Урок "Загальна характеристика молюсків"

Про матеріал
Урок "Загальна характеристика молюсків" для учнів 7 класу з елементом біологічної задачі
Перегляд файлу

Тема

Загальна характеристика типу Молюски.

Мета

ознайомити з будовою молюсків та особливостями їхньої життєдіяльності,вказати на риси ускладнення в ході еволюції; розкрити принцип поділу їх на класи;

 розвивати логічне мислення, довільну увагу, вдосконалювати навички синтезу та виділення головних ознак;

 виховувати природоохоронний тип мислення.

Основні поняття і терміни:

Ряди: Черевоногі, Двостулкові, Головоногі, черепашка, мантія, серце, печінка, нирка.

Обладнання

інтерактивна дошка, презентація «Тип Молюски»

Тип уроку

Формування нових знань

Місце проведення

комп'ютерний клас

 

Хід уроку.

 

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Варто пригадати. Що таке двобічна симетрія тіла, вторинна порожнина тіла, незамкнена кровоносна система, непосмугована та посмугована м’язові тканини? Яких тварин називають фільтраторами?
  • Особливості ускладнення в рисах зовнішньої та внутрішньої будови, раніш вивчених груп організмів.

(фронтальна бесіда)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Перегляд презентації «Цікаве про молюсків»

Повідомлення незвичайних фактів про представників цього типу. (Розміри молюсків коливаються від 0,5 мм (деякічеревоногі) до 15 метрів (гігантський кальмар) Восьминоги вважаються найрозумнішими серед усіх безхребетних і розумніше навіть

деяких хребетних тварин. Наприклад, вони можуть розрізняти геометричні фігури, звикають до людей, які їх годують, піддаються дресируванню і,

навіть, стають ручними.)

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  2. Пояснення нового матеріалу.

(бесіда з паралельним переглядом презентації «Тип Молюски»)

 

  1. Середовище життя молюсків.

 

Тип Молюски (Mollusca), або м'якотілі, представляють собою велику групу тварин.

Тіло молюсків складається з трьох функціонально різних відділів: голови, тулуба та ноги. На голові розташовані рот та органи чуттів. Нога - орган руху, представляє собою мускульне похідне черевної стінки тіла. Форма ноги залежить від способу життя тварини. У прикріплених форм нога, як правило, редукується.

 Тулуб містить в собі більшість внутрішніх органів і утворює шкірну складку - мантію. Зовнішня поверхня мантії виділяє раковину, що складається з вуглекислого вапна; по суті, вона є зовнішнім скелетом і виконує опорну і захисну функції. Між мантією і тулубом розташована мантійна порожнина: до неї відкриваються задня кишка, видільні та статеві органи.

Молюски живуть у морях, прісних водах і на суші. Більшість водних молюсків - мешканці дна. Одні з них повзають на мускулистій підошві, інші зариваються в грунт або ведуть прикріплений спосіб життя. Деякі молюски активно плавають у воді. Сухопутні молюски зустрічаються в різноманітних ландшафтах суші. Деякі види можуть паразитувати на інших тварин.
У морях і океанах молюски складають значну частину бентосу. Вони утворюють великі поселення. Щільність молюсків на морському дні може досягати декількох тисяч особин на 1 м2. У товщі морської води дуже багато активно плаваючих головоногих молюсків.

Тіло молюсків складається з трьох функціонально різних відділів: голови, тулуба та ноги. На голові розташовані рот та органи чуттів. У тулубі зосереджені внутрішні органи. Нога - орган руху, представляє собою мускульне похідне черевної стінки тіла. У прикріплених форм нога, як правило, редукується.

 

  1. Форми захисних черепашок.


Для більшості молюсків характерна вапняна раковина, яка виділяється мантією. Раковина захищає тіло молюска від ворогів та механічних пошкоджень і виконує роль скелета, до якого прикріплюються м'язи і деякі інші органи. Раковина представлена декількома рухливими щитками або має форму ковпачка, спіралі, або складається з двох стулок. У деяких випадках раковина редукується.

 

  1. Особливості внутрішньої будови молюсків. Ускладнення травної, кровоносної та дихальної систем.

 Травна система молюсків складається з трьох відділів, як і в кільчастих хробаків. У молюсків з'являються слинні залози, пов'язані з горлом. У глотці у них є специфічний орган для перетирання їжі - терка, або радула, і нерідко розвинені хітинові щелепи. До середнього відділу кишки відносяться шлунок і пов'язана з ним травна залоза - «печінка».
Органи дихання – зябра або легені.


Кровоносна система молюсків незамкнена. Це означає, що кров тече не тільки по судинах, але і в проміжках між органами. Для кровоносної системи молюсків характерна наявність серця, що складається з двох камер: передсердя і шлуночка..
Органи виділення – нирка з сечоводом. З нирки продукти виділення рухаються по сечоводу і виводяться назовні через видільний отвір, розташований біля анального отвору.

Нервова система – до складу нервової системи входять нервові вузли,нервові стовбури, що їх з’єднують, і нерви. Кожний вузол відповідає за певну ділянку тіла,їх спільна робота регулює і координує життєдіяльність усього організму.

 У молюсків є органи зору, нюху, органи хімічного чуття. Органи дотику представлені сенсорними клітинами, які зосереджені головним чином на голові, нозі, краї мантії.

Є також орган рівноваги, який допомагає молюску визначити положення тіла в просторі.
Розмноження. Більшість молюсків роздільностатеві, але серед них є й гермафродити. Запліднення зовнішнє або внутрішнє.

 

  1. Сприйняття та первинне осмислення матеріалу.

(розповідь, з елементами бесіди, фронтальне опитування)

 

  1. Класи типу Молюски: Черевоногі, Двостулкові, Головоногі.
  2. Спільні риси у зовнішній будові молюсків.

 

  • У чому ускладнилася будова молюсків в порівнянні з раніше вивченими організмами?
  • Яке значення має забарвлення черепашки?
  • Чим різниться між собою кровоносна система комах і черевоногих?
  • Біологічна задача:

У глотці слимаків є особливий орган – терка, вкрита рядами маленьких зубців.

В кожному ряді їх 105, а рядів – 135.

Скільки всього зубів має слимак? (14175 зубів)

  1. Узагальнення та систематизація знань.

Запитання для контролю
1. Які особливості зовнішньої будови молюсків?

2. Що собою становлять покриви молюсків?
3. Чим живляться молюски?
4. Які особливості будови кровоносної системи молюсків?
5. Як у молюсків відбувається газообмін?
6. Яка нервова система та органи чуттів молюсків?
7. Як спосіб життя впливає на зовнішню будову молюсків?

 

  1. Підсумок уроку.

 

  1. Визначення домашнього завдання.

 

Опрацювати параграф . завдання 1-3 усно.

Підібрати цікаву інформацію про особливості життя і поведінки Молюсків.

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
20 лютого 2022
Переглядів
1228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку