Зручність в роботі і економія сил при використанні важелів.
Мета: закріпити знання про важіль як про один з простих механізмів на прикладах його використання в природі, побуті і в техніці; набути навичок розв'язування експериментальних задач з даної теми; на даному матеріалі продовжувати роз'яснювати зв'язок між фізикою і повсякденним життям, біологією, технікою, музикою, трудовим навчанням; продовжувати знайомити учнів із способами зміни сил та визначати основні характеристики важеля. Розвивати вміння користуватися важелями, розпізнавати та використовувати їх, підкреслювати зручність у роботі і економії сил при використанні важелів. Виховувати любов до предмета.
|
Конспект уроку з фізики та хімії в побуті у 8 класі на тему « Зручність в роботі і економія сил при використанні важелів.» |
Новокиївська спеціальна школа – інтернат І-ІІ ступенів Херсонської обласної ради вчитель-дефектолог Багінська Тамара Анатоліївна |
|
Урок фізики та хімії в побуті . 8 клас. Дата
Зручність в роботі і економія сил при використанні важелів.
Мета: закріпити знання про важіль як про один з простих механізмів на прикладах його використання в природі, побуті і в техніці; набути навичок розв’язування експериментальних задач з даної теми; на даному матеріалі продовжувати роз’яснювати зв’язок між фізикою і повсякденним життям, біологією, технікою, музикою, трудовим навчанням; продовжувати знайомити учнів із способами зміни сил та визначати основні характеристики важеля. Розвивати вміння користуватися важелями, розпізнавати та використовувати їх, підкреслювати зручність у роботі і економії сил при використанні важелів. Виховувати любов до предмета.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
Обладнання:мультимедійна презентація, проектор, маршрутний лист, плакат «Важіль», кросворд «піраміда»,картки із завданнями, ножиці, кусачки, плоскогубці, сірники, дві палиці, два рюкзаки.
Епіграф уроку:
Три шляхи ведуть до знань:
Шлях наслідування – найлегший,
Шлях роздумів найскладніший.
І шлях дослідження – найцікавіший.
Конфуцій
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Привітання з учнями: „ Доброго дня. Будь ласка, сідайте ”.
Перевірка присутніх на уроці.
IІ. Мотивація навчальної діяльності
Похилою площиною
Донизу не котись,
А розумом і силою
Здіймайся весь у вись.
Хоч ми душею лірики
І про казкове мріємо,
Та користь всім від фізики
Прекрасно розуміємо.
Механіку шануємо
І силу поважаємо,
Бо саме їм завдячуємо
Тим, що в житті ми маємо. (Слайд 2 )
Інтерактивна вправа «Розсипані слова»: (Слайд 3)
«Одного разу Архімед, – читаємо ми в Плутарха, – написав сіракузькому царю Перону, якому він був родич і товариш, що довільною силою можна підняти будь-який вантаж. Захоплений силою доведення, він додав, що якщо б була інша Земля, він, перейшовши на неї, зрушив би з місця нашу».
Із слів складіть речення (вислів Архімеда), що є епіграфом нашого уроку: «точку і Землю дайте я опори мені підніму». (Слайд 4)
Як ви розумієте цей вислів? Чи зміг би Архімед, маючи точку опори, підняти Землю?(Вислуховуємо думку учнів, але запитання залишаємо відкритим.)
Тема уроку «Зручність в роботі і економія сил при використанні важелів.»(Запис у зошит)
IIІ. Формування вмінь і навичок учнів
Закрийте очі, уявіть собі, що ви турист-альпініст, ви одягнені в теплий спортивний костюм, на спині рюкзак, носик став трішки холодним, розітріть його, зігрійте. На снігу казково виблискує сонце, і ви вирушаєте в гори.
Для того щоб зійти на вершину, вам потрібно пройти маршрут, який складається з шести привалів, на кожному з яких вам буде потрібно виконати завдання різного типу.
Перед грою формуються дві команди, у кожній обирають капітана. Команди знаходяться на старті. Завдання виконує один із членів команди біля дошки. Виграє та команда, яка раніше за інших досягне піка Знань. І-ша команда «Важелі», ІІ-га команда «Архімеди».
(Слайд 5,6 )
Привал 1
Дай відповідь (усно)
Давайте згадаємо вивчену нами інформацію про важіль, (згадування відбувається по технології «гронування», схема заповнюється на дошці і учнями в зошитах):
(Слайд 8)
(Слайд 9)
(Слайд 10)
Привал 2
Кросворд «Піраміда»
|
|
|
|
|
|
|
|
9 е |
ф |
|
|
|
|
|
|
|
8 л |
о |
м |
|
|
|
|
|
|
7 с
|
и
|
л
|
а
|
|
|
|
|
|
6 п |
л |
е |
ч |
е |
|
|
|
|
5 в |
а |
ж |
і |
л |
ь |
|
|
|
4 А |
р |
х |
і |
м |
е |
д |
|
|
3 м |
е |
х |
а |
н |
і |
з |
м |
|
2 р |
і |
в |
н |
о |
в |
а |
г |
а |
1 Д |
и |
н |
а |
м |
о |
м |
е |
т |
р |
Привал 3
Гра «Я тобі, ти мені» (Слайд 12)
Пригадаємо правила та твердження, які ми вивчили на попередніх уроках.
Одна команда читає ознаку, а інша - твердження, до якого відноситься ознака.
Механізми |
Пристрої призначені для перетворення сили.
|
Важіль
|
Жорсткий стержень, який має вісь обертання.
|
Плече сили |
Відстань від осі обертання до лінії дії сили.
|
Момент сили |
Величина, що дорівнює добутку сили на її плече.
|
Умова рівноваги важеля |
Якщо момент сили, яка обертає важіль за стрілкою годинника дорівнює моменту сили, яка обертає його проти стрілки годинника.
|
Види важелів |
Рівноплечий, нерівноплечий, односторонній.
|
Центр ваги |
Точка прикладання ваги тіла. (За будь-якого положення тіла центр ваги його буде в одній і тій самій точці). |
Стійкість тіл |
Рівновага, за якої виведене з положення рівноваги тіло знову до нього повертається. |
Рівноплечий важіль |
Важіль в якого рівні плечі. ОА=ОВ.
|
Не рівноплечий важіль |
Це важіль, плечі якого не рівні. |
Односторонній важіль |
Це важіль, в якого одне плече. |
Правило моментів |
Робота рушійної сили дорівнює роботі сили опору.
|
Золоте правило механіки |
У скільки разів ми виграємо у силі, у стільки ж разів програємо у відстані. |
(Слайд 13)
Привал 4
Досліди
(Демонстрація простих механізмів.)
Ще в Стародавньому Єгипті для будування пірамід використовували важіль. Будівники добре знали, що за допомогою важеля можна малою силою рухати і піднімати великі глиби.
Виграш у силі маємо, працюючи з ножицями. Ножиці — це важіль, вісь обертання проходить через, гвинт, що з’єднує дві половинки ножиць. (Демонстрування ножиць)
Рушійна сила (вхідна) — м’язова сила рук, протидіюча (вихідна) — сила опору того матеріалу, який ріжуть.
- Чи справедливо стверджувати, що дані тіла є важелями? (так, оскільки це тверді тіла, які обертаються навколо точки опори).
Висновок.
Важіль використовують, щоб отримати виграш у силі.
Чим довше плече, тим меншу силу ми прикладаємо.
Фізкультхвилинка
«Єгиптяни»
Привал 5
Розв'яжи задачі (Слайд 14)
1. Чому ручку дверей розташовують ближче до краю?
(Щоб збільшити плече сипи і цим полегшити відкривання дверей). (Слайд 15)
2. Завдання 8 стор.80. (Слайд 16)
Дорослому і дитині треба перейти річку: одному – з лівого берега, другому – з правого. На кожному березі є дошки, але вони трошки коротші ніж відстань між берегами. Яким чином вони можуть перейти з одного берега на другий?
(Спочатку по дошці пройде дорослий і стане на місце дитини, а потім по містку перейде дитина.) (Слайд 17)
Самостійна робота (Слайд 18)
Довжина лівого плеча важеля дорівнює 8 см. На нього діє сила 2Н. довжина правого плеча важеля становить 4 см. Яку силу треба прикласти до правого плеча, щоб важіль був у рівновазі?
l1=8cм F1l1 = F2l2
F1 = 2Н F2 = = = 4Н
l2 =4см
F2 - ?
До коротшого плеча важеля завдовжки 20 см прикладена сила 60 Н. до довшого плеча прикладена сила 30Н. знайдіть довжину довшого плеча.
l1=20c F1l1 = F2l2
F1 = 60 Н l2 = = = 40 см
F2 =30Н
l2- ?
Висновок: (Слайд 19)
Привал 6
Встав пропущенні слова. (Слайд 20)
У лівій частині стоїть добуток сили на ____________, у правій також. (плече)
VI. Узагальнення знань(Слайд 21)
Повернемося до поставленого запитання: «Чи міг Архімед, маючи точку опори, підняти Землю?».
Відповідь. Звичайно, Архімед не зміг би здійснити свій намір, якби йому і дали точку опори (яка б лежала поза Землею) та важіль потрібної довжини. Якщо б великий механік древності знав, яка величезна маса Землі, він, напевно, не висловив би свого гордого виклику. Піднімаючи Землю всього на 1 см, довге плече важеля описало б дугу величезної довжини. Переміщення довгого кінця важеля цим шляхом, наприклад, зі швидкістю 1 м/с, тривало б мільйони років.
А тепер спустимося з вершини та оцінимо свої знання.
Підсумок. (Слайд 22,23,24,25,26)
VII. Домашнє завдання(Слайд 27)
Заповнити таблицю «Приклади застосування важелів».
Побут |
Техніка |
Шкільна майстерня |
Природа |
|
|
|
|
(Слайд 28)
1