Амфібії (Земноводні).
Основні ознаки будови і біологічні особливості амфібій як земноводних тварин.
Мета:
*розкрити основні особливості будови амфібій у зв’язку з наземно-водним середовищем життя;
*розвинути вміння правильно робити логічні висновки в залежності до будови та способу життя.
*Виховувати екологічну культуру та показати роль у природі та житті людини земноводних.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І .Організаційний етап – привітання з учнями, відмітка присутніх.
ІІ . Актуалізація знань учнів та перевірка домашніх робіт.
Ми вивчили з вами уже все про рибок – Хрящових та Кісткових. Тому перевіримо, як ви запам’ятали матеріал. Я відкриваю слайд з завданнями до вправи «Вірю-не вірю»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми спробуємо поповнити наш багаж знань новими цікавинками. А сама будемо розглядати незвичних тварин. Це тварни, які ведуть подвійне життя.
Вони можуть жити і на суші і у воді, але це залежить від періоду їхнього життя. Цих тварин вживають як «королівські делікатеси» в ресторанах, та їх чути здалеку через особливість пісні, яку вони створюють.
Як ви вважаєте про кого йтиме мова?
Чи брали ви коли небуть у руки жабку?
ІV. Вивчення нового матеріалу та повідомлення теми.
Демонстрація презентації та розповідь вчителя з елементами бесіди.
Амфібія – означає з грецького «подвійний». Це пов’язано з їхнім способом життя. Переважно всі дорослі особини живуть на суші, а розмножуються лише у воді, тому їхня інша назва земно+водні. Ці тварини живуть у болотах, вологих лісах, на берегах прісних водойм або у воді, їхня поведінка визначається також вологість. Є навіть види , як можуть жити на деревах, наприклад квакша. Ранньою весною вони прокидаються від зимової сплячки, яка проходить у грунті, на дні замерзлих річок.
Тіло жабів поділяється на такі відділи :
Саме за рахунок того, що шкіра слизька та гола, у них проходить процес шкірного дихання.
Навесні чути всюди гучний жаб’ячий спів. Це пов’язано з тим, що самці мають у кутках ротової щілини парні мішки – резонатори. Чим більше вони надуваються, тим гучніше звучання. Так самці приваблюють і повідомляють самочок пр. свою присутність.
Відкладають самки ікру у мілководних водах, де потім самець поливає рідиною що містить сперматозоїди.
Амфібіїям притаманний непрямий розвиток.
У них спостерігається роздільностатевість – є самці і самки. Личинка називається пуголовок, розвивається з заплідненої ікринки. Дуже схожий на рибу. Має бічну лінію, дихає за допомогою зовнішніх зябер, які розташовані з боків голови, потім з часом стають внутнішніми і зникають.
Плаває за рахунок плавників. Ростуть пуголовки дуже швидко, живляться дрібними часточками, що є на дні або у водоймі. Через деякий час у пуголовка починають рости кінцівки та легені, хвіст відпадає. І пуголовок перетворюється на жабеня. Період їхнього розвитку два-три місяці.
А набувають здатності самостійно розмножуватись аж через 3 роки.
Це цикл розвитку жаби.
Розгляньте кожен етап та задавайте питання, якщо вони є.
Амфібіями живляться деякі тварини, в той час як самі вживають безхребетних комах. У цьому їм допомагає язик, який прикріплений до нижньої щелепи на кінчику,де мали б бути зуби, а довша частина просто вільно впадає у глотку. Це дозволяє їм якнайдалі зловити комах і приліпити її до свого язика, оскільки він змочений клейкою речовиною.
М'ясо окремих видів люди вживають як «королівський делікатес» . Велика чисельність тварин цього класу занесені до Червоної книги України. Також є особини, у котрих слиз може бути отруйним, зазвичай такі особини мають елементи яскравого забарвлення червоного чи жовтого.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Давайте порівняємо пуголовка і дорослу особину.
VІ. Домашнє завдання.
Параграф18..Написати повідомлення про роль Земноводних у житті людини.