Тема уроку: Загальна характеристика Типу Кишковопорожнинні
Мета:
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, ТЗН, підручник.
Методи: репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, інтерактивний.
Основні поняття: багатоклітинні тварини, кишковопорожнинні, ектодерма, ентодерма, мезоглея, радіальна симетрія, жалкі клітини, поліпи, медузи, щупальця, рот, підошва, чергування поколінь.
Тип уроку: Урок формування нових знань.
План уроку
І. Актуалізація опорних знань.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1.Головоломка «Ромашка»
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
2.Вправа «Світлофор»
3. Головоломка «Піраміда»
V. Підведення підсумків уроку.
1.Вправа «Мікрофон»
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.
На минулому уроці ми вивчали класифікацію тварин. Отож пригадаймо.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1.Головоломка «Ромашка»
На пелюстках ромашки записати по букві слово. Дати завдання учням щоб вони знайшли зашифроване слово.
Сьогодні ми познайомимося з представниками одного з типів багатоклітинних тварин, а яким саме, дізнаємось зібравши пелюстки ромашки.
ІІІ. Виклад нового матеріалу.
Тема уроку «Загальна характеристика Типу Кишковопорожнинні». Сьогодні будемо працювати за таким планом:
План уроку
Кишковопорожнинні – багатоклітинні тварини, у яких закладається два шари клітин, розмежованих мезоглеєю. Товщина мезоглеї може бути незначною (у поліпів) або дуже великою (у медуз). Внаслідок диференціації клітин у них формуються примітивні тканини. Характерною є наявність кишкової порожнини. Завдяки нервовій системі вони здатні реагувати на подразнення зовнішнього середовища у вигляді рефлексів.
Особливості кишковопорожнинних:
В світі нараховується 9 000 видів, в Україні – майже 40.
Представлені одиночними або колоніальними формами, переважна більшість яких є хижаками. Існує дві основні життєві форми кишковопорожнинних — поліпи (ведуть прикріплений спосіб життя) і медузи (ведуть плаваючий спосіб життя). У життєвому циклі багатьох кишковопорожнинних ці форми чергуються.
Тіло кишковопорожнинних має форму мішка з одним отвором (ротовим), що оточене щупальцями.
У зовнішньому шарі кишковопорожнинних є жалкі клітини. Це своєрідна візитна картка цих тварин: вони більше ні в кого не трапляються. Слугують жалкі клітини для захисту, ураження здобичі та її утримання; найбільше їх на щупальцях. Усередині жалкої клітини розташована капсула із спірально закрученою жалкою ниткою. Коли здобич, що пропливає повз, зачіпає чутливий волосок, який стирчить назовні від клітини, жалка нитка викидається назовні і впивається в тіло здобичі. Разом з нею впорскується токсична речовина, яка паралізує здобич. Після того як жалка нитки виходить з клітини, назад вона вже не втягується.
Розмножуються кишковопорожнинні вегетативно (брунькуванням) або статевим способом.
Сцифоїдні медузи
Медуза-куніна паразитує у тілі інших медуз.
Медуза квіткова шляпка, що мешкає поблизу Бразилії, здатна зависати у товщі води.
Аурелія вухата мешкає у Чорному морі.
Коренерот – одна з медуз Чорного моря.
Медуза немопілема – найважча серед сцифоїдних важить близько 200кг.
Найбільша медуза - ціанея або левова грива. Довжина її щупалець сягає 35 м.
Японська фосфорична медуза здатна світитися. У період розмноження ці медузи піднімаються з глибини та з хвилями викидаються на берег, спричиняючи світіння затоки Тояма Бей.
Медуза атола нагадує фантастичний космічний корабель. При захисті вона починає яскраво світитися, приваблюючи велику кількість хижаків, які починають нападати один на одного.
Коралові поліпи:
Актинії (морські анемони) Поодинокі безскелетні коралові поліпи. Здатні повільно пересуватись по дну. В Україні у Чорному морі мешкає кінська актинія.
Корал-мозговик схожий на головний мозок зі звивинами.
Великий Бар’єрний риф (Австралія) утворився внаслідок життєдіяльності коралових поліпів.
Серед кишковопорожнинних для людини найбільшу роль, крім коралових поліпів, відіграють дуже отруйні представники цієї групи. Більш чи менш отруйними є всі представники кишковопорожнинних (це зумовлено наявністю жалких клітин), але безпосередню небезпеку для людини становлять лише деякі з них. До таких належать медузи морська оса (живе поблизу Австралії) і хрестовичок (живе на Далекому Сході). Яскравий опис ураження людини отрутою медузи наведено в оповіданні А. Конан Дойля «Левова грива».
Корали як ювелірні вироби. Здавна корали використовувались для виготовлення прикрас. 27 видів коралів піддаються обробці і лише 7 підходять для виготовлення ювелірних прикрас.
Ще з давніх часів у древніх римлян страви із медуз вважались делікатесами. Нині їх вживають у Японії, Китаї, Кореї , де їх жарять, солять та сушать під назвою “кришталеве м’ясо”. В їжу застосовують одну з небагатьох їстівних медуз – ропілему.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
2.Вправа «Світлофор»
3. Головоломка «Піраміда»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
Відповідь: Коренерот, куніна
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: Ектодерма, ентодерма.
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь: Аурелія, Актинія.
V. Підведення підсумків уроку.
1.Вправа «Мікрофон»
Я дізнався…
Мені було уже відомо…
Мене зацікавило…
VІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Опрацювати § 6, дати відповідь на запитання;