Урок "Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці"

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури 5 клас "Зірка Мензатюк. "Таємниця козацької шаблі" - пригодницька повість сучасної письменниці
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Урок української літератури. 5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці

Мета: ознайомити учнів з повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»;    розвивати читацький інтерес п’ятикласників, уміння аналізувати й порівнювати поведінку героїв, робити висновки, удосконалювати навички переказувати текст та виразно читати;  виховувати  в учнів національну свідомість, патріотичне почуття, повагу до героїчного минулого нашого народу.

Обладнання: мультимедійна презентація «Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»; відео «Замки та фортеці України»; відеофізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія»; таблиця «Характеристика образів Наталки та Антипа»; асоціативне гроно «Шабля»; карта України.

Форми і методи: аутотренінг для учнів «Самоналаштування», інсценізація уривку повісті, інтерактивні вправи: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Займи позицію», робота в парах, гра «Лови помилку».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

                            ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

  • Доброго дня! Сьогодні на уроці у нас присутні гості. Привітайтеся.
  • Сідайте.
  • Нас чекає цікава робота, а налаштуватися на неї нам допоможе аутотренінг.

«Самоналаштування»

  • Покладіть руки на парту, і давайте всі разом промовимо слова:
  • Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
  • Я думаю, замислююсь!
  • Я – особистість творча!
  • Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці!

(Слайд 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

«Мозковий штурм»

  • З творчістю якої письменниці познайомилися на попередньому уроці?
  • Де і коли народилася письменниця? ( 21 жовтня 1954 року в селі Мамаївцях Кіцманського району Чернівецької області)
  • Коли Зірка Мензатюк почала писати перші вірші? (Коли вчилася у другому класі)
  • Де навчалася після закінчення школи? (Львівському університеті ім.. Івана Франка)
  • Ким працювала письменниця після закінчення університету? (Кореспондентом газети «Радянська Україна»)
  • Чому вона залишила роботу? (Стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче)
  • Чим далі займається Зірка Мензатюк? (Присвятила себе творчості для дітей)
  • Як називалася перша книжка письменниці? («Тисяча парасольок»)
  • Яким було ваше домашнє завдання? (Прочитати повість «Таємниця козацької шаблі»)

(Слайд 2)

Гра «Лови помилку»

  • Перевіримо знання твору за допомогою гри «Лови помилку». У вас на партах лежать сині та жовті сигнальні картки, коли почуєте правильне твердження підніміть жовту картку, неправильну – синю, і виправте помилку.
  1. У квартирі пана Богдана уподобав собі з’являтися один патріотично налаштований привид. (Так)
  2. Він порадив шукати старовинну реліквію на старому бойовищі, можливо, у замку чи фортеці на заході України. (Так)
  3. У подорож сімейство Руснаків вирушило на чорному джипі. (Ні)
  4. Першочерговою метою своєї подорожі визначили Берестечко. (Так)
  5. Наталка потрапила в пастку і впала в колодязь без води у замку в м. Дубно. (Ні. Тараканівська фортеця)
  6. Дівчинка в колодязі знайшла золоті монети і самоцвіти. (Ні)
  7. У Берестечку Руснаки приїхали у дев’яту п’ятницю після Великодня, коли туди збираються українці вшанувати пам’ять загиблих козаків. (Так)
  8. У Берестечку Наталка загубилася і в неї украли гроші. (Ні)
  9. У підгір’ях дівчинку викрали і притягли силоміць на відьмацький бал. (Ні)
  10. Батьків Наталки заарештували за крадіжку картини в Олеському замку. (Ні)
  11. Якби Наталка з батьками не змогла вчасно відгадати загадку Антипка і знайти шаблю, вона мусила б брехати. (Так)
  12. Розгадати загадку Антипка допомогла пісня про Богдана Хмельницького. (Ні)
  • Результат гри «Лови помилку» свідчить, що ви добре знаєте зміст повісті, а це допоможе сьогодні у подальшій роботі на уроці.

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності учнів

  Козацька доба – то є світла епоха,

  Коли українці орлами літали.

  Нікого вони не боялись нітрохи.

  Від них вороги у бою відступали.

 Жили раніше козаки  хоробрі, сильні, завзяті захисники рідної землі. Вороги боялися козаків, вважали, що їм допомагає нечиста сила. Але насправді це були люди, які просто дуже любили Україну, свій народ і прагнули для нього щастя та волі. Українці складали про них пісні, легенди, перекази, вірші.

(Слайд 3)

IV. Повідомлення теми та мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми будемо працювати над повістю Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». У цьому творі дивним чином переплітаються історичні факти і детективні  пригоди, минуле і сучасне, реальність і фантазія, добро і зло. Не завжди те, над чим варто задуматися, привертає нашу увагу під час читання художнього твору. Тому сьогодні ми спробуємо зануритися у ті життєві глибини, які для нас приготувала авторка. Зірка Захаріївна стверджує, що література повинна готувати дитину до дорослого життя, допомагати їй пізнати себе, оточуючих людей, світ навколо.
  • Протягом уроку ми будемо вчитися характеризувати героїв повісті, розвивати уміння переказувати та виразно читати, розрізняти фантастичне і реальне у творі, виховувати дбайливе ставлення, повагу до героїчного минулого нашого народу.

(Слайди 4, 5, 6)

Проблемне запитання.

  • У кінці уроку ви повинні будете дати відповідь на питання: Яка таємниця козацької шаблі?
  • Розгорніть зошити, запишіть дату та тему уроку: « Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці»

V. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу

Робота над теорією літератури.

  • «Таємниця козацької шаблі» - за жанром пригодницька повість. На уроках української  літератури ми уже знайомилися з повістю Галини Малик «незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
  • Давайте пригадаємо, який твір називаємо повістю?

( Повість – це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу).

  • Назвіть ознаки, які властиві повісті. ( Прозова мова; великий обсяг; декілька або багато героїв; розповідь про події.)
  • Пригодницьким  називається той твір, зміст якого наповнений великою кількістю пригод і незвичайних подій. (запис у зошити)

(Слайди 7, 8)

  • Отже, за жанром «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість. Як зазначає авторка, спершу вона хотіла написати про пригоди з чарівним автомобілем. Але в повісті мав бути мотив, заради якого здійснюється подорож. Цим мотивом стала козацька шабля.

 «Асоціативний кущ» «Шабля» (складання на дошці)

  • Які асоціації викликає у вас слово «шабля»?

 

                   

 

   

                   козаки              пригоди

 

 

скарб                       шабля                    музей

 

                           мужність                битва  

Учнівське повідомлення про козацьку шаблю.

  • Додому вам було задане випереджальне завдання, підготувати повідомлення про шаблю.

(Слайди 9, 10)

Шабля – різновид холодної зброї. Вона має клинок (довжиною більше 100 см), хрестовину та руків’я. Клинок шаблі викривлений, з лезом на вигнутому боці та обухом на увігнутому, має вістря та хвостову частину для кріплення руків’я.

  Отримати шаблю справжній січовик міг лише двома шляхами – у спадок від батька чи діда або здобути в бою.

  Шабля мала особливе значення для козака-лицаря. У козацькому середовищі ставилися до шаблі як до символу військової звитяги. Козаки постійно удосконалювали свою техніку шабельного бою.

  Оспівана великим Кобзарем як невід’ємний супутник українського лицаря, шабля зустрічається у піснях, народних думах, прислів’ях та приказках:

Шабля – лицарю сестриця,

З нею він в бою, мов криця.

Зброя честі козака

Гарна і дзвінка яка!

  • А чи знаєте ви прислів’я про шаблю?

Учні зачитують знайдені прислів’я.

  • Береженого Бог береже, а козака шабля стереже.
  • Дай, Боже, воювати і шабель не виймати.
  • Кінь, шаблюка, вітер в полі – і ніхто не здолає козацької волі.
  • Козаку лучче проміняти шаблю на веретено, ніж напасти вдвох на одного.
  • В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою.

  Робота над змістом повісті.

