Урок з фізики та хімії в побуті у 8 класі спеціальної школи-інтернату "Зручність у роботі при використанні важелів"

Про матеріал

Зручність в роботі і економія сил при використанні важелів.

Мета: закріпити знання про важіль як про один з простих механізмів на прикладах його використання в природі, побуті і в техніці; набути навичок розв'язування експериментальних задач з даної теми; на даному матеріалі продовжувати роз'яснювати зв'язок між фізикою і повсякденним життям, біологією, технікою, музикою, трудовим навчанням; продовжувати знайомити учнів із способами зміни сил та визначати основні характеристики важеля. Розвивати вміння користуватися важелями, розпізнавати та використовувати їх, підкреслювати зручність у роботі і економії сил при використанні важелів. Виховувати любов до предмета.

  • Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.
Перегляд файлу

 

Конспект  уроку  з  фізики  та  хімії  в  побуті  у  8  класі на тему « Зручність  в  роботі  і  економія  сил  при  використанні  важелів.»

Новокиївська  спеціальна  школа – інтернат І-ІІ ступенів Херсонської  обласної  ради  вчитель-дефектолог  Багінська  Тамара Анатоліївна

 

 

 

 


Урок  фізики  та  хімії  в  побуті .  8  клас.   Дата     

Зручність  в  роботі  і  економія  сил  при  використанні  важелів.

Мета: закріпити знання про важіль як про один з простих механізмів на прикладах    його   використання в природі, побуті і в техніці; набути навичок розв’язування експериментальних задач з даної теми; на даному матеріалі   продовжувати роз’яснювати зв’язок між фізикою і повсякденним  життям, біологією, технікою, музикою, трудовим навчанням; продовжувати  знайомити учнів із способами зміни сил  та  визначати основні характеристики важеля.  Розвивати  вміння користуватися важелями, розпізнавати та використовувати їх, підкреслювати  зручність  у  роботі  і  економії  сил  при  використанні  важелів. Виховувати  любов до предмета.

 

   Тип уроку:   урок закріплення знань, умінь і навичок.

   Обладнання:мультимедійна  презентація, проектор, маршрутний  лист, плакат «Важіль», кросворд «піраміда»,картки  із  завданнями, ножиці, кусачки, плоскогубці, сірники, дві  палиці, два  рюкзаки.

Епіграф  уроку:

Три  шляхи  ведуть  до  знань:

Шлях  наслідування – найлегший,

Шлях  роздумів найскладніший.

І  шлях  дослідження – найцікавіший.

Конфуцій

Хід  уроку.

І. Організаційний  момент.

Привітання з учнями: „ Доброго дня. Будь ласка, сідайте ”.

Перевірка присутніх на уроці.

IІ. Мотивація навчальної діяльності

Похилою площиною

Донизу не котись,

А розумом і силою

Здіймайся весь у вись.

Хоч ми душею лірики

І про казкове мріємо,

Та користь всім від фізики

Прекрасно розуміємо.

Механіку шануємо

І силу поважаємо,

Бо саме їм завдячуємо

Тим, що в житті ми маємо.  (Слайд 2 )

 

Інтерактивна вправа «Розсипані слова»: (Слайд 3)

 

«Одного разу Архімед, – читаємо ми в Плутарха, – написав сіракузькому царю Перону, якому він був родич і товариш, що довільною силою можна підняти будь-який вантаж. Захоплений силою до­ведення, він додав, що якщо б була інша Земля, він, перейшовши на неї, зрушив би з місця нашу».

Із слів складіть речення (вислів Архімеда), що є епіграфом нашого уроку: «точку і Землю дайте я опори мені підніму». (Слайд 4)

 

Як ви розумієте цей вислів? Чи зміг би Архімед, маючи точку опори, підняти Землю?(Вислуховуємо думку учнів, але запитання залишаємо відкритим.) 

Тема  уроку «Зручність  в  роботі  і  економія  сил  при  використанні  важелів.»(Запис  у  зошит)

 

IIІ. Формування вмінь і навичок учнів

Закрийте очі, уявіть собі, що ви турист-альпініст, ви одягнені в теплий спортивний костюм, на спині рюкзак, носик став трішки холодним, розітріть його, зігрійте. На снігу казково виблискує сонце, і ви вирушаєте в гори.

Для того щоб зійти на вершину, вам потрібно пройти маршрут, який складається з шести  привалів, на кожному з яких вам буде потрібно виконати завдання різного типу.

Перед грою формуються дві команди, у кожній обирають капітана. Команди знаходяться на стар­ті. Завдання виконує один із членів команди біля дошки. Виграє та команда, яка раніше за інших досягне піка Знань. І-ша  команда «Важелі», ІІ-га команда «Архімеди».

(Слайд 5,6 )

Привал 1

 Дай відповідь (усно)

  1. Дайте  визначення  важеля.
  2. Вправа  «Мозковий  штурм». (Слайд 7)

Давайте згадаємо вивчену нами інформацію про важіль, (згадування відбувається по технології «гронування», схема заповнюється на дошці і учнями в зошитах):

    (Слайд 8)

 

(Слайд 9)

  1. Назвіть  види  важелів. (розгляд  схем ). Де  кожний  вид важеля  використовується.

(Слайд 10)

Привал 2

 

Кросворд  «Піраміда»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

е

 

ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

л

 

о

 

м

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

с

 

 

и

 

 

л

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

6

п

 

л

 

е

 

ч

 

е

 

 

 

 

 

 

 

5

в

 

а

 

ж

 

і

 

л

 

ь

 

 

 

 

 

 

4

А

 

р

 

х

 

і

 

м

 

е

 

д

 

 

 

 

 

3

м

 

е

 

х

 

а

 

н

 

і

 

з

 

м

 

 

 

 

2

р

 

і

 

в

 

н

 

о

 

в

 

а

 

г

 

а

1

Д

 

и

 

н

 

а

 

м

 

о

 

м

 

е

 

т

 

р

 

  1. Прилад  для  вимірювання  сили. (динамометр)
  2. Стан важеля.
    (рівновага)
  3. Пристрій, що дає виграш в силі (механізм)
  4. Стародавній винахідник важеля.(Архімед)
  5. Простий механізм. (важіль)
  6. Характеристика важеля. (плече)
  7. Фізична величина, що характеризує взаємодію тіл.(сила)
  8. Одноплечий  важіль.(лом)
  9. Якою латинською  літерою  позначають  силу.(еф) (Слайд 11)

 

    Привал 3

Гра «Я  тобі,  ти  мені» (Слайд 12)

Пригадаємо  правила  та  твердження, які  ми  вивчили  на  попередніх  уроках.

Одна  команда  читає  ознаку, а  інша  -  твердження, до  якого  відноситься  ознака.

 

 

Механізми

Пристрої  призначені  для  перетворення  сили.

 

Важіль

 

Жорсткий  стержень, який  має  вісь  обертання.

 

 

Плече  сили

Відстань  від  осі  обертання  до  лінії  дії  сили.

 

 

Момент  сили

Величина, що  дорівнює  добутку  сили  на  її  плече.

 

 

Умова  рівноваги  важеля

Якщо  момент  сили, яка  обертає  важіль  за  стрілкою  годинника  дорівнює  моменту  сили, яка  обертає  його  проти  стрілки  годинника.

 

 

Види  важелів

Рівноплечий, нерівноплечий, односторонній.

 

 

Центр  ваги

Точка  прикладання  ваги  тіла. (За  будь-якого  положення  тіла  центр  ваги  його  буде  в  одній  і  тій  самій  точці).

 

Стійкість  тіл

Рівновага,  за  якої  виведене  з  положення  рівноваги  тіло  знову  до  нього  повертається.

Рівноплечий  важіль

Важіль  в  якого  рівні  плечі. ОА=ОВ.

 

Не рівноплечий  важіль

Це  важіль, плечі  якого  не  рівні.

Односторонній  важіль

Це  важіль, в  якого  одне  плече.

Правило   моментів

Робота  рушійної  сили  дорівнює  роботі  сили  опору.

 

 Золоте  правило  механіки

У  скільки  разів  ми  виграємо  у  силі, у  стільки  ж  разів програємо  у  відстані.

(Слайд 13)

Привал 4

Досліди

(Демонстрація простих механізмів.)

Ще в Стародавньому Єгипті для будування пірамід використовували важіль. Будівники добре знали, що за допомогою важеля можна малою силою рухати і піднімати великі глиби.

  • Чи  є  ножиці  важелем?
  • До  якого  виду  важелів  вони  відносяться?

Виграш у силі маємо, працюючи з ножицями. Ножиці — це важіль, вісь обертання проходить через, гвинт, що з’єднує дві половинки ножиць. (Демонстрування ножиць)

Рушійна сила (вхідна) — м’язова сила рук, протидіюча (вихідна) — сила опору того матеріалу, який ріжуть.

  •     Вчитель демонструє кусачки, плоскогубці, манікюрні ножиці, кліщі.

-   Чи справедливо стверджувати, що дані тіла є важелями? (так, оскільки це тверді тіла, які обертаються навколо  точки опори).

  •     Чому в кусачках довгі ручки і короткі леза, а в ножицях для розрізання паперу та тканини ні?      (демонструються ножиці для паперу і закройні, зауважується, що вони практично є рівноплечим    важелем).
  •     Як легше різати картон: помістити його ближче до середини ножиць чи до країв?
  •     Які ще інструменти, пристосування, що  є у вас вдома, ви можете назвати важелями? (ножиці по металу, часникодавка, двері, круглогубці).
  •     А тепер всі візьміть в руки по сірнику, що лежить у вас на парті. Переломіть його навпіл. Половинку ще навпіл і т. д. Що відчуваєте? Поясніть.
  •     Два учні тримають на плечі довгу лінійку або палицю, на якій підвішений портфель. В одного з них портфель знаходиться ближче до спини, а в другого – дальше. (Все це демонструється на учнях).  Уявіть собі, що це туристи, які ідуть в похід. Котрий з них знає краще фізику? (відповіді заслуховуються і за необхідності учні виправляють  помилки).
  •     Важелі можна побачити в найрізноманітніших побутових предметах. Вчитель зачитує назви тіл, а учні шукають в них важелі:
  •   автомобіль
  •   велосипед
  •   швейна машина
  •   піаніно
  •   м'ясорубка
  •   телевізор
  •   підйомний кран
  •   човен.
  • Так  для  чого  використовують  важіль?       

Висновок.

Важіль  використовують, щоб отримати виграш у силі.

Чим  довше  плече, тим  меншу  силу  ми  прикладаємо.

 

Фізкультхвилинка

«Єгиптяни»

  • Єгиптяни (два  пальця  до  скроні, імітуємо шляпу).
  • Є розумні (палець  до  скроні).
  • Славні (рука  до  грудей).
  • Чесні (руки  піднімаємо).
  • Витривалі (граємо  на  піаніно).
  • Лазять, лазять  (показуємо  руками).
  • По  горах (трикутник  з  рук).
  • Цілий (робимо  пальцями  коло).
  • День (крапочку  в  колі  ставимо).

Привал 5

Розв'яжи задачі  (Слайд 14)

1. Чому ручку дверей розташовують ближче до краю?

(Щоб збільшити плече сипи і цим полегшити відкривання дверей). (Слайд 15)

2. Завдання 8 стор.80. (Слайд 16)

Дорослому  і  дитині  треба  перейти  річку: одному – з  лівого  берега, другому – з  правого. На  кожному  березі  є  дошки, але  вони  трошки  коротші  ніж  відстань  між  берегами. Яким  чином  вони  можуть  перейти  з  одного  берега  на  другий?

(Спочатку по дошці пройде дорослий і стане на місце дитини, а потім по містку перейде дитина.) (Слайд 17)


 

Самостійна  робота (Слайд 18)

  1. Задача 3. Стор.68. команда «Важелі».

Довжина  лівого  плеча  важеля  дорівнює  8 см. На  нього  діє  сила 2Н.  довжина  правого  плеча  важеля  становить  4 см. Яку  силу  треба  прикласти  до  правого  плеча, щоб  важіль  був у  рівновазі?

l1=8cм     F1l1 = F2l2

F1 = 2Н     F2 = = = 4Н

l2 =4см

 

F2 - ?

  1. Задача 11 стор.81. команда  «Архімеди».

До  коротшого  плеча  важеля  завдовжки  20  см  прикладена  сила 60 Н. до  довшого  плеча  прикладена  сила  30Н. знайдіть  довжину  довшого  плеча.

l1=20c          F1l1 = F2l2

F1 = 60 Н     l2 = = = 40 см

F2 =30Н

 

l2- ?

 

Висновок: (Слайд 19)

  1. Де  сила  більша, там  плече  менше.
  2. У  скільки  разів  сила  збільшилася,  у  скільки  разів  плече  зменшилося.

 

Привал 6

Встав  пропущенні  слова. (Слайд 20)

  1. Силу  позначають  латинською  літерою ___________. (F)
  2. Одиниця  вимірювання  сили ___________________. (Ньютон).
  3. Правило  важеля  установив вчений  ______________________. (Архімед).
  4. F1l1 = F2 l2   - це  формула _______________  сили. (моменту)

У  лівій  частині  стоїть  добуток  сили  на ____________, у  правій  також. (плече)

  1. У  фізиці  пристосування  для  перетворення  сили й  руху  називають __________________________. (Механізмами).
  2. Де  сила  більша, там  плече ______________________.(менше)
  3. У  скільки  разів  сила  збільшилася, у  стільки  разів  плече  _______________. (зменшилося)

 

VI. Узагальнення знань(Слайд 21)

Повернемося до поставленого запитання: «Чи міг Архімед, маючи точку опори, підняти Землю?».

Відповідь. Звичайно, Архімед не зміг би здій­снити свій намір, якби йому і дали точку опори (яка б лежала поза Землею) та важіль потрібної довжини. Якщо б великий механік древності знав, яка величезна маса Землі, він, напевно, не висловив би свого гордого виклику. Піднімаючи Землю всього на 1 см, довге плече важеля опи­сало б дугу величезної довжини. Переміщення довгого кінця важеля цим шляхом, наприклад, зі швидкістю 1 м/с, тривало б мільйони років.

А тепер спустимося з вершини та оцінимо свої знання.

Підсумок. (Слайд 22,23,24,25,26)

 

  1. У  чому  полягає  зручність  в  роботі  та  економія  сил  при  використанні  важелів?
  2. Де  в  наш  час  використовують  важелі?

 

VII. Домашнє завдання(Слайд 27)

Заповнити  таблицю «Приклади  застосування  важелів».

Побут

Техніка

Шкільна  майстерня

Природа

 

 

 

 

 

 

 

 

(Слайд 28)

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Нємченко Тетяна Олексіївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
19 березня 2018
Переглядів
4215
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку