Клас: 7
Тема: Тиск. Сила тиску.
Мета уроку: продовжувати формувати в учнів наукові знання та вміння, необхідні для розуміння взаємодії тіл, її результату – деформації та зміни швидкості; ввести поняття сили тиску та тиску як показника залежності дії сили від площі, до якої вона прикладена, вивчити формулу тиску та одиницю вимірювання – Паскаль, навчити встановлювати залежність між p, F та S, розрізняти поняття тиску та сили тиску та розв’язувати відповідні задачі, розкрити застосування знань про тиск в природі і техніці, показати зв'язок фізики як науки з іншими шкільними предметами; розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу конструкторські здібності, виховувати самостійність, колективність, вміння робити висновки та узагальнення, застосовувати закони фізики для задоволення власних потреб, в тому числі почуття власної безпеки; підвищувати пізнавальний інтерес до фізики як науки.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, дерев’яні бруски, кнопки, олівці, картки для вправи «Впізнай мене», ніж, виделка, цвях, танк іграшковий, джип іграшковий, картки з номерами, картки з завданнями для груп, плакат «Правила поводження на льоду».
Хід уроку
І. Організація класу.
Інтерактивна вправа «Оціни свій настрій» (слайд 1)
ІІ. Мотивація уроку.
Сьогоднішній наш урок пройде під гаслом:
Вчити треба не пасивно,
А гуртом, інтерактивно!
Я навчаю всіх у класі, -
І знання у мене класні! (слайд 2)
Як ми сьогодні будемо працювати?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Вгадай мене». (слайд 3)
Отож давайте попрацюємо в групах. У мене є декілька карток з певними думками. Вам треба вибрати з них ті, зміст яких відповідає заданому визначенню.
Це перша групова робота, пройде в парах.
Сила пружності. Сила тяжіння. Вага.
Висновок. Повторили сили та вчимося розрізняти вагу та силу тяжіння.
ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Тиск. Сила тиску». (слайд 4)
Проблемне питання. Навіщо придумали шліфувальні станки? (слайд 5)
V. Вивчення нового матеріалу.
Проблемна бесіда
2. Спробуйте натиснути на стіл долонею.
А тепер візьміть кнопку і прикладіть таку ж саму дію.
3. А тепер погляньте на екран. (слайд 6)
Висновок (слайд 7)
Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але й від площі тієї поверхні , перпендикулярно до якої вона діє.
Величина, яка визначається відношенням сили, що діє перпендикулярно до цієї поверхні називається тиском.
Записати визначення в прямому вигляді, починаючи тиск – це…
Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».
А зараз, давайте згадаємо ваш сьогоднішній девіз. То як ми повинні здобувати знання? (Працюючи у групах, навчаючи один одного). (слайд 8)
Тому ми зараз поділимось на групи, кожна з яких отримає завдання. Час обробки цих завдань 5 хвилин. Потім об’єднаємося за номерами та кожен учень подасть той матеріал, який він отримав. А по закінченню роботи ми перевіримо ваші знання та застосуємо їх під час розв’язування задач.
1 група.
З’ясувати формулу тиску та встановити залежності між p, F та S, використовуючи трикутник Паскаля.
2 група
З’ясувати основну та похідні одиниці вимірювання тиску.
3 група
З’ясувати способи зміни тиску.
Приклади збільшення тиску: добре загострені леза різальних та вістря колючих предметів (ножиці, ножі, шило; зуби кігті, шипи).
Приклади зменшення тиску: фундамент споруд, шини автомобілів, гусеничні трактори і танки.
Перевірка сприймання інформації під час роботи в групах.
VІ. Закріпленя нового матеріалу.
Тиск вовка на пухкий сніг 1,5 Н\см2, а тиск зайця – 1200 Па. Кому легше рухатись по снігу?
Формула: маса*9,8/площа*0,000001*4.
Фізичні цікавинки.
Для Землі – так! Для Землі критична висота гір – 30 км. Якби земні гори були б вищими, то тиск біля підніжжя гори був би настільки великим, що породи плавилися б, а висота гори у такий спосіб зменшувалася до критичної. У реальності ж висота гір ніде не досягає критичного значення через вплив навколишнього середовища – вивітрювання, вологості тощо.
А для Місяця гори, подібні до Евересту - звичайна справа. (слайд 12)
2 . Диво техніки. (слайд 13)
Як ви вважаєте, де можна застосовувати такі гібриди? (Болото, Полісся).
Як би ви його назвали?
VІІ. Узагальнення уроку.
Заповнення фізичного паспорту «Мої фізичні дані». (слайд 14)
Правила поводження на льоду.
VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
Так навіщо придумали шліфувальні станки?
Що запам’яталося на уроці?
ІХ. Домашнє завдання.
Вивчити §22, вправа 22 № 1-3.