урок з природознавства "Луки-природне угрупування" 4-ий клас

Про матеріал

І. Організаційна частина.

Слайд 2.

Вчитель. Шановні гості! Вітаю вас на каналі « Я і Україна».

Дозвольте сьогодні запросити вас на перегляд телепередач каналу «4- А класу». Учасниками та ведучими будуть наші учні.

Слайд 3.

  • - До вашої уваги телепередачі ( запис зроблено на дошці):

ü « Прогноз погоди на сьогодні»

ü Прес-конференція «Природні угруповання рідного краю»

ü Пряма трансляція засідання пошукових груп науково-

дослідницького інституту.

  • - Оскільки день сьогодні незвичайний, то рекламні паузи

будуть замінені рубрикою « Відгадай загадки», « Пограй у гру», хвилинкою - цікавинкою та фізкультхвилинкою.

Перегляд файлу

ЗШ «Первоцвіт»

 

 

Природознавство

4 клас

 

тема уроку:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель вищої категорії,

Старший учитель,

Вчитель-методист:

Плесак Оксана Романівна

 

 

 

2017 р.

 

 

 

Мета: продовжувати формувати поняття про природу України і рід­ного краю, про природні угруповання; сформувати поняття луки — при­родне угруповання; поняття про тваринний і рослинний світ луків; ознайомити дітей з видами луків;   пояснити, яке значення луків сільськогосподарській діяльності; продовжувати формувати практичні навички роботи із зошитом; розвивати пізнавальну активність, спостережливість, уміння логічно мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати естетичні почуття, бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.

 

Обладнання: ребуси, картки з назвами пошукових груп, фотокартки та малюнки із зображенням тварин, комах луків, мультимедійна презентація «Луки    природне угруповання».

 

 

І. Організаційна частина.

Слайд 2.

Вчитель.  Шановні гості! Вітаю вас на каналі « Я і Україна».

Дозвольте сьогодні запросити вас  перегляд телепередач каналу «4- В класу». Учасниками   та ведучими будуть наші учні.

Слайд 3.

  •  До вашої уваги телепередачі ( запис зроблено на дошці):
  • « Прогноз погоди на сьогодні»
  • Прес-конференція «Природні угруповання рідного краю»
  • Пряма трансляція засідання пошукових груп науково-

          дослідницького інституту.

  •   Оскільки день сьогодні незвичайний, то рекламні паузи

     будуть замінені рубрикою « Відгадай загадки», « Пограй у гру», хвилинкою - цікавинкою та фізкультхвилинкою.

 

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

Слайд 4, 5, 6.

Вчитель. В ефірі програма « Прогноз погоди на сьогодні», з яким

                 вас ознайомить… (вчитель називає прізвище та ім’я учня).

Учень. Добрий день! Сьогодні  у Львові…..

Вчитель. Дякуємо за цікаву інформацію.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання .

Слайд 7.

 

Вчитель. Продовжуємо трансляцію телепередач каналу « 4 класу».

                До вашої уваги прес-конференція з участю знавців    природних угруповань рідного краю. До мікрофонів         запрошуємо …( 4 учні )  А вас, шановні журналісти,   просимо активно ставити запитання учасникам прес-

                конференції.

 

Запитання:

  • На які групи поділяють живі організми у природному угрупованні?
  • Я хотів би почути про організми-споживачі.
  • Що ви можете розповісти про організми-перетворювачі?
  • Як у природному угрупованні пов’язані між собою живі організми?
  • Які природні угруповання є в нашій місцевості?
  • Доведіть, що ліс є природним угрупованням.
  • Назвіть приклади ланцюгів живлення, що існують в лісі.

Вчитель. Щиро дякуємо гостям та журналістам прес-конференції.

                А за змістовні чіткі відповіді ви отримуєте бали.

                (оцінювання відповідей учнів).

Слайд 8.

 

Гра «Додай слово»

 

Ліс – природне … (багатство)

Ліс – зелена … (аптека)

Ліс – домівка … (для тварин)

Ліс – фабрика … (кисню)

Ліс – комора … (ягід і грибів)

Ліс очищає … (повітря)

Ліс дає … (будівельні матеріали)

Ліс затримує … (вітри)

Ліс охороняє … (ґрунти)

 

 

Слайд 9.

 

  •  Далі в програмі рубрика « Розгадай  кросворд».

 

1.

 

 

 

 

 

 

 2.

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

         

 

 

  1. В мене довгий хоботок, 
    З квітів збираю я пилок. 
    Ще яскраві крильця маю, 
    Безтурботно я літаю. (Метелик)

 

  1. Тоненьке, вузеньке, по землі в'ється, 
      як батіг довге, та зовсім не б'ється. ( Вуж)

 

  1. Одяг багатий,

сам сліпуватий,

живе без віконця,

 не бачить сонця. ( Кріт)

 

  1. Маленьке, сіреньке, а хвіст, як шило.( Миша)

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Слайд 10.

Вчитель. А зараз пряма трансляція засідання пошукових груп науково-дослідницького інституту. В лабораторії  їх працює п’ять.

Вони з нетерпінням чекають того моменту, коли зможуть

дізнатися, під якою назвою будуть працювати їхні групи. І так, запрошуємо керівників груп, яким надається право вибрати назву        ( учні вибирають картку з назвою групи, зачитують і кладуть на парті, де працює їхня група).

Слайд 11.

 

Назви груп: кмітливі, допитливі, винахідники, дотепні, ерудити.

 

  1. Оголошення теми та мети уроку.

Слайд 12

  1. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

Слайд 13

- Луки – це своєрідні природні угруповання, поширені переважно у лісовій та лісостеповій зонах України, є вони також в гірських районах.

Слайд 14

Луки – це безлісі ділянки землі, вкриті дикорослими трав’янистими рослинами.

Слайд 15

Іноді на луках трапляються  зарості чагарників.

Слайд 16,

     Вивчаючи гори, ми говорили, що в Карпатах та Кримських горах також є луки. Пригадайте, як їх називають? ( Полонинами і яйлами).

Слайд 17

  • Де розташовані луки?
  •  В нашій місцевості луки знаходяться в долинах річок та озер, на місцях насадження лісів та чагарникових заростей, а також утворюються під час осушення боліт та озер ( демонструю слайди із зображенням луків).
  • Слайд 18

     Трав’яниста рослинність луків утворює два яруси:

  • травостій – це надземний ярус;
  • дернину – підземний ярус.

Підземний шар ґрунту пронизаний коренями та кореневищами трав. Трав'янисті рослини утворюють на луках суцільний покрив. Їхні корені тісно переплітаються, утворюючи дернину, яка надійно захищає ґрунт від висихання та руйнування. Варто сказати, що підземні органи в 3-5 разів перевищують масу надземних органів.

На луках велика кількість багаторічних рослин,  у яких довгі та вузькі листки, що випаровують мало вологи. Це дуже важливо в умовах життя на луках.

     Луки – це велике природне багатство нашої країни. Основним завданням луків є поліпшення природних та створення високопродуктивних сіножатей та пасовищ, а також їх раціональне використання для одержання сіна та зеленого корму. Трави на луках ростуть високі й соковиті. Та щоб вони були такими гарними, за ними треба доглядати і підсівати цінні кормові трави, вносити добрива, знищувати отруйні рослини – жовтець, чемерицю. Важливе значення має чергування пасовищного та сінокісного періоду.

  1. Робота за підручником.
  2. Інтерактивна презентація

« Рослини луків і  тваринний світ луків».

 Тут над квітами літають бджоли, джмелі, метелики, коники. Поласувати комашнею сюди прилітають ластівки, очеретянки, плиски.

  А живуть тут деркачі, перепілки, куріпка сіра, які будують свої гнізда в траві. Біля річок багато жаб, вужів. Під землею живуть кроти, які полюють на дрібних тварин та їх личинок.

 

  1. Осмислення учнями знань.
  • Назвіть рослини луків .
  • Назвіть комах луків.
  • Назвіть тварин луків.

 

  1.  Практична робота
  • Завдання для пошукових груп: виконати завдання в зошитах «Луки – природне угрупування».

( Після закінчення роботи перевірити правильність виконання.)

 

  • Гра « Чим пишаються тварини луків»

  Для кожної команди ведучий визначає яку небудь тварину. Після кількох хвилин роздумів кожен гравець однієї команди повинен відповісти на питання, чим пишається ця тварина і чому. Наприклад: "жаба пишається тим, що вона добре стрибає і може втекти від ворога", "Жаба пишається тим, що вона зелена і її важко помітити у траві", "Жаба пишається тим, що в неї особливі очі, які допомагають їй помітити і спіймати комара" і т. д

 

Слайд  62, 63

 

  • « Поселіть»  мешканців, що живуть у дивному царстві природи,  у «будиночки».
  • На світанку зібрався Андрійко у невелику подорож. Гукнувши свого друга – собаку Бровка, вирушив хлопчик на луку.
  • Андрійко побачив, що луг вбрався в обнову: сукню одягнув бузкову.  І над нею залюбки цілий день гудуть бджілки. Пречудово в літню днину зацвітає ...
  • Ось на тонких стеблинах бринять між травинок і пеньочків, сині - сині, звуться дзвінко лугові квітки ..

 

  • При вході у це дивне царство Андрійко почув сюрчання дивних створінь, для них іподром – луг, не запряжеш їх у плуг.

 

  • А це що за диво-літаки, що сідають в лузі на квітки?
    Не спочивають з далини, а вантажі беруть вони.
    В саду старому під селом у них є свій аеродром.
    І літаки – за летом лет – везуть туди солодкий мед.

                      Андрійко йшов далі, зачарований красою луків.

 

  • Раптом у траві заворушилося маленьке і зелененьке, дуже спритне і гладеньке. Андрійко хотів впіймати, але у руках хлопчика залишився тільки хвіст.

 

  • Що це за дивний спів: - Під-па-дьом! А потім: - Хавав! Хавав! Андрійко побачив сіру пташку, що чатувала коло свого гніздечка.
     
  • Ой, - раптом скрикнув хлопчик, Повз нього  пробігла маленька сіренька істота  і в нірку сховалась. Андрійко упізнав у ній ….
  • А хто це? Маленький, горбатенький весь луг перерив?

                    бо ледь не наступив на ще одного мешканця, який під              пеньочком  звився клубочком. Бровко підійшов до купки щойно розритого горбочка, та враз грізно загарчав і настовбурчив шерсть. Це був…

  • Ось, зовсім поряд, пройшов птах з довгими ногами у червоних чоботях і у довгому дзьобі він міцно тримав не рибу і не рака. Вона вистромляла булькаті очі іспівала: «Кум-квак».

Знову голосно загавкав Бровко і птах здійнявся у повітря і полетів.

  •                   Час додому, – сказав Андрійко і радісно помахав рукою мешканцям лісу.

     (конюшина, дзвіночки , коник стрибунець , бджілка,  ящірка,(деркачі, перепілки, куріпка сіра),  мишка,кріт, лелека, жаба)

 

                           Гра « Павутина живлення»  (Хто кого їсть?)

 

     Завдання для пошукових груп полягає в тому, щоб назвати якомога більше ланцюгів живлення, які характерні для луків.

  • Цикута — дуже отруйна рослина, причому отруйні властивості зберігаються навіть після висушування і силосування. Відомо немало випадків отруєння тварин. Значну небезпеку вона становить і для дітей, які, не знаючи про отруйні властивості рослини, їдять її кореневища, що мають запах моркви І солодкуваті на смак. Цікаво, що птахи, які поїдають плоди цикути, не зазнають при цьому ніяких хворобливих змій, але людина м’ясом таких птахів може отруїтися. 
  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чемериця -  довговічна, може жити до 50 років. Розвивається дуже повільно, до 10 років утворює лише один листок на рік. Зацвітає через 20—З0 років. Рослина дуже отруйна, проте є цінною лікарською сировиною для медицини .

 

 

 

 

 

 

 

  • Насіння блекоти схоже на макові. Цвіте з травня по жовтень.Лікує зубний біль, радикуліт.

 

  • Дурман вживають як  засіб при задишці, сильних шлунково-кишкових болях, при астматичному кашлі.

 

 

 

  • Кріт може за одну ніч прорити тунель довжиною в 76 метрів.

 

  • Доросла жаба з'їдає за своє життя більше 3 тонн комарів.

 

  • В тілі гусіні більше м'язів, ніж в тілі людини.

 

  • Від укусів бджіл щороку гине в 3 рази більше людей, ніж від укусів гримучих змій.

 

  • Швидкість пересування равлика - близько 1,5 мм/с.

 

  • У метеликів смакові рецептори розташовані на ногах.

 

 

Вчитель. В ефірі була  телепередача каналу «4 класу». Щиро дякуємо за продуктивну працю всім пошуковим групам. На цьому пряма трансляція закінчена.

V. Підсумок уроку. Вправа « Мікрофон».

 

  • Що нового ви дізналися?
  • Щоб переконатися в тому, що новий матеріал ви засвоїли добре, проведемо гру.

Гра «Закінчи речення»

  1.  Організмами-виробниками на луках є… (трав’янисті рослини: голубі дзвіночки, біла королиця, різнобарвна конюшина і т.д.)
  2.  Організмами-споживачами на луках є… (комахи та дрібні тварини)
  3.  Організмами-перетворювачами є… (ґрунтові бактерії, гриби, печериці, дощовики)
  4.  Луки – це природне угруповання, тому що… (тут є живі організми, які можна поділити на три групи: організми-виробники, організми-споживачі та організми перетворювачі, для життя яких існують необхідні умови.)
  5.  Життя тварин не може існувати на луках без рослин, тому що… (рослини є кормом для багатьох тварин.)
  6.  

VІ. Домашнє завдання.

      Опрацювати статтю з підручника « Луки – природне угруповання. Виконати практичні роботи на с. 155 і 156.

 

Додаток1 ребус2ребус3ребус4ребус5

ребус1

 

 

1

 

docx
Додано
27 березня 2018
Переглядів
5232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку