Урок. Жанрові особливості пригодницької повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»

Про матеріал
Мета: викликати інтерес до самостійного читання художніх творів, зокрема В.Нестайка; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд. Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням інтерактивних елементів.
Перегляд файлу

ХАРКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №31

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

з української літератури

для 6 класу

 

 

Учитель: Ярошенко І.Є.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХАРКІВ- 2020

Тема. Жанрові особливості пригодницької повісті В. Нестайка «Тореадори з 

            Васюківки»

 

Мета: викликати інтерес до самостійного читання художніх творів, зокрема В.Нестайка; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу  з використанням інтерактивних елементів.

 

Обладнання:  підручник,  повість В. Нестайка «Тореодори  з Васюківки», завдання (літературний диктант,  вікторина «так – ні»),  мультимедійна презентація             

                                                Епіграф:             «Кожна пригода – до мужності дорога».

          Народна мудрість   

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.                                                    СЛАЙД №1                                                    

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

Веселий час — дитинство! Сповнене пригод, справжніх переживань і почуттів, воно назавжди залишається в нашій душі світлим образом, що з теплотою згадуємо в дорослому житті. Бо такого в нас більше ніколи не буде, а воно було найкраще, найправдивіше, найдивовижніше. Такий незгладимий слід залишило дитинство і в душі Всеволода Нестайка, бо тільки людина, яка вміє зберегти в пам'яті миті дитячого життя, могла написати "Тореадорів з Васюківки".

  • Про що розповідається в повісті?

     Повість описує пригоди друзів Івана Реня (Яви) і Павла Завгороднього                       (Павлуші), які ніколи не сидять на місці, вони завжди діяльні, їх мозок                                 напружено працює над тим, яку би "штуку утнути".                          

 

 

  • Діти, сьогодні у нас урок за повістю Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», на якому ми  згадаємо найцікавіші сторінки твору, будемо розвивати вміння і навички переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку. Я бажаю вам отримати задоволення від уроку. Вірю, що кожен запам’ятає щось із сьогоднішньої розмови і обов’язково використає отримані знання і вміння у житті.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.                                          СЛАЙД №2

  1.  Перевірка домашнього завдання.(Характеристика головних героїв)
  • Хто головні персонажі твору?Розкажіть про них?

Ява (я-Ваня) Рень, Павлуша Завгородній – хлопці 11 років, друзі, сусіди

Головні персонажі повісті — Ява Рень і Павлуша Завгородній — звичайні школярі-підлітки, що мешкають у селищі Васюківка, бешкетники, фантазери та «1зривники дисципліни».

 Ява. Звідки таке незвичне ім'я — Ява? То він сам себе так назвав, коли йому було лише півтора роки. Чи то воно, пискля мале, хотіло сказати: "Я — Ваня", а вийшло "Ява"..., але причепилося оте "Ява" до нього, як реп'ях до собачого хвоста. У Івана руде скуйовджене волосся, а обличчя хлопця рясно вкрите веснянками. Ява Рень — енергійний і відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати шкільний театр. Але хлопець здатний не тільки на бешкет: коли сталася прикра подія з переекзаменовкою, то він влітку сумлінно готувався до перескладання екзамену з української мови на "безлюдному" острові, дібравши собі ім'я "Робінзон Кукурузо".

Павлуша Завгородній — кращий друг Яви. Це більш врівноважений і спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці.

 

Ява (Іван Рень)

Павлуша

У хлопців завжди піднесений настрій. Вони не можуть жити без пригод.

  1. Романтики

Незважаючи на невдачі, такі як: метро під свинарником, невдала корида – хлопці не падають духом і вигадують усе нові і нові пригоди.

  1. Оптимісти

Іван Рень - автор усіх нових ідей та пригод. Павлуша навіть про нього казав, що «Ява завжди вигадує всякі штуки-викаблуки». Ява -

  1. Лідер.

Павлуша завжди дуже щиро говорить про свого друга Яву, доброзичливо розповідає про членів його сім’ї. І взагалі-то у всьому підтримує свого товариша. Павлуша-

3.Справжній друг

Ява під час стихії не зміг залишитися вдома: прагнув допомогти своїм рідним рятувати людей, які потрапили в біду.

4. Співчутливий 

Саме Павлуша пропонує врятувати беззахисне цуценя із старого колодязя.

4. Чуйний

Під час повені  на велосипеді поїхав до військової частини, аби допомогти врятувати людей. 5.Сміливий

5.Милосердний

 

  • Ви намалювали ілюстрації до найцікавіших епізодів твору. Розкажіть про ці епізоди.
  •  Відкрийте робочі зошити, запишіть число, тему уроку і приготуйтесь до вікторини «Так чи ні» та літературного диктанту .
  • Літературний диктант , вікторина «Так– ні»                      Слайд №3

                           

Варіант І                   Вікторина   «Так - ні»

  1. Хлопці хотіли прорити метро під  клунею. (Ні, під свинарником)
  2. За проїзд у метро хлопці збиралися брати п’ять копійок з учительки української мови. (Ні, математики)
  3. Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад. (Так)
  4. Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки. (Так)
  5. Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому. (Ні, відв’язали козу)
  6. Кандидатура корови Маньки  не підійшла на тореадорський бій, бо вона  була  з одним рогом. (Так)
  7. Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані. (Так)
  8. Павлусь дружив з Явою ще з першого класу. (Ні, з 4)
  9. Сестра Яви не вимовляла літеру «Л». (Ні, «Р»)
  10.  До Яви під час хвороби прийша медичка. (Так)
  11.  Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед. (Так)
  12.  Думаючи, що вмирає, Ява подарував Яришці свій магнітофон. (Ні)

 Варіант ІІ. Літературний    диктант

 

  1. Трилогія – це ... три самостійні твори одного автора, пов'язані єдністю задуму, сюжету тощо
  2. Що хотіли прорити друзі під свинарником?  Метро.
  3. Ім’я діда, що ліве око зав’язував онучею – Варава.
  4. З кого хлопці хотіли  брати 5 копійок за проїзд?   Вчительки математики.
  5. Назва лекції, під час якої хлопці випустили в клубі пугутькало  - «Виховання дітей у сім’ї».
  6. Ім’я сестри Яви - ... Яришка.
  7. Кличка корови, яка ідеально підходила для бою – ...  Контрибуція.
  8. Тореадорський реманент – ...  килимок і капелюшок.
  9. Як у копанку потрапили хлопці?   Утікали від Контрибуції.
  10. Кого  врятували хлопці у колодязі?   Яку кличку дали йому? Собакевич.
  11. У яке місто збиралися учні на екскурсію?    Київ.
  12. Який художній засіб використано у реченні: «Крижаним голосом учителька говорить, мов сікачем рубає»?   Епітет, порівняння.

САМОПЕРЕВІРКА за ключем                                    СЛАЙД № 4

  •  Фізкультхвилинка                                                           СЛАЙД №5

ІV. Сприйняття та узагальнення навчального матеріалу.                       .

  • Теорія літератури.  Давайте пригадаємо основні відомості про цей твір , який жанр цього твору?                                      СЛАЙД № 6

  

  • Запишіть у зошит визначення, що таке повість              СЛАЙД №7

 

  • Давайте визначимо, до якого різновиду повістей належить твір В.Нестайка, відповідь обґрунтуйте.

 

  • Отже, пригодницька повість…   (запис у зошит)            СЛАЙД № 8
  • «Хвилинка мудрості»

 - Поясніть, будь ласка, епіграф уроку: «Кожна пригода – до мужності дорога».

  (Учні пояснюють прислів’я)

  • Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба. А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
  • Вони були гарними друзями?
  •  Творча робота. Складання сенканів про дружбу, пригоди

V.  Підведення підсумків.

  • Дякую всім за роботу і пропоную закінчити речення:

Мікрофон: «  На кого я хотів би бути схожим за повістю В. Нестайка..?»

  

-  Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

 

VІ. Домашнє завдання.  Опрацювати с.154, зап.1-10(усно), 

*Виписати 5 прислівїв про дружбу                              СЛАЙД № 9

 

 

 

 

 

 

 

 

І                   Вікторина   «Так - ні»

  1. Хлопці хотіли прорити метро під  клунею.
  2. За проїзд у метро хлопці збиралися брати п’ять копійок з учительки української мови.
  3. Дідусь у покарання примусив хлопців закопувати метро назад.
  4. Зробити підводний човен хлопці вирішили з плоскодонки.
  5. Щоб витягти цуценя з криниці, хлопці принесли мотузку з дому.
  6. Кандидатура корови Маньки  не підійшла на тореадорський бій, бо вона  була  з одним рогом.
  7. Хлопці шукали порятунку від Контрибуції в калабані.
  8. Павлусь дружив з Явою ще з першого класу.
  9. Сестра Яви не вимовляла літеру «Л».
  10.  До Яви під час хвороби прийша медичка.
  11.  Ява з Яришкою найчастіше сварилися через велосипед.
  12. Думаючи, що вмирає, Ява подарував Яришці свій магнітофон.

 

 

Літературний    диктант

  1. Трилогія – це ...
  2. Що хотіли прорити друзі під свинарником? 
  3. Ім’я діда, що ліве око зав’язував онучею
  4. З кого хлопці хотіли  брати 5 копійок за проїзд?   Вчительки математики.
  5. Назва лекції, під час якої хлопці випустили в клубі пугутькало  -
  6. Ім’я сестри Яви - ...
  7. Кличка корови, яка ідеально підходила для бою – ... 
  8. Тореадорський реманент – ... 
  9. Як у копанку потрапили хлопці?  
  10. Кого  врятували хлопці у колодязі?   Яку кличку дали йому?
  11. У яке місто збиралися учні на екскурсію?
  12. Який художній засіб використано у реченні: «Крижаним голосом учителька говорить, мов сікачем рубає»? 
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гуськова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
9164
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку