Урок з теми "Розв'язування задач з теми "Механічний рух" за допомогою рівнянь"

Про матеріал
Методична розробка уроку з елементами STEM-освіти для учнів 7 класу, на якому через практичне застосування науково-технічних знань здійснюється інженерно-технічна діяльність учнів. Дане заняття містить інтеграцію трьох предметів: математики, фізики, технологій. Розроблено у співавторстві з учителем математики.
Перегляд файлу

Тема: Розв'язування задач з теми "Механічний рух" за допомогою рівнянь

Мета:

     формування предметних компетентностей: розширити коло застосування математичних знань   про рівняння під час розв’язування задач з фізики ,  формувати цілісне уявлення про світ, показати взаємозв’язок фізики , математики, техніки;  ознайомити з науковими основами сучасного виробництва через контекстні  задачі;

       розвивати навички  здатності створювати реальні інженерні моделі,   аргументовану наукову мову;

       виховувати ініціативу,організованість, звичку до системної праці, роботи в групі.

розвивати ключові компетентності:

  • математична компетентність (уміння  застосовувати  математичні методи для аналізу та опису фізичних моделей реальних явищ та процесів);
  • спілкування державною мовою (розуміти інформацію з текстового джерела; усно й письмово тлумачити фізичні поняття, факти, явища) ;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях (пояснювати технологічні процеси;  використовувати знання з фізики та математики для вирішення завдань, пов’язаних із реальними об’єктами  техніки);
  • Інформаційно-цифрова компетентність (використовувати сучасні пристрої для отримання, опрацювання, збереження, передачі та представлення інформації);
  • ініціативність і підприємливість (оцінювати власні здібності щодо вибору майбутньої професії, пов’язаною з фізикою чи технікою)
  • уміння вчитися впродовж життя (планувати, організовувати, здійснювати, власну навчально-пізнавальну діяльність).

 

Очікувані результати: учні оцінюють на  якісному рівні результати застосування набутих знань в реальних життєвих ситуаціях, відтворюють фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, створюють механічну модель сільськогосподарського агрегата, спілкуються грамотно і усвідомлено науковою мовою.

Форма проведення уроку: практичне заняття

Тип уроку: корекції основних компетентностей

Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор, комп'ютер, екран,

 мультимедійна презентація з теми, конструктор металевий, конструктор LEGO, 2 пластикові півлітрові пляшки  з кришками, гумова стрічка, скотч, зубочистки , стрічка, голка, нитки, 2 котушки , пінопласт, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку:

 

Етап уроку

Час

Методи та прийоми навчання

І.

Організаційний момент. Розминка

2 хв

Вправа «Встав голосні»

ІІ

Перевірка домашнього завдання

3 хв

Повторення вивченого матеріалу

ІІІ

Мотивація освітньої    діяльності

2хв

Лірична хвилинка

ІV

Актуалізація опорних знань

5 хв

Інтелектуальний тир

V

Виконання практичних завдань на повторення і закріплення основних умінь  і навичок.

27 хв

Розв’язування рівнянь.

Розв’язування контекстних задач

Підсумки уроку .Рефлексія  

5 хв

Фронтальне опитування.

Створення хмари слів.

Оцінювання

VІІ

Домашнє завдання

1 хв

Репродуктивного та творчогохарактеру

І. Організаційний момент

Вправа «Встав голосні»

Прочитайте слово, в якому  пропущені всі голосні літери.

Рвннн     (рівняння)

ІІ. Перевірка домашнього завдання

№ 505

1

9в + 6в – 15 = 615

в = 42

2

17х – х + 19 = 170

х = 9

№ 507

1

(х - 23) : 26 + 8

х = 231

2

1728 : (56 - х) = 36

х = 8

ІІІ. Мотивація освітньої    діяльності

Вчитель математикиВи же знаєте, що таке рівняння, що означає розв'язати рівняння. А чи замислювалися ви над тим, навіщо нам вміння розв'язати рівняння?

Сьогодні гномик Вася

 З'явився знов у класі

 З цікавими задачами

 Прийшов циркач до нас,

 Щоб швидше до роботи

 Узявся 7 клас

 

 Річ у тім, що дуже багато різноманітних задач набагато простіше розв'язуються якщо скласти рівняння, спираючись на їхню умову.

Вчитель фізики: Сьогодні  ми з вами  також розглянемо  практичне  застосування  законів  механіки  в процесі  роботи  машин і механізмів на конкретних  прикладах  сільськогосподарського виробництва.

ІV. Актуалізація опорних знань

Відкриваємо картинку - асоціацію до сьогоднішньої теми та даємо відповідь Презентація до уроку. Слайд №2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

40 – t = 16

22 : 11

с – 11 = 22

2 t=48

Формула для

визначення швидкості

22 + 11

в : 11 = 22

72 + 8

S= 25 0,5

9·х = 63

72 : у = 8

Формула для

визначення часу

Х= -3+4∙t,

при t=2

22 - 11

35 = 5-2∙t

40 - 16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Виконання практичних завдань на повторення і закріплення основних умінь  і навичок.

Вчитель математики: Одним із самих трудомістких процесів на тваринницьких та птахівничих фермах є роздавання кормів, на долю якого припадає 30-40% від загальних витрат праці по обслуговуванню тварин та птахів. Від своєчасного роздавання кормів рівномірного його дозування залежить ефективність всіх зоотехнічних заходів по годівлі тварин і птахів.

Слайд №3

Вчитель фізики: Застосування транспортера значно полегшує працю працівників тваринницької ферми. Перед вами  фізична задача (слайд №4):

Задача 1. Транспортер ТК–ББ, яким роздають тваринам корм, рухається із швидкістю … м/с. Відстань до крайньої тварини – … м. Визначити час, за який буде роздано корм.

Вчитель фізики: Але поки що нам необхідно вставити  значення швидкості та відстані

Вчитель математики: Я вам допоможу. Ось , розв’яжіть рівняння і значення з’являться (рівняння записані на дошці).

 

Учні виконують завдання.

І варіант  (значення швидкості)                ІІ варіант (значення відстані)

Розв’яжіть рівняння

І варіант

 

ІІ варіант

 

24 ∙ 8 + 12х = 210

12х=210-192

12х=18

х=1,5

37 + 37·3 + х + х = 296

37(1+3) + 2х=296

2х=296-136

2х=160

х=80

 

Учні заповнюють умову задачі та розв’язують її

Вчитель фізики: Спробуйте зробити транспортер

Учні в групах створюють моделі: І група- з конструктора LEGO, ІІ група- з пластику (2 пластикові півлітрові пляшки  з кришками, гумова стрічка, скотч, зубочистки ), ІІІ група –з підручних засобів (стрічка, голка, нитки, 2 котушки , пінопласт), ІV  - з металевого конструктора.

 

Вчитель фізики: 

Задача 2. Чи однакові шляхи проходять праві та ліві колеса автомобіля під час поворотів?

 Відповідь. Під час правого повороту більший шлях проходить ліве колесо,а лівого – праве.

Слайд № 4

Задача 3 Здійснюється механізований збір урожаю. Із бункера комбайна зерно висипається в кузов автомобіля. З якою швидкістю повинен рухатися автомобіль?

 Відповідь. Із швидкістю комбайна.

Задача 4. Автомобіль і комбайн, що збирає зерно, рухаються полем прямолінійно, певний час відстань між ними не змінюється. Відносно яких тіл кожен з них знаходиться в русі та стані спокою?

Відповідь. Один відносно одного вони знаходяться у стані спокою. Рухаються відносно скошених валків пшениці, країв поля, трансформаторної підстанції та ін.

Учень біля дошки розв’язує задачу

Задача 5. (Слайд № 5) Трактор Т–150 рухався вгору 2хвилини 30 секунд із певною швидкістю , а потім   3 хвилини  горизонтальною дорогою , збільшивши швидкість на 5,6 м/с .  З якою швидкістю рухався трактор  під час підйому, якщо подолано їм відстань  1 км 800  м?

   Нехай х-швидкість трактора під час  підйому,

тоді  (х+5,6) – швидкість трактора по горизонтальній дорозі.

Складаємо і розв’язуємо рівняння:

150х + 180(х+5,6)=1800

330х + 1008=1800

330х=1800-1008

330х= 792

х=2,4

Відповідь: 2,4 м/с

Робота в групах

Вчитель фізики: Використовуючи  технічні характеристики сільськогосподарського агрегата, складіть задачу на рівняння. Слайд № 6

   За QR–кодом  учні отримують  матеріал та складають задачу на рівняння (додаток 1)

 

І група

 

C:\Users\Admin\Pictures\1 гр.png

 

 

 

ІІ група

C:\Users\Admin\Pictures\QR 2 гр.png

 

 

 

 

 

ІІІ група

C:\Users\Admin\Pictures\QR 3 гр.png

 

 

 

 

 

 

 

ІV група

C:\Users\Admin\Pictures\QR 4 гр.png

 

 

VІ. Підсумок (усне опитування)

1. Яке рівняння треба скласти для розв'язку задач?

 а) Вася купив 2 кг цукерок по 9 гривень за кілограм і х кг тістечок по 18 гривень за кілограм. Скільки коштує вся покупка?

Відповідь:   2· 9 + 18х = 18 + 18х

 2. Яке з чисел є коренем рівняння  10 – х = х + 2 ?

 1) 0;            2) 1;                3) 2;                4) 4

Відповідь: 4) 4

3. Яке з рівнянь має корінь, що дорівнює нулю, тобто  х = 0 ?

 1) 2х =  х + 1;        2) 10х = 0;       3) 1х = 3;        4) х + 6 = х – 5.

Відповідь: 2) 10х = 0

4.  Похилою площиною елеватора, протягом 5 с зсовується зерно з середньою швидкістю 4 м/с. Яка довжина транспортера? Відповідь. l = 20 м.

(Елева́тор (англ. elevator — «той, що підіймає»)  зерносховище, обладнане для підіймання, сушіння і зберігання великої (10—150 тис. т) кількості зерна. Перші елеватори в Україні були збудовані в 1893 р. в Одесі та Миколаєві)

В Донецкой области планируется построить современный элеватор

Вчитель математики: Чому ми навчилися під час уроку?

C:\Users\Admin\Pictures\wordcloud 77.png(Створення хмари тегів слів з даної теми)

За допомогою ToonyTool.com учні під керівництвом учителя створюють хмару слів з даної теми (10-15 слів)

 

 

 

C:\Users\Admin\Pictures\wordcloud 7888.png

 

Взаємооцінювання під керівництвом учителя

VIІ. Домашнє завдання (репродуктивного та творчого характеру)

З математики: Повторити все про рівняння; виконати № 509, 511, 477 (п. 17). Розв’язати рівняння до задачі з QR-кодом.

З фізики: Повторити блок «Механічний рух», створити  ментальну карту до даної теми  у застосунку  ToonyTool

Додатки

C:\Users\Admin\Pictures\1 гр.pngДодаток 1

І група     Зернозбиральний комбайн

Комбайн John Deere 9500     Зернозбиральний комбайн — складна зернозбиральна машина, що виконує послідовно безперервним потоком і водночас: зрізання хліба, подання його до молотильного апарату, обмолот зерна з колосся, відділення його від купи й інших домішок, транспортування чистого зерна в бункер і механічне вивантаження з нього.

Технічні характеристики комбайну JOHN DEERE 9500

Потужність

160-186 к.с.

Об’єм паливного баку

530 л.

Швидкість

1,7-32 км/год

Довжина соломотрясу

4,5 м

Ширина  соломотрясу

 1,4 м

Діаметр молотильного барабану

660 мм

Ширина молотильного барабану

1362 мм

Вага без жатки

11230 кг

Варіант відповіді:

Ширина соломотрясу зернозбирального комбайну       JOHN  DEERE

менше  від  довжини на  3,1 м. Визначити  ширину та довжину соломотрясу

зернозбирального комбайну, якщо  його  площа   дорівнює 6,3 м2.

 

C:\Users\Admin\Pictures\QR 2 гр.png

Трактор 16131-03 ХТЗ  ІІ група

ТРАКТОР

     Тра́ктор (англ. tractor, лат. traho — тягну) — безрейковий транспортний засіб, що використовується як тягач. Вирізняється низькою швидкістю і великою силою тяги.

 

Технічні характеристики трактору ХТЗ-16131 (Україна)

Потужність

142 кВт, 190 к.с.

Об’єм паливного баку

280 л

Максимальна швидкість

32 км/год

Довжина

6640 мм

Ширина 

2480 мм

Висота

3375 мм

Колісна база (відстань між колесами)

2800 мм

Експлуатаційна маса

8260 кг

Варіант відповіді:

   Чому  дорівнює довжина  трактору  ХТЗ-16131 , якщо об’єм, який він займає у просторі дорівнює 56 м3, його ширина менша  на 4,16 м,  а висота менша майже в 2 рази від його довжини.  

C:\Users\Admin\Pictures\QR 3 гр.pngСамохідний обприскувач Джон Дір, як вибрати обприскувач самохіднийІІІ група

Самохідний            обприскувач

неодмінна умова для інтенсивної технології вирощування культур

        Обприскувач — інструмент, що зазвичай застосовується в сільському господарстві для того, щоб обприскувати водою чи іншою рідиною ґрунт, що має недостатньо вологи.  В результаті обприскування поліпшується живлення коренів рослин вологою і поживними речовинами, знижується температура приземного шару повітря і збільшується його вологість.

 

Технічні характеристики самохідного обприскувача

Потужність

183 кВт, 245 к.с.

Об’єм паливного баку

350 л

Робоча  швидкість

28   км/год

Транспортна швидкість

47,6 км/год

Варіанти ширини штанги

27, 30 м

Регулювання висоти штанги

40 – 220 см(в залежності від розміру шин)

Ємкість баку для розчину

3028 л

Продуктивність

24 – 36 га/год  (при ширині штанги  30 м)

Варіант відповіді:

  Робоча швидкість самохідного обприскувача 8 м/с.

Визначити  відстань , яку подолає самохідний  обприскувач, якщо  за перші   15  с руху долає відстань 117  м ,  а решту  за  2 хв .

 

Фронтальний навантажувач CAT 950 GC 2017 року: продаж, ціна у Полтаві.  Фронтальні і телескопічні навантажувачі від "ООО "БФ-Логистик"" - 1006079987C:\Users\Admin\Pictures\QR 4 гр.png              ІV група

Фронтальний навантажувач

   Фронтальний навантажувач – це спеціальна техніка, призначена для вантаження і розвантаження різних матеріалів, використовується для землерийних  , а так само для переміщення  всіляких  будматеріалів, таких як щебінь, пісок, гравій і інші сипкі матеріали.  Розрахований для тракторів  потужністю  двигуна  від 60 до 120 к.с.

Технічні характеристики фронтального навантажувача

Потужність

162 кВт, 220  к.с.

Об’єм паливного баку

300 л

Швидкість  руху

До 15 км/год

Максимальна швидкість переднім ходом

38 км/год

Довжина

8200 мм

Ширина 

3000 мм

Висота

3485 мм

Колісна база (відстань між колесами)

2200 мм

Радіус    повороту

6400 мм

Робочий цикл

17 с

Вантажопідйомність

5000 кг

Об’єм  ковша

3 м3

Кут нахилу

28°

Висота підняття робочого елемента

2,3 – 4,1 м

Варіант відповіді:

  Коли в бак  фронтального навантажувача налили 50 л  палива, то  заповнили      його  повного об’єму. Якщо в бак налити 100 л палива, то це складає     повного об’єму баку. Знайти повний  об’єм  баку.

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
30 січня 2022
Переглядів
614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку