1
Урок
Тема. Паралельне з’єднання провідників
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований урок
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, амперметр, вольтметр, джерело струму, електричні лампи на підставках (9 шт), з’єднувальні проводи.
План уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
IIІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
V. ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Заповнюємо таблицю
(співвідношення, що справджуються в колі з послідовним з’єднанням провідників)
|
Послідовне з’єднання провідників |
Паралельне з’єднання провідників |
Сила струму |
|
|
Напруга |
|
|
Опір |
|
|
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
На практиці до електричного кола часто доводиться приєднувати відразу кілька споживачів. Так, електричне коло освітлення шкільного кабінету обов’язково містить декілька ламп, і при цьому вихід з ладу однієї лампи не приведе до відключення решти. Отже, це не послідовне з’єднання ламп (чому ?), в такому випадку кажуть, що лампи з’єднані паралельно.
Ми вже знаємо, що для ділянки кола яке складається з n послідовно з’єднаних провідників справджуються певні співвідношення для сили струму в усій ділянці кола, загальної напруги на всій ділянці кола та загального опору ділянки кола. Чи існують певні співвідношення для ділянки кола яке складається з паралельно з’єднаних провідників дізнаємося сьогодні на уроці.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розглянемо електричне коло, яке містить дві паралельно з’єднані лампи. Звернувшись до схеми цього кола бачимо: по-перше, для проходження струму в колі є два шляхи – дві вітки, кожна з яких містить одну лампу; по-друге, обидві вітки мають спільну пару точок А і В.
Точки А і В називають вузловими точками (вузлами). У вузлових точках відбувається розгалуження кола. Розгалуження є характерною ознакою кола з паралельним з’єднанням провідників.
Схема кола може містити не одну, а кілька пар вузлових точок. При цьому всі провідники, що приєднані до будь-якої пари вузлових точок, вважаються з’єднаними паралельно.
Робота з підручником.
Заповнюємо таблицю (співвідношення, що справджуються в колі з паралельним з’єднанням провідників)
|
Послідовне з’єднання провідників |
Паралельне з’єднання провідників |
Сила струму |
|
|
Напруга |
|
|
Опір |
|
|
(Це твердження можна довести експериментально, підключивши в електричне коло до пари вузлових точок вольтметр. Перегляд відеофрагменту)
(Це твердження можна довести експериментально, підключивши в електричне коло амперметри. Перегляд відеофрагменту)
R
Зверніть увагу: якщо одна з паралельно з’єднаних ламп вийде з ладу, то друга продовжить світитися, бо через її нитку розжарення все одно буде проходити струм.
Електричне коло може одночасно містити послідовно і паралельно з’єднані провідники, в такому випадку говорять, що коло містить змішане з’єднання провідників.
Аналізуємо розв’язання задачі 2 в підручнику (стор.174-175)
V. ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ |
Складаємо гірлянду з трьох паралельно з’єднаних ламп (робота в групах)
РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ УРОКУ
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 32, Вправа № 32 (3, 6)