Урок.Життя і творчість Леоніда Глібова. Істотні ознаки байки. Леонід Глібов «Зозуля й Півень»

Про матеріал

Розширити і узагальнити знання учнів про Леоніда Глібова; продовжити знайомити учнів з особливостями байки, навчити виразно читати байку, читати в особах ; розвивати уміння визначати головну думку, розширювати словниковий запас учнів; виховувати почуття справедливості

Перегляд файлу

Тема: Життя і творчість Леоніда Глібова. Істотні ознаки байки. Леонід Глібов «Зозуля  й Півень»

Мета: розширити і узагальнити знання учнів про Леоніда Глібова; продовжити знайомити учнів з особливостями байки, навчити виразно читати байку, читати в особах ; розвивати уміння визначати головну думку, розширювати словникови              й запас учнів; виховувати почуття справедливості

Обладнання: презентація, слова-блискавки, значки нагородження, запис «Тиша в залі»

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: урок-суд

Хід уроку:

  1. Організація класу
    1. Привітання

Ось дзвіночок пролунав,

Дзвінко пісню заспівав.

Чули діти?(так)

Кому дозволено сісти першими?(дівчаткам)

Правильно, спочатку краса, а потім сила

  1. Актуалізація опорних знань
    1. Фронтальне опитування. Гра «Долоньки»

На минулому уроці, ми говорили про байку.

  • Невеликий, найчастіше віршований твір повчального характеру....(байка)
  • Повчальний висновок байки(мораль)
  • Імя першого байкаря(Езоп)
  • Назва байки Езопа?(«Двоє приятелів і ведмідь»)
  • Мораль цієї байки?(Друзі пізнаються в біді)
  • Які слова цієї байки стали прслівям?
  • Чим воно ще  являється?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми з вами розглянемо судову справу.

  • Що таке суд?
  • Хто є головними у суді?

Отже, саме сьогодні ми дізнаємось хто з вас у майбутньому стати суддею чи адвокатом, можливо у когось відкриється талант до рослідувальної справи.

  1. Повідомлення девізу уроку

Перед тим, як розпочати наше слухання, нам потрібно визначитись із гаслом дня, для того щоб швидко та оперативно працювати.

Якщо хочеш справу виграти, навчись розумно запитувати, уважно слухати. чітко відповідати

  1. Повідомлення теми уроку
    1.   Гра «Математичні дії»

Для того щоб дізнатися над якою справою ми будемо працювати вам потрібно виконати математичні дії

Зоря-ря+зубр-бр+поля-по(зозуля)

Піч-ч+вечір-чір+день-де(півень)

Отож,  відкривається слухання у справі «Зозуля і Півеню» Літературного кодексу «Байка», частина ІІ Леонід Глібов

  1. Мовленнєва розминка

Перед тим, як послухати наші сторони, нам потрібно розімяти наші мовні органи до роботи

  1.   Робота над чистомовкою

Зів-зів-зів  - двоє врних друзів

Ець-ець-ець – сірий горобець

Ля-ля-ля – сиза, хвостата зозуля

Ень-ень-ень – голосистий півень

  1.        Читання чистомовки  хором
  2.        Читання чистомовки рядами з різними інтонаціями
  3.        Читання грою»Хвиля»
  1.   Дидактична гра «Впіймай слова»

Учні мовчки читають  слова, які вчитель  швидко показує, затримаючи кожне слово на декілька секунд. Після  читання необхідно пригадати якнайбільше слів

(Пісня. казка. скоромовка, автор, художник, редактор,

притча, байка)

Уважність вашу перевірили, тому тепер  можемо приступити до нашого слухання

  1.  Сприймання і усвідомлення нового навчального матеріалу

4.1.  Виступ сторін

4.1.1  Виступ прокурора

Бажаю перемогти справедливості!

До слова допускається прокурор.

Сьогодні перед нами складне  завдання. У правоохоронні  органи звернувся  Півник. За його заявою ми розпочали справу. Отже, перейду одразу до суті. Півник просить допомоги, щоб справедливість перемогла. оскільки Підсудна Зозуля  порушує всі моральні засади. вона  бреше, наполягає на тому щоб він сидів голодний, також порушує права дітей. підкидаючи сої яйця іншим

  • Дякую!

4.1.2 Виступ адвоката.

Заперечую! Зозуля, моя підзахисна повелася на розмову Півня і всього навсього підтримала її, та зовсім не змушувала голодувати. Стосовно прав дітей, це її біологічна особливість. тому за це її судити не можна

4.2 Хвилинка – цікавинка

Я пропоную більше дізнатись про біологічні особливості цих птахів, для внесення чіткості у справу

Півень ходить по двору : на голові червоний гребінець ,під дзьобом
червона борідка, на хвості узори, на ногах шпори. Лапами розгрібає ,
зернятка шукає. Сам зернинку з їв, на тин злетів , крилами помахав,
навсе горло закричав.

   -Що закричав півень? «Ку-ка-рі-ку»

   Зозуля Невеликий птах, масою до 120 грам. Має довгі крила і довгий хвіст. Зозуля ніколи не будує гнізда, вона підкидає свої яйця в гнізда інших. Зозуля-корисний птах, живиться комахами - шкідниками. За 1 годину 100 волохатих гусениць шовкопрядів - шкідників лісу, які інші птахи не їдять.

Прислухайтесь, як у лісі кує зозуля?

4.3 Розповідь біографії байкаря.

Сторони ми вже послухали, проте ясності в справі ще дуже мало. Тому давайте спочатку дізнаємось про зачинателя цієї історії.

1 біограф Народився Іванович Глібов у селі Веселий Поділ на Полтавщині у 1827 році. Батько був управителем маєтку поміщиків . Мати була освіченою і культурною жінкою. Стала першою вчителькою Глібова. У дитинстві хлопчика звали Льолик,був веселим і жвавим.Його й прозвали «королем квітів».Знайомі й родичі, вітаючись із ним, казали « Здоров був Льолику, квітчастий королику».

2 біограф Змалку він любивслу слухати казки баби Одарки про тварин. І йому навіть здавалося, що тварини насправді думають і говорять, що серед них є теж добрі й злі, бідні і багаті.

       Науку спочатку здобував у Полтавській гімназії, а потім - у Ніжинському         ліцею працював вчителем історії та географії.

З біограф Леонід Глібов любив дітей. Свої твори він підписував псевдонімом «Дідусь Кенир». Діти з нетерпінням чекали журнал «Дзвінок» , щоб прочитати нову баєчку дідуся Кенира. Хвороба серця і астма підірвали здоров'я. Втративши зір, продовжував писати під лінійку з лупою. Писав байки, вірші - загадки , акровірші. Помер у 1839 році, похований у Чернігові.

4.3.1 Гра «Розвідники»

1 група: дЛеноі ліГбво дивнасяро у лісе селиВей дПоіл ан щиПоталвні
5 нябезре 1827 куор.

2 група: В ствідинти огой зиалвниа кЛьоил, вісй шипейр вріш « нСо»
онЛдіе Глвіоб насапив у 13 ківро.

3 група: Лдеоін ваІчнови вобілГ сапви аз мжанро ізнрі ритво. еЦ і шірві,
кизагда, акрорвіші, йкиба.

4 група: ВусьомусвітілюблятьішануютьукраїнськогобайкаряДідусяКенира.
ПідтакимлітературнимпсевдонімомдрукувавсвоїтвориГлібовужурналі «Дзвінок».Віннаписав107байок.

4.3.2 Виставка книг байкаря

4.3.3 Фронтальна бесіда

-Де і коли народився Леонід Глібов?

Як звали його у дитинстві?

-Де навчався?

Під яким псевдонімом писав?

4.3.4 Мовчазне читання стаття про Леоніда Глібова. Гра «Рибки»

4.4 Опрацювання байки

- Які за  жанром твори  писав Леонід Глібов»

«Зозуля і Півник» - це ... (байка)

4.4.1 Складання павутинки  «Байка»

Давайте пригадаємо особливості байки.

— Що ми знаємо про байку? (невеликий твір повчального характеру)
— Чим відрізняється байка від інших жанрів? (у байці розповідається про тварин, які поводяться, як люди)
— Яка будова байки? (є основна частина, а в кінці кожної байки — мораль)
— Як називають авторів байки? (байкарями)
— Для чого пишуть байки? (у них висміюють все лихе, щоб люди не робили так)

4.4.2 Словникова робота

Ми дізнались про створення цієї справи. Чи можна вже винести вирок?

Ця справа  дуже заплутана, нам потрібно спочатку попрацювати над невідомими словами

Потакати* *безрадісне
Мерщій* *погоджуватися
Далебі* *поклянусь
Знічев’я* *справді
Безталанне* *без причини
Забожусь* *швидко

— Доберіть синоніми до слова довіку, пурхнув.
— Поясніть значення слів: годить, кралечко.

4.4.3 Виразне читання байки вчителем

Я наполягаю на додатковій дії нам потрібно прочитати цю байку

4.4.4 Бесіда після первинного сприймання

-За що хвалили одне одного Півень і Зозуля?

- Чи можна порівняти Півня з жар-птицею?

Чи є тут ще дійові особи крім Зозулі та Півня

4.5 Читання ланцюжком. Прийом «Пір’їнка»

Отже. є Горобець, оскільки він запізнюється на наше слухання, пропоную ще раз уважно прочитати байку. Але щоб полегшити нашу діяльність нам потрібно якості читання)

4.6 Вибіркове читання

Я зовсім заплуталась у цій справі. тому давайте ще раз, я ставитиму запитання ви в тексті будете знаходити відповідь на них

  • Як Зозуля вихваляла Півня? З чим його порівнювала?
  • Що їй відповів Півень? Якими словами звернувся до Зозуля?
  • Хто почув їхню розмову?

Фізхвилинка

Оголошую перерву. можливо після цього з’явиться  Горобець

4.7 Виступ Горобця

Отож. що почув Горобець. Ось і він. Прошу вас до слова.

Розкажіть. що ви тоді чули, що насправді сталося?

  • Я шукав насіння, щоб поживитися. І раптом почув голосні розмови, то вихваляли, точніше брехали один одному Півень та Зозуля, такого лицемірства я давно не бачив. Тому і відповів їм. 
  • Діти будь  ласка прочитайте, що я там сказав.
  • Дяку. за чесність. Отож запис цього засідання я передаю на додатковий розгляд, для винесення кінцевого рішення.
  1. Систематизація і узагальнення знань
    1. Робота над виразністю читання.

Поки ми чекаємо. щоб додаткова комісія розглянула справ, ми ще попрацюємо над байкою.

Доведіть, що ми читали саме байку.

    -Як ви думаєте, чи однаково слід читати слова Зозулі і Півня? Чому так гадаєте?

-Який тон читання виберете? (Ніжний, захоплений, облесливий).

-У якому темпі будемо читати? (Спокійно, повільно).

- Яким тоном читатимемо слова автора в кінці твору?

Що в нас знаходиться в кінці твору?

Мораль – це...

  1. Складання плану до байки.
  1. Розмова Зозулі та Півня
  2. Поява Горобця
  3. Мораль

- Як треба читати першу частину?( із заграванням, улесливо)

- Як треба читати другу частину?( рішуче, голосно, передаючи правду)

5.3 Визначивши  з якою інтонацією слід читати байку, ми можемо прочитати її  в особах.

5.4Аналіз байки

— Чому одна нещира людина робить приємне іншій?
(щоб піддобритися, хоче вислужитися, говорить у вічі одне, а має на думці інше)
— Це, діти, підлеслива людина (пояснення слова на дошці)
— Яка ж головна думка байки? (Слайд — 8) (бути доброю, щирою людиною, говорити тільки правду, не шукаючи вигоди)
— А чи є тут слова, які стали прислів’ям? (рука руку миє)
— Як ви їх розумієте?(Це прислів’я підходить до людей, які підозрюються в нечесних справах, покривають одне одного)

  1. Підсумок уроку
    1. Підсумкова бесіда

— Який жанр тексту ви читали? (байку)
— Чого вона вас навчила? (бути чесним, не треба без потреби вихваляти один одного)

Пам’ятайте про те, що вам у житті теж можуть зустрітися улесливі люди.
Знайте, що це лихі люди. Вони не кажуть правди, щирих слів, а захвалюють там, де не слід цього робити, на погане кажуть добре. А ми можемо вірити їм і не будемо прагнути стати кращими.

6.2 Дидактична гра «Прес»

А тепер, діти, висловіть свої враження від уроку, продовживши речення.

— Найбільші труднощі я відчув…
— Я не вмів, а тепер вмію…
— Я не знав, а тепер знаю…
— На наступному уроці мені хотілося б знову…
— Кому ви хочете подякувати за урок?
Поаплодуйте один одному!

6.3Винесення рішення

Ось і вже готове рішення судової комісії.

Розглянувши справу «Зозуля і Півник» Літературного кодексу «Байка» чистини ІІ Леонід Глібов, Літературний суд постановив:

Визнати Зозулю та Півня винними у брехні та улесливості та призначити покарання у вигляді навчання дітей за допомогою моралі.

За сміливість та рішучість нагоробити горобчика значком «Мужності»

Адвоката та прокурора значками «Справедливості»

Учнів «Активний слухач» та «Активний читач»

6.4 Заключне слово вчителя

Вчитель: Дякую вам, діти, за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, упевненішими в собі. Адже, цього хотіли всі поети-байкарі, для цього вони й писали свої твори.
І закінчити урок хотілося б словами Леоніда Івановича Глібова:

Здається , байка просто бреше.
Насправді ж ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине.
Читайте, згадуйте мене.

6.5 Повідомлення домашнього завдання

 

 

 

 

docx
Додано
21 липня 2018
Переглядів
387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку