Урок з української літератури в 7 класі "Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості"

Про матеріал
Тема: «Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості» Мета: навчальна: створити умови для опрацювання твору О. Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили», поглибити відомості про прототип головного героя Івана Фірцака як прикладу непереможного духу українського народу, розширити кругозір, допомогти у визначенні ідейної та художньої цінності сучасної дитячої літератури; розвивальна: створити сприятливі умови для розвитку вмінь характеризувати образи героїв, висловлювати власні міркування про відношення між людьми, розвивати увагу, кмітливість, уміння відстоювати власну думку; виховна: формувати здоровий спосіб життя.
Перегляд файлу

Урок з української літератури в 7 класі

 

 

 

 

 

Іван Сила –

утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель

української мови та літератури

ІІ кваліфікаційної категорії

Марінчук Д.В.

 

 

 

Конспект уроку української літератури у 7 класі

Тема:  «Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості»

Мета:

навчальна: створити умови для опрацювання твору  О. Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили», поглибити відомості про прототип головного героя Івана Фірцака як прикладу непереможного духу українського народу, розширити кругозір, допомогти у  визначенні ідейної та художньої цінності сучасної дитячої літератури;

розвивальна: створити сприятливі умови для розвитку вмінь характеризувати образи героїв, висловлювати власні міркування про відношення між людьми, розвивати увагу, кмітливість, уміння відстоювати власну думку;

виховна: формувати здоровий спосіб життя.

Очікувані результати:

  • здобувачі освіти вміють робити узагальнення та висновки;
  • аргументовано висловлюють власні думки;
  • визначають місце Івана Сили в історії розвитку українського народу;
  • отримують естетичне задоволення від участі у творчому процесі та моральне – від спілкування.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, відео презентація.

 

Наскрізна змістовна лінія:  здоров'я й безпека.

 

Епіграф уроку: Доброта для душі те ж, що здоров'я для тіла: вона непомітна, коли володієш нею, і вона дає успіх у всякій справі. (Л. М. Толстой)

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Доброго дня, діти! Рада вітати вас на нашому уроці! Щоб сьогоднішній наш урок пройшов вдало, хочу подарувати вам квітку успіху. В ній сім пелюсточок і кожна пелюстка – невід’ємна складова гарного результату. Це доброзичливість, взаємопідтримка, справедливість, відвертість,  старанність, сміливість і творчість. Використовуйте ці пелюстки упродовж уроку і отримуйте задоволення від отриманих знань.

 Щоб досягти гарного результату, нам потрібно об’єднати зусилля, бути уважними та в жодному разі не боятися помилятися, адже помиляючись, ми вчимося, набуваємо досвіду. Отже, запрошую вас до роботи!

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Робота з епіграфом

Вчитель. Ми продовжуємо вивчати твір О.Гавроша  «Неймовірні пригоди Івана Сили» і сьогодні ближче познайомимося з головним героєм твору та його прототипом Іваном Фірцаком – гордістю українського народу, співвіднести цікаві факти,  зрозуміти, у чому секрет сили українців. Можливо в доброті?

Недарма Лев Миколайович Толстой  говорив, що доброта для душі те ж, що здоров'я для тіла: вона непомітна, коли володієш нею, і вона дає успіх у всякій справі. Ці слова є епіграфом нашого уроку.   Як ви розумієте ці слова?    

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Метод «Кластер». Учні добирають якомога більше асоціацій до «Іван Сила».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу

Вчитель: Дякую за роботу! Ви чудово впоралися із завданням!

Чи знаєте ви відомих українських силачів, якими нам варто пишатися?

Фотовиставка силачів України

(Так, Іван Піддубний із Полтавщини, який став чемпіоном світу з боротьби на початку ХХ століття. Василь Вірастюк – володар титулів «Найсильніша людина України» та «Найсильніша людина світу», брати Клички – чемпіони світу з боксу у важкій вазі, Дмитро Халаджі – автор понад двох десятків силових рекордів, занесених до Книги рекордів України та Всесвітню Книгу рекордів Гіннеса і прототип Івана Сили – Іван Фірцак ).

Вчитель: До речі, яке значення має слово прототип?

(Прототип – це конкретна особа, факти з життя або риси характеру якої покладені в основу образу персонажу.              Запис в зошит

1) Перегляд відео про Івана ФІРЦАКА

-Що запам’ятали, переглянувши відео?

2) Цікаві факти із життя Івана Фірцака?

1) Його  дід Іван Вільхович  у лісі вбив ведмедя поліном, за що в селі його прозвали Силою.

2) В Іспанії   Фірцак  брав участь у кориді, під час якої вбив бика, вирвавши йому роги.

3) Пожалівши корову, сам запрігся в плуг і виорав поле.

  1. Іван Фірцак міг зрушити с місця дерев’яну хату.

 

  1. В рідному селі спортсмена відкрито музей. Там же встановлено пам’ятник із гранітної брили вагою 7,5 тонн, позував для якого Василь Вірастюк.

Отже, прототипом Івана Сили є реальний український силач Іван Фірцак.

3) Бесіда

  1. Пригадайте, будь ласка, хто головний  герой твору «Неймовірні пригоди Івана Сила». (Іван Сила – двадцятирічний юнак із Закарпаття, який приїхав до Києва у пошуках роботи).
  2. У чому його особливість? (Іван виявився надзвичайно сильним).
  3.  Приїхавши до столиці він дуже швидко здобув славу. Яким чином? Що Ви можете про це розповісти? (поєдинок із Велетом, став чемпіоном Республіки, почав працювати у цирку, виконуючи небезпечні трюки. Під час гастролей неодноразово доводив, що являється одним із найсильніших людей світу).
  4. Що дало йому стати одним із найсильніших людей світу? (турбота про власне здоров’я, фізичний розвиток)

4)  Робота в парах.  Вибрати із запропонованих прислів’їв прислів'я про здоров'я, які б характеризували фізичний стан героя:

  •   Держи голову в холоді, ноги в теплі — проживеш довгий вік на землі.
  •   Було б здоров'я — все інше наживемо.
  •   Здоровому все здорово.
  •   Старому та слабому годи, як малому.
  •   Найбільше багатство — здоров'я.
  •   Подивись на вид та не питай про здоров'я.
  •   У здоровому тілі — здоровий дух.

 

5) Робота над образом Івана Сили. Цитатна характеристика героя (робота з підручником).

Зовнішні риси         

  • «Двадцятилітній парубійко в селянському вбранні»
  • «відкрите обличчя, ніжні, майже дівочі риси обличчя якось дивно поєднувалися з міцно збитою статурою та широчезними плечима».
  • «…свою величезну долоню. А була вона в нього немала, бо й сам парубійко мав під два метри зросту»

Риси характеру

  • «Обід для Сили був справою святою.»
  • «Іван з легкістю взявся до праці, беручи на свої плечі вдвічі більше, ніж решта вантажників.»
  • «Бідолашний хлопець ніколи не мав справи зі стількома ножами, виделками, ложками, тому аж спітнів, повторюючи уважно за господарем його рухи»
  • «В Івана гуло в голові, адже алкоголю він ніколи не вживав. І взагалі, вів здоровий спосіб життя.»
  • «Іван, котрий у селі звик до постійної роботи, найгірше переносив байдикування.»
  • «Від несподіванки Іван розчулився. Від раптового спогаду про гори, батьків, Маруську і, звичайно, галушки, в його очах блиснули сльози.»

Висновки: Іван був молодим, сильним та кремезним, мав гарні витончені риси обличчя, був одягнутий як простий середньостатистичний чоловік із села. Іван Сила був працьовитим, довірливим, простим, співчутливим, вів здоровий спосіб життя.

 

5) Проблемно-пошукове завдання.

Дати відповідь на запитання: «У чому непереможність Івана Сили: у фізичних здібностях чи духовному багатстві?», виконавши наступне завдання. Треба розподілити вчинки героя в дві колонки і записати їх відповідно до характеристик

Фізичні здібності

Духовне багатство

 

 

 

  • Переміг чемпіонів Республіки, Англії, Японії.
  • Не хотів, щоб хтось постраждав через нього (тому й вигадував трюки на арені без боротьби).
  • Головний герой допомагав постраждалим (як під час знайомства з Міхою).
  • Іван Сила побив республіканські рекорди.
  • Демонстрував неабияку силу під час виконання циркових трюків.
  • Поважав свій рідний край, батьків, друзів.

Висновок:  Іван Сила був не лише сильним, а й добрим. У ньому поєдналися найкращі людські якості: толерантність, милосердя, відповідальність, повага до старших, любов до рідного краю.

 

Вчитель: Дуже добре! Вам вдалося правильно аналізувати вчинки героя та зробити правильні висновки.

 

  1. Метод «Куб Блума»

-1.  Прототипа Івана Сили

-2.  Жанр твору

-3.  Край, звідки був родом здоровань

-4.  Вік головного героя

-5.  Мамина страва, яку Сила часто згадував

-6.  Спортивний снаряд  Івана Сили

 

Висновок:    Іван – добряк, досить простий і неймовірно щирий. Він дуже сильний, але не користується своєю силою заради лихих справ, йому щиро шкода тих, кого він перемагає, силач не замиловується собою і прагне віднайти особисте щастя. На верхівці своєї кар’єри Іван Сила полишає цирк, одружується і повертається у рідні гори. Іван, не дивлячись ні на що, завжди залишався людяним,  йшов до  своєї мети, перемагав.

 

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Самостійно заповнити «Паспорт героя».

 

Паспорт героя

Автор

 

Назва твору

 

Герой твору

 

Місце народження

 

Прототип героя

 

Зовнішній вигляд

 

Риси характеру

 

Відношення до інших героїв твору

 

Мої враження від героя

 

VІ. Підсумок уроку.

Рефлексія:

  1. Чи допомогла вам в роботі квітка успіху?
  2. Чи здалася вам наша робота цікавою та продуктивною?
  3. Чи достатньо ви познайомилися з головним героєм твору?
  4. Чи викликав у вас твір відчуття гордості за свого земляка?
  5. Чи виникло у вас бажання переглянути фільм «Іван Сила» вдома?

 

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності здобувачів освіти

 

VІІІ. Домашнє завдання

 

ст. 270-271 прочит. розділ 29

*виконати завдання за вибором. На основі прочитаного тексту повісті переказати його з точки зору людини певної спеціалізації (спортивного тренера, директора цирку, агента поліції).

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Підручник «Українська література», 7 клас, О.Авраменко, 2015р., с.254
  2. https://naurok.com.ua/urok-ivan-sila-utilennya-neperemozhnogo-duhu-ukra-nskogo-narodu-yogo-dobroti-y-schirosti-14012.html
  3. Дичківська І.М. \\Іноваційні педагогічні технології. Навчальний посібник\\ - Київ, 2004
  4. Пометун О.І. Основи критичного мислення: навчальний посібник для учнів старших класів загальноосвітньої школи \О.І. Пометун,               Л.М. Пилипчатіна, І.М.Сущенко, І.О.Баранова. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 216 с.
  5. http://www.osvitaua.com/2018/05/64581/

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
3687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку