Урок фізики у 7 класі
з теми: «Тертя. Сила тертя».
Формування компетентностей:
предметна компетентність:
Ключові компетентністі:
Хід уроку:
І. Актуалізвція опорних знань:
На дошці зображено схематичні рисунки сил, діти повинні розпізнати силу і пояснити чому вибрали цей рисунок.
2. Розвʼязування розрахункової задачі в парах.
Вдома ви шукали інформацію про силу тяжіннях на різних планетах Сонячної Системи. Ваше завдання знайти вагу тіла масою 100 кг на Землі та Місяці.
3. Вправа: «відгадай хто ВОНА»
Учні за ознаками сигналізують про яку силу йде мова.
1. Вона діє завжди і всюди, поки що ніхто не зміг її подолати, за будь яких обставин
вона напрямлена завжди однаково. (сила тяжіння)
2. Вона дбає про постійність і протидіє будь яким змінам, для різних тіл різна, але діє
завжди однаково. (сила пружності)
3. Вона любить сталу швидкість, намагається її зберегти, завдяки їй ми знаємо, що буде,
коли якесь тіло впаде. (сила тяжіння)
4. Вона з’являється тоді, коли хочуть змінити чиюсь форму, росте і зменшується з цими
змінами, хоча інколи після цих змін вона все ж залишається. (сила пружності)
4. Вправа «Встановіть відповідність»
Учні встановлюють відповідність між назвою сили і формулою на картках.
Вага F = mg
Сила пружності F = µN
Сила тяжіння F = - kx
Сила тертя P = mg
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
2.1. Хмара слів
Як ви здогадались, що сьогодні ми досліджуємо нову силу. Що першим спадає на думку, коли ми чуємо про тертя?
2.2. Технологія «Фішбоун»
Проблемне питання: Сила тертя - причина чи завада руху?
Формулювання ситуацій:
2.3 Робота в групах. Досліди.
Дослід 1.
На підручник, поставлений під кутом розмістимо коробочку сірників. Почнемо піднімати один кінець книжки, збільшуючи кут нахилу.
Запитання:
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Дослід 2.
Брусок тягнуть по гладкій парті.
Брусок тягнуть по піску.
Запитання:
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Дослід 3.
Брусок повільно тягнуть по парті.
Брусок тягнуть, навантаживши зверху важками.
Запитання:
Вимірявши силу тяги в обох варіантах і вагу брусків з тягарями, сформулюйте висновок про співвідношення сили тяги і ваги?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Дослід 4.
Брусок повільно тягнуть по парті, вимірюють силу тяги.
Перевертвають брусок на колеса, і знову тягнуть, вимірюючи силу.
Запитання:
1) У якому випадку сила буде більшою?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
2) Як легше пепемістити важкі вантажі?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
2.4. Вирішення проблеми на основі бесіди.
Які причини виникнення тертя?
2.5. Закріплення. Виконання самостійної вправи на картці.
- зношуються одяг та взуття -
- стираються поверхні -
- узимку тротуари посипають піском -
- стичні поверхні у машинах і механізмах нагріваються -
- протектори на зимовому взутті та шинах авто -
+ - вантажі утримуються на стрічках транспортера - -
- важко писати по мокрій дошці -
- одяг не розсипається на окремі нитки -
- рибу важко втримати у руках -
- шнурівки на взутті не розвʼязуються -
- перетираються ркмні -
- на мокрій підлозі можна посковзнутися -
- рослини та тварини мають різні органи для хапання -
3. Підсумок уроку.
3.1. Кросворд.
3.2. Рефлексія