Урок з теми "Світове сільське господарство"

Про матеріал
Розробка уроку. Мета: охарактеризувати значення сільського господарства та особливості його розвитку у сучасному світі
Перегляд файлу

Тема уроку:   

Світове сільське господарство:

значення, внутрішньогалузева структура, міжгалузеві зв’язки, аграрні відносини. Найбільші сільськогосподарські райони.

 

Мета уроку:

  • дидактична: охарактеризувати значення сільського господарства та особливості його розвитку у сучасному світі; сформувати поняття «аграрні відносини» та розглянути основні форми аграрних відносин; визначити галузевий склад та міжгалузеві зв’язки сільського господарства;
  • розвиваюча: розвивати вміння характеризувати найбільші сільськогосподарські райони, використовуючи карти атласу та інші джерела географічних знань;
  • виховна: виховувати самостійність мислення, цікавість до теми.

 

Обладнання: комп’ютер, дошка, атласи, підручники, картки-завдання

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи і прийоми: бесіда, розповідь, колективна робота, «Робота в малих групах», «Доповни речення до правильного»

Очікувані результати:  після уроку учні зможуть відповісти на запитання:

• Чи зможе ця галузь прогодувати багатомільярдне населення?

• Які головні чинники визначають розвиток сільського господарства світу?

• Де знаходяться райони – головні «годувальники» планети?

 • Як буде розвиватись сільське господарство у майбутньому?

 

Хід уроку

 

І Організаційний момент (3 хв.)

Вступне слово.  

- Добрий день. І поки ми не почали роботу, я хочу вам посміхнутись, а ви – мені у відповідь. Посміхніться товаришу, який сидить поруч. І нехай цей гарний настрій не залишає вам протягом всього уроку.

- Хочу запропонувати вам декілька питань, щоб з’ясувати, чи засвоїли ви попередню тему.

 

ІІ Перевірка домашнього завдання (5 хв.)

Питання:

1. Які зміни відбулися у світовому паливно-енергетичному балансі протягом останнього століття?

2. Яку роль відіграє електроенергетика в розвитку країни?

3. Назвіть головні чинники розміщення підприємств різних галузей машинобудування?

4. Які країни світу мають найбільші запаси залізних руд? Чим відрізняються темпи, рівні розвитку та розміщення підприємств чорної та кольорової металургії розвинених країн та країн, що розвиваються?

5. Назвіть головні райони текстильної промисловості в сучасному світі?

 

ІІ Вивчення нового матеріалу (24 хв.)

 

- Безумовно, промисловість є провідною галуззю виробництва у сучасному світі, але поряд з нею залишається найдавніша сфера діяльності людства – сільське господарство. Незважаючи на те, що у світі спостерігається загальна тенденція до скорочення кількості працюючих у сільському господарстві, його значення зростає через продовольчу проблему, яка загострюється із зростанням чисельності населення на планеті.

- Запишіть в зошитах тему нашого уроку «Світове сільське господарство: значення, внутрішньогалузева структура, міжгалузеві зв’язки, аграрні відносини. Найбільші сільського господарські райони».

- Давайте поставимо питання,  відповіді на які ви зможемо отримати в кінці уроку:

1. Чи може ця галузь виконати своє головне завдання – прогодувати багатомільярдне населення?

2. Які головні чинники визначають розвиток сільського господарства світу?

3. Де знаходяться райони – головні «годувальники» планети?

4. Як буде розвиватися сільське господарство у майбутньому?

 

- Сільське господарство, як і раніше, відіграє провідну роль в забезпеченні населення продовольством, а окремі галузі промисловості – сировиною. Обсяг виробництва постійно зростає. Але кількість працівників, зайнятих у с/г  у різних країнах світу – різна. Наприклад, у високорозвинених країнах – 2-9%, у країнах, які розвиваються – 75%.

Поясніть, якими причинами це зумовлено? (Дійсно, у США один працівник забезпечує продуктами 139 жителів, а в Україні – лише 12-13).

- У сільському господарстві особливим предметом праці є земля. Ефективність роботи на землі значною мірою залежить від аграрних відносин – форми землеволодіння та землекористування, законів про землю. За формою власності на землю розрізняють дрібнотоварний і високотоварний сектори.

- Форми власності у дрібнотоварному секторі бувають різні: а) приватні                б) родинні в) латифундії (великі ділянки, які власник здає в оренду Латинська Америка). Основними типами господарства високотоварного сектору є: а) плантації б) фермерство.

Завдання. За картою «Земельні ресурси світу» визначте, які регіони світу найкраще забезпечені сільськогосподарськими угіддями?  (стор. 6)

Відповідь: Європа та Азія – більше половини, Північна Америка – 15 %. В середньому на душу населення у світі припадає 0,25 га орних земель.

- У сільському господарстві виділяють дві великі галузі: рослинництво (землеробство) та тваринництво.

- Основною галуззю країн, що розвиваються, є рослинництво. У високорозвинених країнах переважає тваринництво.

- А зараз ви попрацюєте в групах.

«Робота в малих групах»

- У кожного з вас на парті лежить невеликий кольоровий папірець (всього                5 кольорів). Таким чином з усіх учнів ми утворюємо «5 малих груп».

- Будь ласка, пересядьте кожен в свою групу: червоний колір, жовтий колір, синій колір, зелений колір, фіолетовий колір.

- Перед тим, як кожна група отримає завдання, пригадайте, як працювати в «малих групах» (див. пам’ятку) і розподіліть ролі. 

- Увага! Кожна група отримує картку із завдання. На виконання завдання відводиться 7 хвилин.

- Для того, щоб відповісти на запитання карток, ви можете скористатися підручниками:

∙ § 19 стор. 112 та  § 29 стор. 192 (Кобернік СГ., Коваленко Р.Р. Географія: Підручн. для 10 кл.).

∙ § 19 стор. 90 (Пестушко В.Ю. Географія: Підручн. для 10 кл.).

- Після того, як відведений час сплине, кожній групі буде надана можливість розкрити своє питання для всіх учнів. Час пішов.

 

Картка № 1

З’ясуйте, які культури відносяться до зернових та які до тонізуючих.

Де знаходяться найбільші площі посівів даних культур?

 

Картка № 2

З’ясуйте, які культури відносяться до бульбоплідних та які до цукристих.

Де знаходяться найбільші площі посівів даних культур?

 

Картка № 3

З’ясуйте, які культури відносяться до волокнистих.

 Де знаходяться найбільші площі посівів даних культур?

 

Картка № 4

З’ясуйте, які культури відносяться до олійних.

 Де знаходяться найбільші площі посівів даних культур?

 

Картка № 5

З’ясуйте основні галузі тваринництва та країни, що вирізняються найвищим рівнем їх розвитку

 

- Час вичерпаний. Запрошую до дошки доповідача.

(кожна мала група має 3 хвилини для доповіді)

- Для того, щоб з’ясувати, яка країна на першому місці по вирощуванню тієї чи іншої культури, а яка вирізняється найвищим рівнем розвитку тваринництва, давайте ваші відповіді сформулюємо за допомогою дошки.

  • Занотуйте собі це в зошити.

 

ІV Закріплення вивченого матеріалу  (6 хв.)

Питання для обговорення:

1. Чим сільське господарство розвинених країн відрізняється від сільського господарства країн, що розвиваються?

2. Чим ви можете пояснити провідні місця азіатського регіону у багатьох галузях сільськогосподарського виробництва?

3. Яка продукція сільського господарства України є конкурентоспроможною на світовому ринку?

 

V Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку (5 хв.)

 

«Доповни речення до правильного»

- В сільському господарстві задіяно … більше половини економічно активного населення світу

- У більшості країн, що розвиваються, рівень розвитку сільського господарства… залишається низьким

- Головними галузями сільського господарства є … рослинництво та тваринництво

 

- А зараз будемо оцінювати роботу кожного учня на уроці (виставлення оцінок).

  •            Керівник групи виставляє оцінку кожному учню і незабудьте додати бали за відповіді при перевірці домашнього завдання.

 

VІ Домашнє завдання та інструктаж до нього (2 хв.)

 

Домашнє завдання

1. опрацювати § 18, 19  (Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: Підручн. для 10 кл.).

    2. відповісти на запитання на стор. 117

3. висловіть свої міркування по темі «Чи є сільське господарство перспективною галуззю для України? »

   4*.  Випереджаюче завдання: підготувати повідомлення про основні види транспорту

 

 

docx
Додав(-ла)
Шмакова Олена
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
22 квітня
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку