалізація опорних знань. Постановка навчальної проблеми.

5

Питання класу. Фронтальна бесіда з елементами демонстрації.

II. Організація вивчення матеріалу.

30

Розповідь вчителя, бесіда; демонстрація дослідів (виконання експериментальних завдань); спостереження й аналіз, виділення головного; записи на дошці і у зошитах. Конструювання найпростіших джерел електричного струму.

III. Закріплення нового матеріалу. Рефлексія.

5

Питання класу. Розв'язування якісних задач.  Бесіда.

IV. Домашнє завдання. Підведення підсумків уроку.

5

Коментар учителя; записи в зошитах та в щоденниках.

 

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка присутності учнів.

Актуалізація опорних знань.

Необхідно актуалізувати знання, отримані учнями на попередніх уроках фізики, а саме: "Сила Ампера. Сила Лоренца", "Індукція магнітного поля".

Питання класу

  • Які досліди підтверджують існування магнітного поля?
  • Що таке магнітне поле? Чим відрізняється від електричного поля?
  • На які класи поділяють речовини за магнітними властивостями?
  • Які магніти називають постійними?
  • Як зробити електромагніт?
  • Що таке сила Ампера? Як її визначити?
  • Що таке сила Лоренца?

Постановка навчальної проблеми.

Слово вчителя.

"Досі ми розглядали електричні та магнітні поля, які не змінюються в часі, так звані статичні поля. Ви вже знаєте, що електричне поле виникає навколо заряджених частинок, а магнітне – навколо постійних магнітів та постійних електричних струмів у нерухомих провідниках. А чи можуть взаємодіяти ці два види полів? Що ж станеться, якщо бодай одне з них стане змінним в часі?".

II. Організація вивчення нового матеріалу. 

Оголошення теми уроку.

Пояснення вчителя із записами в зошити (для наочності можна використати слайди презентації, записи на дошці та малюнки).

Демонстрація. Взаємодія нерухомої котушки з постійним магнітом, що рухається у ній.

Питання до класу в ході демонстрації:

  • Яке явище ви спостерігаєте в даний момент?
  • Зверніть увагу, які пристрої входять до набору для демонстрування досліду?
  • Чому стрілка гальванометра відхиляється? Про що це свідчить?
  • Чи є серед приладів гальванічний елемент?
  • Чому при русі магніту у зворотному напрямі стрілка почала рухатися в протилежну сторону? Що це може означати?
  • А що буде, якщо рухати котушку, а магніт залишити нерухомим?

Пригадайте, що в 1820 році данський вчений Ганс Крістіан Ерстед дослідив явище виникнення навколо провідника зі струмом магнітного поля. Постало запитання: якщо електричний струм створює навколо себе магнітне поле, то чи існує обернене явище? У нерухомих, замкнених провідниках (не під’єднаних до жодного гальванічного елемента) електричний струм не виникав, як би того не хотіли вчені, і створити його не виходило протягом наступних 11 років. Лише в 1831 році видатному англійському фізику Майклу Фарадею вдалося експериментально відкрити явище електромагнітної індукції.

Записи в зошити:

Явище електромагнітної індукції – це виникнення електричного струму в провідному контурі, який або розміщено нерухомо в змінному магнітному полі, або переміщається в постійному полі так, що кількість ліній магнітної індукції, які перетинають контур, змінюється.

Струм, який виникає під час явища електромагнітної індукції, називають індукційним.

Струм виникає лише під час відносного руху магніту і провідника!

 

Демонстрація. Виявити на досліді всі можливі способи одержання індукційного струму.

Запропонувати учням самостійно сформулювати висновки, спостерігаючи за зміною показів гальванометра або міліамперметра. Дані спостережень стануть в нагоді при виконанні учнями лабораторної роботи на наступному уроці і будуть своєрідної теоретичною підготовкою до виконання дослідів. Після завершення демонстрації обговорити кожне із завдань.

Дослід

Спостереження

  1. Вставити один з полюсів постійного магніту всередину котушки. Зафіксувати зміну стану стрілки гальванометра.

Стрілка гальванометра відхиляється в певному напрямку, що свідчить про виникнення струму всередині провідника.

  1. Вийняти магніт з котушки. Спостерігати за рухом стрілки.

Стрілка рухається у зворотному напрямі.

  1. Повторити досліди 1 і 2, змінивши швидкість руху магніту всередині котушки.

Фіксуємо зміну числового значення індукційного струму.

  1. Повторити досліди 1 і 2, вставляючи до котушки два магніти. Змінити полюси магнітів на протилежні.

Фіксуємо зміну числового значення індукційного струму.

  1. Вставити магніт в котушку і залишити його у спокої.

Спостерігаємо, що стрілка залишається в початковому положенні при припиненні руху магніту.

  1. Зафіксувати магніт за допомогою штатива і повторити досліди 1 і 2, рухаючи котушку відносно нерухомого магніту.

 

Фіксуємо зміну напряму та числового значення індукційного струму.

  1. Беремо ще одну котушку (соленоїд), яку під’єднаємо до джерела живлення і поставимо на першу котушку

У момент замикання кола соленоїда стрілка гальванометра відхилиться, тобто під час зміни магнітного поля соленоїда котушкою проходить електричний струм.

  1. Увімкнути в коло соленоїда реостат і ним змінювати силу струму в колі.

Переконатися, що під час зменшення або збільшення струму в колі соленоїда, у котушці виникатиме струм різних напрямів.

Записи в зошити:

 

Змінне магнітне поле супроводжується виникненням у навколишньому просторі індукційного електричного поля.

(висновок Дж. Максвела)

 

Пояснення вчителя із записами на дошці та в зошити учнів

Розглянемо з фізичної точки зору, що відбувається при наближенні постійного магніту до замкненого контуру. Нехай контур має площу ∆S, який щосекунди пронизує незліченна кількість силових ліній магнітного поля (магнітної індукції ). Якщо постійний магніт відносно контуру розташований під певним кутом, то для визначення останнього, необхідно провести нормаль до площини і  спроектувати вектор до цієї нормалі.

Потім знаходимо проекцію Вn і визначаємо загальний магнітний потік, котрий пронизує провідний контур за наступними міркуваннями.

,

де α – кут між вектором магнітної індукції й перпендикуляром до площини контуру;

Ф – магнітний потік – фізична величина, яка характеризує кількість ліній магнітної індукції, що проходить крізь дану поверхню.

Для однорідного поля і плоскої поверхні, що перпендикулярна до , Вn=В=соnst, α =0, а cos00 = 1, тому маємо:

,

1 вебер (Вб) – потік через плоску поверхню площею 1 м2, розміщену перпендикулярно до силових ліній однорідного магнітного поля, індукція якого дорівнює 1 Тл.

Досліди Фарадея показали, що сила індукційного струму Iі в провідному контурі буде пропорційною швидкості зміни магнітного потоку через поверхню, обмежену контуром. Тоді отримаємо:

Якщо ж магнітний потік змінюється в часі, то в контурі виникають сторонні сили, дія котрих характеризує ЕРС індукції: . Відповідно до закону Ома для замкнутого кола: .

На основі наведених вище міркувань, Фарадей установив дослідним шляхом закон електромагнітної індукції:

ЕРС індукції в замкнутому контурі дорівнює модулю швидкості зміни  магнітного потоку, що пронизує цей контур.

Якщо ж контур складається з N однакових витків, то: .

Або ж: .

Рухомий провідник у магнітному полі можна розглядати Як своєрідне джерело струму. Тому ЕРC індукції рахуємо за виразом:

.

 

Демонстрація. Демонструємо виникнення індукційного струму за допомогою легкої стрічки з алюмінію з двома кільцями (суцільним та розрізаним).

Напрям індукційного струму визначають за правилом Ленца:

Індукційний струм у замкнутому контурі завжди має такий напрямок, що створене ним магнітне поле намагається скомпенсувати зміну магнітного потоку, що зумовило цей струм.

III. Закріплення нового матеріалу. Рефлексія.

Звітування учнями результатів власних спостережень.

 Вправа «Поміркуйте, чому так відбувається?

Вибірково пропонуємо учням витягти картку із запитаннями по даному уроку та дати відповідь на них.

Чому магнітні полюси котушки чи контуру міняються місцями?

 

Чому закон електромагнітної індукції формулюється не для сили струму, а для ЕРС індукції?

 

Чому в законі електромагнітної індукції стоїть знак «мінус»?

Чому магнітне поле індукційного струму в контурі протидіє магнітному полю, що створює індукційний струм?

Чому електричне поле, створене змінним магнітним полем, не таке, як електростатичне поле, створене нерухомими електричними зарядами?

Чому виникають ЕРС індукції й індукційний струм у котушці, в якій іде змінний струм?

Чому ЕРС індукції під час руху провідника в магнітному полі має «магнітне походження»?

Чому в обох випадках отримання індукційного струму значення ЕРС індукції хоча і визначається тим самим законом, але має різне походження?

Чому, переміщуючи постійний магніт відносно котушки, замкнутої на гальванометр, можна отримати слабкий та сильний індукційний струм?

 

Питання класу

  • Що нового ви дізналися під час уроку?
  • Які навички і уміння ви отримали під час уроку?
  • Які завдання були найцікавішими?
  • Які були труднощі? Як їх подолали?

IV. Домашнє завдання.

     Сиротюк В.Д., Баштовий В.І. Фізика: підруч. для 11 кл. загальноосвітніх    навч. закладів. (рівень стандарту). – Х: Сиция, 2011. – 304 с. Прочитати: §16.  Повторити: §15.

     Підготуватися до лабораторної роботи (ст.80-81).

Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

 

Література

  1. Сиротюк В.Д., Баштовий В.І. Фізика: підруч. для 11 кл. загальноосвітніх    навч. закладів. (рівень стандарту). – Х: Сиция, 2011. – 304 с.

2.  Гончаренко С.У. Фізика: Підручник для 11 кл. серед. Загальноосвітньої шк.: – К.: Освіта, 2002.- ст. 3-18.

3.   Щербина Т.С. // «Фізика» №23-24 (179-180) «Чому? Або Головне питання пізнання». 11 клас. Частина п’ята.:– К: Освіта, 2003.

4.  Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф. Фізика: підруч. для 11 кл. загальноосвітніх    навч. закладів. (рівень стандарту). – К.; Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. – 288 с.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савєльєва Ольга Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Сиротюк В.Д., Баштовий В.І.)
До уроку
§ 16. Електромагнітна індукція. Закон електромагнітної індукції
Додано
6 листопада 2018
Переглядів
5418
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку