Урок " : Загальна характеристика Типу Кишковопорожнинні"

Про матеріал
Мета: Освітня: сформувати поняття про особливості будови й процесів життєдіяльності кишковопорожнинних; визначити значення кишковопорожнинних в житті людини. Розвивальна : розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну думку; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати. Виховна: виховувати етично-ціннісне ставлення до природи; виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.
Перегляд файлу

Тема уроку: Загальна характеристика Типу Кишковопорожнинні

Мета:

  • Освітня: сформувати поняття  про особливості  будови й процесів життєдіяльності кишковопорожнинних; визначити значення кишковопорожнинних в житті людини.
  • Розвивальна : розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну думку; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати.
  • Виховна: виховувати етично-ціннісне ставлення до природи; виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, ТЗН, підручник.

Методи: репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, інтерактивний.

Основні поняття: багатоклітинні тварини, кишковопорожнинні, ектодерма, ентодерма, мезоглея, радіальна симетрія, жалкі клітини, поліпи, медузи, щупальця, рот, підошва, чергування поколінь.

Тип уроку: Урок формування нових знань.

План уроку

І. Актуалізація опорних знань.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1.Головоломка «Ромашка»

ІІІ. Виклад нового матеріалу.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Вправа «Мікрофон»

2.Вправа «Світлофор»

3.  Головоломка «Піраміда»

V. Підведення підсумків уроку.

1.Вправа «Мікрофон»

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

На минулому уроці ми вивчали класифікацію тварин. Отож пригадаймо.

  • Хто запропонував принцип сучасної класифікації тварин? (Карл Лінней)
  • Для чого потрібна класифікація тварин? (роздуми учнів)
  • Назвіть систематичні категорії тварин. (тип, клас, ряд, родина, рід, вид)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1.Головоломка «Ромашка»

На пелюстках ромашки записати по букві слово. Дати завдання учням щоб вони знайшли зашифроване слово.

Сьогодні ми познайомимося з представниками одного з типів багатоклітинних тварин, а яким саме, дізнаємось зібравши пелюстки ромашки.

ІІІ. Виклад нового матеріалу.

Тема уроку «Загальна характеристика Типу Кишковопорожнинні». Сьогодні будемо працювати за таким планом:

План уроку

  1. Загальна характеристика типу кишковопорожнинні. Особливості будови.
  2. Класифікація типу.
  3. Розмноження і розвиток.
  4. Різноманітність.
  5. Значення для людини.

Кишковопорожнинні – багатоклітинні тварини, у яких закладається два шари клітин, розмежованих мезоглеєю. Товщина мезоглеї може бути незначною (у поліпів) або дуже великою (у медуз). Внаслідок диференціації клітин у них формуються примітивні тканини. Характерною є наявність кишкової порожнини. Завдяки нервовій системі вони здатні реагувати на подразнення зовнішнього середовища у вигляді рефлексів.

Особливості кишковопорожнинних:

  • Це нижчі примітивні багатоклітинні тварини
  • Радіальна (променева) симетрія
  • Тіло складається з двох шарів клітин, що об’єднані у примітивні тканини
  • Переважно морські тварини

В світі нараховується 9 000 видів, в Україні – майже 40.

Представлені одиночними або колоніальними формами, переважна більшість яких є хижаками. Існує дві основні життєві форми кишковопорожнинних — поліпи (ведуть прикріплений спосіб життя) і медузи (ведуть плаваючий спосіб життя). У життєвому циклі багатьох кишковопорожнинних ці форми чергуються.

Тіло кишковопорожнинних має форму мішка з одним отвором (ротовим), що оточене щупальцями.

У зовнішньому шарі кишковопорожнинних є жалкі клітини. Це своєрідна візитна картка цих тварин: вони більше ні в кого не трапляються. Слугують жалкі клітини для захисту, ураження здобичі та її утримання; найбільше їх на щупальцях. Усередині жалкої клітини розташована капсула із спірально закрученою жалкою ниткою. Коли здобич, що пропливає повз, зачіпає чутливий волосок, який стирчить назовні від клітини, жалка нитка викидається назовні і впивається в тіло здобичі. Разом з нею впорскується токсична речовина, яка паралізує здобич. Після того як жалка нитки виходить з клітини, назад вона вже не втягується.

 

Розмножуються кишковопорожнинні вегетативно (брунькуванням) або статевим способом.

Сцифоїдні медузи

  • близько 200 видів
  • морські, рідше прісноводні
  • у життєвому циклі переважає медуза
  • деякі види вживаються в їжу, отруйні або спричиняють опіки шкіри.

Медуза-куніна  паразитує  у тілі інших медуз.

Медуза квіткова шляпка, що мешкає поблизу Бразилії, здатна зависати у товщі води.

Аурелія вухата мешкає у Чорному морі.

Коренерот – одна з медуз Чорного моря.

Медуза немопілема – найважча серед сцифоїдних важить близько 200кг.

Найбільша медуза - ціанея або левова грива. Довжина її щупалець сягає 35 м.


                        

Японська фосфорична  медуза здатна світитися.  У період розмноження ці медузи піднімаються з глибини та  з хвилями викидаються на берег, спричиняючи світіння затоки Тояма Бей.

Медуза  атола нагадує фантастичний  космічний корабель. При захисті вона починає яскраво світитися, приваблюючи велику кількість хижаків, які починають нападати один на одного.

Коралові поліпи:

  • близько 6 000 видів
  • колоніальні, рідше поодинокі
  • виключно морські та океанічні
  • у життєвому циклі відсутня медуза

Актинії (морські анемони) Поодинокі безскелетні коралові поліпи. Здатні повільно пересуватись по дну. В Україні у Чорному морі мешкає кінська актинія.


Корал-мозговик схожий на головний мозок зі звивинами.

 

Великий Бар’єрний риф (Австралія) утворився внаслідок життєдіяльності коралових поліпів.


Серед кишковопорожнинних для людини найбільшу роль, крім коралових поліпів, відіграють дуже отруйні представники цієї групи. Більш чи менш отруйними є всі представники кишковопорожнинних (це зумовлено наявністю жалких клітин), але безпосередню небезпеку для людини становлять лише деякі з них. До таких належать медузи морська оса (живе поблизу Австралії) і хрестовичок (живе на Далекому Сході). Яскравий опис ураження людини отрутою медузи наведено в оповіданні А. Конан Дойля «Левова грива».

Корали як ювелірні вироби. Здавна корали використовувались для виготовлення прикрас. 27 видів коралів піддаються обробці і лише 7 підходять для виготовлення ювелірних прикрас.

Ще з давніх часів у древніх римлян страви із медуз вважались делікатесами. Нині їх вживають у Японії, Китаї, Кореї , де їх жарять,  солять та сушать під назвою “кришталеве м’ясо”. В їжу застосовують  одну з небагатьох їстівних медуз – ропілему.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Яку будову тіла мають кишковопорожнинні?
  • Які характерні ознаки кишковопорожнинних?
  • Чим поліпи відрізняються від медуз?
  • Яке значення мають кишковопорожнинні у природі?
  • Яке значення мають кишковопорожнинні для людини?

2.Вправа «Світлофор»

  • Кишковопорожнинні – це нижчі примітивні багатоклітинні тварини(так)
  • Жалкі клітини поширені у всіх представників царства Тварин (ні)
  • Існує дві основні життєві форми типу: медузи і поліпи (так)
  • Поліпи ведуть плаваючий спосіб життя (ні)
  • Тіло кишковопорожнинних має форму мішка з одним отвором (ротовим), що оточене щупальцями (так)
  • Великий Бар’єрний риф утворився внаслідок життєдіяльності медуз (ні)
  • Коралові поліпи є виключно морськими та океанічними представниками (так)

3.  Головоломка «Піраміда»

  1. Медузи представники типу кишковопорожнинні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:  Коренерот, куніна

 

  1. Шари клітин в типу Кишковопорожнинні.

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: Ектодерма, ентодерма.

  1. Представники типу Кишковопорожнинних.

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: Аурелія, Актинія.

V. Підведення підсумків уроку.

1.Вправа «Мікрофон»

Я дізнався…

Мені було уже відомо…

Мене зацікавило…

VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Опрацювати § 6, дати відповідь на запитання;

docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
1238
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку