Урок з теми "Політичний та соціально-економічний розвиток Київського, Чернігово-Сіверського та Переяславського князівств у середині ХІІ-першій половині ХІІІ ст." проходить у формі конференції, на якій учні мають представити свої проекти.
1
Тема. Політичний і соціально-економічний розвиток Київського, Чернігово-Сіверського та Переяславського князівств у середині ХІІ – першій половині ХІІІ ст.
Мета: - визначити особливості політичного і соціально-економічного розвитку Київського Чернігово-Сіверського та Переяславського князівств у середині ХІІ – першій половині ХІІІ ст.;
Основні поняття: політична роздробленість, князівство.
Обладнання: карта, картки з джерелами інформації.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання та завдання
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Протягом ХІІ ст. Русь розпадається на окремі князівства, загальна кількість яких нараховувала 10-15 князівств. Найбільшими з них були Володимиро-Суздальське, Новгородське, Смоленське, Київське, Чернігово-Сіверське, Переяславське, Галицьке, Волинське, Турово-Пінське.
Завдання
Відповідь на останнє запитання учні мають дати наприкінці уроку під час узагальнення вивченого матеріалу.
ІV Вивчення нового матеріалу.
Політичний та соціально-економічний розвиток Київського, Чернігово-Сіверського та Переяславського князівств.
Конференція
Урок проходить у формі конференції, на якій учні мають представити свої проекти. На попередньому уроці учні були об’єднані в три групи, кожна з яких отримала завдання підготувати проекти за темою: «Політичний та соціально-економічний розвиток Київського (І група), Чернігово-Сіверського (ІІ група) та Переяславського князівств (ІІІ група)». Протягом тижня учні вели самостійну пошукову роботу, готували повідомлення, підбирали джерела інформації, займалися оформленням проекту. За допомогою вчителя було розподілено обов’язки серед членів групи і призначено керівників – експертів із даного питання (обираються серед сильних учнів). Також заздалегідь учні отримали план, за яким вони мали підготувати свій проект і презентувати його на конференції.
Якщо є можливість, цей урок краще провести в комп’ютерному класі з використанням мультимедійного проектора. У такому разі учні готують комп’ютерні презентації.
План характеристики князівства
Склад учасників конференції
Голова – учитель;
Експерти – керівники груп;
Учнівське журі (два учні, можна запросити когось з учителів);
Комісія з питань розвитку Київського, Чернігово-Сіверського та Переяславського князівств – учні, які готували проекти;
Слухачі – учні, які не брали участі в підготовці проектів.
Сценарій конференції
1.Учитель відкриває конференцію, керує її роботою, бере участь в обговоренні всіх питань.
2. Відбувається презентація проектів кожної групи, під час якої діти характеризують політичний і соціально-економічний розвиток князівств відповідно до плану, а також демонструють плакати, таблиці, схеми, ілюстрації або комп’ютерні презентації. Від групи може виступати один учень або декілька.
3. Експерти доповнюють виступи учнів своєї групи і беруть активну участь в обговоренні питань, відповідаючи на запитання.
4. Запитання до виступаючих можуть ставити всі присутні, крім членів журі.
5. Наприкінці уроку журі відзначає найкращий проект і мотивує своє рішення.
6. Учитель виставляє оцінки за урок усім активним учасникам конференції.
Запитання для обговорення виступів учнів
V. Узагальнення та систематизація знань
Метод «прес»
Учні дають відповіді на запитання, поставлене на початку уроку, використовуючи метод «прес».
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф
Підготувати повідомлення про «Слово о полку Ігоревім» (готує один учень за бажанням)