Урок . Закон всесвітнього тяжіння. Прискорення вільного падіння

Про матеріал
Формування предметних компетентностей: пояснити учням закон всесвітнього тяжіння, розглянути межі його застосування та фізичний зміст гравітаційної сталої; сформувати знання про силу тяжіння, як вона напрямлена та за якими формулами її обчислюють; проаналізувати від яких чинників залежить прискорення вільного падіння Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Перегляд файлу

Тема: Закон всесвітнього тяжіння. Прискорення вільного падіння

Мета

Формування предметних компетентностей: пояснити учням закон всесвітнього тяжіння, розглянути межі його застосування та фізичний зміст гравітаційної сталої; сформувати знання про силу тяжіння, як вона напрямлена та за якими формулами її обчислюють; проаналізувати  від яких чинників залежить прискорення вільного падіння

Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.

Тип  уроку: формування компетентностей

Методи  та  прийоми:

a) інформаційно-рецептивний:  словесний, наочний (демонстрація  роздаткового матеріалу),  розповідь, бесіда, інструктаж;

б) інтерактивні: ігри, тести, програмовані  завдання;

в) пошукові: групові  форми  роботи, взаємопов’язані  запитання.

Міжпредметні  зв’язки: географія, біологія,хімія

Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна

Наскрізні змістові лінії

Екологічна безпека та сталий розвиток

Здоров'я і безпека

Підприємливість і фінансова грамотність

Наочність і обладнання: підручник, металева та гумова кульки, пісок, папір, відео: падіння тіла, дослід Генрі Кавендіша, портрети Галілея, Гука, Ньютона, Кеплера, Коперника.

Хід уроку

                                          Тільки людина чинить опір напрямку гравітації:

                                                  Їй постійно хочеться падати вгору.

                                                                                                  Ф.В. Ніцше.

 І. Організаційний етап.

Прийом «Створюємо настрій»

Цей прийом також спрямований на створення позитивної атмосфери навчання.

Наприклад:

 «Відчуємо себе часточками колективу, краю, держави, Всесвіту і скажімо собі: 

  •                   Я прийшов на урок для чого? …(Учитися).
  •                   Треба бути яким? …(Спокійним).
  •                   Зі мною хто? …(Мої друзі).
  •                   Вони мене що? …(Поважають).
  •                   Мені це як? …(Приємно).
  •                   Я готовий до чого? …(До успішної роботи)».

 

ІІ. Актуалізація основних знань та вмінь

Вправа «Заповни пропуски»

Вчитель пропонує учням заповнити дописати не вистачаючи фрагменти в таблиці. (Можливо два варіанта виконання вправи, за допомогою проектора або запису на дошці)

 

 

 

ІІ закон Ньютона

        .

 

ІІІ закон Ньютона

       .

І закон Ньютона

 Якщо        , то        .

 

Гра «Крокодил»

Суть гри проста - потрібно жестами показати те, що написано на ігровій картц

Ігрова картка

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

Закон всесвітнього тяжіння був вперше сформульований Ісааком Ньютоном у 1687 році в роботі «Математичні принципи натуральної філософії». Вивчивши відомі на той час дані про рух планет, а саме Землі та місяця, Ньютон дійшов висновку, що сила тяжіння  між тілами не тільки пропорційна масі тіл, ай залежить від відстані між тілами.

Закон всесвітнього тяжіння: Дві матеріальні точки масами m1 та m2 притягуються із силою, прямо пропорційною добутку мас цих тіл і обернено пропорційною квадрату відстані між ними:                            

, де      гравітаційна стала.

Гравітаційна стала чисельно дорівнює силі, з якою дві матеріальні точки масою 1 кг кожна взаємодіють на відстані 1 м одна від одної (якщо , а , то ).

Завдяки закону всесвітнього тяжіння:

  •                   описують рух природних і штучних тіл у Сонячній системі;
  •                   описують рух подвійних зір, зоряних скупчень;
  •                   обчислюють маси небесних тіл;
  •                   визначають характер руху небесних тіл, будову, еволюцію.

Знайдемо прискорення вільного падіння, застосовуючи закон всесвітнього тяжіння. Для тіла ,що знаходиться поблизу Землі: ,

де МЗ=5,98·1024 кг – маса Землі; Rз=6,4·106 м – радіус Землі, mт – маса тіла.

З іншого боку F=mg .

Отже, прискорення вільного падіння.

