Пропоную розробку уроку-занурення з художньої культури для учнів 10 класу за темою "Культура ХХ століття. Театральна культура". У ході уроку учні занурюються в атмосферу мистецтва, "зазирають за куліси" історії театру, виступають в ролі акторів. Під час уроку мінімізуємо теоретичний матеріал за допомогою ретельно продуманого та підготованого випереджального завдання і створюємо атмосферу творчості та гри.
Урок за темою «Культура ХХ століття. Театральна культура» є 4-м у межах 4-го розділу програми «Українська художня культура ХХ ст.».
Програмою рекомендовано познайомити учнів із провідними акторами та режисерами українського театру, із сучасним драматичним, музичним і ляльковим театром. А також зазначаються орієнтовні практичні завдання: підготовка мінівистави (фрагмент твору українського письменника), декорацій і костюмів, музичного оформлення (колективна робота).
Учень (учениця):
називає найвидатніших представників української художньої культури - народної і професійної;
характеризує національну специфіку українського мистецтва, діяльність його представників;
наводить приклади художніх музеїв, театрів, провідних мистецьких
колективів України;
формулює власне ставлення до української художньої культури; порівнює зразки творів різних епох і стилів мистецтва, факти та явища
української художньої культури; класифікує види і жанри українського мистецтва; аналізує та інтерпретує зміст та художньо-мовні особливості творів українського мистецтва;
оцінює роль українського народного і професійного мистецтва в розвитку національної культури;
аргументує судження щодо значущості української художньої спадщини в житті суспільства, у власній життєдіяльності;
використовує спеціальну термінологію, знання з української художньої
культури у процесі художньої самоосвіти;
показує на карті центри українських художніх промислів;
уміє виконувати українські народні та авторські пісні, брати участь у народних обрядах, вести дискусію з питань національної художньої культури, самостійно знаходити джерела щодо її розвитку;
пропагує національну культурно-мистецьку спадщину.
ДОКУМЕНТАЦІЯ: навчальна програма, робоча програма, тематичний план, поурочно-тематичний план, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, паспорт комплексно-методичного забезпечення предмета, методична розробка уроку.
НАВЧАЛЬНІ ПОСІБНИКИ: Климова Л.В. Художня культура. 10-й клас:
Підручник для ЗОНЗ (рівень стандарту, академ. рів.). - Київ: Літера ЛТД, 2010 рік.
ЗОБРАЖУВАЛЬНІ НАОЧНІ ПОСІБНИКИ: портрети театральних діячів, літературна карта України.
ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ:
Опорний конспект.
Аркуш самооцінювання ( метод «Rating»).
Інтерактивні вправи: "Ребус", «Сонячна лотерея».
Ігри: "Театральний крокодил", "Лото".
Опитування «ТАК? чи НІ?».
Інсценування уривків.
ІНШЕ:
Різнокольорові папки із дидактичними матеріалами для команд (4шт).
Диференційоване домашнє завдання.
Мета:
Навчальна: Продовжувати знайомити учнів із культурною спадщиною, зокрема ознайомити учнів із творчістю провідних режисерів та акторів українського театру; продемонструвати відмінності сучасного драматичного, музичного та лялькового театрів; продовжувати навчати учнів застосовувати знання, вміння та навички в незвичних умовах.
Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати значення української художньої спадщини в житті суспільства та власному житті; розвивати асоціативне мислення; формувати вміння працювати самостійно та в команді, розвивати вміння швидко приймати креативні рішення, критичне мислення та оцінювати свої досягнення.
Виховна: виховувати любов до мистецтва, театру, зацікавленість режисерською та акторською професією; виховувати повагу до української мови, самоповагу, усвідомлення себе особистістю, здатною до творчого самовираження, бажання відчувати свою користь для членів команди.
Форма проведення: УРОК-ЗАНУРЕННЯ (під час уроку учні максимально занурюються в атмосферу театрального мистецтва, приміряють різноманітні ролі,
«зазирають за куліси» історії).
Міжпредметні зв’язки: Література українська та зарубіжна, історія, соціологія, політологія, мистецтво, психологія, риторика, українська мова.
За дидактичною метою (тип уроку): Урок вивчення нового матеріалу.
Урок вивчення нового матеріалу спрямований на охоплення великого обсягу інформації, яка потребує значних витрат часу на опрацювання. Тому всі інші етапи скорочені в часі, а то й відсутні, наприклад, перевірка домашнього завдання. Під час проведення такого уроку основний акцент ставиться на самостійному засвоєнні знань учнями під керівництвом учителя. У нашому випадку – це випереджальні завдання, які були запропоновані учням з метою скорочення витрат часу на розгляд теоретичного матеріалу та для вивільнення часу на практичне застосування набутих знань, умінь і навичок. Також ми звернулись до інтерактивних вправ та ігрових елементів з метою створення позитивної (легкої) атмосфери на уроці, а отже – емоційного розвантаження учнів.
Структура уроку:
№ |
Етап уроку |
Мета етапу |
І |
Організаційний момент |
Оцінити емоційний стан учнів, створити робочу атмосферу, налаштувати учнів на продуктивну діяльність. |
ІІ |
Актуалізація опорних знань |
Активізувати розумову діяльність учнів, знання, вміння та навички, що набуті на попередніх уроках. |
ІІІ |
Мотивація навчальної діяльності |
Пояснити практичну значущість теми, життєву актуальність. Спрямувати учнів на здійснення ефективної діяльності, на творчість та креативність. |
IV |
Повідомлення теми уроку |
Досягти усвідомлення учнями теми уроку та напрямків діяльності під час уроку. |
V |
Вивчення нового матеріалу |
Стимулювати активну навчальну діяльність створенням атмосфери співробітництва та перерозподілом функцій (учні, отримавши випереджальні завдання, стають викладачами на уроці, а викладач – виступає в ролі модератора). |
VI |
Первинна перевірка засвоєння знань |
Упевнитись, що учні усвідомлюють новий матеріал і готові працювати далі. Визначити, над чим необхідно попрацювати детальніше. |
VII |
Первинне закріплення знань |
Закріплення знань через практичне використання нової інформації, повне усвідомлення учнями значущості, необхідності, актуальності інформації, отриманої на уроці. |
VIIІ |
Контроль і самоперевірка знань |
Формувати відповідальність, вміння оцінювати результати своєї діяльності. |
ІХ |
Підбиття підсумків уроку |
Зв’язати усі етапи в одне ціле, підкреслити значення роботи кожного учня для його особистого та колективного результату. |
Х |
Рефлексія |
Осмислити набуті знання, вміння та навички, свою |
ХІ |
Інформація про домашнє завдання |
Задати напрямок подальшої роботи, зв’язати цей та наступний уроки в єдине. |
№ |
Етап уроку |
Зміст етапу |
Час |
Бали |
І |
Організаційний момент |
Слово викладача Ділення на команди Лідери отримують папки |
1 хв |
- |
ІІ |
Актуалізація опорних знань |
ІВ «Ребус» |
3 хв |
0-4 |
ІІІ |
Мотивація навчальної діяльності |
Слово викладача Гра «Театральний крокодил» |
5хв |
0-6 |
IV |
Повідомлення теми уроку |
Слово викладача Пропозиції учнів |
1хв |
0-1 |
V |
Вивчення нового матеріалу |
Доповіді учнів (випереджальні завдання) Пояснення викладача Опорний конспект |
10хв |
0-4 (за доп.) 0-3 (за консп) |
VI |
Первинна перевірка засвоєння знань |
Опитування «ТАК? чи НІ?» |
2хв |
0-6 |
VII |
Первинне закріплення знань |
Інсценування |
15хв |
0-6 |
VIIІ |
Контроль і самоперевірка знань |
Гра «Лото» |
3хв |
0-6 |
ІХ |
Підбиття підсумків уроку |
Самооцінювання (метод Rating) За урок можливо: 0-36б. Підрахунок: сума :3 = оцінка за урок Слово викладача |
2хв |
- |
Х |
Рефлексія |
ІВ «Сонячна лотерея» |
2хв |
- |
ХІ |
Інформація про домашнє завдання |
Диференційоване домашнє завдання |
1хв |
- |
|
|
|
45 хв |
|
ПІБ учня/учениці_______________________________________
Зміст етапу |
Можливі бали |
Критерії |
Мої бали |
ІВ «Ребус» |
0-4 |
Розгадати ребуси 2*1б Виконати завдання до них 2*1б. |
|
Гра «Театральний крокодил» |
0-6 |
Участь у показі 1*1,5б. Відгадати слово 1*1б. |
|
Пропозиції учнів |
0-1 |
Озвучена пропозиція 1б. |
|
Доповіді учнів (випереджальні завдання) Пояснення викладача Опорний конспект |
0-4 (за доп.) 0-3 (за консп) |
Доповідь за всіма вимогами 4б. Порушено час чи інші вимоги 2б. Не виконано 0б. Конспект: детальний 3б. Тезово 2б. Не всі комірки 1б. |
|
Опитування «ТАК? чи НІ?» |
0-6 |
12*0,5б. |
|
Інсценування |
0-6 |
Участь в якості актора 6б. Активність під час репетиції (за рішенням лідера від 0 до 6б) |
|
Гра «Лото» |
0-6 |
12*0,5б. |
|
Самооцінювання (метод Rating) |
За урок можливо: 0-36 б. Підрахунок: сума :3 = оцінка за урок |
Сума – Оцінка - |
І. Організаційний момент (1хв.) Привітання учнів.
Перевірка готовності кабінету та учнів до уроку.
Доповідь старости про відсутніх.
Ділення групи на 4 команди (згідно із отриманими випереджальними завданнями), вибір лідерів груп (отримують папки певного кольору із дидактичними матеріалами).
ІВ «Ребус» Завдання:
а) Робота в групах: Розшифруйте ребуси та порадьтесь щодо запитань та завдань до них, запишіть (у разі потреби) результати до зошитів. б) Спільна робота: Усне обговорення.
представників цього театру.
Викладач: У житті ми стикаємось із різними ситуаціями, потрапляємо в різні ситуації. Спостерігаємо різноманітні явища, бачимо безліч предметів, переживаємо багатий спектр емоцій. І щоразу робимо вибір. Як поводитись і де, демонструвати свої почуття чи стримуватись і так далі. Отже, пропоную спробувати себе в різних ролях.
Гра «Театральний крокодил» Завдання:
Перед вами картки із словами 4-х категорій: рослини, тварини, предмети, емоції (відчуття). Від команд по черзі виходять по 1 учню, витягають картку, що відповідає кольору команди та демонструють те, що написано на картці, протягом 10 секунд і завмирають.
Пам’ятайте, що вам заборонено говорити, постійно рухатись і демонструвати довше 10 секунд.
Інші учні команди повинні відгадати слово.
КВІТКА |
ЛІНІЙКА |
ЧЕРВ’ЯК |
СТРАХ |
КАПУСТА |
ЖУЙКА |
ГОРИЛА |
ЗДИВУВАННЯ |
ДЕРЕВО |
КНИГА |
СОБАКА |
РАДІСТЬ |
ГАРБУЗ |
ФІЛІЖАНКА |
ЗАЄЦЬ |
ОБУРЕННЯ |
Викладач: Ми сьогодні вже згадали, які асоціації виникають у нас, коли чуємо слово «театр», згадали представників театру корифеїв та історію театру ХІХ ст., спробували себе в різних ролях, а тепер ідемо далі. Отже, запитання: «Як ви думаєте, яка тема сьогоднішнього уроку?».
(учні висловлюють свої пропозиції, викладач відкриває тему уроку на дошці, учні записують тему в зошити)
«Культура ХХ століття. Театральна культура»
Доповіді учнів, які отримали випереджальні завдання.
Завдання:
Учні-доповідачі мають на виступ не більше 1 хвилини. Доповіді підготовлені по суті питання, тезово. Усі інші заповнюють таблицю «Опорний конспект».
Робота з опорним конспектом.
Завдання:
Під час прослуховування доповідей необхідно заповнити прогалини в таблиці «Опорний конспект».
Таблиця «ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ»
1 |
Основні етапи розвитку національного театру з 1918 року |
|
2 |
Театр «Березіль» |
|
3 |
Лесь Курбас |
|
4 |
Микола Куліш |
|
5 |
Володимир Винниченко |
|
6 |
Актори |
|
7 |
Процес українізації 20-30 рр. |
|
8 |
«розстріляне відродження» |
|
9 |
Драматичні театри |
|
10 |
Музичні театри |
|
11 |
Лялькові театри |
|
«Молодий театр» - це попередня назва театру «Березіль»?
П’єса «Народний Малахій» належить перу Володимира Винниченка? Театральний фестиваль «Мистецьке Березілля» присвячений пам’яті Миколи Хвильового?
Процес українізації завершився трагічно?
Лесь Курбас народився в Самборі?
Сьогодні «Березіль» - це «мала сцена» театру Шевченка в Харкові?
Наталя Ужвій була режисеркою?
«Хуліо Хурина» - це «заарештована п’єса Миколи Куліша»?
Ляльковий театр став відродженням вертепу?
Лялькові театри призначені виключно для дітей?
«Салонний» театр розрахований на велику кількість глядачів?
У драматичному театрі вистави тільки за творами українських драматургів?
Завдання:
Лідери команд витягають картки із невеличкими уривками з п’єс Миколи Куліша та Володимира Винниченка. Команди мають 5 хвилин на розподіл ролей і мінірепетицію. Потім кожна команда має приблизно 2 хвилини на інсценування свого уривка.
Микола Куліш «Маклена Ґраса» |
Микола Куліш «Мина Мазайло» |
Володимир Винниченко «Базар» |
Володимир Винниченко «Салдатики» |
VIIІ. Контроль і самоперевірка знань (3хв.)
Завдання:
Кожна команда отримує набір перемішаних карток із портретами згаданих на уроці театральних діячів та їх прізвищами. Учням необхідно розкласти картки, знайшовши відповідники «портрет - прізвище».
Лесь Курбас |
|
Микола Хвильовий |
|
|
Володимир Винниченко |
|
Тарас Шевченко |
|
Микола Куліш |
|
Богдан Ступка |
|
Наталя Ужвій |
|
Ада Роговцева |
|
Микола Лисенко |
|
Вільям Шекспір |
|
Костянтин Станіславський |
|
Мар’ян Крушельницький |
ІХ. Підбиття підсумків уроку. (2хв.)
Учні протягом уроку заповнювали аркуші самооцінювання, наразі підраховують бали та повідомляють викладачу.
Викладач: Сьогодні ми добре попрацювали. Дякую вам за творчу атмосферу. Ви показали себе справжніми знавцями театру, проявили акторські здібності. Про що й свідчать оцінки, які ви отримали. Дякую вам за урок.
Х. Рефлексія (2хв.)
Завдання:
Бажаючі висловитись, підходять до учительського стола, обирають сонечко, читають на звороті речення та доповнюють його.
Моє враження від сьогоднішнього уроку….. |
Сьогодні на уроці я дізнався/дізналась……. |
Мій настрій під час уроку…. |
На наступному уроці мені хотілося б…… |
Найважче сьогодні для мене було…. |
Хочу порадити своїм одногрупникам……… |
Сьогодні мене особливо схвилювало…. |
Я зрозумів/зрозуміла, що мені необхідно… |
ХІ. Інформація про домашнє завдання (1хв.)