  • Який замок на їхньому шляху був першим? Знайдіть та зачитайте опис замку.  (Ст.5  (Дубно виявилося чистим затишним містечком, яке Наталочці відразу припало до душі. Замок стояв у самісінькому центрі, доглянутий і напрочуд мирний. Його оточував широкий рів, по дну якого вилася мальовнича стежка; над ровом височіли сиві мури, увінчані дерезою, мов густими зеленими чубами; над в’їзною брамою красувався старовинний герб, а під її склепінням тулилися численні ластів’ячі гнізда.)

(Позначити замок на карті. На дошці ілюстрація замку)

  • Яка несподівана зустріч здивувала Наталку?
  • На який вчинок підмовив Антип дівчинку?

(Позначити на карті Тараканівський форт. Ілюстрація.)

Робота в парах

«Установіть послідовність»

    Виконайте  завдання: установіть послідовність подій, які  відбулися з Наталкою у Тараканівському форті? Про виконану роботу повідомте синьою сигнальною  карткою.

  1. Так ось який він, цей форт Тараканівський! Вритий у землю, мов кротяча нора, замаскований, наче засідка хижого звіра!
  2. Було страшно й… цікаво; зібравши всю свою рішучість, Наталочка ступила в пітьму.
  3. Це ж те місце, де Антип казав заховатися: два вузькі входи в стіні, один біля одного. Дівчинка кинулась у ближній хід і… Здається, кудись провалилася.
  4. Стіна була зліва, справа й позад неї. Колодязь, кам’яний колодязь. Вона вибрала не той вхід. І опинилася в колодязі.
  5. Тим часом мама з татом сиділи собі у машині, не підозрюючи, що на них насуваються тяжкі випробування.
  6. І тоді Машка показала свій норов: раптом ні з того ні з сього загуділа на всю долину.
  7. Батьки зайшли у форт, довго гукали Наталочку… з одного каземату почувся знайомий плач.
  8. Далі все закрутилося, як у калейдоскопі. Примчала машина швидкої допомоги, Наталочку видобули на білий світ – живу і майже неушкоджену, якщо не брати до уваги обдертих колін.

 

  • Хто готовий презентувати свою роботу? Прочитайте, як ви установили послідовність, хто допустив помилку  виправте.

(Слайд 11)

  • Продовжуємо нашу роботу.
  • Про яке місто говорить мама Наталки на початку повісті: «Кожен порядний українець має побувати в … (Берестечку). Чому це так важливо? (Позначити на карті. Ілюстрація)
  • Що ви дізналися про це місце зі сторінок повісті? Зачитайте. ( Ст. 10
    (У зеленому вінку ясенів здіймалися дві церкви: старенька дерев’яна, в якій козаки молилися перед битвою, і велика церква-пам’ятник, змурована над останками загиблих. Ото перед нею й правили Службу Божу.)

 

Історичний коментар учителя.     (Слайд 12)

  • Поблизу міста Берестечка на Волині знаходиться місце знаменитої драматичної битви загонів Богдана Хмельницького з польським військом. Ця битва закінчилася поразкою, бо у розпал бою козаків зрадили союзники – кримсько - татарське військо на чолі з ханом залишило поле бою, забравши в полон і Богдана Хмельницького. Козаки припинили бій і відступали через болота. Для прикриття основних частин було залишено кілька невеликих загонів – усього близько трьохсот козаків. Усі вони загинули.

Їхні останки лежали в торфі 300 років  разом із мушкетами та  шаблями. Зараз знайдені речі можна побачити у музеї, який називають «Козацькі Могили».

  • Знайдіть і зачитайте уривки, де змальовано останній бій козаків.

 

Виразне читання учнями уривків, де змальовано останній бій козаків ( ст. 12 – 13 від слів «Їх стояло три сотні…» до «Лицарська смерть козакові дорожча»;  від слів «Бій на острові довершувався» до «Знову гомонів святковий майдан…»)

  • Якими постають козаки з цих уривків?
  • Не випадково саме у Берестечку відбулася і фатальна зустріч Наталочки з Антипком, коли вона не побоялася укласти угоду навіть із чортиком. Аби лиш відшукати шаблю.

Інсценування  епізоду про угоду Наталки з Антипком.

Наталка(розгублено): Це ... Антип. Він також шукає шаблю.

Пластун(здивовано): Чортик, Антипко?

Антип: Так, це я власною персоною(картинно кланяється ,до Наталки) . Маю тобі подякувати, ти дуже мені допомогла.

Наталка(вражено): Я?

Антип (насмішкувато): Ти, ти, голубонько! Ти вибовкала про реліквію все, що знала! (задоволено) Лишилося затримати вас, і я на ходу придумав, як це зробити. Ха-ха! Дивно, що ти досі не сидиш у колодязі в Тараканівському форті!

Наталка: Негідник!

Антип(самовпевнено): Та це вже не має значення. Шабелька тю-тю! Поїде за кордон, можеш не сумніватися.

Наталка (закрила лице руками в розпачі).

Пластун: Не тішся завчасно. Шабля ще не втрачена. Її ще можна врятувати.

Антип: Яким чином, хотів би я знати?

Пластун: А ми подумаємо, як.

Наталочка ( з надією подивилася на пластуна): Так, придумаємо.

Антип: Ха-ха-ха! Ти хочеш змагатися? Зі мною? Що ж, гаразд! Я тобі навіть дещо підкажу... В обмін на...

Пластун: Не умовляйся з ним! Він хоче здобути твою душу!

Антип (лукаво): Що ти, йдеться про дрібничку. Шаблю продаватимуть завтра увечері далеченько звідси... Я підкажу, де... Щоправда, загадкою... Але якщо ти не врятуєш шаблю, муситимеш брехати кожного дня. З тебе вийде кмітливенька брехуха!

Пластун: Не здумай погоджуватися!

Наталка ( похитала головою): Я згодна.

Антип: Отже, слухай: не горіх, а тверде; не панни, а в узорах жупани; стрілець їх сватав та й голову склав. (глузливо) Не забудь: брехатимеш довіку!

  • А зараз ми з вами відпочинемо і проведемо фізкультхвилинку.

 

Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія»

(Слайди 13, 14, 15)

 

  • Наступний замок, у якому мала б зупинитися родина Руснаків – це Олеський замок. Але замість Олеська вони потрапили у Підгірці. (Позначити на карті. Ілюстрація)
  • Як сімейство Руснаків потрапило у Підгірці?
  • Чому Антип постійно перешкоджав? (Він був чортом і не хотів, щоб знайшли шаблю)

Порівняльна характеристика образів Наталки та Антипка.

  • Подивіться на дошку, розподіліть риси характеру, які властиві Наталці, а які Антипу?

НАТАЛКА                                   АНТИП

Сміливість                              Хитрість

Довірливість                          Підступність

Уміння дружити                    Самовпевненість

Розвинута фантазія               Безжальність

Любов до пригод                   Відсутність патріотизму

Наполегливість                       Нахабство

Патріотизм

 

«Займи позицію»

  • Чи вірите, що Антипка можна змінити?  Якщо «так», підніміть жовту сигнальну картку , якщо «ні» - синю.
  • Чому ви так вважаєте?
  • Родина Руснаків приїхала до Кам’янець-Подільської фортеці. (Позначити на карті. Ілюстрація.)
  • Як Наталчин тато здогадався, що шаблі у цій фортеці немає? Що йому допомогло? (Пісня про Сагайдачного)

(Звучить уривок пісні «Ой на горі та й женці жнуть»)

(Слайд 16)

  • Отже, Наталка та її батьки вирушають до Хотинської фортеці. (Позначити на карті. Ілюстрація.)

Історичний коментар учителя.  (Слайд 17)

  • Біля стін фортеці відбулася нерівна битва польсько-козацького війська проти численної турецької армії. Тоді і склав свою голову легендарний гетьман Петро Сагайдачний.
  • Якщо уважніше придивитися до замкових стін, то можна побачити орнамент з червоної цегли, що нагадує зразки подільської вишивки. Нижні чотири ряди утворюються прямокутниками, а верхні два – трикутниками, увінчаними хрестами. Ось вам і «в узорах жупани».
  •  Чим завершилася мандрівка родини Руснаків? Вдалося їм урятувати старовинну реліквію?
  • Знайдіть та зачитайте опис шаблі. ( ст. 24.( В сутінках сяйнула гартована сталь. Це була справжня козацька шабля, схожа на місяць-молодик. У волинському торфі вона напрочуд добре збереглася. Руків’я мала просте, без золота й діамантів… Усі дивилися на шаблю, як заворожені.)
  • На який твір усної народної творчості схожа повість? (На казку) Чому? (У ній є як реальні події, персонажі так і казкові)
  • А зараз я вам пропоную віртуальну подорож по замках і фортецях, у яких ми побували сьогодні на уроці.

Відеофільм «Замки та фортеці України».

VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

Виконання тестових завдань.

  • За кожну правильну відповідь ви отримуєте 2 бали.

Тестові завдання «Чи уважний ти читач?»

  1. Національну реліквію – козацьку шаблю шукає родина:

А  патріотично налаштованого привида;

Б  Щуровських;

В  Руснаків;

Г  родина пластуна Северина.

  1. Машка – це:

А  головна героїня повісті;

Б  так звали патріотично налаштованого привида;

В  мама Наталки;

Г  машина.

  1. Наталка вперше познайомилась з Антипком:

А  на бензозаправній станції;

Б  у Тараканівському форті;

В  на Козацьких Могилах;

Г  на балу у нечистої сили.

  1. Яка українська народна пісня звучала у повісті?

А  Пісня про Морозенка;

Б  пісня про Петра Сагайдачного;

В  пісня про Богдана Хмельницького;

Г  пісня про Устима Кармелюка.

  1. У бою під яким містом загинуло 300 козаків?

А  Берестечком;

Б  Хотином;

В  Олеськом;

Г  Кам’янець-Подільськом.

  1. Знайомого історика родини Руснаків звали:

А  паном Северином;

Б  паном Богданом;

В  паном Василем;

Г  паном Степаном.

 

Відповіді: 1 В; 2 Г; 3 А; 4 Б; 5 А; 6 Б.

Взаємоперевірка.

Відповідь на проблемне питання:  Яка таємниця козацької шаблі?

Герої повісті шукали втрачену шаблю-реліквію, цінну річ, але вони і не підозрювали, що вже мали певні багатства: гордість за своїх предків, пошану до історичного минулого, любов до України.

  • Як одним словом ми можемо назвати таких людей?

«Незакінчене речення» (Слайд 20)

  • Продовжити речення «Патріот – це той, хто …»

 

  • Що нам, українцям, треба берегти і захищати? (Національні реліквії, які дісталися нам у спадок від предків; рідну землю)
  • У чому сила українського народу? (У єдності.)

VII. Підсумок уроку

Слово вчителя.

  • Наш урок завершується. Ми дійшли висновку, що наша сила в єдності. Усі ми – українці, нас єднає Батьківщина, почуття любові до неї, поваги до її нелегкої, але героїчної історії. І я бажаю вам, щоб почуття єдності, товариськості та патріотизму не полишали вас протягом усього життя, як не полишали вони душі наших славетних пращурів – козаків! Адже непоборним є той народ, який відчуває себе єдиним цілим!

 

Робота з рефлексійною анкетою

  • У кожного на парті лежить рефлексійна анкета. Виберіть ті твердження, які хотіли б продовжити.
  1. Сьогоднішній урок дав мені можливість зрозуміти …
  2. Після цього уроку я буду …
  3. Урок дав мені для життя …

Оцінювання.

 

       VIII. Домашнє завдання

  • На все життя : берегти та захищати національні реліквії українського народу, бути патріотом своєї Батьківщини.
  • На рік: прочитати якомога більше творів Зірки Мензатюк.
  • На наступний урок: скласти вікторину, кросворд за повістю «Таємниця козацької шаблі».
docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
2071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку