Урок з теми "Рослинні угруповання"

Про матеріал
Конспект уроку з біології у 6 класі з теми "Рослинні угруповання" метою якого є розкрити особливості розселення рослин у природі, сформувати поняття про рослинні угруповання та їхні типи, ознайомити учнів із структурою природного угруповання та встановити взаємозв’язки між його компонентами. Пропонується робота в групах над створенням освітнього продукту з використанням роздаткового матеріалу, малюнків, схем, таблиць, фізичної карти України, комп’ютера, проектора, презентації
Перегляд файлу

                                                      

Тема: Рослинні угруповання

Мета: розкрити особливості розселення рослин у природі, сформувати поняття про рослинні угруповання та їхні типи, ознайомити учнів із структурою природного угруповання та встановити взаємозв’язки між його компонентами; розвивати вміння працювати в групах, навички самоаналізу, сприяти розвиткові образного, абстрактного та критичного мислення, спонукати учнів до аналізу та оцінки впливу діяльності людини на рослинні угруповання, удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища і рослин рідного краю; продовжувати екологічне виховання на основі усвідомлення зв’язків між усіма природними компонентами у рослинному угрупованні.

 

Очікувані результати: учні називають та розпізнають основні типи рослинних угруповань, види ярусності; наводять приклади панівних рослин різних рослинних угруповань: лісів, степів, лук, боліт; пояснюють відповідними прикладами зв’язок між складом рослинних угруповань та умовами середовища.

Місце уроку в темі: останній

Міжпредметні зв’язки: географія, література, образотворче мистецтво

Методи і методичні прийоми:

За джерелом передачі та сприйняття навчальної інформації:

  • словесні: розповідь-пояснення, опис, бесіда;
  • наочні: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
  • практичні: навчальні вправи.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

За логікою передачі та сприйняття навчальної інформації:

  • індуктивні
  • дедуктивні.

     За ступенем самостійності мислення учнів:

  • репродуктивні;
  • продуктивні:
  • проблемні;
  • проблемно – пошукові;
  • евристичні.

     За характером управління навчальною роботою:

  • навчальна робота під керівництвом учителя;
  • самостійна робота учнів:
  • робота з підручником;
  • робота у групах;
  • виконання письмових завдань.

Обладнання та матеріали: роздатковий матеріал, малюнки, схеми, таблиці, фізична карта України, комп’ютер, проектор, презентація

Тип уроку:  комбінований

 

ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку, налаштування на роботу, створення позитивного мікроклімату.

«Хвилинка –розминка»

У кого є домашні улюбленці підніміть праву руку;

Хто полюбляє морозиво – ліву руку;

Хто любить поспати – плесніть у долоні;

А хто має друзів – посміхніться  СЛАЙД «Посмішка»

Вправа «Вибери свій настрій» (учні мають змогу вибрати із запропонованих смайликів свій «настрій» з яким вони прийшли на урок.)

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Вправа «Поміркуй» (двоє учнів працюють біля дошки)

  • Пояснити, як взаємозв’язані такі поняття, склавши схему: однорічні, кущі, хвойні, дерева, багаторічні, трави, листяні, життєві форми рослин, ялина, липа, калина, проліски, тюльпани, чорнобривці, огірки.
  • Пояснити, як взаємозв’язані такі поняття, склавши схему: екологічні групи, відносно води, за освітленням, відносно температури, посухостійкі, помірно-вологолюбні, вологолюбні, водні, кактус, світлолюбні, тіньовитривалі, тіньолюбні, сосна, холодовитривалі, теплолюбні, диня

Вправа «Кошик» (один учень працює біля дошки (фліп-чарт)

  • Розподілити картинки плодів за групами (сухі та соковиті) у відповідний кошик: горіх, зернівка, кістянка, сім’янка, ягода, гарбузина, померанець, яблуко, багатокістянка, супліддя ананасу

Вправа «Доповнити речення» (для усіх учнів класу)

  • Голкоподібний видозмінений листок голонасінних………(хвоїнка)
  • Листки у папороті великі, розсічені і називаються ……………(вайї)
  • Органи, у яких утворюються спори, називаються……………….(спорангіями)
  • Мохи прикріплюються до поверхні субстрату за допомогою ………………(ризоїдів)
  • Хламідомонада, евглена, хлорела – це представники…………….(зелених водоростей)
  • Речовину агар-агар використовують для……………(виготовлення желе, мармеладу)
  • Зозулин льон – це……………..(представник мохів)
  • Для запліднення спорових рослин потрібна………….(вода)
  • Орляк, страусник, сальвінія – це представники ……………(папоротей)
  • У сосни немає квіток, але утворюються……………..(шишки)
  • За кількістю сім’ядолей покритонасінні поділяють на …………..(однодольні і дводольні)
  • Найменшою таксономічною одиницею є ………..(вид)
  • Іншими словами Покритонасінні називають……………(Квіткові)
  • До Голонасінних відносимо………….(сосну, ялину, модрину, кедр, ялівець)
  • Голонасінні мають таку назву тому що ……..(насінини розташовані зверху на лусках)
  • Покоління, яке утворює статеві органи, в яких формуються чоловічі та жіночі статеві клітини називається…………………..(статевим)
  • Від проростання спори до запліднення у плаунів проходить період  до…………(15 років)

Сьогодні ми з вами спробуємо відкрити ще одні двері у незвіданий світ ботаніки. СЛАЙД «Двері»

3. Мотивація навчальної діяльності

Запитання для обговорення:

— Чи є на земній поверхні території, не заселені рослинами? (Можливі варіанти відповідей учнів: Антарктида, пустелі, гірські вершини тощо.)

Слово вчителя  СЛАЙД «Земля»

  На земній кулі майже скрізь трапляються представники рослинного світу. Близько шостої частини суші вкриті лісами. Велику площу займають степи, савани, луки, поля. Живуть рослини в морях і океанах, прісних водоймах. Вони є навіть у пустелях, Арктиці, Антарктиді та на снігових гірських вершинах. СЛАЙД «Антарктида» 

Усім відомо, що через унікальність природних умов Антарктиди та її тривалу ізоляцію рослинний світ материка дуже своєрідний. На материку трапляються мохи, лишайники, водорості, гриби, бактерії. У більш теплих районах (на північному заході) ростуть кілька видів трав’янистих квіткових рослин. У деяких місцях, наприклад на узбережжі Землі Уїлкса, мохи і лишайники утворюють щільний яскраво-зелений покрив. В Антарктиді чимало озер, де живуть незвичайні мікроорганізми, а також унікальні види діатомових водоростей. СЛАЙД «Гори»

Рослини зустрічаються і на гірських вершинах. Ось, наприклад, у Карпатах росте цікава рослина – едельвейс, яку місцеві жителі називають «шовкова косиця». Ця квіткова рослина занесена до Червоної книги України.

Повідомлення теми. СЛАЙД«Тема» Визначення разом з учнями мети уроку. СЛАЙД «Мета»

4. Вивчення нового матеріалу

  1.   Розселення рослин у природі. (Розповідь учителя, бесіда, демонстрація фізичної карти та карти природних зон України.)

Розповідь учителя

СЛАЙД «Карта». Давайте розглянемо фізичну карту України. Всі ми можемо сказати, що на ній переважає зелений колір, а це – рівнинна територія (95% площі займають рівнини і лише 5 % - це гори: Карпати та Кримські). СЛАЙД «Цифри» Розмаїтий рослинний покрив України представляють понад 30 тис. видів вищих рослин, серед яких переважають трав’янисті. Дерев і чагарників лише 280 видів. Більш як 600 видів вищих рослин є ендеміками — такими, що трапляються тільки на цій території. Сукупність видів рослин, що зростає на певній території називають флорою. СЛАЙД «Карта». Рослини, що ростуть на певній території, пристосувавшись до однакових природних умов (клімату, рельєфу, геологічної будови, ґрунтів та ін.), утворюють рослинні угруповання. СЛАЙД «Угруповання». Розрізняють угруповання природні та штучні. СЛАЙД (3)«Класифікація угруповань».

У них гармонійно співіснують дерева, кущі, трав’янисті рослини, мохи, лишайники, гриби. Найпоширенішими в Україні є лісові, степові, лучні та болотні рослинні угруповання. У різних частинах України їхній видовий склад неоднаковий.

           2. Типи рослинних угруповань. (Робота в групах, створення  міні-проекту з використанням підручника, роздаткового матеріалу, презентація роботи) РЕФЛЕКСІЯ (Музика)

           — Чим характеризується такий тип рослинних угруповань, як: СЛАЙДИ

I група — ліс;

II група — степ;

III група — луки;

IV група — болото.

 

 Фізкультхвилинка:

«Вправа для тих, хто….»

(ведучий робить вправу, говорить речення і вказує на якусь характеристику, наприклад «Вправа для тих, хто народився влітку» або «Вправа для тих, хто любить цукерки», потім естафета передається наступному ведучому за бажанням

Обговорення результатів групової роботи, презентація міні-проектів,   заповнення  таблиці

Типи рослинних угруповань

Рослинне угруповання

Характеристика

Ліс:

 

 

 

а) широколистяний

 

б) мішаний

 

в) хвойний

Угруповання, в якому домінують деревні рослини. Серед трав’янистих рослин лісу є: анемони, проліски, цибулька гусяча, ряст, підсніжники, печіночниця.

 

Утворений листопадними деревами: дубовий, березовий, буковий.

Одночасно ростуть листопадні і вічнозелені (хвойні) рослини: дуб, сосна, береза.

Утворений голонасінними рослинами: сосною, ялиною, модриною.

Луки:

а) природні

 

б) штучні

Угруповання, у яких переважають багаторічні трав’янисті рослини, що розвиваються за умов достатньої зволоженості.

 

Створені людиною для випасу худоби (пасовища) і сінокосів.

Серед рослин зустрічаються: деревій, люпин, тимофіївка, тонконіг, фіалка триколірна, лучна гвоздика, жовтець, конюшина.

Степ

Угруповання трав’янистих рослин, пристосованих до тривалих посушливих періодів (переважно злаки: ковила, костриця і лілійні).

Болото

Дуже зволожена територія, на якій ростуть болотні рослини: мох сфагнум, осока, очерет, рогіз, росичка, журавлина, осика, верба.

 

5. Узагальнення та систематизація знань

Вставити пропущені в тексті слова.

Сукупність рослин різних видів, які ростуть на певній території і пристосовані до умов цієї території, називається .................. . До них належать ...................., ....................., ...................... та ...................... . Кожне рослинне угруповання характеризується певним просторовим розташуванням різних видів — ................. Верхні яруси займають ...................... рослини, а нижні — ...................... і ...................... рослини. Сукупність видів рослин, що зростає на певній території, називають ...................... . Серед рослин лісу переважають………... Ліси бувають ….. Болота бувають …….Сади, поля, квітники – це угруповання ………….….., які створені людиною.

 

 

Заповнений текст: СЛАЙД

Сукупність рослин різних видів, які ростуть на певній території і пристосовані до умов цієї території, називається рослинним угрупованням. До них належать ліси, болота, луки та степи. Кожне рослинне угруповання характеризується певним просторовим розташуванням різних видів — ярусністю. Верхні яруси займають світлолюбні рослини, а нижні — тіньовитривалі і тіньолюбні рослини. Сукупність видів рослин, що зростає на певній території, називають флорою. Серед рослин лісу переважають дерева. Ліси бувають широколистяні, хвойні, мішані. Болота бувають низові і верхові. Сади, поля, квітники – це угруповання штучні, які створені людиною.

 

Гра «Хрестики-нулики»

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв рослин:

1) лісу

1 проліски

2 сфагнум

3 чина

4 росичка

5 клен

6 тонконіг

7 кислиця

8 ковила

9 ряст

Відповідь: 1–5–9

2) луки

1 очерет

2 деревій

3 сосна

4 типчак

5 люпин

6 рогіз

7 верба

8 тимофіївка

9 вільха

Відповідь: 2–5–8

3) болота

1 анемона

2 деревій

3 сфагнум

4 ковила

5 люпин

6 рогіз

7 сосна

8 тимофіївка

9 осока

Відповідь: 3–6–9

 

Вправа «Валіза»  СЛАЙД

Учням пропонується перелік рослин, які їм необхідно розподілити за рослинними угрупованнями: ліс, степ, луки, болота.

 

 

Перелік рослин: осока, тонконіг, лілія, ліщина, костриця, журавлина, береза, тюльпан, конюшина,  сфагнум, тимофіївка, ряст, рогіз, деревій, ковила, дуб.

 

Очікувані відповіді учнів:

Ліс — дуб, ліщина, ряст, береза.

Степ — лілія, тюльпан, ковила, костриця.

Луки — деревій, тонконіг, тимофіївка, конюшина.

Болота — осока, журавлина, сфагнум, рогіз.

 

6. Підбиття підсумків уроку  СЛАЙД «Краса Землі»

«Літературна хвилинка» вірш «Краса на землі»  Надії Красоткіної  (читає учень)

Яка ж краса на цій землі!
У кожну пору загадкова…
Великі квіти і малі,
І луг, і річка пречудова…
Он верби схилені стоять,
У чистих водах миють коси.
А в небесах пташки летять,
На травах, наче перли, роси.
А кольори, а кольори!
В словах цього не передати!
І стільки радості й жури…
Що хочеться цей світ обняти,
Бо стільки світла він несе,
Душа від щастя просто сяє!
Тут рідне, дороге усе,
І серце від краси співає.
Поглянь лишень, яка краса!
Упитись можна до нестями…
В природі справжні чудеса…
Природа диво робить й з нами…          

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

7. Домашнє завдання  СЛАЙД

           Завдання для всього класу:

 опрацювати параграф №46, запитання в кінці параграфа с.209 (усно).

 Повторити тему «Видозміни кореня», параграфи №38-45

           Індивідуальні та творчі завдання:

           підготувати листівку «Рослина мого краю» (на вибір)*,

 

Завантаження...
docx
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
25281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку