Урок з фізики у 7 класі з теми: Тертя. Сила тертя.

Про матеріал
Урок з фізики у 7 класі з теми: Тертя. Сила тертя. Урок вивчення нового матеріалу з використанням інноваційних технологій: робота в парах, робота в групах, проведення експериментальних дослідів, технологія "Фішбоун"
Перегляд файлу

 

Урок фізики у 7 класі

з теми: «Тертя. Сила тертя».

Формування компетентностей:

предметна компетентність:

  • навчальна: пояснити учням природу виникнення сили тертя, дати уявлення про види сил тертя, ввести поняття коефіцієнта тертя, ввести розрахункофі формули, показати практичне використання набутих знань, зʼясувати способи зменшення і збільшення сили тертя;
  • розвивальна: розвивати творчі здібності та логічне мислення учнів;
  • виховна: показати учням практичну значущість набутих знань;

Ключові компетентністі:

  • спілкування державною мовою;
  • Основні компетентності у природничих науках і технологіях

 

Хід уроку:

І. Актуалізвція опорних знань:

  1. Вправа «Упізнай силу»

 На дошці зображено схематичні рисунки сил, діти повинні розпізнати силу і пояснити чому вибрали цей рисунок.01.gifUnknown.png

2. Розвʼязування розрахункової задачі в парах.

 

 Вдома ви шукали інформацію про силу тяжіннях на різних планетах Сонячної Системи. Ваше завдання знайти вагу тіла масою 100 кг на Землі та Місяці.

 

3. Вправа: «відгадай хто ВОНА»

Учні за ознаками сигналізують про яку силу йде мова.

1. Вона діє завжди і всюди, поки що ніхто не зміг її подолати, за будь яких обставин

вона напрямлена завжди однаково. (сила тяжіння)

2. Вона дбає про постійність і протидіє будь яким змінам, для різних тіл різна, але діє

завжди однаково. (сила пружності)

3. Вона любить сталу швидкість, намагається її зберегти, завдяки їй ми знаємо, що буде,

коли якесь тіло впаде. (сила тяжіння)

4. Вона з’являється тоді, коли хочуть змінити чиюсь форму, росте і зменшується з цими

змінами, хоча інколи після цих змін вона все ж залишається. (сила пружності)

 

4. Вправа «Встановіть відповідність»

Учні встановлюють відповідність між назвою сили і формулою на картках.

 

Вага         F = mg

Сила пружності      F = µN

Сила тяжіння       F = - kx

Сила тертя       P = mg

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

2.1. Хмара слів

Як ви здогадались, що сьогодні ми досліджуємо нову силу. Що першим спадає на думку, коли ми чуємо про тертя?                                         

ТертяЛініяЛінія

 

 

 

 

2.2. Технологія «Фішбоун»

Проблемне питання: Сила тертя - причина чи завада руху?01008gcd-c87f-779x446.jpg

 

 

Формулювання ситуацій:

  • Ти знай собі три, три… Знаєш, один тер-тер і джина викликав…
  • Мама скаржиться: на вас ні шкарпеток, ні штанів не настарчишся…
  • Тато каже: та шо шкарпетки, шини треба знов міняти….

 

  • Ще більш розкрити причини і підтвердити факти, а відповідно сформулювати висновки, ми зможемо після проведення дослідв

 

2.3 Робота в групах. Досліди.

 

ruch2-2-4-2048.jpg.jpeg

Дослід 1.

На підручник, поставлений під кутом розмістимо коробочку сірників. Почнемо піднімати один кінець книжки, збільшуючи кут нахилу.

Запитання:

  1. Чому коробка не ковзає?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  1.  Чому коробка не ковзає при малих кутах?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  1. Чому коробка не ковзає при більших кутах?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  1. Як краще розташувати коробку, щоб вона довше утримувалась на площині?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

images.jpeg

 

 

Дослід 2.

Брусок тягнуть по гладкій парті.

Брусок тягнуть по піску.

 

 

Запитання:

  1. Чи з однаковими силами будуть рухатись бруски по різним поверхням?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  1.  Як впливає на рух якість поверхні?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  1. У якому випадку тілу легше пересуватись?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

  1. Як пояснити причини виникнення сили тертя?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________images.jpeg

 

 

Дослід 3.

Брусок повільно тягнуть по парті.

Брусок тягнуть, навантаживши зверху важками.

 

 

 

Запитання:

Вимірявши силу тяги в обох варіантах і вагу брусків з тягарями, сформулюйте висновок про співвідношення сили тяги і ваги?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

 

Unknown.png

 

Дослід 4.

Брусок повільно тягнуть по парті, вимірюють силу тяги.

Перевертвають брусок на колеса, і знову тягнуть, вимірюючи силу.

 

 

 

Запитання:

1) У якому випадку сила буде більшою?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

2) Як легше пепемістити важкі вантажі?

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

 

 

2.4. Вирішення проблеми на основі бесіди.

  • Обговоривши 4 досліди, вертаємось до проблеми.
  • Коли виникає сила тертя?004-0x0.jpg005-0x0.jpg00e-0x0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Які причини виникнення тертя?006-0x0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

  • Які є види тертя?007-0x0.jpg008-0x0.jpg009-0x0.jpg

 

 

 

 

 

00a-0x0.jpg

  • Отже….00d-0x0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

2.5. Закріплення. Виконання самостійної вправи на картці.

 

 - зношуються одяг та взуття -

 - стираються поверхні -

- узимку тротуари посипають піском -

- стичні поверхні у машинах і механізмах нагріваються -

- протектори на зимовому взутті та шинах авто -

+   - вантажі утримуються на стрічках транспортера -    -              

- важко писати по мокрій дошці -

- одяг не розсипається на окремі нитки -

- рибу важко втримати у руках -

- шнурівки на взутті не розвʼязуються -

- перетираються ркмні -

- на мокрій підлозі можна посковзнутися -

- рослини та тварини мають різні органи для хапання -

 

 

3. Підсумок уроку.

3.1. Кросворд.

  • Сила, яка перешкоджає руху;
  • Частина простору, яку займає тіло;
  • Міра інертоності тіл;
  • Інерція - це…
  • Що взято за одиницю маси

 

3.2. Рефлексія

  • Що ви візьмете з уроку у рюкзак знань….

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 24.Тертя. Сили тертя
Додано
13 березня 2023
Переглядів
193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку