Для вчителів початкових класів. Проводиться з метою: поглибити знання про здоров'я, здоровий спосіб життя, формувати вміння встановлювати залежність здоров'я людини від соціальних, кліматичних умов, зовнішніх чинників, впливу шкідливих звичок.
Урок здоров`я.
Тема. Здоров’я – найбільший скарб кожної людини
Класний керівник
3 класу Лохвицької
загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.. №3
Лохвицького району Полтавської області.
Кулага Алла Григорівна.
Тема. Здоров’я – найбільший скарб кожної людини
Мета: поглибити знання про здоров’я, здоровий спосіб життя. Визначити залежність здоров’я людини від соціальних, кліматичних умов, зовнішніх чинників, впливу шкідливих звичок. Навчити обґрунтовувати необхідність дбайливого та бережливого ставлення до свого здоров’я. Сприяти формуванню навичок здорового способу життя.
Обладнання: емблеми команд «Мудрість», «Бадьорість», «Натхнення», плакати про здоровий спосіб життя, ілюстрації рослин, які цілющі мають властивості (липа, береза, сосна, малина, гарбуз, соняшник, м’ята, мати-й-мачуха, конвалія). Запрошений дитячий лікар.
Хід заняття
Вітаючись, ми, зазвичай кажемо «Здрастуйте!», «Доброго здоров’я». Таким чином ми бажаємо одне одному здоров’я. У давнину казали, «Здоров’я – це нічого, але без здоров’я ніщо». Як правило людина, яка ніколи не хворіла, зовсім не береже свого здоров’я. Тіло без відома служить нам і ми навіть не уявляємо, що може бути якось інакше..
Відповіді учнів.
У всі часи люди приділяли увагу своєму здоров’ю, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від хвороб та всілякі способи, за допомогою яких можна було зміцнити свій організм і залишатися бадьорим багата років..
Наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи, так звані чорні сили. Ще хвороби пов’язували з карою богів, рятуючись від якої люди намагалися задобрити їх дарами й жертвами.
Серед своїх богів греки особливою шаною ставилися до бога лікування Асклепія та його доньок – Гігієї (богині здоров’я) та Панацеї ( з грецької всезцелітелька). Перша вміла запобігати захворюванням (звідси назва галузі медицини, що розробляє й впроваджує методи запобігання захворюванням - гігієна), а друга лікувала та зцілювала людей від усіх хвороб (звідси й вислів «Панацея від усіх бід»). Одному видатному лікареві стародавнього сходу належать такі слова: «Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що є в тебе в скринях. Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато чого знати:
Учені довели, що людині відпущено для життя на землі від 150 років і більше. А чому ж ми живемо в кращому разі 70 і вже в 50-60 років маємо купу хвороб, які заробили через своє безвідповідальне ставлення до власного здоров’я, лінощі й небажання працювати над собою.
Діти! Всі ви знаєте прислів’я «Здоров’я - всьому голова». Як ви думаєте, від чого залежить здоров’я людини? (відповіді учнів).
Здоров’я – це просто відсутність хвороб, це здатність організму пристосовуватися до постійних змін навколишнього середовища.
А зараз проведемо конкурси, участь братимуть такі команди.
Команда «Мудрість».
Девіз: Здоров’я бережіть, доки малі.
Мудрими ідіть по цій землі,
Хай кожен з нас в житті запам’ятає,
Що без здоров’я щастя не буває.
Команда «Натхнення»
Девіз: Здоров’я – це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини.
Команда «Бадьорість»
Девіз: Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати,
Вчитись і відповідати.
Конкурс «Природа – джерело здоров’я».
Весна – чарівниця,
Неначе цариця.
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
І проліски, і травичка
Зелена ясна, і кульбаба рясна,
Й фіалочка чудова.
Завдання1.
Близько 7 тисяч років тому під час розкопок у Міссісіпі було знайдено насіння плоду. Індійці першими з цього плоду зварили кашу. Сьогодні з цього плоду готують понад 30 страв. Про яку рослину йдеться? (Гарбуз)
Завдання2.
Одна з перших рослин, яку використовували для лікування. Вона згадується в працях Гіппократа з медицини. Відомо, що Іван Грозний застосовував її для лікування наривів на ногах. Сьогодні використовують усю рослину, її сік, настої, відвари, мазі. Що це за рослина? (Цибуля)
Завдання 3.
Через органи чуттів відбувається зв’язок нашого організму з навколишнім середовищем. А скільки їх? Назвати всі. (5: дотик, нюх, смак, слух, зір)
Завдання 4
Одна яскрава квітка сподобалась Петру І і він привіз її насіння в Росію. Фармацевти підсушеним листям цієї рослини лікували малярію, бджолярі оцінили її медоносність, але головні якості цієї квітки ще довго були приховані від людей. Коли і де було розкрито головний секрет цієї рослини? Що це за рослина? (Соняшник. У Росії, Воронезький губернії, Бокарєв отримав олію).
Чи знаєте ви, що:
Конкурс «Сонце, повітря і вода – наші кращі друзі!»
В е д у ч и й. Будь-якої пори року всі ми любимо відпочивати у таборі, у бабусі, на морі, в лісі, на річці. Чи вмієте ви відпочивати? Від команд запрошуються по 2 учні, які отримують конверти із завданням.
Завдання 1.
Ви побачили джерело. Навколо джерела було багато слідів тварин. Як правильно скористатись водою з джерела?
Завдання 2.
Ви приїхали відпочити в ліс на 10 днів. Як правильно зберігати крупи, макаронні та хлібні вироби?
Завдання 3.
Як потрібно зберігати м’ясо і рибу на відпочинку у горах?
Завдання 4
Стояла сонячна погода, спека, а діти гралися на березі річки. Ввечері в них сильно боліла голова і шкіра на спині. Як можна допомоги дітям?
Завдання 5.
Після тривалої прогулянки у лісі у вашого товариша знайшли кліща. Надайте йому допомогу.
Рольова гра «Порада лікарів»
Команди отримують завдання.
Команда «Мудрість»
Профілактика захворювання слуху.
Команда «Натхнення»
Гігієна зору (при роботі за комп’ютером).
Команда «Бадьорість»
Гігієна шкіри.
Конкурс «Лікарські рослини»
В е д у ч и й. Відпочиваючі на природі, виможете зазнати неприємностей: можна поранитися, занедужати. Чи зможете ви вилікувати себе та свого товариша?
Капітани команд вибирають конверти із завданням.
К о р о л е в а З д о р о в’ я.
Сплетімо вінок український сьогодні
Із мальв, чорнобривців, калини,
З барвінку та жита, із м’яти, нагідок,
З жоржин, чебрецю та вербини.
Чи знаєте ви що:
Конкурс «Чистота й охайність».
Назвати прислів’я про чистоту й охайність.
Команда «Мудрість»
Команда «Натхнення»
Команда «Бадьорість».
Смішинки-веселинки
Жирафа.
Побачивши в зоопарку жирафу, Славко мамі казав:
Хочеш їсти – мийся
Можна знову забруднитись…
Все одно захочеш знову.
Відпочити ніколи.
Розпочались канікули,
А відпочити ніколи.
Лиш наступає ранок –
За книжку і на ганок.
А з ганку стежка-стрічка
Веде мене до річки.
Там на піску читаю,
Читаю і гортаю,
І так я зачитався –
За три дні й не скупався,
А тут іще морока:
Попік і спинку, й боки.
Тепер лежу у ліжку
І знов читаю книжку,
Розпочались канікули,
А відпочити ніколи!
Який час…
Ти миєшся…
Який час, Федоте?
Виходить, що субота.
Кмітливий онук
К о р о л е в а З д о р о в’ я. Під час епідемії грипу використовуйте такий дар природи, як рослини, що виділяють у повітрі фітонциди (речовини, які знищують хвороботворні мікроби мікроорганізми та віруси).
Нехай серед ваших кімнатних рослин обов’язково будуть пеларгонія, бегонія, а в вазах – гілочки ялини, сосни, ялівця. Наріжте цибулю та часник і поставте у кімнаті в декількох блюдцях.
Гра «Відгадайко»
Восені осипається, взимку відсипається.
А квітка не медок –
Лікує від грипу, кашлю та хрипу. (Липа)
Вітамінної вдачі,
Вихваляється на дачі. (Чорна смородина)
Властивості рослин
Між личком густим
Бринять перлин конвалії
Духмяним запахом своїм
Хай кожен поміркує,
Бо всіх вона лікує,
То ж ти не рви й не сердься,
Залиш для тих, хто має хворе серце.
Запам’ятай, мій друже,
Фіалка триколірна тобі тут допоможе.
Появилось біля нас!
Це кульбабки уквітчались,
Із весною привітались
Ти шануй його і знай,
Недокрів’ю буде край,
Якщо їстимеш салат
Із отих ти сонценят.
Хочеш бути здоровим загартовуйся!
Щоб довго жити,
Воду треба всім любити,
Мило, пасту, гріб енець –
Будеш справжній молодець.
Якщо хочеш буть здоровим,
Про своє здоров’я дбай.
Своє тіло завжди вміло
І ретельно доглядай.
Хочеш бути здоровим займайся спортом!
Зарядку треба нам щодня робити,
Бігати, стрибати – всім потрібен рух!
А без цього, друзі, в світі не прожити.
Лиш в здоровім тілі є здоровий дух!
Всюди ми знаходим,
З ними як одна сім’я,
Але нам без друга-спорту
Не прожити ані дня.
Щоб струнким зростати, сильним,
Треба обруча крутити,
Легко, спритно і красиво
Вправи з ним щодня робити..
Стриб і стриб! І так щодня
Ти стрибай, мов зайченя,
Вибігай, дружок, мерщій.
Покажи стрибок нам свій.
Д і т и (разом). Всі весело змагаються,
Спортом всі займаються.
Конкурс «Здоров’я – це скарб, збережемо його».
У ч н і. На дворі зима чи літо,
Чи мороз, чи холоди,
Не пілюлі, не мікстури –
Нас лікує фізкультура
Ще й холодная вода.
Л і к а р. Щоб росли ви, дітки, дужими,
Не будьте до себе байдужими.
Все тіло своє бережіть,
Із народною медициною дружіть.
У ч и т е л ь. Про здоров’я треба дбати,
Обливатися, пірнати,
Щоб ніколи не хворіти.
На повітрі більше слід бувати,
Вітамінчики вживати.
У ч е н ь. Соки пити я мастак.
П’ю морквяний просто так.
Він смачний і поживний,
З вітаміном він спортивний.
Краще бачиш у сто раз.
У ч е н ь. А з борідкою дідок –
Це зубастий часничок.
Ворог він усім мікробам.
Разом з ними і хворобам.
Л і к а р. Щоб рости і гартуватись,
І міцнити, як броня,
Треба, друзі піклуватись про здоров’я
Вам щодня.
Ритмічна гімнастика
Щоб в нас голівка не боліла,
І заспокоїтись ми вміли,
Ми вказівними пальчиками
За вушками потремо,
Добре їх розітремо.
К о р о л е в а З д о р о в ‘ я. Хто день починає з зарядки, у того справи в порядку.
Друзі! Пам’ятайте, що найбільше багатство людини – це здоров’я. Зміцнюйте своє здоров’я:
Часто показником здоров’я людини є здоров’я його легенів: якщо легені здорові, то в них вміщується багато повітря.
Проведемо конкурс «Хто швидше надме кульку».
Молодці»
Наступна гра «Доповни загадку»
І як підсумок нашої виховної години утворимо
«Віночок здоров’я»
У ч и т е л ь. Бережіть здоров’я, зміцнюйте й примножуйте його. І пам’ятайте про те, що здоров’я - найцінніший скарб, і від вас залежить, чи зумієте ви зберегти його на довгі роки.