Державний навчальний заклад:
«Вище професійне училище №2 м. Херсона»
Методична розробка уроку з предмету
«Спеціальна технологія» тема уроку: «Ходова частина.»
Підготував викладач
спеціальних дисциплін Фальковський А.Ю.
План уроку Предмет: Спеціальна технологія.
Професія: Слюсар з ремонтуколісних транспортних засобів.
Тема програми:Будова автомобілів.
Тема уроку: Ходова частина.
Мета уроку:
-розширити та поглибити знання учнів про призначення та будову ходової частини автомобіля та її елементів;
-розвинути пізнавальні можливості, пам’ять, увагу, спостережливість, логічне мислення;
-виховувати сумлінне ставлення до навчання, бережливе відношення до матеріальних цінностей.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Методи та прийоми навчання: Словесний, частково – пошуковий, демонстраційний.
КМЗ уроку: Презентація «Ходова частина автомобіля
МТЗ уроку: Натуральний зразки ходової частини, мультимедійна система. Міжпредметні зв’язки: Матеріалознавство «Метали та сплави», Правила дорожнього руху «Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання». Література: », Кисликов В.Ф., Лущик В.В .» Будова й експлуатація автомобілів»:/
Підручник. –К.: Либідь, 1999. –400 с/.
1. Оргмомент:
- перевірка наявності учнів
- перевірка готовності учнів до уроку
2.Актуалізація опорних знань учнів (повторення попередньої теми).
Питання до учнів:
1. Яке призначення системи керування автомобілів?
Рульове керування призначається для зміни напряму руху автомобіля повертанням передніх керованих коліс і складається з рульового механізму та рульового привода.
2. Яке призначення рульового механізму та рульового приводу?
Рульовий механiзм передає зусилля вiд водiя до рульового привода iзбiльшує його, полегшуючи цим поворот рульового колеса.
Рульовийпривідпризначений для передачiзусиллявiдрульовогомеханізму до цапф напрямнихколiс за допомогою рульових тяг.
3. Назвіть деталі, які входять до складу рульовогу механізму та рульового приводу та розділіть їх?
Відповідь:
Рульовий механізм:1-рульове колесо; 2- рульовий вал;8- рульова колонка; 9 – ролик;10-рульова сошка; 11-червяк.
Рульовий привід:3-маятниковий важіль; 4-кульковий шарнір; 5-поворотна цапффа; 6- бічні тяги 7-середня тяга;
4. Назвіть види та типи рульового керування?
4.1 Види:
А Б В
Відповідь: А – рейковий (рейка -шестерня),Б-червячний (червяк-ролик, червяксектор),В-гвинтовий (гвинт- кулькова гайка-рейка-сектор)
4.2 Типи:
Відповідь: Гідравлічна
Відповідь: Електрична
Відповідь: Електрогідравлічна
5. Назвіть будово рульового механізму?
Відповідь:1-вал шестерні, 2-циліндричний золотник,3- шестерня, 4-циліндр підсилювача, 5-ущільнювач, 6-пильник, 7-гніздо рульової тяги, 8-рейка, 9центральний ущільнювач, 10-гідравлічні трубки, 11-регулювальний гвинт.
6. Яке призначення гідравлічного насосу та його будову?
Гідравлічний насос забезпечує циркуляцію рідини в системі та підтримує необхідний рівень тиску.
Відповіді: 1-шків, 2-кальник, 3- втулка, 4- корпус, 5- кришка корпусу, 6- нагнітальній клапан, 7-корпус, 8-лопаті,9-ротор, 10-ущільнююче кільце.
7. Розкажіть принцип роботи гідравлічного підсилювача рульового керування ?
3.Мотивація навчальної діяльності
Демонстрація відео ходової частини.
4.Повідомлення теми та мети уроку:
Тема уроку:Ходова частина..
Мета уроку:Розширити та поглибити знання про призначення та будову ходової частина автомобіля та її елементів. 5.Вивчення новогоматеріалу. План уроку:
1. Призначння ходової частини.
2. Типи несучих елементів (остова) автомобілів.
3. Призначення, типи та загальна будова підвісок автомобілів.
4. Колеса та шини.
1. Призначння ходової частини.
Ходова частина є опорою автомобіля і призначена для перетворення обертального руху ведучих коліс на поступальний рух машини. Вона об'єднує групу складальних одиниць, які утворюють: Раму (остов),балок мостів, підвіску і коліс (диски та шини).
Рама (остов) — основа машини, на якій закріплені двигун, агрегати трансмісії, системи керування, ходова частина і кузов.
Може бути рамним і безрамним.
Рамний остов Безрамний остов
Рамна несівна система– це зварна або клепана рама, яка складається з двох поздовжніх балок (лонжеронів), скріплених литими брусами і балками різного профілю (поперечинами).
Безрамна несівна система складається з нерухомо з'єднаних картерів двигуна і складальних одиниць трансмісії (головного зчеплення, коробки передач, заднього моста). Нею слугує кузов легкового автомобіля або автобуса.
1-Передній лонжерон; 2-Передній щит; 3-Передня стійка;4-Дах; 5-Задня стійка; 6-Заднє крило; 7-Панель багажника; 8-Середня стійка;9- Поріг; 10-Центральна тунель;11-Основа ; 12-
Бризговики ;
2.Типи несучих елементів (остова) автомобілів.
Балка переднього неведучого мосту вантажних автомобілів призначається для встановлення передніх керованих коліс і від них через підвіску передає на раму автомобіля поздовжні й бокові зусилля, що виникають від контакту автомобіля з дорогою.
1-Поворотна цапфа, 2- двотаврова балка, 3- опорний майданчик,
4- шкворінь, 5- поворотний важіль
Балка заднього ведучого мосту легкового та вантажного автомобілів
а — роз'ємний; б — нероз'ємний штамповано-зварний.
Задня балка легкового автомобіля.
3. Призначення, типи та загальна будова підвісок автомобілів.
Підвіска автомобіля забезпечує пружний зв'язок рами або кузова з мостами й колесами, пом'якшує удари, що сприймаються ними, а також поштовхи під час їзди по нерівностях дороги.
За характером взаємодії коліс і кузова під час руху автомобіля всі підвіски поділяють на: залежні та незалежні.
а – залежна; б – незалежна
За типом пружного елементапідвіски бувають ресорні (листові ресори), пружинні (гвинтові пружини), торсійні.
Демпферний елемент підвіски- це – амортизатор.
Амортизаторпризначений для швидкого гасіння коливань підвіски між рамою або кузовом і вісями.
Амортизатрои бувають видів:
1. Масляні
2. Газові(газомасляні)
Загальна будова передньої підвіски автомобіля типу МакФерсону
Загальна будова задньої незалежної підвіски автомобіля
4. Колеса та шини.
Колеса забезпечують безпосередній зв'язок автомобіля з дорогою, беруть участь у створенні й зміні напряму його руху, передають на-вантаження від ваги автомобіля на дорогу.
Виділяють наступні види коліс:
-ведучі;
-керовані;
-комбіновані (ведучі та керовані);
Шина – це еластична гумокордова оболонка складної конструкції, що монтується на обід колеса і наповнюється стисненим повітрям.
Камерна шина– пневматична шина, в якій повітряна порожнина утворена герметизувальною камерою.
Безкамерна шина– пневматична шина, в якій повітряна порожнина утворена покришкою й ободом колеса.
1 – каркас; 2 – брекер ;3 – протектор; 4 – боковина; 5 – борт; 6 – бортовий дріт; 7
– наповнювач
6.Закріплення нового матеріал (усне опитування).
1. Для чого призначена ходова частина?
2. Про які типи несучих елементів (остова) автомобілів ви сьогодні дізналися?
3. Назвіть призначення, типи та загальну будову підвісок автомобілів?
4. Що таке колесо та шина, та їхнє маркування?
Кросворд
Відгадавши кросворд ви дізнаєтесь про невід’ємний елемент ходової частини.
По горизонталі
1. Елемент шини (покришки) колеса, призначений для захисту внутрішньої частини шини від проколів і пошкоджень. 2. Елемент підвіски, призначений для збільшення її поперечно-кутової жорсткості. 3. Колеса, які беруть участь у створені і зміні напрямку руху автомобіля. 4. Вид амортизатора. 5. Тип пружного елементу підвіски? 6. Основа машини, на якій закріплені складальні одиниці ходової частини. 7. Неведучий передній міст вантажного автомобіля? 8. Забезпечують безпосередній звязок автмобіля з дорогою.
7.Підведення підсумків уроку:
- аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
- аналіз причин помилок, зроблених учнями на уроці та засобів їх усунення; - повідомлення та обґрунтування оцінок.
8. Рефлексія.
«Закінчи речення»
• сьогодні я дізнався……………………………………………………………………. мені було цікаво………………………………………………………………………. мені було важко опрацьовувати……………………………………………………… я виконував завдання…………………………………………………………………. я зрозумів, що…………………………………………………………………………. теперь я можу………………………………………………………………………….
• я відчув, що…………………………………………………………………………….
• я навчився……………………………………………………………………………… у мене вийшло………………………………………………………………………….
• я спробую………………………………………………………………………………
• мене здивувало…………………………………………………………………………
• ці знання я зможу використати (поза уроками)……………………………………...
• мене здивувало………………………………………………………………………… мені захотілося…………………………………………………………………………
9. Інструктаж з виконання домашнього завдання: прочитати та проаналізувати матеріал §5.1-5.5 зі сторінок 270 -284 підручника Кислікова В.Ф., Лущик В.В «Будова й експлуатація автомобілів».