Тема. У майстерні художника-скульптора. Ліплення африканських тварин.
Мета. Ознайомити учнів з майстернею скульптора та її основними елементами, інструментами та матеріалами митця, із трьома способами ліплення; навчити зображати африканських тварин одним із способів ліплення, передаючи пропорції тіла тварини, її характер; формувати уміння організовувати робоче місце; розвивати уяву, фантазію, естетичні смаки; виховувати любов до природи, зацікавленість образотворчою діяльністю.
Обладнання. Підручник (образотворче мистецтво (авт. Калініченко, Сергієнко 3 клас), фігурки африканський тварин, фотографії із зображенням звірів, дошки для ліплення, пластилін, стеки, серветки
Тип уроку. Комбінований
Клас. 3-А
План уроку
1.1. Привітання з класом
1.3. Перевірка готовності учнів до заняття
1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту
4.3.1. Індивідуальна допомога окремим учням.
4.3. Оцінювання, коментування та виставка найкращих робіт учнів.
5. Підсумок уроку.
5.1. Підсумкова бесіда.
5.2. Прибирання робочих місць.
5.3. Домашнє завдання.
Хід уроку
1.1. Привітання з класом
- Доброго дня, сідайте.
1.2. Створення сприятливого психологічного комфорту
- Уявіть, що ви тримаєте у долонях сонце. Воно світле, тепле, яскраве. І ви, як квіти, набираєтесь енергії від сонечка. А тепер поверніться до сусіда по парті та подаруйте йому своє сонце, торкнувшись долоньками…
Тепло своїх долоньок,
я тобі віддаю .
Урок новий, цікавий,
я з радістю почну.
1.3. Перевірка готовності учнів до заняття
- Погляньте на свої парти, чи є на них всі необхідні речі для уроку. Вам знадобиться пластилін, стек, дощечка для пластиліну. Тож розпочнемо.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Вступна бесіда з учнями.
- А зараз ми з вами пригадаємо, те що ви вивчали на попередніх уроках.
- Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?(Скульптура, графіка, архітектура, живопис, декоративно-прикладне мистецтво)
- Який основний виражальний засіб у графіці? (Лінія, пляма, тон)
- Які інструменти художника-графіка ви знаєте?(Олівці, фломастери, крейда тощо)
- Головний засіб виразності у живописі?(Колір)
- Які види кольорів ви знаєте? (Основні, допоміжні, теплі, холодні, хроматичні, ахроматичні)
- Митець, який втілює свій художній образ в об’ємно-просторовій формі?(Скульптор)
- Чи знайоме вам слово скульптор?(Так)
- А що ви знаєте про нього і його роботи?
- Що є відмінного між скульптурою і творами графіки та живопису? (Скульптура об’ємна, нею можна милуватися)
- А чим ще твори скульптури відрізняються від графічних чи живописних?
(Матеріалом. Живописець малює свої картини фарбами, графік користується олівцями, фломастерами тощо, а скульптор ліпить свої твори з глини або висікає їх з каменю (граніту, мармуру), відливає з бронзи або чавуну.)
- Молоці!
2.2. Створення проблемної ситуації.
- Сьогодні до нас на урок завітали надзвичайні гості. Щоб дізнатися, хто вони, відгадайте загадки. Тож слухайте загадки до кінця і не викрикуйте.(Після кожної загадки показую малюнок та з пластиліну кожну тваринку.)
1. Вушка ріжками стирчать,
Довгі ніжки кудись мчать.
Ці тварини – вище всіх –
В Африці всі знають їх. (Жирафи)
2. На чотири ніжки – п’ять,
Щоб по гілочці гулять.
Ці тваринки – із приматів.
На плечі були в піратів. (Мавпи)
3. Довгий хобот – справжній ніс,
Та і сам великий зріс.
Має діток слоненят,
На спині возить малят…(Слон)
4. Любить спеку він і воду.
Дуже схожий на колоду.
Зачаїться і лежить.
Може носа відкусить
Тим, хто пильність загубив.
Бо на те він (Крокодил).
- Уважно розгляньте фігурки. Порівняйте їх із зображеннями тварин на фото.
2.3. Оголошення теми і мотивація навчальної діяльності учнів.
- Тож діти як ви вже і здогадались ми сьогодні з вами будемо скульпторами і будемо виготовляти африканських тварин тож тема нашого уроку звучатиме так: «У майстерні художника-скульптора. Ліплення африканських тварин».
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Розповідь вчителя.
- Сьогодні ми з вами відвідуємо майстерню художника-скульптора і дізнаємося багато цікавого про виготовлення об’ємних фігур.
Майстерня скульптора – це приміщення з високою стелею та великими вікнами, обладнаними спеціальним освітленням.
- У своїй роботі скульптор використає пластичний конструктивний і комбінований способи ліплення. Залежно від задуму, головним завданням майстра є точність зображення або декоративна виразність образу.
Пластичний спосіб – це ліплення з цілого шматка скульптурного матеріалу, з якого відтягують дрібні деталі, частини тіла інше.
Конструктивний спосіб – ліплення вибору з окремих частин.
Комбінований спосіб поєднує ліплення з цілого шматка та з окремих деталей або частин.
3.2. Робота з підручником.
- А зараз діти відкрийте підручник на ст. 37, та погляньте на скульптури , які створили митці, яких звірів ви бачите?
- Як ви думаєте з яких матеріалів вони виготовлені? (Гіпсу, дерева, фарфору, каменю, бронзи)
4. Вступний інструктаж і практична самостійна діяльність учнів.
4.1. Ознайомлення із правилами роботи з пластиліном.
- Візьмемо для роботи матеріал, який ми можемо використовувати в класі – це пластилін. Діти, як ви гадаєте, з чого виготовляють пластилін? (Відповіді учнів).
- Пластилін - це штучний матеріал із суміші глини з олією, смальцем або бджолиним воском та фарбниками.
- Виготовлятимемо африканських тварин. Та перед початком роботи нам потрібно повторити правила роботи із пластиліном. Слухайте мене уважно:
4.2. Поетапне зображення композиції вчителем з поясненням.
- Поміркуйте, над фігуркою якої із африканських тварин ви будете працювати.
- Уважно розгляньте зображення обраної тварини. З яких геометричних фігур складається її тіло?(Овал, коло, прямокутник…) Якого кольору шерсть в неї? (Жовта, зелена, сіра…)
- Для того щоб з легкістю виготовити нашої африканської тварини, погляньте на дошку, де зображено поетапне виконання жирафа.
Ліплення жирафи
1. Розімніть пластилін.
2. Виліпіть з окремих частин тулуб, голову, лапки, хвіст, шию
3. Способом промазування з'єднайте ці частини.
4. Наліпіть очі, плямки або смужки.
5. Стекою зробіть ротик та позначте рельєф шерстяного покриву.
Ліплення слона
1. Розріжте шматок синього або сірого пластиліну на три частини.
2. З одного шматка зробіть тулуб.
3. Другий шматок розкачайте та зробіть шию.
4. Сформуйте шию.
5. З’єднайте тулуб із шиєю. Місце з’єднання загладьте пальчиком.
6. Третій шматок пластиліну розділіть навпіл. З однієї частини зробіть чотири ноги, а з іншої — голову, вушка та хвіст.
7. Приліпіть до тулуба ноги; у місцях з’єднання зробіть плавний перехід пальчиком.
8. З’єднайте голову із шиєю, виконуючи плавний перехід.
9. З білого та чорного пластиліну зробіть очі.
10. Виліпіть слоникові хобот, розкачавши довгу форму.
11. Приліпіть до голови хобот, очі та вушка.
4.3. Практична робота учнів.
(виконання робіт)
4.3.1. Індивідуальна допомога окремим учням.
- Якщо в когось виникнуть труднощі або запитання, підніміть руку вверх і я підійду до вас. Не галасуйте, адже це може відволікати інших від роботи.
Фізкультхвилинка
4.4. Оцінювання, коментування та виставка найкращих робіт учнів.
(Роздаю наліпки-оцінки) А зараз попрошу піднятися і показати свої роботи, тих учнів які отримали наліпку з написом МОЛОДЕЦЬ. Ви виконали свою роботу старанно, а інші не засмучуйтесь, на наступний раз у вас вийде краще.
5. Підсумок уроку.
5.1. Підсумкова бесіда.
- Діти, що було темою сьогоднішнього уроку? (У майстерні художника -скульптора. Ліплення африканських тварин.)
- Про який вид образотворчого мистецтва ми з вами говорили? (скульптуру)
- З яких матеріалів виготовляють скульптури? (глина, дерево, пластилін, гіпс…)
- Якими трьома способами виконують ліплення фігур? (Пластичний, конструктивний, комбінований)
- Чим відрізняється фігурка тварин від її зображення на малюнку?
5.2. Прибирання робочих місць.
- Яке робоче місце ви повинні залишити після себе? (чисте) Так, тому складіть всі шматочки пластиліну і стеки в коробки. Дощечки витріть вологими серветками (помийте в умивальнику).
5.3. Домашнє завдання.
- Всі хто не закінчив свій виріб, обов’язково завершіть її вдома. Дякую за те, що були активними, ви молодці, гарно і плідно попрацювали.
- Гарно дякую за увагу. До побачення!