Підсумковий урок по цивільному захисту у 3 класі. На ньому учні підсумовують усі знання та вміння, які отримали з курсу "Цивільний захист". На практиці показують, як захистити себе у екстримальних ситуаціях.
Урок 6
Захисти своє життя
Тема. Цивільний захист. Дії населення під чає надзвичайних ситуацій.
Мета: Поглибити знання учнів щодо надзвичайних ситуацій, їх типів, причин виникнення. Ознайомити з правилами поводження під час надзвичайних ситуацій та способами захисту від надзвичайних ситуацій.
Розвивати логічне мислення, образну уяву, вміння зв’язно висловлювати свою думку.
Виховувати дисциплінованість, відповідальність за свої дії, організованість.
Обладнання: таблиці «Надзвичайні ситуації»; ілюстрації з теми ЦО; засоби захисту людини (протигаз, ватно-марлева пов’язка, респіратор); аптечка, малюнки дітей з теми «Цивільна оборона», мультимедійна презентація, міні-фільм «Чорнобиль: минуле і сьогодні»
Тип уроку. Узагальнення і систематизації знань, умінь та навичок
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Вступне слово вчителя
Учениця. Останні промені нам сонце посилає
І я долонями те сонечко ловлю.
Світ усміхається і вітер повіває…
І я це диво щиро так люблю.
Блакить високу і п’янке цвітіння,
І тиху ніч, що зорями сипне.
Тих зір ясних нічне палахкотіння
На хвилі радості підхоплює мене.
Учениця. Цей світ, як казка, як безмежне диво!
Захоплює, дивує, кличе ввись.
Життя чарівне, я така щаслива,
І ти до цього світу придивись.
В душі одразу сонечко засяє
І забринить проміння доброти.
Бо світ нас всіх, як мати, пригортає,
Лиш серденько відкрий до світу ти!
Учитель. На що не глянь: на дерево чи квіти,
На пташку, що в ясній височині.
Співати хочеться і мріяти, і жити.
Все дороге і все близьке мені!
— Рідна природа… Ці слова сповнені глибокого, хвилюючого змісту. Перед кожним із нас постає неосяжний, розмаїтий світ тварин і рослин, чарівні краєвиди, чисті джерела, глибокі озера, дрімучі ліси та високі гори. Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Барви і музика земних чарів живуть у нас з дитинства.
З давніх-давен природа була основою життя людини. У ній знаходила людина все для вдоволення своїх потреб: їжу, одяг, житло. Та не завжди природа буває лагідною до людей.
Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослини і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і нерідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. А як називаються такі ситуації?
— Такі ситуації називаються «надзвичайними».
2. Складання асоціативного куща
— А що у вас асоціюється із цим висловом «надзвичайна ситуація»? (стихія, лихо, страждання, руйнування, знищення, відплата, сльози, розпач, катастрофа, епідемія, аварія, пожежа, вибух…)
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку
— Сьогодні у нас, діти, надзвичайний урок. У нас урок з цивільного захисту. Що таке ЦЗ?
— ЦЗ – державна система органів управління, сил і засобів, що створюється для організації запобігання і забезпечення захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій.
— Які завдання ЦЗ в обороні України?
— Один раз на рік в кожному навчальному закладі проводиться день ЦЗ. Щоб бути завжди готовими та вміти правильно діяти. І ось сьогодні ми з вами узагальнимо наші знання про існуючі надзвичайні ситуації; згадаємо правила користування індивідуальними засобами захисту. Тільки разом ми зможемо повернути нашій планеті квітучий і радісний вигляд.
ІV. Закріплення та систематизація знань, умінь та навичок учнів
1. Створення проблемної ситуації
(Лунає сирена)
— Діти, що може означати цей сигнал?
(Це звук сирени для привернення уваги населення до екстреного випадках (надзвичайної ситуаціях) для передачі інформації включаються сирени, а також інші сигнальні засоби (гудки фабрик, заводів, кораблів), які тривають 5 хвилин. Цей сигнал означає: «Увага всім!»)
— Як цей сигнал може звучати в школі? (Довгий дзвоник).
— Які дії населення після такої сирени?
(Люди повинні увімкнути телевізор, радіо не пізніше, як через 5 хвилин після вимкнення сирени, щоб почути екстрене словесного повідомлення про надзвичайну ситуацію і дії, які вони мають виконати)
2. Бесіда
— А що ж таке надзвичайні ситуації?
(Це порушення нормальних умов життєдіяльності людей, що призводить до людських або матеріальних збитків).
— На які види ми поділяли надзвичайні ситуації?
Існує три групи надзвичайних ситуацій :
— Як по – іншому ми називаємо надзвичайні ситуації природного характеру? (стихійні лиха)
— Розкажіть, що відбувається у природі, коли виникає стихійне лихо зображене на слайді.
Снігові замети (1)
Виникають внаслідок тривалих снігопадів. Вони викликають різні порушення транспортного зв’язку, пошкодження електричних ліній, ліній радіопередач. При цьому трапляються випадки обмороження частин тіла, замерзання людей.
Ураган (2)
Ураган – вітер великої руйнівної сили, який дме тривалий час, часто супроводжується зливою. Його ще називають буревієм. Великої шкоди завдає людині і природі: зносить будівлі, руйнує споруди, вириває з корінням дерева, спустошує поля.
Як називаються підземні поштовхи, що виникають в надрах землі?
Землетрус (2)
Землетрус – це раптові струси земної поверхні, які ми відчуваємо як поштовхи і коливання. Тривалість коливань від кількох секунд до кількох хвилин, вони можуть повторюватись. Слабкі землетруси спричиняють у будинках дзенькіт посуду, гойдання люстр. Під час сильних – тріскаються стіни в будинках, обвалюється стеля. Дуже сильні землетруси призводять до руйнування будівель.
Хвилинка – цікавинка (повідомлення учнів):
Ознаки близького землетрусу:
— У Японії дуже часто відбуваються землетруси. Японці в своїх домашніх акваріумах розводять особливі види рибок, по поведінці яких дізнаються про майбутній землетрус. За декілька годин до поштовхів, рибки починають поводитися неспокійно, викидаються з води.
Повінь (2)
Затоплення місцевості в результаті підйому рівня води в річці, озері, морі називається – повінню.Повені з’являються після раптового і довгого танення великої кількості снігу, під час сильної зливи. Вода при цьому виходить з берегів і затоплює все навколо.
Засуха (2)
Засухи виникають, коли влітку тривалий час (більше місяця) не випадають дощі. Вони завдають шкоди сільському господарству.
Пожежі (3)
Пожежа – це неконтрольований процес горіння, що призводить до загибелі людей і знищення матеріальних цінностей.
— Діти, пожежа часто виникає з вини людини. Пригадає правила пожежної безпеки.
(відповіді дітей)
— Які природні НС характерні для нашої місцевості? (ожеледь, гроза, буря, снігопад, повінь, лісові пожежі, посуха, землетрус)
3. Робота в групах
— Капітани створених груп оберіть конверт із запропонованими діями під час вказаного стихійного лиха. Виберіть лише ті дії, які забезпечать вам захист і збереження здоров’я та життя.
1. Снігопад
1. Постарайся не виходити з дому.
2. Якщо снігопад застав тебе в дорозі, дійди до найближчих осель.
3. Біжи гратися на вулицю у зимові ігри.
4. Терміново побіжу до мами і тата на роботу, щоб повідомити про це.
5. Зателефоную 101 або 104.
2. Повені
1. Якщо ти знаходишся на першому поверсі, піднімись вище.
2. При знаходженні в одноповерховому будинку піднімись на горище, дах.
3. Якщо ти опинився в лісі, знайди підвищене місце, вилізь на дерево.
4. Коли ти опинився у воді, пливи за течією до найближчої незатопленої ділянки. Використовуй при цьому дошки, колоди тощо.
5. Стану на дорозі і буду кликати на допомогу.
3. Землетрус
1. При перебуванні у будинку — негайно вийди з нього. З одноповерхового будинку можеш вибратися через вікно.
2. З багатоповерхового будинку виходь сходами. Ліфтом користуватись не можна, він може зупинитись.
3. На вулиці швидко відійди від будинку на відстань, рівну його висоті, у напрямі скверу, широкої вулиці, спортивного майданчика.
4. Будь особливо організованим, якщо землетрус застав тебе в театрі, магазині, громадському транспорті, не рухайся проти натовпу.
5. Стати на одному місці і поплакати, стане легше на душі і страх відійде.
4. Гроза
1. Удома зачини всі вікна і двері, вимкни електроприлади.
2. Негайно повертайся додому або зайди в будь-яке приміщення, якщо перебуваєш надворі.
3. У лісі не ховайся під високими та поодинокими деревами, адже вони притягують блискавку. Найкраща схованка – невисокі дерева, кущі.
4. У полі не лягай на мокру землю. Не заривайся в скирту; знайди улоговину, стань навколішки і нахили голову.
5. У воді негайно вийди на берег.
5. Буря
1. Вдома зачинити двері, вікна горища, прибрати з балконів та лоджій всі предмети.
2. Не виходити на вулицю зразу після бурі, тому що через декілька хвилин вітер знову може посилитися.
3. На вулиці від урагану, бурі можна сховатися в канаві, ямі, притиснувшись до землі.
4. Коли гримить та блискає, терміново повідом телефоном про це батьків.
5. Бурю втихомирити різними заклинаннями та чудернацьким розведенням рук, стоячи в калюжі.
Стихійні лиха – це повені й землетруси,
Цунамі, пожежі, урагани і селі.
На своєму шляху вони нищать усе:
Людей, заводи, будівлі, оселі.
Це природа хоче людині сказати,
Що довкілля треба оберігати.
Не забруднювати відходами повітря і воду.
Бути природі другом, берегти її вроду.
4. Фізкультхвилинка
— Давайте пограємо в гру «Як зберегти природу»
1. Якщо ти не нариваєш великих букетів польових квітів – сплесни руками над головою.
2. Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі – тупни ногою.
3. Якщо ти не ламаєш гілочок з дерев – підстрибни.
4. Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі – підніми руки та потряси кистями рук.
5. Якщо тобі подобаються квіти – посміхнись до сусіда по парті.
6. Якщо до твоєї кімнати залетів джміль( або інша корисна комаха) і ти намагаєшся її випустити на волю – змахни руками, наче пташка.
7. Якщо ти переконаний, що кожній людині треба піклуватися про природу, про все живе – візьмись за руки з сусідам і підійми їх.
5. Чорнобильська трагедія
— Надзвичайні ситуації техногенного характеру, як ви розумієте цей вислів?
(Це наслідок транспортних аварій, катастроф, аварій з викидом чи загрозою викиду небезпечних хімічних, радіоактивних речовин. Вони спричинені діяльністю людини. Це аварії на підприємствах, транспорті, хімічне зараження)
— Чи можете ви навести приклад таких ситуацій?
— 29 років тому, а саме 26 квітня 1986 року на Чорнобильській АЕС сталася аварія. Вона призвела до загибелі багатьох людей і значного забруднення радіоактивними речовинами великих територій України, Росії, Білорусі та інших країн. 26 квітня — дата, яка стала для всіх грядущих поколінь українців «чорною». Радіаційна смерть випустила своє жало з «мирного атома».
Перегляд міні-фільму «Чорнобиль: минуле і сьогодні»
— Пам'ять Чорнобиля й досі живе в наших серцях. Запам’ятайте імена героїв, які врятували світ ціною власного життя: Володимир Правик, Віктор Кібенок, Володимир Тищура, Василь Ігнатенко, Микола Ващук, Микола Титенок та багато інших.
(Хвилина мовчання)
Хай стане мир міцнішим у стократ
Хай над землею чисте небо буде.
Чорнобиль - попередження, набат,
Його уроків людство не забуде.
Чорнобиль...тепер це слово знає весь світ.
6. Практична робота
— Як ви гадаєте, чи могли б люди захиститися тоді якимось чином?
— Які засоби індивідуального захисту вам відомі? (протигаз, респіратор, ватно – морлева пов’язка, засні костюми)
— Покажіть, як одягнути протигаз, респіратор. Уявіть, що ви почули сирену, отримали повідомлення про евакуацію. Які перші дії ви виконаєте?
1. Одягну ватно – марлеву пов’язку.
2. Зберу необхідні документи і речі першої необхідності.
3. Буду діяти відповідно інструкцій Штабу цивільного захисту.
— Покажіть, як ви будете одягати ватно – марлеву пов’язку.
— Чи можна використовувати ватно – марлеву пов’язку при інших побутових потребах? Яких саме? (під час сільськогосподарських чи будівельних робіт, коли утворюється багато пилу)
7. Війна на Сході країни
— Надзвичайні ситуації військового характеру — що це? (це ситуації, пов'язані з наслідками застосування зброї.)
— Чи існує в Україні така надзвичайна ситуація? Як її можна назвати іншими словами? (війна)
— Як ви гадаєте, чому виникає війна?
— А хто чи що їй міг би зарадити?
— У випадках надзвичайних ситуацій може здійснюватись евакуація населення.
Евакуація – це організований вихід (або вивіз) населення з місць і районів аварії, катастрофи в заміську зону для проживання до особливого розпорядження.
Під час евакуації дітей вивозить чи виводить один із батьків чи опікунів, вчитель. У разі тимчасової евакуації (коли потрібно залишити приміщення, місцевість на короткий час, необхідний для ліквідації наслідків) вони можуть евакуюватися в складі всієї школи.
— Уявіть собі, що ви дізналися про евакуацію. Що ви маєте терміново зробити?
(Відповіді учнів.)
— Насамперед зателефонувати батькам. Якщо до початку евакуації є досить часу, щоб прибули з роботи батьки й зібрали вас, можна їх зачекати. Якщо часу обмаль, необхідно терміново збиратися самому.
У разі евакуації в заміську зону необхідно з собою взяти:
— Після сигналу про початок евакуації учні колонами рушають до місця евакуації. Речі необхідно покласти в рюкзак чи зручну сумку з прикріпленою картонною биркою. На бирці необхідно вказати своє прізвище, ім’я, та по батькові, адресу, школу, клас та кінцевий пункт евакуації. Обов’язково мати при собі документи та гроші.
V. Підсумок уроку
— В народі кажуть: «Мій дім – моя фортеця». Поміркуйте, які надзвичайні ситуації можуть застати вас, навіть, у вашому житлі? (пожежа, вибух, обвал, війна)
— Ще раз перевірити свої знання про те, які дії допоможуть людині зберегти своє здоров’я та життя у будь – якій надзвичайній ситуації, ви зможете, виконавши тестові завдання.
Тестування
1. Як ти дізнаєшся про те, що сталася надзвичайна ситуація?
а) з газети; б) почувши сирену; в) по телевізору.
2. Яке основне правило треба виконувати під час надзвичайних ситуацій?
а) заховатися; б) швидше кудись бігти;
в) не панікувати і все обдумати.
3. У випадку надзвичайної ситуації ти будеш діяти згідно:
а) поради друзів; б) вказівкам штабу ЦЗ; в) нікого не буду слухати.
4. У випадку пожежі ти:
а) залишиш приміщення; б) сховаєшся у шафі.
5. Які засоби захисту тобі відомі?
а) протигаз; б) підводна маска; в) ватно-марлева пов’язка.
6. Що необхідно взяти з собою у випадку надзвичайної ситуації?
а) одяг; б) документи; в) іграшки.
— Чи корисними у вашому житті будуть знання отримані на цьому уроці?
1