Аналіз останньої формули:

1. Прискорення вільного падіння не залежить від маси тіла (довів Ґ. Ґалілей).

2. Прискорення вільного падіння зменшується в разі збільшення висоти h тіла надповерхнею Землі, причому помітна зміна відбувається, якщо h становить десятки й сотнікілометрів (на висоті h = 100 км прискореннявільного падіння зменшиться лише на 0,3 м/с2).

3. Якщо тіло перебуває на поверхні Землі або на висоті кількох кілометрів :

Через обертання Землі,а також через те, що форма Землі – еліпсоїд (екваторіальний радіус Землі більший за полярний на 21 км), прискорення вільного падіннязалежить від географічної широти місцевості.

У випадку коли тіло піднято на висоту h:

закон всесвітнього тяжіння на висоті h;

– прискорення вільного падіння на висоті h.

Сила тяжіння – сила, з якою Земля (або інше астрономічне тіло) притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї.

Маса – фізична величина, яка є однією з основних характеристик матерії та визначає її інерційні, енергетичні та гравітаційні властивості.

Маса як міра гравітаційних властивостей тіла характеризує інтенсивність взаємодії тіла з гравітаційним полем. Вона фігурує у Ньютонівському законі всесвітнього тяжіння.

Рух тіла, кинутого вертикально вгору

Поняття вільного падіння мас широкий зміст: тіло здійснює вільне падіння, не тільки тоді, коли його початкова швидкість дорівнює нулю. Якщо тіло кинути вниз із початковою швидкістю v0, воно при цьому також вільно падатиме. Навіть більше, вільне падіння не обов'язково являє собою рух униз.

Якщо початкова швидкість тіла спрямована вгору, то тіло в процесі вільного падіння якийсь час летітиме вгору, зменшуючи свою швидкість, і лише потім почне падати вниз.

Під час підйому тіла його швидкість зменшується відповідно до формули v = v0- gt. Отже, швидкість дорівнюватиме нулю за час tпід = v0 / g

Досягнувши найвищої точки, тіло на мить зупиниться й почне рухатися з прискоренням вільного падіння. Швидкість тіла під час руху вниз збільшуватиметься відповідно до формули v = gt де час і відлічується тепер з моменту, коли тіло перебуває у найвищій точці.

Межі застосування закону всесвітнього тяжіння

Закон справджується в таких випадках

  1.   Для матеріальних точок.
  1.   Для кулястих тіл зі сферичним розподілом речовини.
  2.   Якщо одне з тіл, що взаємодіють, - куля, розміри та маса якої значно більші, ніж розміри та маса другого тіла

V. Узагальнення і систематизація знань

Розв’язування задач

Задача 1

  Визначте масу тіла, якщо на поверхні Місяця на нього діє сила тяжіння 7,52 Н. Яка сила тяжіння діятиме на це тіло на поверхні Землі? Прискорення вільного падіння на Місяці – 1,6 м/с2.

Дано:

Розв’язання

Сила тяжіння , на Місяці , тоді

На Землі

 

Задача 2 З якою силою притягується до станції масою 180 т транспортний космічний корабель масою 9 т у разі, якщо корабель перебуває на відстані 50 м від станції?

Дано:

Розв’язання

 

Відповідь:

 

Задача 3

Визначте прискорення вільного падіння на висоті, яка дорівнює трьом радіусам Землі.

Дано:

Rз=6,4·106 м

Розв’язання

Прискорення вільного падіння знайдемо за формулою

 

Відповідь:

Рефлексія

Рефлексивний твір

- Спочатку ми міркували так...

- Потім ми зіткнулися з проблемою...

- Потім ми спостерігали (порівнювали, робили)...

- Ми побачили (зрозуміли)... Отже...

- Тепер ми будемо...

VIІ.  Домашнє завдання

 

 

Опорний конспект

Закон всесвітнього тяжіння

Задачі для розв’язування на уроці

Перед розв’язуванням задач пригадаємо деякі формули які нам знадобляться:

 

- закон всесвітнього тяжіння.

- сила тяжіння, яка діє на будь-яке тіло поблизу поверхні Землі

- Якщо на тіло масою m діє тільки сила тяжіння, то це тіло вільно падає, рухаючись із прискоренням вільного падіння g.

- рівняння, яке вказує від чого залежить прискорення вільного падіння.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
29 березня 2023
Переглядів
884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку