Тема: Корисне харчування і здоров’я. Основні правила харчування.
Мета: Вчити дітей дотримуватися здорового способу життя: режиму дня, раціонального, правильного харчування, правил гігієни, знати складові їжі; встановлювати взаємозв’язок між харчовою цінністю продуктів та фізичним розвитком, самопочуттям; розвивати вміння планувати свої дії щодо визначення якості їжі, мовлення, вміння висловлювати свою думку. Виховувати прагнення берегти власне здоров’я і бажання перетворити набуті знання у внутрішню потребу. Дати дітям корисні поради щодо збереження і зміцнення здоров’я.
Обладнання: Таблиці по темі, використання ТЗН, плакати, малюнки овочів і фруктів.
Хід уроку
Ι. Організаційний момент.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий та цікавий
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
Усміхнімось і промовим «Добрий день!»
ΙΙ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
Діти. Від того, яке здоров’я успадкувалося від батьків; від стану навколишнього середовища; від способу життя людини; від медичного обслуговування; від правильного і повноцінного харчування.
Щоб дізнатися, яким чином здоров’я людини залежить від харчування, ми відкриваємо книгу «Здоров’я»(запис на дошці).
І епіграфом уроку будуть слова Гораціо «Людина живе не для того, щоб їсти, але їсть для того, щоб жити»
З неї ми дізнаємося:
1. Про основні правила харчування. Про режим та гігієну харчування.
2. Навчимося правильно споживати їжу, дотримуватися режиму та гігієни харчування.
3. Розширимо знання про харчування.
Та надамо багато корисних порад щодо профілактики і лікування інфекційних хвороб за допомогою продуктів харчування.
Розкриємо книгу і прочитаємо назву першої сторінки. «Наші предки знали, що споживали». (Малюнок)
На минулому уроці «Я і Україна» ми з вами вивчали тему «Національна їжа українців». Пригадаємо, яка ж їжа переважала в меню українців? Нагадаю ,що поширеними стравами в Україні були ті, які виготовлялися з рослинних складників.
Діти. Каші становили основу харчування. Вони готувалися з гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса. Найбільш улюблені - овочеві страви: борщ, капусняк, печений гарбуз, огірки, часник, цибуля, перець, хрін. Наші предки готували різноманітні страви з картоплі: деруни, галушки, оладки. М’ясні страви з птиці були рідкістю. Споживали багато лише сала. Страви з птиці готували тільки в неділю. Яйця споживали на свята. Молочні страви вживали частіше. Ці традиційні страви давали силу орачам і пастухам.
Вчитель. Як ще зміцнювали організм наші предки?
Діти. Українці в давнину чистили свій організм шляхом постування.
Перед великими святами завжди є піст.
Постили також у середу та п’ятницю.
Учитель. Ви добре засвоїли матеріал про національну кухню українців , тож час пограти в гру.
Гра «Вгадай страву за описом»
(Назвати страву, визначити, яка вона.)
1. відокремлений від м’яса підшкірний свинячий жир, що зберігається солоним і вживається сирим, смаженим чи вареним. (Сало)
Учитель. Сало містить багато вітамінів і корисних речовин, які зміцнюють захисні сили організму.
2.Популярна в Україні рідка страва, яка вариться з посічених буряків, капусти, та інших овочів і приправ.
(Борщ)
3.Одна з 12 обов’язкових страв на Святвечір, яку готують з пшениці, заправляють тертим маком, горіхами, медом.
(Кутя)
4. Солодка рідка страва з сушених ягід і фруктів.
(Узвар)
5. Українська національна страва - невеликий варений виріб, зліплений з прісного тіста і начинений сиром, ягодами, капустою .(Вареники).
- Молодці, але ще потрібно знати, як та чи інша їжа зміцнює здоров’я. Отже, наступна сторінка нашої книги -
«Правила харчування» (таблиця).
Вчитель. Харчування - неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З нею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. Їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. А ще здоров’я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу.
«Мозковий штурм» Отже , щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування. Давайте їх пригадаємо:
1. Їсти потрібно 4 рази на день в один і той самий час.
2. Обов’язково снідаємо, коли їдемо до школи. Їжа повинна бути різноманітною і складатися з різних продуктів.
3. Корисно їсти молочні продукти, м’ясо , рибу, багато овочів і фруктів. Не захоплюватись надмірно солодощами, мучними виробами, жирною і солоною їжею. Їсти потрібно правильно і ретельно пережовувати.
5. Під час вживання їжі не можна відволікатися, займатися іншою справою.
6. Не можна переїдати.
Вчитель. Якщо ви не будете нехтувати цими правилами ви ніколи не захворієте на шлунково - кишкові захворювання. Завжди будете бадьорими та спритними, забудете про багато інших хвороб.
«Вітаміни, корисні для людини» (Плакат з назвами вітамінів).
А, що означає слово вітамін ми дізнаємося з нашого довідника. (На дошці: «вітамін» від латинського слова «віта» - життя). Ця назва не випадкова. Якщо вітамінів не вистачає, людина важко хворіє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитини. В організм вітаміни попадають разом з їжею. Отже потрібно знати в яких продуктах є необхідні вітаміни. Про це нам допоможуть дізнатися дітки - вітамінки.
Гра-сценка «Ми корисні для людини»
(Виходять діти , на голові в них шапочки з назвами вітамінів А, В,С, Д.)
Хором. Добрий день ! Впізнали нас?
Ми - Вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Вітамін А: Я - вітамін А, сприяю росту, підтримую нормальний зір, мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі.(Таблиця вітамінів).
Вітамін В: А - Я вітамін В, дуже потрібний для розумової фізичної праці, поліпшення травлення. Я є в житньому хлібі, вівсяній і гречаній кашах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, м’ясі, печінці.
Вітамін С: А - Я вітамін С, запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багата мною капу4ста, картопля, помідори, цибуля, щавель, хрін, шипшина, часник, лимон, настій хвої, чорна смородина.
Вітамін Д: А - Я вітамін Д, зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Вітаміни разом: Хто дружить із нами буде.
Всі незгоди той забуде,
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
Вчитель: Отже, діти, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм речовинами, необхідними для нормального росту і розвитку вашого організму.
ФІЗХВИЛИНКА
Що ж, мабуть прийшла пора трохи відпочити.
Я хочу на фізхвилинку всіх вас запросити.
Вчитель: Діти, ви знаєте, що в холодну пору багато дорослих і дітей хворіють на грип. Ми знаємо, яких правил потрібно дотримуватись, щоб не хворіти цією інфекційною хворобою. Але значна роль належить і харчуванню. А які овочі і фрукти треба споживати щоб не хворіти застудними захворюваннями?
Діти: Споживати потрібно часник, лимони, яблука, капусту. Вони багаті на вітамін С. Він зміцнює захисні сили організму.
Вчитель: Харчуйтеся правильно і ви почуватимете себе добре. А от як ви запам’ятали корисні продукти я перевірю за допомогою Чарівних вітамін. (упаковки від Кіндер Сюрприза всередині із загадкою)
1. Що то за голова, що лиш зуби та борода?(Часник).
2. І печуть мене, і варять, і їдять, і хвалять, бо я добра і смачна. (Картопля).
3. Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі. (Морква).
4. В кожній господі я у великій пригоді. Та хто мене роздягати візьметься, той слізьми заллється. (Цибуля).
5. Кругла, а не місяць, біла, а не папір, з хвостиком, а не миша.(Редька).
6. Ліз Мартин через тин. Сам переліз, а голову на тину залишив. (Гарбуз).
7. Не стелюсь я спати долі, а деруся все угору. (Квасоля).
8. А , що то за коні в гаю на припоні :
Довгасті, голчасті, зеленої масті,
Нікого не возять лише солі просять.(Огірки).
9. Вузлувата і листата, а доспіє головата.
На нозі стоїть одній, сто сорочок на ній. (Капуста)
Діти з малюнками правильних відповідей стоять біля дошки.
Гра «Приготуй смачну страву»
(Назвати якнайбільше страв, які можна приготувати з продуктів, назви яких є відповідями на загадки.)
Наступна сторінка
«Не все смачне корисне».
Вчитель: Правильне харчування оберігає людину від хвороб, а неправильне спричиняє їх. Ви вже дізналися про корисні страви, але є деякі продукти, вживання яких треба обмежити.
Це - цукор, жир, сіль. А, хто скаже чому цукор шкодить нашому здоров’ю? Жир? Сіль?
(Від надмірного вживання цукру псуються зуби, від жиру люди повніють і частіше хворіють, надлишок солі може стати причиною багатьох захворювань, найбільш поширені серцево - судинні захворювання.)
Послухайте поради для попередження цієї небезпечної хвороби.
Треба мудру голову мати,
Щоб всі хвороби здолати.
Про пости і свята пам’ятати,
Здоров’я своє оберігати.
Той менш хвороб має,
Хто мало м’яса споживає.
А хто в піст ще хоче м’яса,
Болячок у того маса.
Хто яблука взимку споживає,
Той хвороб цілком не знає,
Гарбуз на зиму запасай.
Та кашу з пшоном поїдай.
Перед сном запам’ятай,
Не злися й не переїдай.
Чим легша їжа, тим сон міцніший.
Про здоров’я своє завжди пам’ятай -
Немиті овочі і фрукти ніколи не вживай.
Рольова гра: «Прожени мікроби!»
(Виходять діти на головах у них шапочки із зображенням мікробів, шкідливих бактерій).
Чи нас просто не впізнали?
Я - Великий Повелитель
Злющий вірус і мучитель,
а ми - твої друзі -
Шкідливі бактерії і мікроби.
Вчитель: Ну, що, діти, нам потрібні такі дузі? (Ні, не потрібні)
Вчитель. Давайте швидше пригадаємо ці правила і позбавимося непроханих гостей.
1. Перед їжею завжди треба мити руки.
2. Якщо їжа впала на підлогу її не можна їсти, бо вона забруднена.
3. Не можна споживати їжу, коли вийшов термін її придатності. Можна отруїтися.
4. Овочі і фрукти перед вживанням треба мити.
5. Не можна вживати незнайому їжу.)Мікроби зникають.
Ми перегорнули останню сторінку книги.
А щоб усі знали, як потрібно харчуватися, послухаємо ще й частівки:
Любить Вася наш котлети,
Ковбасу і вінегрети,
Та режиму він не знає,
Через те він і страждає.
Їжте, діти, їжте борщ,
Пиріжки з капустою,
І салат із морквою,
Заправлений сметаною.
Треба добре харчуватися
Силоньки набратися
Про здоров’я дбать народу -
Це багатство всього роду.
Більш нема багатства,
Як здоров’я ваше.
На радість всім - і тату , й мамі -
Ростіть усі здорові й гарні.