Тема: Розв'язування задач з теми "Механічний рух" за допомогою рівнянь
Мета:
формування предметних компетентностей: розширити коло застосування математичних знань про рівняння під час розв’язування задач з фізики , формувати цілісне уявлення про світ, показати взаємозв’язок фізики , математики, техніки; ознайомити з науковими основами сучасного виробництва через контекстні задачі;
розвивати навички здатності створювати реальні інженерні моделі, аргументовану наукову мову;
виховувати ініціативу,організованість, звичку до системної праці, роботи в групі.
розвивати ключові компетентності:
Очікувані результати: учні оцінюють на якісному рівні результати застосування набутих знань в реальних життєвих ситуаціях, відтворюють фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, створюють механічну модель сільськогосподарського агрегата, спілкуються грамотно і усвідомлено науковою мовою.
Форма проведення уроку: практичне заняття
Тип уроку: корекції основних компетентностей
Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор, комп'ютер, екран,
мультимедійна презентація з теми, конструктор металевий, конструктор LEGO, 2 пластикові півлітрові пляшки з кришками, гумова стрічка, скотч, зубочистки , стрічка, голка, нитки, 2 котушки , пінопласт, роздатковий матеріал.
Хід уроку:
№ |
Етап уроку |
Час |
Методи та прийоми навчання |
І. |
Організаційний момент. Розминка |
2 хв |
Вправа «Встав голосні» |
ІІ |
Перевірка домашнього завдання |
3 хв |
Повторення вивченого матеріалу |
ІІІ |
Мотивація освітньої діяльності |
2хв |
Лірична хвилинка |
ІV |
Актуалізація опорних знань |
5 хв |
Інтелектуальний тир |
V |
Виконання практичних завдань на повторення і закріплення основних умінь і навичок. |
27 хв |
Розв’язування рівнянь. Розв’язування контекстних задач |
VІ |
Підсумки уроку .Рефлексія |
5 хв |
Фронтальне опитування. Створення хмари слів. Оцінювання |
VІІ |
Домашнє завдання |
1 хв |
Репродуктивного та творчогохарактеру |
І. Організаційний момент
Вправа «Встав голосні»
Прочитайте слово, в якому пропущені всі голосні літери.
Рвннн (рівняння)
ІІ. Перевірка домашнього завдання
№ 505 |
||
1 |
9в + 6в – 15 = 615 |
в = 42 |
2 |
17х – х + 19 = 170 |
х = 9 |
№ 507 |
||
1 |
(х - 23) : 26 + 8 |
х = 231 |
2 |
1728 : (56 - х) = 36 |
х = 8 |
ІІІ. Мотивація освітньої діяльності
Вчитель математики: Ви же знаєте, що таке рівняння, що означає розв'язати рівняння. А чи замислювалися ви над тим, навіщо нам вміння розв'язати рівняння?
Сьогодні гномик Вася
З'явився знов у класі
З цікавими задачами
Прийшов циркач до нас,
Щоб швидше до роботи
Узявся 7 клас
Річ у тім, що дуже багато різноманітних задач набагато простіше розв'язуються якщо скласти рівняння, спираючись на їхню умову.
Вчитель фізики: Сьогодні ми з вами також розглянемо практичне застосування законів механіки в процесі роботи машин і механізмів на конкретних прикладах сільськогосподарського виробництва.
ІV. Актуалізація опорних знань
Відкриваємо картинку - асоціацію до сьогоднішньої теми та даємо відповідь Презентація до уроку. Слайд №2
40 – t = 16 |
22 : 11 |
с – 11 = 22 |
2∙ t=48 |
Формула для визначення швидкості |
22 + 11 |
в : 11 = 22 |
72 + 8 |
S= 25 ∙ 0,5 |
9·х = 63 |
72 : у = 8 |
Формула для визначення часу |
Х= -3+4∙t, при t=2 |
22 - 11 |
35 = 5-2∙t |
40 - 16 |
V. Виконання практичних завдань на повторення і закріплення основних умінь і навичок.
Вчитель математики: Одним із самих трудомістких процесів на тваринницьких та птахівничих фермах є роздавання кормів, на долю якого припадає 30-40% від загальних витрат праці по обслуговуванню тварин та птахів. Від своєчасного роздавання кормів рівномірного його дозування залежить ефективність всіх зоотехнічних заходів по годівлі тварин і птахів.
Слайд №3
Вчитель фізики: Застосування транспортера значно полегшує працю працівників тваринницької ферми. Перед вами фізична задача (слайд №4):
Задача 1. Транспортер ТК–ББ, яким роздають тваринам корм, рухається із швидкістю … м/с. Відстань до крайньої тварини – … м. Визначити час, за який буде роздано корм.
Вчитель фізики: Але поки що нам необхідно вставити значення швидкості та відстані
Вчитель математики: Я вам допоможу. Ось , розв’яжіть рівняння і значення з’являться (рівняння записані на дошці).
Учні виконують завдання.
І варіант (значення швидкості) ІІ варіант (значення відстані)
Розв’яжіть рівняння
І варіант
|
ІІ варіант
|
24 ∙ 8 + 12х = 210 12х=210-192 12х=18 х=1,5 |
37 + 37·3 + х + х = 296 37(1+3) + 2х=296 2х=296-136 2х=160 х=80
|
Учні заповнюють умову задачі та розв’язують її
Вчитель фізики: Спробуйте зробити транспортер
Учні в групах створюють моделі: І група- з конструктора LEGO, ІІ група- з пластику (2 пластикові півлітрові пляшки з кришками, гумова стрічка, скотч, зубочистки ), ІІІ група –з підручних засобів (стрічка, голка, нитки, 2 котушки , пінопласт), ІV - з металевого конструктора.
Вчитель фізики:
Задача 2. Чи однакові шляхи проходять праві та ліві колеса автомобіля під час поворотів?
Відповідь. Під час правого повороту більший шлях проходить ліве колесо,а лівого – праве.
Слайд № 4
Задача 3 Здійснюється механізований збір урожаю. Із бункера комбайна зерно висипається в кузов автомобіля. З якою швидкістю повинен рухатися автомобіль?
Відповідь. Із швидкістю комбайна.
Задача 4. Автомобіль і комбайн, що збирає зерно, рухаються полем прямолінійно, певний час відстань між ними не змінюється. Відносно яких тіл кожен з них знаходиться в русі та стані спокою?
Відповідь. Один відносно одного вони знаходяться у стані спокою. Рухаються відносно скошених валків пшениці, країв поля, трансформаторної підстанції та ін.
Учень біля дошки розв’язує задачу
Задача 5. (Слайд № 5) Трактор Т–150 рухався вгору 2хвилини 30 секунд із певною швидкістю , а потім 3 хвилини горизонтальною дорогою , збільшивши швидкість на 5,6 м/с . З якою швидкістю рухався трактор під час підйому, якщо подолано їм відстань 1 км 800 м?
Нехай х-швидкість трактора під час підйому,
тоді (х+5,6) – швидкість трактора по горизонтальній дорозі.
Складаємо і розв’язуємо рівняння:
150х + 180(х+5,6)=1800
330х + 1008=1800
330х=1800-1008
330х= 792
х=2,4
Відповідь: 2,4 м/с
Робота в групах
Вчитель фізики: Використовуючи технічні характеристики сільськогосподарського агрегата, складіть задачу на рівняння. Слайд № 6
За QR–кодом учні отримують матеріал та складають задачу на рівняння (додаток 1)
І група
|
ІІ група
|
ІІІ група
|
ІV група
|
VІ. Підсумок (усне опитування)
1. Яке рівняння треба скласти для розв'язку задач?
а) Вася купив 2 кг цукерок по 9 гривень за кілограм і х кг тістечок по 18 гривень за кілограм. Скільки коштує вся покупка?
Відповідь: 2· 9 + 18х = 18 + 18х
2. Яке з чисел є коренем рівняння 10 – х = х + 2 ?
1) 0; 2) 1; 3) 2; 4) 4
Відповідь: 4) 4
3. Яке з рівнянь має корінь, що дорівнює нулю, тобто х = 0 ?
1) 2х = х + 1; 2) 10х = 0; 3) 1х = 3; 4) х + 6 = х – 5.
Відповідь: 2) 10х = 0
4. Похилою площиною елеватора, протягом 5 с зсовується зерно з середньою швидкістю 4 м/с. Яка довжина транспортера? Відповідь. l = 20 м.
(Елева́тор (англ. elevator — «той, що підіймає») — зерносховище, обладнане для підіймання, сушіння і зберігання великої (10—150 тис. т) кількості зерна. Перші елеватори в Україні були збудовані в 1893 р. в Одесі та Миколаєві)
Вчитель математики: Чому ми навчилися під час уроку?
(Створення хмари тегів слів з даної теми)
За допомогою ToonyTool.com учні під керівництвом учителя створюють хмару слів з даної теми (10-15 слів)
Взаємооцінювання під керівництвом учителя
VIІ. Домашнє завдання (репродуктивного та творчого характеру)
З математики: Повторити все про рівняння; виконати № 509, 511, 477 (п. 17). Розв’язати рівняння до задачі з QR-кодом.
З фізики: Повторити блок «Механічний рух», створити ментальну карту до даної теми у застосунку ToonyTool
Додатки
Додаток 1
І група Зернозбиральний комбайн
Технічні характеристики комбайну JOHN DEERE 9500
Потужність |
160-186 к.с. |
Об’єм паливного баку |
530 л. |
Швидкість |
1,7-32 км/год |
Довжина соломотрясу |
4,5 м |
Ширина соломотрясу |
1,4 м |
Діаметр молотильного барабану |
660 мм |
Ширина молотильного барабану |
1362 мм |
Вага без жатки |
11230 кг |
Варіант відповіді:
Ширина соломотрясу зернозбирального комбайну JOHN DEERE
менше від довжини на 3,1 м. Визначити ширину та довжину соломотрясу
зернозбирального комбайну, якщо його площа дорівнює 6,3 м2.
ІІ група
ТРАКТОР
Тра́ктор (англ. tractor, лат. traho — тягну) — безрейковий транспортний засіб, що використовується як тягач. Вирізняється низькою швидкістю і великою силою тяги.
Технічні характеристики трактору ХТЗ-16131 (Україна)
Потужність |
142 кВт, 190 к.с. |
Об’єм паливного баку |
280 л |
Максимальна швидкість |
32 км/год |
Довжина |
6640 мм |
Ширина |
2480 мм |
Висота |
3375 мм |
Колісна база (відстань між колесами) |
2800 мм |
Експлуатаційна маса |
8260 кг |
Варіант відповіді:
Чому дорівнює довжина трактору ХТЗ-16131 , якщо об’єм, який він займає у просторі дорівнює 56 м3, його ширина менша на 4,16 м, а висота менша майже в 2 рази від його довжини.
ІІІ група
Самохідний обприскувач
— неодмінна умова для інтенсивної технології вирощування культур
Обприскувач — інструмент, що зазвичай застосовується в сільському господарстві для того, щоб обприскувати водою чи іншою рідиною ґрунт, що має недостатньо вологи. В результаті обприскування поліпшується живлення коренів рослин вологою і поживними речовинами, знижується температура приземного шару повітря і збільшується його вологість.
Технічні характеристики самохідного обприскувача
Потужність |
183 кВт, 245 к.с. |
Об’єм паливного баку |
350 л |
Робоча швидкість |
28 км/год |
Транспортна швидкість |
47,6 км/год |
Варіанти ширини штанги |
27, 30 м |
Регулювання висоти штанги |
40 – 220 см(в залежності від розміру шин) |
Ємкість баку для розчину |
3028 л |
Продуктивність |
24 – 36 га/год (при ширині штанги 30 м) |
Варіант відповіді:
Робоча швидкість самохідного обприскувача 8 м/с.
Визначити відстань , яку подолає самохідний обприскувач, якщо за перші 15 с руху долає відстань 117 м , а решту за 2 хв .
ІV група
Фронтальний навантажувач
Фронтальний навантажувач – це спеціальна техніка, призначена для вантаження і розвантаження різних матеріалів, використовується для землерийних , а так само для переміщення всіляких будматеріалів, таких як щебінь, пісок, гравій і інші сипкі матеріали. Розрахований для тракторів потужністю двигуна від 60 до 120 к.с.
Технічні характеристики фронтального навантажувача
Потужність |
162 кВт, 220 к.с. |
Об’єм паливного баку |
300 л |
Швидкість руху |
До 15 км/год |
Максимальна швидкість переднім ходом |
38 км/год |
Довжина |
8200 мм |
Ширина |
3000 мм |
Висота |
3485 мм |
Колісна база (відстань між колесами) |
2200 мм |
Радіус повороту |
6400 мм |
Робочий цикл |
17 с |
Вантажопідйомність |
5000 кг |
Об’єм ковша |
3 м3 |
Кут нахилу |
28° |
Висота підняття робочого елемента |
2,3 – 4,1 м |
Варіант відповіді:
Коли в бак фронтального навантажувача налили 50 л палива, то заповнили його повного об’єму. Якщо в бак налити 100 л палива, то це складає повного об’єму баку. Знайти повний об’єм баку.