Урок з теми: "Різноманітність ссавців (Яйцекладні,Сумчасті,Комахоїдні,Рукокрилі)"

Про матеріал

Урок - знайомство із представниками класу Ссавці для учнів 7 класу. Урок проходить у вигляді екскурсії по віртуальному зоопарку,яку проводить учитель разом із учнями - екскурсоводами. Під час уроку демонструється презентація.

Перегляд файлу

Дата проведення _____________________

 

Конспект уроку з біології для учнів 7 класу

Тема: Різноманітність ссавців (Яйцекладні, Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі).

Мета:сформувати уявлення про різноманіття птахів та встановити зв’язки між трибами звірі-звірі; звірі-природа, звірі-людина..

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: друкований зошит, підручник, картки «Різноманіття ссавців», презентація «Різноманіття ссавців част.1», таблиця «Загальна будова ссавців»

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. (2 хв.)

 Привітання учнів, перевірка відсутніх. Організація робочого місця.

ІІ. Актуалізація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (10 хв.)

На минулому уроці ми почали  вивчати представників класу Ссавці. А тому зараз проведемо невелике опитування. Я вам буду зачитувати питання, а ви піднімаєте руку і відповідаєте на них. Всі зрозуміли? Тоді починаємо!

  1.               На які види поділяють волосся ссавців? (остьове, підшерстя, вібриси)
  2. Яка функція вібрисів? (виконують функцію органів дотику)
  3. З яких частин складається зуб ссавця? (коронка, шийка, корінь)
  4. Чим утворена пульпа? (сполучна тканина з кровоносними судинами та нервовими закінченнями).
  5. Через який орган проходить мале коло кровообігу? (через легені).
  6. Яка кров тече від серця у малому колі кровообігу? (артеріальна)
  7. Яке серце у ссавців? (чотирьохкамерне)
  8. У якому органі розвивається зародок? (у матці).
  9. Яку функцію виконує плацента? (забезпечує зв'язок між організмом матері та зародка).

Добре! Всі впоралися з завданням.

А зараз переходимо до завдання 2. Відкриваємо свої робочі зошити на сторінці 56. Вам необхідно виконати завдання 11 самостійно, після чого ми швиденько перевіримо, на виконання завдання 4 хвилини. Всі зрозуміли? Тоді починаємо!

1.+; 2.-; 3.+; 4.-; 5.+; 6.+; 7.-; 8.+; 9.+; 10.+; 11.+; 12.+.

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (3 хв.)

У битві за виживання кожний вид тварин дбає про продовження свого роду, тобто про потомство. Тварини зігрівають, годують і бережуть своїх малят від хижаків. Для ссавців характерний дуже міцний зв’язок між матір’ю і дитинчатами. Наприклад, дитинчата копитних народжуються цілком розвиненими і здатними самостійно пересуватися. Матері сумлінно їх вилизують і підштовхують носом, заохочуючи до того, щоб вони підвелися на ноги — інакше малюки можуть стати легкою здобиччю хижаків. Дитинчата сумчастих тварин з’являються на світ ще на ембріональній стадії, у них добре розвинені тільки передні кінцівки і рот. Подальший їхній розвиток відбувається в сумці.

Коли гепарди відчувають, що їхнім дитинчатам загрожує небезпека, вони переносять їх, одного за одним, у безпечне місце, міцно, але ніжно тримаючи за загривок. Дитинчата не пручаються і терпляче переносять такий «переїзд». Самка хом’яка переносить своїх дитинчат у защічних мішках або у збільшеному проміжку між зубами.

Постановка проблемного питання: Чи всі ссавці піклуються про своє потомство? (Очікувана відповідь: всі, але по різному)

Темою нашого уроку є «Різноманіття ссавців (Яйцекладні, Сумчасті, Комахоїдні, Рукокрилі)».  Тому сьогодні ми поговоримо про качкодзьобів, кенгуру, їжаків та багато інших представників цих рядів.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. (20 хв.)

 

Сьогодні ми з вами у віртуальному зоопарку. Нас будуть зустрічати «екскурсоводи», які зроблять цікаві повідомлення про «жителів зоопарку».

Але для того, аби добре орієнтуватися у класифікації ссавців пропоную заповнити схему. Тож відкриваємо зошити на сторінці 56, завдання 1. У ньому нам необхідно вказати групи ссавців.

Ссавці (Звірі)

 

 

   Першозвірі (Яйцекладні)                            Справжні звірі (Живородні)

 

 

                          Нижчі звірі (Сумчасті)            Вищі звірі (Плацентарні)

 

Тож перший ряд Яйцекладні (Першозвірі).

 

Зараз я вам роздам таблички. Паралельно з розповіддю ви заповните табличку, яку вклеєте до зошита.

 

Слово вчителя:

Яйцекладні ссавці належать до особливої групи - першозвірів. Це невелика група ссавців, поширених в Австралії та на розташованих поблизу неї островах (Тасманія, Нова Гвінея). Подібно до плазунів першозвірі розмножуються, відкладаючи яйця. У них немає плаценти. Численні дрібні протоки молочних залоз відкриваються прямо на поверхню тіла тварини. Дитинчата злизують молоко, що виступає на шкірі. До першозвірів належать єхидни та качкодзьоб. Кількість яйцекладних незначна, істотного практичного значення для людини не мають, а для природи: вони підтримують видове різноманіття, входять до складу тваринних угруповань, є ланками у ланцюгах живлення.

 

А зараз запрошую до слова наших «екскурсоводів»: (поки учні розповідають діти роздивляються малюнки на слайді)

 

Учень 1

Єхидни - наземні рийні тварини, що живуть у норах. Зовні вони нагадують їжаків, оскільки їхнє тіло вкрите жорсткими голками - видозміненими волосками. Під голками росте шерсть. Передня частина  морди видовжена у своєрідний хоботок. Живляться безхребетними, яких добувають за допомогою довгого клейкого язика з товщі ґрунту, під камінням, у мурашниках тощо. Самка єхидни відкладає одне яйце, яке виношує в шкірній сумці на черевному боці.

 

Учень 2

Качкодзьоб веде напівводний спосіб життя. Поширений в Австралії та в Тасманії. Його тіло вкрите густим, жорстким хутром, яке майже не намокає у воді. Качкодзьоб має сплющений хвіст. Пальці кінцівок з’єднані плавальною перетинкою, завдяки цьому тварина добре плаває. На щелепах розташовані рогові чохли, що нагадують дзьоб гусеподібних. Качкодзьоб живиться безхребетними тваринами, яких добуває з дна водойм, проціджуючи воду дзьобом, подібно до качок. Качкодзьоб відкладає та висиджує здебільшого два яйця.

Заповнення таблиці (група Яйцекладні)

 

Ссавців, які народжують живих малят, відносять до справжніх звірів.

Але серед них є такі, у яких плацента або відсутня, або нерозвинена. Це сумчасті ссавці.

 

Тож другий ряд Сумчасті (Нижчі звірі).

 

Слово вчителя:

Самки сумчастих ссавців зазвичай мають шкірну сумку на череві (звідки й походить назва групи), куди відкриваються протоки молочних залоз. Переважна більшість сумчастих поширена в Австралії та Новій Гвінеї. Певні види сумчастих живуть у Південній Америці й лише один вид (північноамериканський опосум) трапляється в Північній Америці. Багато сумчастих є наземними тваринами (наприклад, кенгуру, сумчасті тушканчики) або живуть на деревах (сумчастий ведмідь, або коала, сумчаста летяга тощо), деякі пов’язані з водоймами (водяний опосум) або живуть під землею (наприклад, сумчастий кріт). Серед сумчастих є комахоїдні, хижі чи рослиноїдні види.

Практичне значення: деякі види є об’єктом промислу, деякі потребують охорони, а для природи: вони підтримують видове різноманіття, входять до складу тваринних угруповань, є ланками у ланцюгах живлення.

 

А зараз знову запрошую до слова наших «екскурсоводів»: (поки учні розповідають діти роздивляються малюнки на слайді)

 

Учень 3

Американські опосуми - мешканці лісів. Мають довгий цупкий хвіст, який використовують під час лазіння по деревах. Живляться гризунами, дрібними птахами та їхніми яйцями, комахами, рештками тварин, грибами, рослинами. Активні переважно вночі. Люди споживають у їжу м’ясо опосумів, а також використовують їхнє хутро.

 

Учень 4

Кенгуру - травоїдні тварини, здатні пересуватися стрибками до 1,5 м завдовжки. їхні передні кінцівки короткі, проте задні кінцівки та хвіст розвинені добре. Кенгуру здатні розвивати швидкість до 50 км за годину. Від ворогів захищаються, спираючись на хвіст і завдаючи сильних ударів задніми кінцівками.

 

Слово вчителя:

Цікава інформація про кенгуреня: «... кенгуренята народжуються недоношеними - фактично це просто ембріони. Самка великого рудого кенгуру, що в сидячому положенні досягає п'яти футів заввишки, народжує маля завдовжки півдюйма, і цій сліпій, гладенькій “грудочці” ще доводиться самостійно добиратись до материнської сумки. Крихітне недорозвинене дитинча змушене пробиратись крізь густу шерсть, як крізь джунглі, поки - скоріше дивом, ніж чуттям - не розшукає вхід у сумку. Тоді воно пірнає всередину і міцно присмоктується до соска. (За Джеральдом Дарреллом)

 

 

 

Учень 5

Коала, або сумчастий ведмідь, мешкає у Південній Австралії і зовні нагадує іграшкового плюшевого ведмедика. Ці тварини активні вночі, живляться листками та молодими пагонами певних видів евкаліпту. На початку минулого сторіччя цей вид перебував на межі зникнення, і лише завдяки енергійним заходам уряду та громадськості Австралії його вдалося врятувати.

Заповнення таблиці (група Сумчасті)

 

Слово вчителя:

Ссавців, у яких добре розвинена плацента, відносять до плацентарних. Розглянемо основні групи цих тварин.

І перший серед них ряд, з яким ми познайомимося – ряд Комахоїдні.

Зараз ми знаходимося у тій частині зоопарку, де мешкають представники ряду Комахоїдні. Зуби у них слабко диференційовані, півкулі переднього мозку невеликі. Передній відділ голови утворює хоботок. Дрібні й середні тварини. Живуть у наземному й водному середовищі, а також у ґрунті (кроти). Практичне значення ля людини: винищують безхребетних, які шкодять сільському й лісовому господарству, деякі види — об’єкт промислу, а для природи: вони підтримують видове різноманіття, входять до складу тваринних угруповань, є ланками у ланцюгах живлення, здійснюють ґрунтоутворення.

Тож запрошуємо до розповіді наших «екскурсоводів»

 

Учень 6

Землерийки.  Це дрібні звірки, зовні схожі на мишей, але з мордочкою, витягнутою у вигляді хоботка.. Ніс перетворений у рухомий хоботок. Очі дуже маленькі. Хутро коротке, густе, оксамитове. Хвіст від дуже короткого до дуже довгого, інколи  за довжиною перевищує, навіть, тулуб. Землерийки тримаються поодиноко. Риють нори самі або користуються чужими: кротів, мишей. Можуть поселятися і в порожнинах старих пнів, стовбурів дерев.

 

Учень 7

Кроти. Очі крихітні, з шпилькову голівку, але помітні зовні, оскільки над очним яблуком є ​​вузький проріз в шкірі завдовжки близько 0,5-1 мм. Зовнішнього вуха немає. Забарвлення хутра матово-чорне, нижня частина тіла трохи світліша. У молодих кротів забарвлення темніше. Волосся хвоста виконує дотикальну функцію, завдяки ньому кріт може пересуватися в своїх тунелях задом наперед.

 

Учень  8

 Їжаки – мешканці лісів, степів, окультурених ландшафтів. Поселяються під коріннями дерев, у густих чагарниках, під камінням, риючи нори. Живляться в основному тваринною їжею і, навіть, стійкі до зміїної отрути.  В період між розмноженнями ці тварини ведуть поодинокий спосіб життя. Народжують від 1 до 7 малят. Очі та вуха розвинуті відносно добре. Кінцівки стопоходячі, 5-палі. Голки – це видозмінене волосся. Під шкірою щільним шаром розміщені поздовжні та кільцеві м’язи, завдяки яким тварини скручуються. Вони також добре плавають та лазять. 

Заповнення таблиці (група Комахоїдні)

 

Слово вчителя:

Останній ряд плацентарних, з яким ми сьогодні познайомимося – ряд Рукокрилі.

 

Останнім часом дуже популярними стали фільми жахів про страшних звірюк і вампірів. А чи не думали ви про те, що подібні організми існують насправді у природі? Виявляється, вампіри таки на Землі є. Знаєте, хто саме? Так, кажани. Деякі види кажанів прокушують шкіру людини і тварин, висмоктуючи при цьому кров. Про них і ще про деяких цікавих тварин із ряду Рукокрилі ми з вами зараз дізнаємося.

Рукокрилі - єдина серед ссавців група, пристосована до активного польоту. У них від верхівки другого пальця передніх кінцівок до хвоста вздовж тулуба тягнеться складка шкіри, що слугує крилом. Пальці передньої кінцівки (крім вільного першого) значно видовжені. Подібно до птахів, у рукокрилих є кіль та добре розвинені грудні м’язи, які забезпечують рухи крил. Рукокрилі здебільшого ведуть нічний спосіб життя. Зір у них розвинений погано, проте слух дуже тонкий. Орієнтуються під час польоту та здобувають їжу рукокрилі зазвичай за допомогою ехолокації (лише кажани, не крилани). Це здатність виробляти звукові сигнали високої частоти і сприймати звуки, відбиті від перешкод. Удень ці тварини ховаються на горищах, у дуплах і печерах.

Переважна кількість видів рукокрилих належить до кажанів. В Україні поширені підковоноси , вечірниці, нічниці, нетопирі, довгокрил звичайний тощо. Живляться вони комахами, тому є корисними для людини тваринами. Частина видів узимку впадає у сплячку, частина - мігрує.

Практичне значення для людей: регулюють кількість багатьох видів комах,крилани можуть завдавати шкоди садівництву (поїдають плоди), вампіри можуть бути переносниками цілої низки захворювань (наприклад, сказу), а для природи: вони підтримують видове різноманіття, входять до складу тваринних угруповань, є ланками у ланцюгах живлення, поширюють насіння та запилюють квітки (крилани). Заповнення таблиці група Рукокрилі.

До Червоної книги України занесені: Комахоїдні:  Їжак вухатий; Хохуля руська (Кротові); Білозубка велика, Бурозубка альпійська (Землерийкові); Рукокрилі: Підковоніс малий (Підковоносі); Вечірниця руда (Лиликові).

V. Закріплення набутих знань. (10 хв.)

Аби закріпити знання, які ви отримали на уроці, давайте пограємо у гру «Відгадай загадку».

Я вам читаю загадку, а ваше завдання відгадати її, якщо ви все правильно відгадали, то на слайді ви побачите того, хто був зашифрований у загадці.

Всі зрозуміли? Тоді починаємо.

Загадки:


  1. Это что ещё за шутки:
    Нет ни пуха, ни пера,
    Хвост бобра, а нос от утки,
    И ни утки, ни бобра?

          (Утконос)

  1. Літає крилами, ходить ногами, висить догори лапками. (Кажан)
  2. Невеличка тварина,

          Нюх чудовий має.

          Під землею ловить

          Шкідливих комах

          Та одразу їх поїдає.

          Вона на мишу схожа,

          А в сплячку не впадає.

          Але по кілька разів на день

         То прокидається, То засинає. (Землерийка)


А зараз пропоную вам вконати ще одну вправу  “Хто зайвий?”: Ваше завдання знайти у переліку зайву тварину і пояснити свій вибір. Всі зрозуміли? Тоді починаємо!

1. Єхидна, коала, качкодзьоб. (Коала до Сумчастих, а не до Яйцекладних)

2. Сумчастий кріт, опосум, кріт. (Кріт – до Комахоїдних, а не Сумчастих)

3. Бурозубка, їжак, кенгуру. (Кенгуру до сумчастих, а не Комахоїдних)

4. Хохуля, нічниця, кажан. (хохуля належть до Комахоїдних, а не Рукокрилих).


VІ. Інструктаж домашнього завдання.(5 хв.)

Підбиття підсумків уроку:

  • Що сподобалося на уроці?
  • Що найбільше запам'яталося ?

Оголошення оцінок.

Будь-ласка запишіть домашнє завдання з дошки. Вам необхідно прочитати параграф 24.

Наш урок добігає кінця. Дякую вам за плідну працю.

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
8313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку