Урок з теми "Плоди. Різноманітність плодів."

Про матеріал
Дана розробка уроку створена з урахуванням вимог до виокремлення наскрізних лінії протягом уроку.
Перегляд файлу

Урок №21: Плід. Різноманітність плодів

Мета уроку: -формувати ключові та предметні компетентності: саморозвитку й самоосвіти створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціальної та громадянської компетентності;сформувати поняття учнів про будову та класифікацію плодів;  екологічну грамотність у учнів, продовжити формування в учнів наукової картини світу;виховувати емоційно-цілісне ставлення до себе та живої природи.

-окреслити наскрізні змістові лінії: громадянськість, здоров’я і безпека, екологія і сталий розвиток, підприємництво та фінансова грамотність.
Обладнання та матеріали: схеми, малюнки, таблиці, м/м дошка,  презентація уроку
Тип уроку: засвоєння нових знань  

Хід уроку

І Організація початку уроку. ІІ Перевірка домашнього завдання
-Яка будова квітки?Яку функцію виконують окремі частини квітки?Що таке запліднення?Чому у квіткових рослин запліднення називають подвійним?Що відбувається з частинами квітки після запліднення?Перевірка знань (виконати вправу «Вірю-не вірю»)
ІІІ Мотивація освітньої діяльності:   Перед вами чарівна скриня. Що в ній, я пропоную вам розгадати: -Те, що знаходиться в чорному ящику нагадує мозок людини. Давньогрецький  учений Геродот розповідав, що жреці у Вавилоні забороняли тримати це вдома простим людям. Тому, що тоді вони дуже швидко стануть розумними.

Найбільшою цінністю є ядро горіха, оскільки воно має не тільки відмінні смакові якості, а є одним із найбагатших за споживчою цінністю і вмістом поживних речовин для людського організму
ІV Вивчення нового матеріалу 

Отже, темою сьогоднішнього уроку є: Плід. Різноманітність плодів

1.Поняття про плід :Народна мудрість каже:«Наш рід добрий на плід» “Який дід, такий його плід”;«Людина без сім’ї, що дерево без плодів»  (громадянська відповідальність). Плід – це генеративний орган квітки, що кріпиться до рослини за допомогою плодоніжки. Плід складається з оплодня і насінини.
2.Утворення плодів і різноманітність (вирішення проблемного запитання, розповідь з елементами бесіди, демонстрування таблиці): Плоди надзвичайно різноманітні за розмірами, формою, будовою оплодня, забарвленням, способом розкривання.
Робота з підручником  ст.160-162 Які  плоди відносяться до сухих і соковитих?

За кількістю води в оплодні ; сухі і соковиті у яких середній шар оплодня накопичує воду і стає солодким і соковитим. Сухі – розкривні і нерозкривні. 



Левко́ Плато́нович Симире́нко (6 (18) лютого 1855, с. Мліїв, нині Городищенський район, Черкаська область  6 січня 1920) український помолог і плодовод.

Симиренки – родина славних земляків, успішних підприємців і меценатів, котрі вийшли з кріпаків та успішно розбудовували Україну. Із клаптика землі на Черкащині, який купив колишній козак Степан Симиренко, його діти й онуки виростили цілу цукрову імперію. А пізніше – стали засновниками наукового садівництва в Україні.Платон Симиренко, батько Левка Симиренка, був не лише талановитим підприємцем, а й садівником. У своїх садах у Млієві він вирощував й удосконалював різноманітні плодові сорти. Тож не дивно, що його син, Левко став одним із найвідоміших українських помологів. Левко Симиренко почав вивчати рослини ще у батьківському саду, і саме тоді описав відомий усім сьогодні сорт яблук Ренет Симиренка, назвавши його так в честь батька, Платона Симиренка. -детальніше про трагічну історію цього славетного роду -за посиланням: https://youtu.be/tXP0e04VazE. 2020 р. Городищенська районна рада Черкащини оголосила Роком родини Симиренків. (громадянська відповідальність)

Лабораторний практикум «Будова плода. Різноманітність плодів»

Мета: ознайомитися з будовою плоду, встановити основні функції його частин.
Під керівництвом учителя, користуючись підручником, таблицями, муляжами, колекціями, визначте типи плодів. Результати дослідження занесіть до таблиці.

Рослина

За кількістю вологи

Якщо, плід сухий :

За кількістю насіння

Тип плоду

Сухий

Соковитий

Розкривний

Не

розкривний

Одно

насінний

Багато

насінний

Пшениця

+

 

 

+

+

 

Зернівка

Яблуко

 

+

 

 

 

+

Яблуко

Горіх

+

 

 

+

 

+

Кістянка

Помідор

 

+

 

 

 

+

Ягода

Соняшник

+

 

 

+

+

 

Сім'янка

Гарбуз

 

+

 

 

 

+

Гарбузина

Горох

+

 

+

 

 

+

Біб

Квасоля

+

 

+

 

 

+

Біб

Редис

+

 

+

 

 

+

Стручок

Апельсин

 

+

 

 

 

+

Помаранець

 

 

 

 

 

 

 

 

Ківі

 

+

 

 

 

+

Ягода

Виноград

 

+

 

 

 

+

Ягода

Груша

 

+

 

 

 

+

Яблуко

 

 

 

 

 

 

 

 


3. Поширення плодів і насіння,значення поширення (робота з таблицею, бесіда):

Для кожної рослини важливо сформувати велику кількість насіння і забезпечити якомога ширше його розповсюдження і розселення.
 V Узагальнення вивченого матеріалу -  Робота у групах:

Завдання 1(здоров'я і безпека)

За забарвленням плоду або його соку можна судити про те, з яких вітамінів і мінералів він складається і кому найбільш корисний. Тому давайте поділимося на колірні групи овочів та фруктів (червоні ,оранжево-жовті плоди, зелені, біло-коричневі, синьо-чорні ) і визначимо, чим корисні ці плоди і кому.

Висновок: лікарі радять не надавати перевагу овочам і фруктам однієї колірної гамми. У кожному овочі та фрукті є своя користь. Тому чим більше різновидів їх буде у вашому раціоні, тим краще.

Завдання 2 (підприємництво та фінансова грамотність)

Уявіть собі, що ви хочете вирощувати овочі у власній теплиці. Підрахуйте  необхідні витрати, пов’язані з цим завданням. Розрахуйте, який прибуток можна отримати при вирощуванні болгарського перцю, помідорів, огірків. Відомо, що розсада перцю коштує 15 грн., помідора – 15 грн., огірка – 10 грн. Один кущ перцю  може дати до 5 кг плодів. 1 кг овочів коштує 35 гривень. Один кущ помідора може дати 5-7 кг плодів. 1 кг коштує 30 гривень. Один кущ огірків може дати 12 кг овочів. кілограм огірків коштує 15 гривень.
Завдання 3(екологія і сталий розвиток)
Встановіть закономірність розповсюдження плодів і насіння дерев, кущів і трав’янистих рослин. Поясніть чому на деревах не буває чіпких плодів, а в рослин трав’яного покриву майже не буває плодів крилаток. Чому плоди багатьох кущів, наприклад шипшини, калини, бузини, мають яскраве забарвлення?

Різноманітність плодів http://learningapps.org/1135258
                  .ю http://learningapps.org/1778263
Розповсюдження плодів  http://learningapps.org/1856955
VI Домашнє завдання

  • Опрацювати § 36.
  • Виконати завдання 3,4 с. 164;використовуючи додаткові джерела інформації,доберіть 5-7 прислів'їв та приказок про плоди
  •               В.р. міні-проект: «Використання плодів»,«Рослини  мандрівники»

                                         Список використаних джерел та літератури:
    1. Хто вбив Симиренка, або Якою стала "яблучна столиця" України Мліїв

https://www.pravda.com.ua/articles/2020/10/16
2. https://uk.wikipedia.org/Симиренко Левко Платонович
3. Славетна історія університету сторінками старовинних книг: видатні вчені-садівники Левко та Володимир Симиренки
https://nubip.edu.ua/node/79642
4. План-конспект уроку біології у 6 класі “Запилення”

https://medialiteracy.org.ua/plan-konspekt-uroku-biologiyi-u-6-klasi-zapylennya
5. Конспект уроку біології в 6 класі з теми "Плід, поширення плодів. Поняття про класифікацію рослин. Лабораторні дослідження: будова насінини; будова плода. Насінина.  https://vseosvita.ua/
6. Розробка уроку з теми "Плоди, їх будова і значення". Реферат.-https://osvita.ua/vnz/reports/pedagog/14308/
7. Фруктово-овочева веселка: чим корисні плоди різних кольорів.– https://rivnepost.rv.ua/news/fruktovoovocheva-veselka-chim-korisni-plodi-riznikh-koloriv

8. Урок на тему: "Плід. Різноманітність плодів"

https://naurok.com.ua/urok-na-temu-plid-riznomanitnist-plodiv

9. Змістові наскрізні лінії при вивченні теми"Рослини".- Модульна контрольна робота вчительки біології СЗШ №1 ім.Т.Г.Шевченка м.Самбора Петрунів Г. М.

docx
Додано
13 березня 2022
Переглядів
637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку